Millä lukemilla olet saanut verenpainelääkityksen
Kommentit (21)
Yölläkin liian korkea 24 tai 48 h mittaus, en muista tarkemmin
140/120 ja syke jatkuvasti yli 100 - ja kyllä, ihan vähän oli stressiä silloin.
Mulla on ollut nyt viime aikoina (tai en tiedä kuinka kauan, nyt vasta sain mittarin) verenpaine jatkuvasti luokkaa 140-150/90 ja pulssi 90-100. Olen mitannut aamullakin heti heräämisen jälkeen, eikö silloin pitäisi olla matalimmillaan? Olen menossa kohta lääkäriin muissa asioissa ja aion kysyä tästäkin. Olen 34v nainen. Mahtaako saada vielä lääkitystä? Tavoitearvohan olisi alle 140/90.
Valtimorepeämän jälkeen aloittivat Meilahdessa verenpainelääkityksen. Paineet tuolloin 210/162.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:53"]
Mulla on ollut nyt viime aikoina (tai en tiedä kuinka kauan, nyt vasta sain mittarin) verenpaine jatkuvasti luokkaa 140-150/90 ja pulssi 90-100. Olen mitannut aamullakin heti heräämisen jälkeen, eikö silloin pitäisi olla matalimmillaan? Olen menossa kohta lääkäriin muissa asioissa ja aion kysyä tästäkin. Olen 34v nainen. Mahtaako saada vielä lääkitystä? Tavoitearvohan olisi alle 140/90.
[/quote]
Muista kirjata verenpainemittaukset aamuin ja illoin viikon ajalta ennen lääkäriin menoa, koska lääkäri laittaa sut tekemään sen joka tapauksessa.
Jos ei ole muuta riskitekijää kuin korkea verenpaine ensin on yritettävä laihduttaa ja vähentää suolaa. Riippuu vähän tilanteesta milloin lääkitys aloitetaan. Laihtumisella voi olla iso merkitys samoin esim salmiakin runsaalla syömisellä.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:56"]
Jos ei ole muuta riskitekijää kuin korkea verenpaine ensin on yritettävä laihduttaa ja vähentää suolaa. Riippuu vähän tilanteesta milloin lääkitys aloitetaan. Laihtumisella voi olla iso merkitys samoin esim salmiakin runsaalla syömisellä.
[/quote]
Hieno neuvo, mutta ei sovi jokaiselle. Itsellani esim. BMI 20, olen kasvissyöjä ja himourheilija. Lepopulssi alle 40. Ja verenpaineet 190/130. Lääkitys aloitettiin heti.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:56"]
[/quote]
Hieno neuvo, mutta ei sovi jokaiselle. Itsellani esim. BMI 20, olen kasvissyöjä ja himourheilija. Lepopulssi alle 40. Ja verenpaineet 190/130. Lääkitys aloitettiin heti.
[/quote]
Joo, mutta sinä olet poikkeus. Useimmat ovat lihavia ja verenpainetauti on vain osa suurta ongelmavyyhteä. On hyvä että sinulla on lääkitys eikä tapauksessasi tietenkään laihdutus auta.
Mulla on korkea verenpaine, mutta tosi matala syke.
Mullakin on korkea verenpaine, vaikka bmi 21. Sykekin aika korkea. Ei siis paljon auta laihduttelut.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:56"]
[/quote]
[/quote]
Mä laihdutin myös toistakymmentä kiloa (normaalipainossa) ja muutin ruokavalion ja liikunnan kokonaan. Ei auttanut. On vahva sukurasite molemmilta puolilta. Olen sentään saanut lääkkeet noin 10 vuotta myöhemmin kuin vanhempani.
Mun verenpaine on usein lääkärissä mitattuna yli 130/90 ja aina pitää alkaa seurailemaan. Kotona mitattuna paineet yleensä 125/85, eli siinä rajoilla. Olen normaalipainoinen, 30v. ja harrastan liikuntaa. Juon tosi vähän kahvia, enkä syö muuta lihaa kuin kalaa. Sukurasite on kova, isän puolen suku on täynnä verenpainetautia. Masentaa, että varmaan itsekin saan lääkityksen jossain vaiheessa. Lihavat sohvaperunat, voivat parantaa paineitaan laihtumalla ja liikkumalla, mutta mitä mä voisin tehdä?
Mulla oli noin 140/100 kun lääkitys aloitettiin. BMI on 20 joten laihdutukselle ei tarvetta, elintavat on muutenkin hyvät.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:53"]
[/quote]
Muista kirjata verenpainemittaukset aamuin ja illoin viikon ajalta ennen lääkäriin menoa, koska lääkäri laittaa sut tekemään sen joka tapauksessa.
[/quote]
Sain lääkityksen noilla lukemilla. Ja kannattaa tosiaan seurata paineita viikon aamulla ja illalla. Ohjeet mittaamisern löytyy käypä hoito -suosituksista.
Alapaine pyöri 90 luokilla.