Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa köyhää ystävää?

Vierailija
29.11.2014 |

Ystävälläni on 4 lasta ja kesällä hänen miehensä otti ja lähti. Heillä oli avioehto eikä ystäväni saanut käytännössä mitään mukaansa. Asuu nyt kaupungin vuokra-asunnossa lastensa kanssa ja koittaa sinnitellä yhteiskunnan tukien varassa. Surullista katsoa, miten aiemmin niin elämäniloinen ja monia asioita harrastanut ihminen on kuin varjo entisestään. Miten voisin auttaa? Rahaa en voi tarjota, koska se olisi loukkaavaa. Olisiko loukkaavaa tarjota teatteri-ilta? Mitä itse toivoisit ystäviltäsi, jos elintasosi romahtaisi?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun ystävä toi tänään kassillisen ruokaa.

Maitoa, sämpylöitä, kinkkusiivuja, pari pullaa, irtokarkkeja.

Olin tosi mielissäni, koska saan rahaa vasta eka päivä ja tili nollila.

Jos on tosi tarpeessa ei ole varaa loukkaantua, mutta tietysti asiaa auttaa kun olen rehellisesti kertonut tilanteeni.

Lahjakortti esim. Prismaan on hyvä.

Tietysti kaikkein parhain on joskus se raha.

Esimerkiksi nyt kun oli synttärit, niin parikin toi kukkakimpun, kaunis ele, mutta sama määrä rahaa olis ollut tarpeellisempi.

Sanon omasta puolestani suoraan, että jos rahat on loppu, niin paras lahja on silloin raha tai lahjakortti yleiskauppaan.

Samoin kun jääkaappi on tyhjä niin ruoka on aivan paras tuliainen.

Jos siitä joku loukkaantuu, niin ei ole silloin todellisessa pulassa, ainakaan ollut tarpeeksi kauan.

Sanon senkin jos laskut on maksamatta ja nälkä, niin ei se konserttilippu paljon ilahduta. Vasta sitten kun jonkinlainen tasapaino asioissa niin todella köyhä jaksaa kiinnostua muista asioista.

Itsellä ainakin turhauttavaa mennä *normaalien* ihmisten joukkoon kun oma mieli askartelee miten huomisesta selviää.

Avun laatu ja miten sen ottaa vastaan riippuu köyhyyden kestosta ja sen laadusta.

Jos on laskut jatkuvasti maksamatta ja rahaa ei jää ruokaan, niin eihän se köyhyydestä johdu vaan silloin on jotain häikkää talouden hallinnassa. Kyllä köyhäkin on kykeneväinen huolehtimaan laskujen maksusta, jos hän suhteuttaa menot tuloihin ja suunnittelee taloutensa tarkasti. Aika inhottava yleistys, että oikeasti köyhät ovat jatkuvasti tilanteessa, jossa eivät maksele laskujaan eivätkä pysty ostamaan ruokaa vaan joutuvat turvautumaan ystävien kukkaroon. Antaa kuvaa, että kaikilta köyhiltä puuttuisi elämänhallinta. Kyllä köyhät maksavat laskunsa. Köyhyys ei tee automaattisesti ihmisestä höveliä ja välinpitämätöntä raha-asioiden suhteen.

Toimeentulotuellakin elävä ihminen (joka kuitenkin on se viimesijainen tuki ja laskettu kattamaan vain perustoimeentulo) pystyy maksamaan laskunsa ja ruokansa, kunhan on tarkka rahankäytöstään. Köyhän elämä voi olla kyllä suusta suuhun elämistä, eli niin niukkaa, että rahaa on vain pakollisiin laskuihin ja ruokaan, mutta ei köyhäkään automaattisesti talouttaan retuperälle laita ja jätä vain laskuja maksamatta tai käyttää rahaa niin hövelisti, että jääkaapissa on pelkkä valo.

Ystävä taitaa tehdä nyt karhunpalveluksen, kun ostelee sulle jatkuvasti ruokaa ja antaa muuta raha-apua. Sun kannattaisi ehdottomasti varata aika talousneuvontaan. Ei ole häpeä pyytää apua ammattilaiselta, jos ei pääse tuollaisesta negatiivisesta kierteestä eroon, missä on koko ajan muiden hätäavun varassa. Jos sulla on ollut jokin yllättävä meno ja kaveri on sen takia auttanut väliaikaisesti, niin kyllähän sen talouden pitäisi jossakin vaiheessa tasoittua ja sinun päästä taas takaisin omavaraiseksi. Jos siis kaveriin turvautuminen on johtunut tuosta yllättävästä menosta eikä niukan talouden suunnittelemattomuudesta. Jos näin ei ole käynyt ja sinulla edelleen jää jatkuvasti laskuja maksamatta, etkä pysty ostamaan itse ruokaa, niin elät ilmeisesti yli varojesi. Eli sun on pakko suunnitella taloutesi uudelleen, että saat sen hallintaan. Tuo ei voi tehdä hyvää ystävyyssuhteellekaan, jos kaveri on joutunut mukaan tuohon kierteeseen ja joutuu jatkuvasti antamaan rahaa ja/tai ruokaa.

Vierailija
22/22 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilaisin ystävälle paketin matsmartista tai fiksuruoasta. Voisin vaikka säveltää tarinan siitä, kuinka osallistuin fb:ssä kilpailuun, josta sai samanlaisen tilauksen ilmaiseksi kaverille, ja koska halusin tilata, niin tilasin sitten kaverille kanssa tms.

Mukaan laittaisin pasta- ja riisituotteide lisäksi tietysti lapsille karkkia ja suklaata. Tavallaan turhia juttuja, mutta ilahduttaa varmasti. Rahaa en jotenkin kehtaisi tarjota, ja kuka nyt kehtaisi vastaanottaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla