Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä koirarotu aloittelijalle ja miksi?

Vierailija
05.10.2021 |

Olen aikuinen, ei mitään himolenkkeilijää kuitenkaan

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakoiran turkin voi ajella koneella lyhyeksi ja tasaiseksi, jos ei vie näyttelyihin. Osta trimmeri. Helppoa.

Vierailija
22/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Welsh Gorki. Helppo koira, ei välttämättä vaadi älyttömästi liikuntaa.

Eikö nuo oli aktiivisia koiria? Eikö niitä käytetä jopa karjakoirina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikokoinen villakoira. Suht terve, jaksaa liikkua mutta ei tarvitse maratoonia, oppii helposti ja on hyväluontoinen.

Ei aloittelijalle ehkä. Turkki on vaativa.

Kleinspitz tai mittelspitz, helppoja älykkäitä koiria.

Ärsyttäviä räksyttäviä rotuja. Villakoira ei vie hermoja.

Vierailija
24/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut nyt muutaman kuukauden koiranomistaja ja voin vaan varoittaa, että sen jälkeen ei jää aikaa oikeen millekään muulle! Hyvä, jos ehtii kämpän siivota lenkkien välissä. Lisäksi varaudu siihen, että ennen koiran puolen vuoden ikää tulee menemään tonni hammaslääkärikuluihin, jos maitohampaat eivät irtoa itsestään. Se on erittäin yleistä ja itse asiassa en tunne ketään, joka olisi ollut niin onnekas. Lisäksi saatat tarvita koiran hampaille oikomishoitoa, mikä myös maksaa maltaita. 

Monta koiraa omistaneena ei ole koskaan tarvinnut nuorelle koiralle hammashoitoa. Eikä mitään oikomista tarvita. Hampaiden pesu on tärkeää. Vanhalla koiralla usein hammasvaivoja. Vakuutus koiralle, kattaa yllättävät lääkärikulut.

Roduissa ja yksilöissä on eroja. Se että sinun koirillasi ei ole ollut edellisen kirjoittajan tapaisia ongelmia ei poissulje sitä, että joillakin koirilla on. Koiraa ottaessa ja sen eläessä voi tulla monia muitakin yllättäviä kuluja, joihin tulisi varautua. -Ohis

Näinhän se on. Ja siksi on hieman kannattamatonta kysyä rotusuosituksiakaan. Tiettyjä samoja piirteitä rodun sisällä toki on, mutta oma koira voi olla aivan erilainen kuin toisen. 

Kuinka paljon ap:lla on mahdollisuutta ulkoiluttaa koiraa? Se ihan peruskoirakin kun tarvii helposti pari tuntia päivässä ulkoilua. 

Vierailija
25/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljon lenkkeilisit päivässä? 

Vierailija
26/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut nyt muutaman kuukauden koiranomistaja ja voin vaan varoittaa, että sen jälkeen ei jää aikaa oikeen millekään muulle! Hyvä, jos ehtii kämpän siivota lenkkien välissä. Lisäksi varaudu siihen, että ennen koiran puolen vuoden ikää tulee menemään tonni hammaslääkärikuluihin, jos maitohampaat eivät irtoa itsestään. Se on erittäin yleistä ja itse asiassa en tunne ketään, joka olisi ollut niin onnekas. Lisäksi saatat tarvita koiran hampaille oikomishoitoa, mikä myös maksaa maltaita. 

Huhhuh. Mitä ylijalostettua rotua koirasi mahtaa edustaa jos ei edes maitohampaat irtoa ilman ell:iä.

Vierailija
27/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Mitä ylijalostettua rotua koirasi mahtaa edustaa jos ei edes maitohampaat irtoa ilman ell:iä.

Nimenomaan.

Vierailija
28/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskikokoinen villakoira. Suht terve, jaksaa liikkua mutta ei tarvitse maratoonia, oppii helposti ja on hyväluontoinen.

Me kun pohdittiin seuraavaa koirarotua, niin juttelin parin mittelin omistajan kanssa. Ei taida olla spitzit luonteensa puolesta parhaita koiria ekaksi koiraksi. Ovat aika epäluuloisia luonteeltaan. Ekalla sivulla mainittu labbis on hyvä esimerkki hyväksi ensikoiraksi, samoin villakoira.

Mutta kannattaa kyseenalaistaa sekin, onko sitä koiraa oikeasti pakko hankkia. Nykyään ihmiset ottavat koiran, kun se on muotia. Esim. tuttavaperhe, joka asuu pk-seudulla, toisen vanhempi erittäin uraorientoitunut (toinenkin hyvässä työssä, mutta leppoisammassa), ei tukiverkkoja ja kaikilla harrastuksia – en ymmärrä, miksi tähän vielä piti ottaa koira kaiken lisäksi.

Vierailija
29/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on yllättävän tavallista, ettei joku hammas irtoa. Meillä oli corgi, jolta jouduttiin poistamaan kaksi neljästä kulmahampaasta eläinlääkärillä. Tosin se ei monta kymppiä maksanut.

Vierailija
30/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin ekaksi koiraksi saksanpaimenkoira, koska haluttiin nimenomaan kyseinen rotu. Oppivainen ja älykäs, kunhan malttaa olla johdonmukainen, panostaa koulutukseen ja tarjota sille riittävästi aktiviteetteja (mikä ei tarkoita hihnan päässä kävelyä 10 km päivässä).  Eli ei sohvaperunan koiraksi. Turkinhoitoa tai trimmausta ei vaadi, joten sikäli helppo.

Vierailija
31/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Welsh Gorki. Helppo koira, ei välttämättä vaadi älyttömästi liikuntaa.

Eikö nuo oli aktiivisia koiria? Eikö niitä käytetä jopa karjakoirina. 

Eipä corgeja juuri enää käytetä työkoirina. Pembroke on ihan seurakoira, cardigan ilmeisesti hieman vietikkäämpi. En kyllä corgia suosittele rakenteen takia kellekään, terv. nimim. entinen corginomistaja

Vierailija
32/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me otettiin ekaksi koiraksi saksanpaimenkoira, koska haluttiin nimenomaan kyseinen rotu. Oppivainen ja älykäs, kunhan malttaa olla johdonmukainen, panostaa koulutukseen ja tarjota sille riittävästi aktiviteetteja (mikä ei tarkoita hihnan päässä kävelyä 10 km päivässä).  Eli ei sohvaperunan koiraksi. Turkinhoitoa tai trimmausta ei vaadi, joten sikäli helppo.

Yleensä kyllä nimenomaan rotu, joka ei ole järkevä valinta ensimmäiseksi koiraksi. Hyvä että teillä sujuu, muttei kannata olettaa että suinkaan kaikilla muilla sujuisi. Rodulla on myös aika paljon ongelmia.

Vierailija
33/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta koiraa omistaneena ei ole koskaan tarvinnut nuorelle koiralle hammashoitoa. Eikä mitään oikomista tarvita. Hampaiden pesu on tärkeää. Vanhalla koiralla usein hammasvaivoja. Vakuutus koiralle, kattaa yllättävät lääkärikulut.

Hampaisiin, ei vakuutusyhtiö osallistu mitenkään.

Vierailija
34/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peronpuo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaisiin, ei vakuutusyhtiö osallistu mitenkään.

Meillä on vakuutus joka olisi korvannut myös tuon maitohampaanpoiston. Ei tarvinnut. Ja edellisen koiran vakuutus maksoi kahden hampaan poiston, omavastuu tietty niissäkin maksettava.

Vierailija
35/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kyllä nimenomaan rotu, joka ei ole järkevä valinta ensimmäiseksi koiraksi. Hyvä että teillä sujuu, muttei kannata olettaa että suinkaan kaikilla muilla sujuisi. Rodulla on myös aika paljon ongelmia.

Ja miksiköhän ei muka sovi ensimmäiseksi koiraksi? En ymmärrä ylipäänsä tätä "mikä sopii ekaksi koiraksi", kun se riippuu ihan siitä, millaiset toiveet omistajalle on koiralle. Ei mikään koira ole aina "helppo", ja sen huomaa lukuisista pienistä ja isommistakin koirista (helpoista roduista?) päivittäin lenkeillä, kun ne räkyttävät ja sinkoilevat fleksin päässä miten sattuu.

Vierailija
36/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään ensimmäinen koira vs. ei-ensimmäinen koira.

Vaativammankin rodun kanssa voi pärjätä ilman oman koiran omistamista, jos on valmis panostamaan koulutukseen ja muuten harrastamiseen. Nykyään on tarjolla paljon hyviä koirakouluja, joten pennun kanssa sellaiseen, niin saa apua kouluttamiseen.

Osalle ihmisistä ei mikään koira ole sopiva, vaikka  olisi kymmenes koira henkilöllä.

Ap:n pitää miettiä, mitä hän haluaa koiran kanssa tehdä. Kaikki koirat tarvitsevat koulutuksen.

Koko, turkki, käyttötarkoitus, terveys - näiden kautta kannatta tiettyjä roturyhmiä ja sitten rotuja alkaa karsimaan. Esim. jos ei aio metsästää tai paimentaa, jättää ne rodut pois. Seurakoirarodut ovat hyvä lähtökohta, jos ei aio harrastaa mitään erityistä.

Vierailija
38/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sinun pitää kysyä itseltäsi oletko valmis seuraaviin asioihin:

Vakuutus, se on ehdoton ja jo sen takia että eläinlääkärikulut päätä huimaavia, Sinun pitää tiedostaa että myös rahaa palaa vaikka olisikin vakuutus. Näin on käynyt itselleni.

Koira saattaa vaatia erityisruokaa ja se maksaa. Tosin koiran laadukas ruoka maksaa aina ja itse olen satsannut kunnon ruokaan.

Koiran omistajana pitää olla valmis siihen että kotiin tullaan heti töistä jotta koira pääsee ulos. Itselläni mies hoitaa osan lenkkeilyistä mutta esim.harrastuksiin ei voi mennä suoraan jos koiraa ei ole kukaan lenkittänyt.

Sitten tietysti rotukysymys johon kannattaa paneutua ja vaikka olla mieleisiin rotuyhdistykseen yhteydessä. Kysellä jos pystyisi käydä tutustumassa rotuun.

Haluatko harrastaa koiran kanssa?, Silloin kannattaa hankkia aktiivinen koira. Itselläni parsonrussellin terrieri joka on kyllä mainio koira vaikka täällä haukuttiinkin.  Pieneen kokooon nähden omaehtoinen eli vaatii koulutusta samalla lailla kuin iso koira.

Isoa koiraa en suosittele jos koirasta ei kokemusta, siinä voi tulla ongelmia kokemattomuuden takia.  Siskollani oli skotlanninpaimenkoira ja ne ovat kyllä lauhkeita. 

Kaikki lähtee siitä että paljon olet valmis panostamaan koiraan?. Mikäli haluat matkustella paljon ja viettää aktiivista elämää kodin ulkopuolella suosittelen miettimään uudemman kerran. Ainakin kasvattajaan kannattaa pitää välit niin he mielellään ottavat hoitoon esim.loman ajaksi. Aluksi voi miettiä vaikka hoitokoiraa ja siitä näkee onko koiran pitäminen sellaista johon haluat sitoutua hyvinkin pitkäksi aikaa.

Vierailija
39/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kun pohdittiin seuraavaa koirarotua, niin juttelin parin mittelin omistajan kanssa. Ei taida olla spitzit luonteensa puolesta parhaita koiria ekaksi koiraksi. Ovat aika epäluuloisia luonteeltaan. Ekalla sivulla mainittu labbis on hyvä esimerkki hyväksi ensikoiraksi, samoin villakoira.

Mutta kannattaa kyseenalaistaa sekin, onko sitä koiraa oikeasti pakko hankkia. Nykyään ihmiset ottavat koiran, kun se on muotia. Esim. tuttavaperhe, joka asuu pk-seudulla, toisen vanhempi erittäin uraorientoitunut (toinenkin hyvässä työssä, mutta leppoisammassa), ei tukiverkkoja ja kaikilla harrastuksia – en ymmärrä, miksi tähän vielä piti ottaa koira kaiken lisäksi.

Meillä spitz ekana koirana. Toinen vaihtoehto oli villis, mutta haluttiin lopulta ”koiramaisempi” koira.

Aivan loistava valinta on ollut, spitz on helposti koulutettava, nopea oppimaan, jaksaa touhuta mutta on tyytyväinen myös sohvalla omistajan vieressä.

Toi ”epäluuloisuus luonteeltaan”, eihän se nyt omaa perhettä kohtaan ole epäluuloinen.

Näkyy meidän koirassa lähinnä niin, että kadulla kulkevat koirat tai ihmiset ei juurikaan kiinnosta.

Kotiin tulevat tutut ja vieraat ottaa iloisesti (haukkumatta!) vastaan.

Vierailija
40/43 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kovia haukkumaan. Kokemusta suvussa ja naapurissa. Ei lopeta millään vaikka kuinka yrittää huomioida tai olla huomioimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän