Olen pienituloinen. Tässä lasten joululahjat
Ostan heille zhi zhi love koirat kantokassissa, muuta en.
Äidiltäni saavat kylpypyyhkeet ja kirjat, sen lisäksi karkkipussit. Saavat siis kolme lahjaa aattona
Siskoni antoi jo lapsille lego rakennussarjan
Isäni ja mummoni antavat rahaa yhteensä noin 100e, joka säästetään ja jolla sitten joulun jälkeen voidaan ostaa jotain alesta. Loput rahoista käytetään leffalippuihin, uimahallireissuihin yms.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 00:44"]Vaimo sanoi, että haluaa tänä vuonna ostaa paljon lahjoja. Itse en haluaisi, että lapset montaa lahjaa saisi, koska muutenkin kummit tai isovanhemmat antavat myös lahjan. Olemme pienituloisia toistaiseksi, koska molemmat opiskelemme. Minusta on hölmöä, että vaimo haluaa käyttää joululahjoihin 100 euroa per lapsi, kun muutenkin on rahasta tiukkaa.
[/quote]Niin, taitaa olla monessa perheessä tiukkaa kun on 320 000 työtöntä. Ei sitä haluta miettiä vaan ostellaan. Ehkä se on hyväkin kunhan ei mene velaksi ostamiseksi ja jää maksamatta joulun jälkeen!
Mua on aina ihmetyttänyt yksi tuttu nainen, hän saa joka joulu ihan hirveän määrän lahjoja, yleensä aikuisille on vaikea keksiä mitään lahjoja, ja kaikki aina sanoo että ei tarvi mitään kun kaikkea jo on, ja ostaa sitten itse mieluisaa alennusmyynneistä jos jotain tarvii. Meidän perheessä on yleensä niin, että aikuiset saa 1-3 lahjaa, minä sain yhtenä vuotena yhden paketin, ja senkin olin miehen puolesta ostanut ja paketoinut, sellainen kirja jota olin halunnut. Onhan se jännää jos äiti tai kaverit tai sisko ostaa jotain, ja ei yhtään tiedä mitä siellä paketissa on, sen myönnän, mutta myönnän myös sen, että melko usein ne on sitten jotain mistä en niin kauheasti tykkää tai on muuten turhaa, vaikka pidän itseäni ihmisenä jolle on hyvin helppo ostaa lahjoja, kaikki tietävät mistä tykkään, mistä väreistä ym. ei tarvi kun käydä meillä kotona tai selata mun facea.
Mutta palatakseni siihen tuttuun joka saa lahjoja, heidän suvussaan on kai tapana ostaa tosi paljon lahjoja myös aikuisille, ja ne lahjat ei ole mitään halpaa ja rihkamaa, myös lapsille ostetaan kalliita juttuja, pitää olla merkkituotteita. Jotenkin jännä, että kaikki perheenjäsenet, isoäiti, tädit (ehkä sedät) siskot (jopa veljet) ostelevat sadoilla euroilla lahjoja toisilleen, vaikka eivät ole mitään rikkaita kai kukaan. Meidän lapsuudenperheessä yleensä isä ei osta yhtään mitään kenellekään, veli ei ole varmaan koskaan ostanut mitään, en tiedä ostaako avovaimolleen, kaipa sille on pakko, mun nuorempi pikkusisko ei osta juuri kenellekään mitään, minä ja toinen sisko joilla on lapsia, ostetaan ehkä toistemme lapsille kun ollaan kummejakin, mutta usein sovitaan että ei osteta, että ostetaan molemmat vaan omilleen, niin ei tarvi vekslata. Äitini ostaa yleensä jotain lapsenlapsille, ja jopa lapsilleenkin ehkä yhdet paketit jos keksii jotain kivaa. Meillä on niin että minä ostan lähes kaikki lahjat, äitini antaa rahaa, ja samoin anoppi että ostan meidän lapsille jotain, ja ostan sitten niillä rahoille ne mitä lapset ovat toivoneet, laitan toki omista rahaa myös. Joskus ostan tai teen myös parille ystävättärelle lahjat, ja heidän lapsilleen jos olen kummi yhdelle lapselle, niin ostan yleensä sisaruksilleenkin jotain pientä.
Vaikka tuntuu että ei niitä lahjoja nyt niin paljon osteta, niin kyllä joka joulu kun kokoonnutaan aattona mun vanhempien luo, lahjasäkkejä on monta, meillä on jo oma farmariauton peräluukku täynnä lahjoja kun mennään sinne. Nytkin on nuorimmaiset pyytäneet rattikelkkoja ja tablettia, iPad on tienattuna tuppereilla, ja rattikelkat varmaan ostan sitten mummojen rahoilla, lentsikat 2 dvd:n ostin perjantaina cittarilta kun oli halvalla, ja vielä Robinin levy pitäisi ostaa, olisin jo eilen ostanut Anttilasta, mutta ne oli loppu. Jonkun legopakkauksen vielä voin lapsille yhteisenä laittaa, kaksosille on toisaalta helppo ostaa kun osa lahjoista on aina yhteisiä. Kyllä vaan taitaa tänäkin vuonna autonperä olla täynnä.
Minä sain lapsena valtavat määrät lahjoja, vaikka rahaa ei liikaa ollutkaan. Vanhemmat oli vähän kylmiä ja sitten jouluna paikkailivat menneen vuoden ärinää. Ensin uhkailivat että lahjoja ei tule ja sitten vielä aattona juoksivat kaupoissa. Nyt ostavat minun lapsilleni ihan holtittoman määrän paketteja joka joulu. Olen sanonut että eivät ostaisi, mutta tuovat valtavan säkillisen. Ollaan jouduttu vähentämään omaa lahjamäärää, lapset ihan sekavina repivät paketteja auki eivätkä keskity leikkimään millään.
Tämä joulu vietetään nyt erillään. Minusta hauskinta on laulaa joululauluja ja viettää lasten kanssa aikaa. Vaikeaa vetää rajaa heille muuten.
Tiedätkö, että olen hyvin onnellinen! Työskenetelen kotona perhepäivähoitajana joten vietän lasteni kanssa todella paljon enemmän aikaa kuin moni muu vanhempi. Olen aamuisin lähettämässä heidät kouluun ja iltapäivällä ottamassa vastaan. Laitan heille välipalaa, voin auttaa läksyissä heti koulun jälkeen (hoitolapset päiväunilla). Olen muutenki läsnä heille jatkuvasti.
Emme osta kovin paljon turhuuksia muuten arkena. Mutta lapseni voivat harrastaa mieluisia harrastuksia (itse en voinut koska ei ollut rahaa) ja kyllä jouluna saavat paljon lahjoja. Emme osta silloinkaan turhuuksia vaan sellaisia juttuja mitä lapset ovat itse toivoneet ja tiedän niiden olevan mieluisia.
Myös lasten isä tykkää touhuta lasten kanssa paljon kaikenlaista. Väitän että lapseni saavat siis vanhempien aikaa paljon enemmän kuin moni muu ja lisäksi vielä paljon mieluisia lahjoja.
Minua ärsyttää välillä nämä mammat jotka oli hehkuttavat sitä miten vähän lapst saavat lahjoja. Niinkuin jo sanoin pienet lapset eivät lahjojaan vielä vertaile, mutta koululaiset ihan varmasti näin tekevät. Eivät toki kaikki, mutta 99% kyllä.
37 on siis 6 jostain syystä lainaus ei onnistunut.
Meillä nettotulot 6500 ja lapsi saa lahjaksi yhden tavaran, alle 50 euroa. Lapselta ei puutu mitään, joten tavaravuoreen upottaminen tuntuu järjettömältä.
Meillä myös lapset saa ympäri vuoden toisinaan jotain. Lokakuussa löysin legoja alesta ja ostin ja ne meni heti käyttöön. En panttaa lahjoja jouluksi, paitsi nyt nuo koirat kantokassissa on joululahja. Ostamme myös kirpputoreilta leluja ja pelejä.
Lapsilla on aina siistit ja hyvät vaatteet. Viime keväänä ostin täksi talveksi 70%alesta lapsilla laadukkaita ulkoiluvaatteita. Molemmilla kunnolliset pyörät.
Eli ei heiltä mitään puutu, enkä myöskään tarkoittanut hehkuttaa jollain vähäisellä lahjamäärällä. Mielestäni 3 pakettia + karkkipussi (omassa paketissaan) on ihan hyvä, saivat myös jo legosarjan ja sitten saavat rahaakin vielä lahjaksi. Tarkoitin vain, että älkää (pienituloiset) ottako stressiä lahjoista, muutamakin mieluinen lahja on hyvä lapselle!! Tiedän, että monet vanhemmat stressaavat tätä lahjahommaa, siksi tein aloituksen. En hehkuttaakseni tai mitään sellaista! En tiedä onko lapseni sitten tavallista paremmalla itsetunnolla varustettuja, mutta he eivät vähää välitä toisten mielipiteistä tai lahjoista. ap
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:00"]Sääliksi käy lapsiasi, että kehtaakin tulla tuollaisella leuhkimaan, "katsokaa nyt mun sädekehää, meidän lapset saa niin vähän lahjoja!" :(
[/quote]Muista syödä kalakapseleita tai särkejä koska se kasvattaa järkeä!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 20:13"]
Ostan heille zhi zhi love koirat kantokassissa, muuta en.
Äidiltäni saavat kylpypyyhkeet ja kirjat, sen lisäksi karkkipussit. Saavat siis kolme lahjaa aattona
Siskoni antoi jo lapsille lego rakennussarjan
Isäni ja mummoni antavat rahaa yhteensä noin 100e, joka säästetään ja jolla sitten joulun jälkeen voidaan ostaa jotain alesta. Loput rahoista käytetään leffalippuihin, uimahallireissuihin yms.
[/quote]
Kuulostaa ihanalta,erityisesti se että joululahjarahoja käytetään yhteisiin puuhiin(leffassa ja uimassa käynti)turhan krääsän sijasta :) Itse pienituloisen äidin kasvattamana sanoisin,että tuollaisista jutuista ne parhaat lapsuusmuistot juuri syntyvät.
SÄRKEJÄ? Olisit itse syönyt, niin osaist kirjoittaa SÄRKIÄ!
Just eilen soitin mun veljille 4v ja 6v ja kysyin mitä haluaisivat joululahjaksi. Isompi vastas että "harmaat villasukat olis hienot" ja pienempi kiljas et "joo ja mulle punaset!"
Selvä, mutta taidan antaa myös vähän legoja :)
Mä ajattelin tänä vuonna jättää kokonaan lahjat ostamatta. Tiedän, että lapset saavat kummeilta, isovanhemmilta ja muilta sukulaisilta lahjoja. He eivät jää ilman. Mulle ei vaan nyt ole rahaa lahjoihin. Molemmat tarvitsevat uudet kengät, toinen tarvitsee toppahaalarin. Telkkari hajosi vielä kaiken lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 20:48"]
No entäs jos on monta lahjaa ja lisäksi vielä enemmän rakkautta, läheisyyttä ja yhdessäoloa. Ei nämä kaksi sulje toisiaan pois.
[/quote]
No ei. Mutta etenkin pienemmille lapsille se jouluilon määrä on ihan sama on siellä kuusen alla 3 pakettia tai kolmetoista. Moni lapsi saa jouluna niin älyttömästi tavaraa ettei lopulta edes meinaa jaksaa avata kaikkia!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 20:48"]
No entäs jos on monta lahjaa ja lisäksi vielä enemmän rakkautta, läheisyyttä ja yhdessäoloa. Ei nämä kaksi sulje toisiaan pois.
[/quote]
No ei. Mutta etenkin pienemmille lapsille se jouluilon määrä on ihan sama on siellä kuusen alla 3 pakettia tai kolmetoista. Moni lapsi saa jouluna niin älyttömästi tavaraa ettei lopulta edes meinaa jaksaa avata kaikkia!
Minusta olisi mielenkiintoista kuulla pelkkien tavaralistausten sijaan kaikkien lasten joululahjojenne yhteishinta.
Toivotan teille hyvää ja rauhallista joulua! T. Äiti ja pikkumurut
Me ollaan ihan ok tuloisia ja aika samanlainen lahjalinjaus meillä on kuin ap:lla. Ehkä ne uimahalliliput ja elokuvaliput voisin ostaa lahjakortille ja varmaan ostankin mutta muuten suunnilleen tuollaisella paletilla mennään. Musta lasten on vaikea edes käsittää hirveitä lahjakasoja. Huomaa lastensynttäreillä. Meillä on esikoisella ollut isoja synttäreitä ja on saanut paljon krääsää...
el3
Öö, mikä vika noissa ap lahjoissa muka on? Luuleeko ap, että muut ostelee ferrareja lahjaksi?
Minä olen ihan samaa mieltä, että mikäli on mahdollisuus ilahduttaa useammalla paketilla lapsia niin jouluna on sen hetki ja mielelläni sen omille lapsille suon. Mutta en missään nimessä tarkoita, että se välttämätöntä tai tärkeintä joulussa olisi ja muutama lahja per pää on myös oikein vallan hyvä.
Itse olin lapsena se joka ei sai joululahjaksi usein vain pitkät kalsarit eikä muuta ja oli todella ikävää kun palattiin kouluun lomalta ja tiesi että se vertailu alkaa ja piti yrittää keksiä jotain mitä olisi muka saanut.