Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on ok maksaa työttömille vuosia korvauksia, mutta kotiäideille ei?

Vierailija
30.11.2014 |

Jos joku äiti haluaa hoitaa lapsensa kotona 3v asti niin asiasta on kova haloo "ei Suomella ole varaa makuuttaa äitejä tuottamattomina kotona" vaikka se korvaus olisi vain 341e.

400 tuhannelle työttömälle taas on varaa maksaa 700e kuussa työttömyyskorvauksia vaikka 15 vuotta ja jos työtön velvoitetaan tekemään hiukan jotain työtä sen eteen niin nousee hirveä haloo pakkotyöstä.

Kunhan ihmettelen.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko päiväkoti tätsy työskentelee masennuslääkkeiden voimalla? Sitä vain kun joku mainitsi 3v kotona päähajoo jne.
Oletteko miten tutustunu päiväkotien arkeen?
eihän sinne kukaan laita lastaan jos ei ole aivan pakko. Täitä ja kihomatoja kokoajan, hemmetin huono sisäilma ja hoito on ihan tuurissa. Lapset tulevat hyvin erilaisista perheistä ja jo taaperoilla on melkoisia moraali käsityksiä.
Siitä mitä huono sisäilma taas tekee lasten terveydelle jotka ovat herkempia koska immuunipuolustus edelleen kehittyy jne. Ei edes ole tutkimuksia esim, kuinka monelle tulee leukemia sädesienistä, maksakasvaimia jne. Ihan perusastma oireilun lisäksi.
Jos voi hoitaa lapsensa kotona on parempi ihan kansantaloudellisesti.

Vierailija
2/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheet ja kotona olo on ok, jos elättää lapset itse. Suomessa vakio lapsimäärä taitaa olla 1-2 lasta/perhe. Se on omasta mielestä ok, ja on ok jos haluaa olla näiden kanssa kotona ne pari ekaa vuotta.

Mutta jos haluaa enemmän lapsia, kuin tuon 1-2kpl, olisi niistä oltava valmis myös itse kantamaan taloudellinen vastuu. Eikä hankkia suurpehettä sillä mentaliteetilla että "kyllä se yhteiskunta maksaa ja huolehtii" tiivistettynä= ei tukia seuraaville lapsille. (edellisiltä lapsilta jää jo vaatteita, pinnasängyt, rattaat yms. sen verran pitäisi olla myös sitä omaa rahaa, että ostetaan ne vaipat ja ruuat. Suomessa on kuitenkin ilmainen terveydenhuolto ja koulutus lapsille).

Tämä kannustaisi suunnittelemaan myös äidin omaa uraa ja tulevaisuutta myös niiden lapsien jälkeen. Ja tähtäämään myös haaveisiin, jos haluaa sen 8-lapsisen perheen niin kävisi välillä töissä ja säästäisi siihen, että on varaa hankkia monta lasta! 

Ennen vanhaan maalla hankittiin suuret määrät lapsia, että saatiin turvattua oman talouduen toimeentulo. Lapset teki töitä koko perheen eteen, usein myös silloin vaikka olivat jo muuttaneet pois kotoa. Nykyisin hommataan suurperhe siksi, että lapset on kivoja ja kotona on kivaa olla lasten kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:47"]Kolmen lapsen äitinä en tähän päivään mennessä ymmärrä miksi yhteiskunnnan pitäisi maksaa kaikki. Ja vuositolkulla. Maailmassa ei ole kuin muutama maa, jossa perheitä tuetaan yhtä hyvin kuin täällä ja silti pitäisi saada lisää rahaa.

Kotiäitinä on niin helvetin rankkaa kuulemma. En ymmärrä miksei meille työssäkäyville makseta erityistä bonusta, koska kykenemme ilman suurempia nurinoita työssäkäynnin lisäksi hoitamaan kodin ja lapset.

[/quote]

Työssäkäyvät ne enemmän nurisee elämän rankkuudesta. Ja muuten hyvä, mutta niiden lapsethan hoitaa päiväkodin työntekijät, eivätkä vanhemmat. Vai onko työssäkäyvillä enemmän tunteja vuorokaudessa tai saako lapset ottaa töihin mukaan?

Vierailija
4/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheet ennen, suurperheet nyt 

Vierailija
5/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia lapsiperheitä kuuluisi sponsata. Kaikki muut lusmupummit ulos suomesta  

Vierailija
6/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:12"]

Suomalaisia lapsiperheitä kuuluisi sponsata. Kaikki muut lusmupummit ulos suomesta  

[/quote]

Mitä ne muut lusmupummit on? 

Vierailija
7/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät kyykyyn!

Vierailija
8/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:12"]

[/quote]

Mitä ne muut lusmupummit on? 

[/quote] 

Kaikki sen tietävät

Vierailija
9/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:06"]

700e??? Yksinäiselle työtttömälle työmarkkinatuki/peruspäiväraha on 653,20e/kk - 20% veroja = 522,56e/kk. Laittakaa faktat kuntoon ennen kuin teette aloituksen työttömän korvauksista. (eri asia on liiton rahat ja lapsikorotukset, mutta näistähän ei aloituksessa puhuttu)

[/quote]

Luuletko ettei kotiäiti maksa veroja? 341 eurosta menee se sama -20% veroihin. Käteen jää siis n. 270e.
[/quote]
Ei varmasti mene. Jos tuo tuki on veronalaista niin käy korjauttamassa veroprosenttisi.

Vierailija
10/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapelkaa nyt vähän.. Yrittäkää edes.. Tosi tylsää lukea tälläsiä ketjuja.. :( Missään ketjussa mitään hyvää riitaa menossa?

Vierailija
11/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:47"]

Kolmen lapsen äitinä en tähän päivään mennessä ymmärrä miksi yhteiskunnnan pitäisi maksaa kaikki. Ja vuositolkulla. Maailmassa ei ole kuin muutama maa, jossa perheitä tuetaan yhtä hyvin kuin täällä ja silti pitäisi saada lisää rahaa. Kotiäitinä on niin helvetin rankkaa kuulemma. En ymmärrä miksei meille työssäkäyville makseta erityistä bonusta, koska kykenemme ilman suurempia nurinoita työssäkäynnin lisäksi hoitamaan kodin ja lapset.

[/quote]

kyllä se raskasta onkin. Työpäivät matkoineen mulla 11h, 3 lasta, ruuat, kaupat, pyykit, tiskit ja kaikki. Liian raskasta ja tosi väsynyt olen.

Vierailija
12/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää että suomalainen kotiäiti saa noin vähän. Lusmupummeilta pitäisi ehdottomasti tuet lopettaa ja kotiäidille nostaa tonnilla vähintään, jos ne tuota luokkaa ovat. 

Vierailija
13/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömille maksetaan siitä, että he hakevat aktiivisesti töitä ja ovat koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä. Tätä myös seurataan, esim. itse olen joutunut TE-toimistolle selvittämään omaa työnhakuani. Työttömien on myös heille osoitetuille kursseille ja koulutuksiin ja haettava niitä töitä, joita TE-toimisto kehottaa hakemaan. Kotiäidit eivät ole työmarkkinoiden käytettävissä, ja muutenkin kotiäitiys on oma valinta. Vaikka kotiäidille ei makseta rahana käteen kovin paljon, yhteiskunta kuitenkin tukee lapsiperheitä monin tavoin. On neuvolat, äitiyspakkaukset, lapsilisät, päiväkodit jne. Kannattaa ottaa tämä huomioon. Näitä etuuksia kustantavat verojen kautta nekin, joilla ei omia lapsia ole. Monellako olisi lapsiin varaa, jos ihan oikeasti kaikki lapsista aiheutuvat kustannukset pitäisi maksaa itse? Ei välttämättä kovin monella. 

Vierailija
14/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:47"]En ymmärrä miksei meille työssäkäyville makseta erityistä bonusta, koska kykenemme ilman suurempia nurinoita työssäkäynnin lisäksi hoitamaan kodin ja lapset.[/quote]

Harvassa on ne vanhemmat, jotka sekä käyvät töissä että hoitavat itse lapsensa, suurin osa vie lapset hoitoon jossa heidän hoitaja, ruuanlaittaja ja jälkien siivoaja on joku muu kuin vanhempi. Kotinsa saa jokainen, niin lapseton kuin lapsellinen, siivota itse ilman bonuksia, mutta ainakin itse päivähoitopalveluita käyttävänä koen pääseväni siitä helpolla, kun suurimman osan päivästä lapset sotkevat jossain muualla kuin kotona. Mutta olen samaa mieltä, että ne jotka sekä käyvät työssä että hoitavat lapsensa itse, ansaitsisivat jonkinlaisen rahallisen bonuksen, koska tuovat kunnalle isot säästöt. 

Vierailija
15/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaamme kaikki porvooseen, sielä on ruoho vihreämpää ja aina paistaa aurinko!

Vierailija
16/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:47"]En ymmärrä miksei meille työssäkäyville makseta erityistä bonusta, koska kykenemme ilman suurempia nurinoita työssäkäynnin lisäksi hoitamaan kodin ja lapset.[/quote]

Harvassa on ne vanhemmat, jotka sekä käyvät töissä että hoitavat itse lapsensa, suurin osa vie lapset hoitoon jossa heidän hoitaja, ruuanlaittaja ja jälkien siivoaja on joku muu kuin vanhempi. Kotinsa saa jokainen, niin lapseton kuin lapsellinen, siivota itse ilman bonuksia, mutta ainakin itse päivähoitopalveluita käyttävänä koen pääseväni siitä helpolla, kun suurimman osan päivästä lapset sotkevat jossain muualla kuin kotona. Mutta olen samaa mieltä, että ne jotka sekä käyvät työssä että hoitavat lapsensa itse, ansaitsisivat jonkinlaisen rahallisen bonuksen, koska tuovat kunnalle isot säästöt. 
[/quote]

Lapset menee jossain vaiheessa kouluun, joka Suomessa on ilmainen. Lapsia ne koululaisetkin ovat. Tokaluokkalaiset tulevat kotiin usein klo 12 ja hoitavat itse itsensä, kunnes minä tulen töistä kotiin ja hoidan kodin ja lapset ja kaiken siinä illan aikana.

Myönnetään, että oli henkisesti raskaampaa olla kaksosten kanssa kotona aikanaan, mutta lähtökohtaisesti me miehen kanssa mietittiin tarkkaan, kuinka rahallisesti pärjätään ennen kuin lapset hankittiin.

Jossain vaiheessa oli mentävä töihin kun kotihoidontuki ei riittänyt ja sitten maksettiin palkoista 430€/kk päivähoitomaksuja. Se nyt on asia erikseen, mutta kaikille se lasten päivähoitokaan ei ole ilmaista. Toisille toki sekin on.

Vierailija
18/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:47"]En ymmärrä miksei meille työssäkäyville makseta erityistä bonusta, koska kykenemme ilman suurempia nurinoita työssäkäynnin lisäksi hoitamaan kodin ja lapset.[/quote]

[/quote]

Kyllä. Ehdottomasti jonkinlainen ylimääräinen lapsivähennys verotukseen niille perheille, jotka ovat järjestelleet asioita niin, että tekevät sekä työtä että hoitavat lapset itse. Päivähoitoa tarvitsevan lapsen vanhempien työssäkäyntihän tulee yhteiskunnalle valtavan kalliiksi kun tuetun päivähoidon lisäksi vanhemmat  vievät työpaikan joltain työttömältä jolle maksetaan työttömyyskorvauksia. Pienelle lapselle olisi parempi jos edes toinen vanhemmista malttaisi työskennellä osa-aikaisesti ja hoitaa kotona alle eskari-ikäisenä. Kotiäidin työtöntä pienempi tuki on mielestäni ihan oikein, kotiäitiyteen ja isyyteen niinkuin perheen perustamiseen muutenkin pitää valmistautua ennakkosäästämisellä ja talletuksilla eikä odottaa yhteiskunnan elättävän perhettä.

Vierailija
19/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 17:52"]

Työttömille maksetaan siitä, että he hakevat aktiivisesti töitä ja ovat koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä. Tätä myös seurataan, esim. itse olen joutunut TE-toimistolle selvittämään omaa työnhakuani. Työttömien on myös heille osoitetuille kursseille ja koulutuksiin ja haettava niitä töitä, joita TE-toimisto kehottaa hakemaan. Kotiäidit eivät ole työmarkkinoiden käytettävissä, ja muutenkin kotiäitiys on oma valinta. Vaikka kotiäidille ei makseta rahana käteen kovin paljon, yhteiskunta kuitenkin tukee lapsiperheitä monin tavoin. On neuvolat, äitiyspakkaukset, lapsilisät, päiväkodit jne. Kannattaa ottaa tämä huomioon. Näitä etuuksia kustantavat verojen kautta nekin, joilla ei omia lapsia ole. Monellako olisi lapsiin varaa, jos ihan oikeasti kaikki lapsista aiheutuvat kustannukset pitäisi maksaa itse? Ei välttämättä kovin monella. 

[/quote] 

Maatalous ja yritystuet pitää poistaa ja mielummin lapsiperheitä kannustaa niin että pärjäisivät. Ja niin etteivät tarvitse lähteä minnekään sossuun sossupummien kanssa vaan niin että heille automaattisesti annettais vähintään 1000 euroa kuukaudessa nettorahaa, kotona olevalle vanhemmalle. 

Vierailija
20/70 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotona kunnes lapsi on 3-vuotias. Mahtaa joidenkin persettä kutittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan