Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2- ja 5-vuotiaat lapset tulossa hoitoon, mikä ruoka maistuisi varmimmin?

Vierailija
06.10.2021 |

Auttakaa lapsetonta hädässä. Lupauduin auttamaan työkaveria hakemalla hänen lapsensa meille illaksi hoitoon, kun hän itse joutui pieneen operaatioon sairaalaan.

Meillä ei mieheni kanssa ole omia lapsia. Nämä kyseiset lapset olen tavannut useasti, mutta vain täällä työpaikalla.

Mitä ruokaa tekisin heille? Ei allergioita kummallakaan. Ja mitä tekemistä keksisin? Meillä ei ole leluja, mutta puisto on lähellä. :)

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut 2v:t syövät vielä melkeinpä pelkkää mössöä. Toiset syövät sitä itse, joillekin pitää syöttää. Sitten on niitä, joilla mössöt jää syömättä. Pitää olla haarukalla (tai sormin) suuhun laitettavia palasia.

5 vuotiaalta voi kysyä jo toiveitakin ruoan suhteen, ja jos olet hänelle tuttu, ja hän on normaalisti kehittynyt, hän osaa myös vastata.

Kyllä nyt 2-vuotias jo syö itse ja ihan tavallista ruokaa eikä mitään mössöä.

Vierailija
22/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet lapset päiväkodista, niin onhan sinne ilmotettu että sinä haet ne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusia ja lihapullia. Teet itse (paremman makuista👍) tai ostat kaupan pakastealtaasta muusin/lihapullat eineshyllystä. Saa mössöksi parivuotiaallekin. Voi pilkkoa kurkkua ja tai paprikaa lisäksi. Jos välttämättä haluat (ei ole pakko), niin lapsista voi olla jännää saada jälkkäriksi vaikka pillimehut ja muumikeksejä. Älä stressaa, hyvin se menee.

Vierailija
24/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mitä ruokaa syövät ja pyydä tuomaan muutama lelu ja vaikka dvd:eitä (pyörivät myös läppärissä jos varsinaista soitinta ei ole) teille tullessaan lainaan. 

Vierailija
25/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakat, murot ja spagetti bolognese rakettispagetista.

Ne nyt varmaan ainakin kelpaa.

Vierailija
26/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ap. myös ettet turhaan säikähdä jos tuon ikäiset ei syö kuin kaksi haarukallista. Lapset kun voi elää melkein pyhällä hengellä.

Ja sitten toiset taas syö ihan älyttömiä annoksia. Mutta ruoka ei siis ole välttämättä yhtään pahaa, vaikka uppoaisi vain puolikas lihapulla ja kaksi lusikallista  muusia, eikä lapsi jää nälkäiseksi.

Itse laittaisin sitte illalliselle esim. hedelmiä, jogurttia ja vaikka karjalanpiirakoita tarjolle.

Vierailija
27/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusia ja lihapullia. Teet itse (paremman makuista👍) tai ostat kaupan pakastealtaasta muusin/lihapullat eineshyllystä. Saa mössöksi parivuotiaallekin. Voi pilkkoa kurkkua ja tai paprikaa lisäksi. Jos välttämättä haluat (ei ole pakko), niin lapsista voi olla jännää saada jälkkäriksi vaikka pillimehut ja muumikeksejä. Älä stressaa, hyvin se menee.

Meillä olisi keskimmäiseltä jääneet noi lautaselle kaksivuotiaana. No muusi ja kurkku olisi syöty, muu jätetty. Pillimehuakaan alettiin juomaan vasta 4 vuotiaana, sitä ennen joi vaan maitoa ja vettä. Eli kysy ap siltä ystävältäsi ihan tarkka menu (ihan einesruuan valmistajaa myöten), niin pääset vähimmällä.

Vierailija
28/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsista. Olen huomannut että melkein kaikille lapsille maistuu makaronilaatikko ja kananugetit, mutta pojallani on yksi kaveri joka ei syö mitään muuta kuin ranskalaisia. Siis oikeasti, liioittelematta ei MITÄÄN muuta. On kyllä niin laihakin, että varmaan lähenee jo syömishäiriötä ellei ole. :( Pakko ostaa aina ranskalaisia tätä poikaa varten, koska jos ei niitä ole tarjolla niin sitten paastoaa vaikka koko yökyläreissun ajan. Ainoa toinen juttu mitä olen hänen nähnyt syövän, oli irtokarkit synttärijuhlissa. Että tällaisella terveellisellä ranskanperuna-karkkilinjalla mennään, tiedä sitten miten kotonaan syö... 

Vierailija
29/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kanssa neuvonut kysymään vanhemmilta, mutta ymmärrän ettei tuossa tilanteessa halua turhaan häiritä.

Voisitteko mennä vaikka lasten hakureissulla kauppaan niin että ainakin 5v voisi itse kertoa mitä tykkäävät syödä?

Vaihtoehtoisesti hankkii valmiiksi noita perusjuttuja (nakit, jauhelia, pasta, perunat ym) ja sitten lapselta kysyen tekee niistä jotain mieluisaa. Lasten lempiruuat on yleensä aika yksinkertaisia ja helppoja.

Mutta jos pitää jotain valita noin etukäteen niin nämä makaroonilaatikot, pasta jauhelihakastikkeella, lihapullat ja perunamuussi, kananuggetit, kalapuikot ym on meillä olleet suosittuja. Salaateiksi ei kannata mitään kovin monimutkaista kokonaisuutta laittaa, ihan perus kurkut, tomaatit ja perunaraaste uppoaa varmimmin. Ja suurin osa lapsista tykkää letuista tai pannukakusta.

Vierailija
30/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastaajille! Äiti lupasi lähettää päiväkotiin viestin, että minä olen tulossa hakemaan. Soitan sieltä sitten hänen miehelleen, jos asia ei ole hoidossa.

Mieluiten tottakai kysyisin lapsilta heidän toiveitaan, mutta en uskalla mennä kahden pienen vieraan lapsen kanssa kauppaan, koska olen kuunnellut kahvipöydässä kauhutarinoita kaupparaivareista. 😆

Lähden töistä pomon luvalla sen verran aikaisemmin, että ehdin käydä kaupassa ja tehdä ruuan valmiiksi ennen kuin haen lapset.

Taidan tehdä spagettia ja jauhelihakastiketta ja ostaa varmuudeksi jääkaappiin paketin valmiita pinaattilettuja.

Isä ehtii kotiin hakemaan lapset ennen iltapalaa.

Vierailija
31/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastaajille! Äiti lupasi lähettää päiväkotiin viestin, että minä olen tulossa hakemaan. Soitan sieltä sitten hänen miehelleen, jos asia ei ole hoidossa.

Mieluiten tottakai kysyisin lapsilta heidän toiveitaan, mutta en uskalla mennä kahden pienen vieraan lapsen kanssa kauppaan, koska olen kuunnellut kahvipöydässä kauhutarinoita kaupparaivareista. 😆

Lähden töistä pomon luvalla sen verran aikaisemmin, että ehdin käydä kaupassa ja tehdä ruuan valmiiksi ennen kuin haen lapset.

Taidan tehdä spagettia ja jauhelihakastiketta ja ostaa varmuudeksi jääkaappiin paketin valmiita pinaattilettuja.

Isä ehtii kotiin hakemaan lapset ennen iltapalaa.

Lapset harvemmin saa raivareita vieraiden ihmisten kanssa. Ne pantataan vanhemmille😃

Vierailija
32/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä hätäile.

Ihan normi perusruokaa, muusit ja lihapullat ok.

Pinaattilettuja/ mansikkahillon kera.

Jogurtti ja banaania..

Anna katsella Pikku kakkonen.

Käy puistossa ja lue iltasaduksi joku kiva kirja.

Netistä löydät.

Lapsiakin varmasti jänskättää tulla teille jos ennen eivät käyneet.

Turvallisuus ja lämmin huolenpito kera naurun on hyvä yhdistelmä.

En minäkään kyselisi äidiltä ruokaohjeita kun sairaalassa, huolehtii jo muutenkin, enkä isältäkään joka työreissussa..

Kyllä te pärjäätte.

Hauskaa iltaa teille.

Vierailija
33/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset on tykänneet, kun on selkeitä komponentteja lautasella. Tyyliin lihapullia ja perunaa, kanaa ja riisiä jne. Kaikki epämääräiset mössöt (laatikkoruuat ja kastikkeet) ovat lähtökohtaisesti vähän epäilyttäviä. Jos olisin sinä, tarjoaisin kalapuikkoja tai lihapullia sekä keitettyä pastaa. Salaatiksi porkkana, paprika ja kurkkutikkuja. Iltapalaksi vaikka lettuja tai pannaria. Ja hyvä pointti tuo, että jotkut lapset ovat tosi vähäruokaisia, sitä ei kannata säikähtää. Pikku-Kakkonen on must, lapset keksivät leikkejä kyllä ilman lelujakin, esim. majanrakennus, koti- tai kauppaleikit ovat ikisuosikkeja. Piiloleikki myös, mutta voi olla vieraassa paikassa vähän liian jännittävä.

Vierailija
34/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, muista kysyä myös onko pissa/vessahätää..

Teillä ei varmaankaan pottaa 😊

Joudut auttamaan pienempää ehkä pytylle tai miehesi sitten.

Toiset lapset ujostelevat ja voi jännittääkin.

Vierailija
35/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkäinen lapsi on kiukkuinen joten varaisin tarjolle ihan juustovoileipiä ja vaikka viilit tai vanukkaat siltä varalta etteivät tykkää spaghetista. Tässä tilanteessa ei ole mitään väliä syövätkö terveellistä oikeaa ruokaa yhden iltapäivän ja illan, kunhan jotain mahaansa saavat.

Vierailija
36/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiset on yleensä jo päiväkodissa ja siellä syödään aika monipuolisesti kaikenlaista. Ihan hyvin voit kokata jotain sellaista, mitä itsekin söisit. Eikä tarvitse olla mausteetonta tai mössöä.

Ja oletettavasti on kyse päivähoidossa olevista lapsista, kun kerran ne ovat AP:n työkaverin lapsia ja isäkin on työmatkalla...

AP:lle: ihan perusruoalla et voi mennä pahasti pieleen. Vaikka siis esim. jauhelihakastike ja perunamuusia. Iltapalaan asti jos ovat, niin puuro toiminee tuon ikäisille aina, esim. marjojen tai mehukeiton kanssa. Tai jugurttia ja leipää.

Tekemistä voi keksiä siellä puistossa. Tai hae pikaisesti kirjastosta pari kuvakirjaa, joita voi lukea kotona. Jos kamala tekemisen puute tulee, niin yle areenasta jotain lasten ohjelmia (Ylen ohjelmat olivat usein paremmin pienille sopivia verrattuna vaikka MTV:n ohjelmiin, näin ainakin oman lapseni ollessa lastenohjelmaiässä).

Vierailija
37/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, muista kysyä myös onko pissa/vessahätää..

Teillä ei varmaankaan pottaa 😊

Joudut auttamaan pienempää ehkä pytylle tai miehesi sitten.

Toiset lapset ujostelevat ja voi jännittääkin.

Hei kiitos ihana tästä huomiosta! Tuo ei meillä tullut edes puheeksi siinä hässäkässä. Taidan kysyä päiväkodista, että jos sillä pienemmällä on vielä vaikka vaipat niin saisin sieltä mukaan pari kappaletta.

Ap

Vierailija
38/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 2-vuotiailla vielä vaipat? Hänellä oli synttärit tässä syyslukukauden jo alettua. Ehkä 1-2 kk sitten.

Tämän illan jälkeen minä ehkä tiedän haluanko itse tulevaisuudessa lapsia. 🙈

Ap

Vierailija
39/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 2-vuotiailla vielä vaipat? Hänellä oli synttärit tässä syyslukukauden jo alettua. Ehkä 1-2 kk sitten.

Ap

Toisen lapset ovat aina toisen lapsia, niin hyvässä kuin pahassa. Älä tämän kokemuksen perusteella tee päätöstä omien lasten hankinnasta.

Vierailija
40/47 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toisen lapset ovat aina toisen lapsia, niin hyvässä kuin pahassa. Älä tämän kokemuksen perusteella tee päätöstä omien lasten hankinnasta.

Mikä korkeakoulu nykyisin sitten pitää käydä, jotta elävän olennon on hyväksyttyä jatkaa sukuaan?