Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurissa kaupungeissa elää jo ihmisiä, jotka eivät enää siedä läheisyyttä

Vierailija
29.11.2014 |

"Sinkkuna olemiseen myös tottuu ja se voi alkaa tuntua koko ajan mukavammalta, koska yksin eläminen on helpompaa, kun asioista ei tarvitse neuvotella kenenkään kanssa.

– Suurissa kaupungeissa elää jo joukoittain ihmisiä, jotka mahdollisesti eivät enää siedä läheisyyttä"

http://yle.fi/uutiset/tutkija_varoittelee_sinkkuja_nolla-ajasta_vanhempien_luona__kuulen_sita_tosi_paljon/7654554

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs teet? Suomessa on vallalla kuitenkin yksilöä korostava kulttuuri, jossa tosiaan on paljon tuota tutkijan esittelemää 'nolla-aikaa', eli potentiaalisiin kumppaneihin tutustuminen on mahdotonta. Mä olen parikymppinen sinkku ja ollut aina sitä, suurimman osan aikaa en ole tilanteissa, joissa voisin mitenkään tutustua kumppaniehdokkaisiin. Jos haluaa parisuhteen niin pitää tehdä erikseen aika paljon töitä, esim. lähteä viihteellee tai tehdä nettideittiprofiili ja muita keinoja ei oikein ole tässä maassa ja ajassa.

En tiedä sitten muista maista, mutta onhan se varmaan aika tunnettu fakta, että Suomessa pariutuminen tapahtuu usein yöllä ja alkoholin vaikutuksen alaisena. Välillä menee kuukausia, ettei uusiin miehiin tutustu millään ellei lähde baariin, onko tämä kauhean fiksua sinkkukulttuuria? :D

Vierailija
2/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä väliä? Jos ihminen on onnellinen yksin, niin ei se kuulu kenellekään muulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioiässä olisi vielä luontevia tilaisuuksia löytää kumppania, kun ollaan aika pitkään samoissa porukoissa ja tutustuu toisiin, mutta sitten jos menee vaikka yliopistoon, jossa on lähinnä jotain kirjatenttejä ja satunnaisia luentoja, eikä alkoholipainoitteinen opiskelijaörvellys kiinnosta, niin tosiaan saattaa vaatia töitä, että lähtee erikseen sellaisiin tilanteisiin, missä voisi tavata potentiaalisia kumppaneita.

Vierailija
4/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 10:37"]

Lukioiässä olisi vielä luontevia tilaisuuksia löytää kumppania, kun ollaan aika pitkään samoissa porukoissa ja tutustuu toisiin, mutta sitten jos menee vaikka yliopistoon, jossa on lähinnä jotain kirjatenttejä ja satunnaisia luentoja, eikä alkoholipainoitteinen opiskelijaörvellys kiinnosta, niin tosiaan saattaa vaatia töitä, että lähtee erikseen sellaisiin tilanteisiin, missä voisi tavata potentiaalisia kumppaneita.

[/quote]

Lukioiässä itse ja muut on vielä aika kypsymättömiä, en sanoisi että itse olin siinä iässä kykenevä mihinkään parisuhteeseen. Samoin pienillä paikkakunnilla tarjonta on rajallinen ja joutuu muutenkin muuttamaan mahdollisesti eri paikkakunnille jos jatko-opinnot kutsuvat.

Jotkuthan sanovat, että harrastukset on hyvä paikka löytää kumppaniehdokkaita. En nyt kyllä tiedä mitä sellaiset harrastukset muka on. Tuntuu, että suurin osa sinkuista ei missään edes oikein käy.

Vierailija
5/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin tuossa uutisessa vähän paheksuttaisiin sitä, että  sinkut haluaa viettää lomillaan ja kesällä aikaa vanhempiensa kanssa. What. Kyllähän perheellisetkin ihmiset haluaa (toivottavasti) nähdä omia vanhempiaan, eikä siihen välttämättä ole aikaa kuin lomilla.

Ja joo, ihminen on sosiaalinen eläin ja haluaa kuulua yhteisöön. Parisuhdekin on jo yhteisö, mutta yhteisö voi olla muutakin kuin parisuhde.

Tätä sinkkua nyt vähän korpeaa tuo tutkija. :D Ei sinkkuus ole pahasta. Eikä parisuhde. Eläköön jokainen miten haluaa.

Vierailija
6/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viihdyn yksin.

Saan tehdä haluamiani asioita, kotini pysyy siistinä ja järjestyksessä, kukaan ei huudata stereoista tai tv:stä jotain kammottavaa tai murusta keittiössä. Sukkia ei loju lattioilla eikä pesuallas ole täynnä partasilppua.

Yksin eläminen on tietenkin kallista, mutta eipä tarvitse elää huonossa parisuhteessa.

Vierailija
7/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 10:40"]

Ihan niin kuin tuossa uutisessa vähän paheksuttaisiin sitä, että  sinkut haluaa viettää lomillaan ja kesällä aikaa vanhempiensa kanssa. What. Kyllähän perheellisetkin ihmiset haluaa (toivottavasti) nähdä omia vanhempiaan, eikä siihen välttämättä ole aikaa kuin lomilla.

Ja joo, ihminen on sosiaalinen eläin ja haluaa kuulua yhteisöön. Parisuhdekin on jo yhteisö, mutta yhteisö voi olla muutakin kuin parisuhde.

Tätä sinkkua nyt vähän korpeaa tuo tutkija. :D Ei sinkkuus ole pahasta. Eikä parisuhde. Eläköön jokainen miten haluaa.

[/quote]

Samaa mieltä. Kyllä Vaaranen nyt käytti tosi omituista käsitettä puhuessaan aikuisen lapsen ajasta omien vanhempiensa kanssa, nolla-aika!!! Kaikkea sitä kuulee. Se ei ole nolla-aikaa, vaan tosi arvokasta aikaa läheisten ihmisten kanssa. 

Jos oikein ajatellaan sinkkuutta ja parisuhdetta, niin millä tavalla parisuhde on parempi kuin sinkkuus? Tiedetään, että osa parisuhteista on onnellisia ja osa hyvinkin onnettomia. Sinkkuus on varmasti parempi tilanne kuin onneton parisuhde. Jos haluaa lapsia, niin silloin olisi hyvä löytää luotettava uskollinen kumppani. Ja tottakai ihminen kaipaa läheisyyttä muutenkin kuin lastenhankkimismielessä. Parisuhde on myös halvempi elämänmuoto. Mutta lähtökohtaisesti ei voi väittää, että sinkkuus olisi huonompi vaihtoehto kuin parisuhde. 

Vierailija
8/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 10:46"]Minä viihdyn yksin.

Saan tehdä haluamiani asioita, kotini pysyy siistinä ja järjestyksessä, kukaan ei huudata stereoista tai tv:stä jotain kammottavaa tai murusta keittiössä. Sukkia ei loju lattioilla eikä pesuallas ole täynnä partasilppua.

Yksin eläminen on tietenkin kallista, mutta eipä tarvitse elää huonossa parisuhteessa.
[/quote] entä jos saisitkin hyvän suhteen? Miksi ajattelet suhdetta huonoksi etukäteen?

Vierailija
9/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksinelävistä saakin näköjään kirjoittaa aivan hirveää sontaa. Nostaa haastateltu vielä palkkaa Väestöliitosta.

On se vain kauheaa, että ihmiset nykyisin miettivät tarkemmin, miten haluavat aikansa viettää (eli tehden itselle mielekkäitä asioita rakkaiden ihmisten, kuten omien vanhempien kanssa). Nykyisin ei enää TARVITSE pariutua vain koska kuuluu. Itselleni olisi kauhistus vain pariutua yksinjäämisen pelossa ja ikäänkuin elää miehen elämää omani sijaan.

Nyt kyllä lähtee palautetta.

Vierailija
10/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas oli pöhkö tutkija. Ikään kuin minä olisin jotenkin parisuhdetta etsiviä sinkkuja säälittävämpi, kun olen onnellinen yksin ja vietän lomia (ja jopa viikonloppuja!) vanhempieni luona tai heidän kanssaan mökillä.

Vierailija
11/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:04"]

Kyllä yksinelävistä saakin näköjään kirjoittaa aivan hirveää sontaa. Nostaa haastateltu vielä palkkaa Väestöliitosta.

On se vain kauheaa, että ihmiset nykyisin miettivät tarkemmin, miten haluavat aikansa viettää (eli tehden itselle mielekkäitä asioita rakkaiden ihmisten, kuten omien vanhempien kanssa). Nykyisin ei enää TARVITSE pariutua vain koska kuuluu. Itselleni olisi kauhistus vain pariutua yksinjäämisen pelossa ja ikäänkuin elää miehen elämää omani sijaan.

[/quote]

Aivan, tiedän ihmisiä, jotka ovat pariutuneet "vain koska kuuluu niin tehdä". Eli eivät ole tarpeeksi miettineet, kenen kanssa ovat avioon astuneet. Yksikin tuttu valitteli parin kaljan jälkeen, ettei ole koskaan miestään kymmenen aviovuoden aikana rakastanut. Oli ilmeisesti saanut kotona opin, ettei nainen ilman miestä ole mitään.

Lähetä vain palautetta. Vaaranen voisi hieman miettiä sanavalintojaan. Noin yleensä olen kyllä ajatellut, että Vaaranen on järkeviä puhuva nainen, mutta erehtyy sitä viisaskin. Btw. Vaaranen on ollut vuonna 1981 Miss Suomi -kisoissa. 

Vierailija
12/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:04"]

[/quote]

Joo, lähetä vaan. Minäkin tykkään viettää aikaani vanhempieni kanssa ja minusta se on luonnollista että vanhempi ja lapsi on yhteydessä toisiinsa. Olen kohta 10 vuotta elänyt just itselleni parasta elämää, ilman parisuhdetta.

Vierailija
13/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, ei ole mitään syytä elää jatkuvien kompromissien paineessa parisuhteessa. Ja auta armias jos niitä lapsia pupsahtaa, sen jälkeen miehen oma tahto ei ole mitään.

Vierailija
14/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju näyttää täyttyvän lukutaidottomista sinkuista :D

Tutkijahan sanoo, ettei sinkkuudessa ole mitään pahaa vaan että ne, jotka haluavat suhteen eivät välttämättä toimi elämässään oikealla tavalla tavatakseen potentiaalisia seurustelukumppaneita. Viihdyt sinkkuna ja vietät vanhempien kanssa aikaa - fine. Et viihdy sinkkuna, muttet tee mitään kumppanin löytämisen etsimiseksi - ei hyvä.

Vierailija
15/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luonteeltani yksineläjä ja saan siitä suurta iloa. En halua parisuhdetta enkä lapsia (olen nyt 30v). Enkä oikeastaan kaipaa läheisyyttäkään (yhden yön suhteet ei kiinnosta). En ole silti antisosiaalinen erakko vaan minulla on laaja kaveriporukka ja monia läheisiä, tärkeitä ystäviä. Myös vanhempiini, veljeeni ja siskooni on hyvät välit. Tapaan heitä n. kerran kuussa. Minulla on on myös kaksi rakasta koiraa. Työni on mielekästä, harrastuksiini suhtaudun intohimolla ja elämä on ihanaa juuri tällaisena. Tykkään mm. matkustella ja tehdä muitakin asioita itsekseni (esim. leffassa käynti yksin on minulle nautinnollista luxusta). On ihanaa kun on oma siisti koti, voin nukkua miten pitkään haluan ja päättää itse omista asioistani. :)

Vierailija
16/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 11:16"]

Tutkijahan sanoo, ettei sinkkuudessa ole mitään pahaa vaan että ne, jotka haluavat suhteen eivät välttämättä toimi elämässään oikealla tavalla tavatakseen potentiaalisia seurustelukumppaneita. Viihdyt sinkkuna ja vietät vanhempien kanssa aikaa - fine. Et viihdy sinkkuna, muttet tee mitään kumppanin löytämisen etsimiseksi - ei hyvä.

[/quote]

Ja joku aivoton vajakki heti alapeukuttamassa <3

Vierailija
17/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olet melko lukutaidoton, jos et huomannut tutkijan alentavaa sävyä. Vähän niinkuin "ihan ok olla sinkku, mutta eihän se luonnollistakaan ole, kun ihminen on sosiaaliseksi olennoksi luotu".

Vierailija
18/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sinä et puolestasi huomaa, että tutkija on todella asenteellinen. Rivien välistä voi helposti huomata, että sinkkuus on hyvin kartettavaa ja omat vanhemmat eivät ole niin kovin tärkeitä Vaarasen mielestä. Mutta hän on töissä Väestöliitossa ja tuon liiton yksi tehtävä on edistää ihmisten pariutumista. Kauan sitten Väestöliitolla oli oma treffipalvelukin. 

Vierailija
19/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä lukenut tuota uutisjuttua, mutta ketjun aloitukseen viitaten: minä olen omasta tahdostani ns. ikisinkku ja oletettavasti aseksuaali. En halua läheisyyttä. En kärsi mitenkään siitä, että en elä parisuhteessa tai seksisuhteessa, koska en kaipaa tuollaisia asioita.

Olisi varmasti eri asia, jos minulla olisi valtava läheisyydenkaipuu, seksuaalisia haluja ja toive löytää "sielunkumppani", joku jonka kanssa perustaa perhe. Tuolloin olisin varmasti surullinen ja kärsisin yksinäisyydestä.

Näin ei kuitenkaan ole. En tunne koskaan olevani yksinäinen. Minulle juuri tämä elämäntapa on se kaikkein sopivin. Olisin paljon surullisempi ja ahdistuneempi, jos yhteiskunnan paineesta joutuisin hakeutumaan parisuhteeseen ja elämään niin kuin kaikki muutkin. Onneksi 2010-luvulla Suomessa voin olla vapaasti oma itseni.

Vierailija
20/28 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tätä kun joku tyttönen leikkii tutkijaa. Ei osata tarkastella asioita objektiivisesti ja tutkimukset ovat aivan mielipiteiden värittämää paskaa. Ihan parodiaa oikeasta tieteestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi