Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kuka kutsuu ristiäisiä "nimijuhliksi"?

Vierailija
06.10.2021 |

Ensitreffit alttarilla oli sen vauvan nimijuhlat :D

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei varmaankaan olleet sitten ristiäiset? En ole kyllä katsunut ohjelmaa. 

Uskonnotonta syntymän siirtymäriittiä tavataan kutsua nimijuhlaksi. 

Vierailija
2/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistys kutsuu!

Nimijuhlat ovat ei kirkollinen tapahtuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta EI kasteta papin toimesta niin silloin on kyse nimijuhlista tai nimiäisistä.

Ristiminen ts. ristiäiset kuuluu uskontoon..

Vierailija
4/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olivatko ne ristiäiset, eli kirkollinen toimitus? Vai oliko kyseesssä ei-kirkollinen juhla, jolloin puhutaan nimiäisiistä tai nimijuhlista.

Ja ihan pikkuisen pitää nillittää tuosta tekstistä. Ei "Ensitreffit alttarilla oli" vaan "Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa oli". Nyt teksti antaa ymmärtää, että nuo alttarilla tapahtuneet ensitreffit olisivat olleetkin ristiäiset.

Vierailija
5/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais varmaan itse ensin varmistua omasta tietämisestään ko asiasta, ennen kuin kovin alkaa muita arvostelemaan.

Vierailija
6/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua nimiäisiä. Ihmiset sekaa kyseisen homman kastejuhlaan joka EI tarkoita sitä että siinä lapselle annetaan nimi. Se nimi on jo keksitty lapselle, kasteessa Jumala kutsuu kastetun nimeltä omakseen ja hänestä tulee kristillisen kirkon jäsen. Eli kasteessa ei anneta nimeä lapselle. Miksi tätä ei ymmärretä.

Vierailija
7/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua nimiäisiä. Ihmiset sekaa kyseisen homman kastejuhlaan joka EI tarkoita sitä että siinä lapselle annetaan nimi. Se nimi on jo keksitty lapselle, kasteessa Jumala kutsuu kastetun nimeltä omakseen ja hänestä tulee kristillisen kirkon jäsen. Eli kasteessa ei anneta nimeä lapselle. Miksi tätä ei ymmärretä.

Miten nyt nuo kaksi asiaa liittyvät toisiinsa? Mä en usko, että monikaan sekoittaa nimiäiset ja ristiäiset keskenään.

Muuten, eipä nimiäisissäkään sille vauvalle varsinaisesti nimeä anneta, koska nimihän annetaan oikeastaan sillä tavalla, että tehdään ne paperit maistraattiin.

Vierailija
8/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäisissä kastetaan kirkon jäseneksi. Ei siellä varsinaisesti juhlita nimeä vaan sitä että lapsi tulee kastettuna pääsemään taivaaseen. Nimi täytyy kutenkin olla, koska se mainitaan kasteen kaavassa. Usein se rekisteröidään papille kastetilaisuudessa. Kasteen voi ottaa kyllä vanhempanakin kuin kolmikuisena, aikuisenakin, jolloin nimi on tietenkin jo olemassa.

Nimi "annetaan" rekisteröimällä se. Sitten saa KELA-kortin. Nykyään jo sairaalassa laitetaan lapsen rannenauhaan numeron ohella jokin vanhempien ilmoittama nimi (ns. hätäkastenimi). Tätä ei ole kuitenkaan pakko antaa oikeasti lapsen nimeksi.

Vierailija
9/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan luule, että nimi annetaan siinä vaiheessa. Se vain paljastetaan kaikille läsnäolijoille silloin. Vanhemmat yleensä pitävät sen omana tietonaan siihen saakka.

Vierailija
10/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nyt nuo kaksi asiaa liittyvät toisiinsa? Mä en usko, että monikaan sekoittaa nimiäiset ja ristiäiset keskenään.

Muuten, eipä nimiäisissäkään sille vauvalle varsinaisesti nimeä anneta, koska nimihän annetaan oikeastaan sillä tavalla, että tehdään ne paperit maistraattiin.

Nimiäisissä ei tosiaan anneta nimeä. Siellä julkistetaan nimi ja juhlitaan sitä. Kastejuhlassakaan ei anneta nimeä vaan silloin kun se rekisteröidään. Mutta ymmärtääkseni rekisteri-ilmoituksen voi jättää ristiäispapille.

Vierailija
11/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kato Etaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimiäisissä ei tosiaan anneta nimeä. Siellä julkistetaan nimi ja juhlitaan sitä. Kastejuhlassakaan ei anneta nimeä vaan silloin kun se rekisteröidään. Mutta ymmärtääkseni rekisteri-ilmoituksen voi jättää ristiäispapille.

Kyllä, pappi hoitaa sen eteenpäin.

Vierailija
12/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset viittaa kristilliseen, jossa on pappi paikalla. Luterilaisissa ristiäisissä lapsi kastaa papin (ja lapselle nimetään kummit), mutta esim. helluntai- ja muissa vapaissa seurakunnissa pappi tai vastaava henkilö siunaa lapsen  (mutta lapsi ei saa kummeja).

Jos ei haluta pitää kristillistä tilaisuutta, pidetään nimijuhla (nimiäiset). Näissäkin juhlissa lapsi saa useimmiten kummin/kummit. Itse olin hiljattain nimiäisissä kummina, ja  vauvan nimen kertominen muille ja pienen puheen pitäminen oli minun tehtäväni.

Nimenhän aina vanhemmat päättävät jo ennen juhlaa.

Vierailija
13/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan luule, että nimi annetaan siinä vaiheessa. Se vain paljastetaan kaikille läsnäolijoille silloin. Vanhemmat yleensä pitävät sen omana tietonaan siihen saakka.

Tuli mielikuva siitä, miten vanhemmat alkavat ristiäisissä/ nimijuhlissa keskustelemaan vauvan nimestä. Ja anopit ja muut sukulaiset sitten huutavat omia ehdotuksia väliin.

"Meidän suvussa on aina esikoisen toinen nimi ollut isoisän/ isoäidin ensimmäinen nimi!"

"Mutta meidän suvussa esikoistytöillä aina ollut toinen nimi Johanna ja esikoispojilla Juhani!"

"Mikä nimi Eelis muka on! Kyllä sen pitää olla joku kunnon miehen nimi, vaikka Pekka!"

"Ei ainakaan Emmaa! Mun serkun kummin kaiman koira on Emma, heti tulee koira mieleen!"

Vierailija
14/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tajua kastejuhlaa. Lasten kastamista en periaatteellisella tasolla hyväksy mutta käytännössä se ei haittaa. Inhoan kuitenkin kastajaisten kaavaa ja kaikki mitä siellä puhutaan on umpihullua.

Meillä oli nimiäiset, jotka järjestettiin lapsen ensimmäisen nimipäivän aikoihin. Isoisä toivotti vieraat tervetulleeksi. Vieraat lukivat onnittelukorttinsa ääneen, olin toivonut niihin jotain elämänohjetta tai värssyä. Kerroin mitkä nimet lapsi saa ja mistä syystä. Juotiin malja lapsen onneksi. Muistaakseni laulettiin vauvalle yhdessä jokin lastenlaulu josta hän piti siihen aikaan. Sitten syötiin kakkua johon oli kirjoitettu lapsen nimi ja otettiin valokuvia vauvan kanssa. Yhtään ei tullut sellainen olo että jotain puuttuisi juhlista. Vauva oli jo vähän isompi, siihen asti häntä oli kutsuttu odotuslempinimellä. Hän itse nautti juhlista silmin nähden.

Vierailija
15/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei haluta pitää kristillistä tilaisuutta, pidetään nimijuhla (nimiäiset). Näissäkin juhlissa lapsi saa useimmiten kummin/kummit. Itse olin hiljattain nimiäisissä kummina, ja  vauvan nimen kertominen muille ja pienen puheen pitäminen oli minun tehtäväni.

Eihän nimiäiset mitenkään sulje pois kristillisiä perinteitä, vaikka useimmiten nimeä nimiäiset käytetään uskonnottomista juhlista.  Voi olla kristillisiä elementtejä myös nimiäisissä tai erilliset nimiäiset ja ristiäiset. Osa kristityistä haluaa nimenomaan tehdä selkeäksi, että lapselle ei anneta nimeä kasteessa vaan ensin annetaan nimi ja sitten kastetaan sillä nimellä. Ortodokseilla on erillinen nimenantotoimitus. Minusta olisi ollut mukava järjestää erillinen nimijuhla ennen kastejuhlaa, mutta vauvan ollessa pieni oli ihan tarpeeksi jaksamista yhden pienimuotoisen juhlan järjestämisessä.

Vierailija
16/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös ristiäiset ole joku kulttijuhla, jossa manataan henkiä myrkkyvedellä ja uhrataan viattoman vauvan kohtalo jollekin setämieshengelle?

Vierailija
17/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kristitytkin viettävät nimenantojuhlia, siis ne kristityt, jotka eivät kasta vauvaa, vaan kasteelle meno on sitten kun on itse siihen valmis. (helluntailaiset ja vapaakirkon jäsenet esimerkiksi)

Hekin ovat kristittyjä, heillä on vain erilainen käsitys kasteesta.

Nimen voi antaa vaikka heti, kun vauva on syntynyt. Jotkut pitävät nimen salassa ja paljastavat sen sitten kastejuhlassa tai nimenantojuhlassa.

Nimijuhla ei tee kenestäkään automaattisesti ateistia, maailmassa suurin osa väkeä ei kasta pientä vauvaa. On muitakin kirkkokuntia ja muita uskontoja. Luterilainen kaste liittää vauvan seurakunnan jäseneksi.

Vierailija
18/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta EI kasteta papin toimesta niin silloin on kyse nimijuhlista tai nimiäisistä.

Ristiminen ts. ristiäiset kuuluu uskontoon..

Ristiinnaulitseminen myös. Ja ristiinpukeutuminen.

Vierailija
19/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kuulee ja näkee tätä: " Sai kasteessa nimen." Jotkut luulevat oikeasti näin.

Vierailija
20/21 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimijuhla, jota myös nimiäisiksi kutsutaan, on juhla, jossa lapsen nimi julkaistaan suvulle ja lähipiirille.

Kastejuhla, jota myös ristiäisiksi kutsutaan, on juhla, jossa henkilö otetaan uskonnollisen seremonian saattelemana kirkon jäseneksi.

Monissa perheissä näitä kahta juhlaa vietetään samanaikaisesti, mutta puhutaan kuitenkin vain ristiäisistä. Eli kyseessä on silloin nimi- ja kastejuhla, tai kaste- ja nimijuhla, riippuen siitä, kumman osuutta halutaan korostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä