Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voivatko vanhempani pakottaa minut kuvauksiin?

Vierailija
29.11.2014 |

Kyse on siis joulukortti kuvauksesta, joka järjestetään lemmikkiliikkeessä. Alunperin tarkoitus oli, että vain kolme koiraamme kuvataan, mutta nyt vanhempani haluavat minutkin kuvaan. Olen epävarma itsestäni, ja vihaan kun minusta otetaan kuvia. Ilmoitin asian äidilleni ja riitahan siitä tuli... Ja nyt olen määräämättömän ajan kotiarestissa ja minun on silti mentävä kuvaan. Onko reilua? :(

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
22/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 12:44"]Riippuu tulevasta perinnöstä. [/quote] huoh, ihan oikeita mielipiteitä kaipaisin

[/quote]Anteeksi, mutta eikö tuo nyt ole ihan selvä juttu, ettei ketään, edes lasta pitäisi pakottaa tuollaiseen juttuun, jos ei halua ja oletan sinun olevan aikuinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä suostunut tuollaiseen!!! Ihme friikkivanhemmat. Muutenkin noloa joutua johonkin joulukorttikuvaan ja vielä kolmen koiran keskelle, tyyliin 'olenpa tässä samaa lajia kavereiden kanssa. vuh'

Vierailija
24/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, olet 41v mies ja asut isin ja äidin kanssa kotona. Sinulla on äidin neuloma norjalaisvillapaita ja pikkuisen massunpömpötystä, vaikka luulet pitäväsi huolta kunnostasi.

Vierailija
25/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 12:46"]Minkä ikäinen olet?
[/quote]

13

Vierailija
26/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat kirjoittaa olet liian vanha joulukorttikuvaan. Hyvää joulua!

Vierailija
27/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortin vastaanottajana mulla olisi mieletön myötähäpeä sun puolesta. Miettisin että jos oot kuvassa vapaaehtoisesti olet täysi friikki, jos pakotettuna olet tahdoton lapatossu. Kerro se vanhemmillesi.

Vierailija
28/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 12:49"]Jep, olet 41v mies ja asut isin ja äidin kanssa kotona. Sinulla on äidin neuloma norjalaisvillapaita ja pikkuisen massunpömpötystä, vaikka luulet pitäväsi huolta kunnostasi.
[/quote]

noh onnea elämään sulle :) taisit kirjoittaa juuri kuvauksen itsestäsi

Vierailija
29/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan näyttää tämä ketju niille niin ehkä heräisivät siihen todellisuuteen etten olee enää 9 vuotias.

Vierailija
30/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaile vanhemmillesi tunteitasi, perustele mikset halua kuvaan. Kerro että vaikka oletkin nuori, sinulla on myös oikeutesi päättää omasta itsestäsi.

Jos et kuvaan halua, pidä vaan pääsi.

Vierailija
31/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvaan välttämättä on laitettava ihmisiä koirien lisäksi, vaadi että vanhemmat ovat kuvassa myös! Mitä se nyt on, että kuvaan tulevat teini ja koirat pelkästään? Siis juuri siinä tapauksessa, ettet itse halua (minkä ymmärrän hyvin). En muista muuten nähneeni yhtäkään joulukorttia, jossa olisi perheen teinien kuva. Vanhempasi ovat mielestäni k-päitä, jos yrittävät sinua kuvaan pakottaa vastalauseistasi huolimatta.

Vierailija
32/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillasi ei ole oikeutta pakottaa sinua kuvaan, mutta ikävä kyllä vanhemmilla on valta olla välittämättä oikeuksistasi ja tunteistasi.

Minkä ikäinen olet? Minulla oli aivan sama ongelma kun olin nuorempi, valokuviin oli pakko suostua aina 16-vuotiaaksi asti, eli sain sen loppumaan vain muuttamalla omaan kotiin. Olen todella pahoillani puolestasi, uskon tietäväni mitä joudut käymään läpi ): Voit näyttää tämän viestini vanhemmillesi, jos haluat ja koet siitä olevan jotain hyötyä.

On todella inhottavaa olla lapsi. Minulle se tarkoitti sitä, että olen ilmainen lihapala ja näyttelykappale, jolla ei ole mitään omia ihmisoikeuksia, ei oikeutta omaan rauhaan, omaan tilaan, yksityisyyteen tai koskemattomuuteen. Jos vanhemmat halusivat, että soitan viulua mummon syntymäpäivillä niin minun oli pakko soittaa viulua mummon syntymäpäivillä, vaikka olin vasta-aloittanut 8-vuotias joka ei olisi halunnut sukulaisten näkevän, että taitoja ei vielä juurikaan ole. Jos vanhemmat halusivat esitellä huoneeni kaukaisille sukulaisille, tulivat he koputtamatta sisään ja alkoivat esitellä huonettani minun itkiessä vieressä, kun ei edes lupaa kysytty. Ja kyllä, jos vanhemmat halusivat minusta valokuvan, niin minustahan otettiin valokuva. Ei ollut kivaa. Koulussa sain päivittäin kuulla haukkuja siitä, miten ruma ja lihava olin, eikä minulla mitään hienoja vaatteitakaan ollut, vain vuosia vanhempien poikaserkkujeni pieneksijääneitä huppareita ja maastohousuja. Itsetuntoni ei ollut ulkonäön suhteen turhan korkealla. Ja sitten vanhemmat pakottivat minut kuvaan, minulle se tarkoitti sitä että senhetkinen rumuuteni ikuistetaan ja levitellään koko suvun ja perheystäväpiirin silmiin. Vastalauseeni ja suuttumukseni leimattiin naurettavaksi kiukutteluksi ja vastarannankiiskeydeksi.

Kerran eräs kouluvalokuvaaja taisi tajuta, mistä kamerapelossani on kyse. Hän lohdutti minua, että olen kyllä ihan sievä ja minusta saa aikaan oikein kauniin kuvan. Oli mukavaa, että edes joku ymmärsi, mutta ei siitä juuri apua ollut kun kuvaan oli siitä huolimatta pakko suostua. Kuvaajan sanat olivat vain yksi "kaunis" sataatuhatta "rumaa" vastaan, ei niistä silloin tuntunut hirveästi apua olevan, etenkin kun ne saattoivat olla vain kauniiksi naamioitu kepulikonsti jolla minut saatiin istumaan paikoillani kuvaamisen ajaksi. En vielä tänäkään päivänä kykene esiintymään kameralle ja se kieltämättä hankaloittaa elämäni tilanteita aina joskus. Nykyään olen 19-vuotias ja voin kieltäytyä valokuvista, mutta toiset ihmiset eivät aina ymmärrä, miksi olen niin ehdoton asian suhteen. Minua katsotaan joskus hieman kieroon, kun kieltäydyn tulemasta kuvaan, nykyään minulle sitten naureskellaan ulkonäköni sijaan kamerapelostani.

En lapsena osannut oikein puhua, mutta nyt olen myöhemmin selittänyt tämän asian äidilleni. Kerroin, miltä se tuntui kun jouduin ikuistettavaksi silloin, kun minun annettiin kokea olevani maailman rumin lapsi, kerroin miten pelottavaa se oli kun vanhemmat pakottivat minua enkä voinut tehdä asialle mitään. Äitini ei ollut edes tajunnut, miten paljon hänen pakotuksensa ja tunteeton suhtautumisensa oli minua satuttanut, pelottanut ja miten paljon häpeää se oli minulle aiheuttanut, hän alkoi itkeä kun sain viimein selitettyä sen hänelle.

Eli jos vanhemmillasi on yhtään järkeä ja tunteita päässä, niin niihin on kyllä mahdollista päästä käsiksi! Sinun on vain keksittävä, mitä kautta saat heidät ymmärtämään tunteesi. Ja jos vanhemmillasi taas ei ole järkeä ja tunteita, niin siinä tapauksessa voin vain tarjota sinulle syvimmät osanottoni ): Pääset kuitenkin joskus muuttamaan omaan kotiisi, sellaiseen paikkaan jossa ei tarvitse joutua pelkäämään vanhempien mielivaltaisia pakotuksia. Pääset heistä kyllä jonain päivänä eroon, yritä vain pysyä siihen asti vahvana! Ja muista, että vanhemmatkin ovat vain ihmisiä. Jotkut ihmiset ovat fiksuja ja ihania, jotkut taas vähemmän fiksuja ja vähemmän ihania. Jotkut ovat täysin kyvyttömiä ymmärtämään muutakin kuin vain sitä, mitä itse haluavat. Se on ikävää, mutta ei ketään voi syyttää siitä että syntyy mieleltään rajoittuneeksi.

Vierailija
33/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapaista kokeneena neuvon sinua pitämään puolesi. Kukaan muu ei sitä puolestasi tee.

Vierailija
34/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävä suoritettu! En joudu kuvaan, mutta kotiarestia on nyt loppuvuodeksi ja jouduin tänään tekemään siskonikin kotityöt :/ No mielummin tämä kuin ruma minä jossain joukukortissa.
ap

Vierailija
35/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tosissas?? Kotiarestia loppuvuodeksi? Teidän pitäis saada apua !!!

Vierailija
36/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 15:09"]Ootko tosissas?? Kotiarestia loppuvuodeksi? Teidän pitäis saada apua !!!
[/quote]

Juu olen tosissani, mutta eiköhän ne sen parin vikon päästä unohda (?) toivottavasti

Vierailija
37/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 15:09"]Ootko tosissas?? Kotiarestia loppuvuodeksi? Teidän pitäis saada apua !!! [/quote] Juu olen tosissani, mutta eiköhän ne sen parin vikon päästä unohda (?) toivottavasti

[/quote]

No tollaset kasvatustavat ei oo ihan normaaleja. Jos haluat puhua perhetilanteestasi jollekin luotettavalle aikuiselle niin googlettamalla vaikka 'tukea nuorelle' ja oma paikkakuntasi niin löytynee paikkoja mihin voi mennä tai soittaa.

Vierailija
38/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:03"]

Aikuset on niin paskoja joskus. 

[/quote]

Olen niin samaa mieltä :(

Vierailija
39/39 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset