Squid Game mitä pidit?
Kommentit (217)
Trauma on eksistentiaalinen juttu, mutta voi olla myös jänskä - aivan kuten vaikkapa addiktio.
Traumasta voi kierolla tavalla nauttia, kun sitä ei tiedosta.
K16, eikö vain? Eikä vain sen "traagisuuden" tagia. Vaan se mentaliteetti, että "myyt ittes."
ne amerikkalaisia esittävät näyttelijät kuulostivat samalta kuin suomalaiset näyttelijät, jotka esittävät amerikkalaisia. tuli samanlainen myötähäpeä kuin suomifilmeissä
Squid Game oli mielestäni hyvä, ei kuitenkaan parasta K-draamaa.
Netflix on panostanut korealaisiin sarjoihin tosi paljon, nämä ovat todellakin katsomisen arvoisia koska:
+Koreassa elokuva/tv-kulttuuri on valtava. Holly- ja Bollywoodin jälkeen kolmanneksi suurin viihdeteollisuus (studiot, budjetit)
+Sarjat ovat poikkeuksetta yhden tuotantokauden mittaisia -> Ei väkisin jatketa vaikka sarja osoittautisikin supersuosituksi. (Jaksoja 16, jakson kesto yleensä 60-90min)
+Tuotanto on huippua! Casting, musiikit, miljööt ovat todella hienosti toteutettuja.
+Ei perinteistä genre-asetantaa. Yhden ja saman jakson voisi luokitella: romantiikan, komedia, toiminnan tai trillerin alle
Jotkut asiat voi olla länsimaalaisille hassuja mitä näissä ilmenee, mutta niihinkin tapoihin ja kulttuureihin tottuu :)
Muutama suositeltava sarja:
Itaewon Class
Designated Survivor Korea (60days)
Vagabond
Romance is a bonus book
Paikoin todella hitaasti etenevä, puolivälin jälkeen taso laski selkeästi. Ne VIP näyttelijät oli häiritsevän huonoja, ja juonen taso laski täysin. Loppu ja "twist" tuntuivat molemmat väkinäiseltä. En välttämättä suosittelisi hehkuttaen eteenpäin, mutta katsoin kuitenkin läpi eli olen huonompaakin nähnyt. Ja suurin osa kulttuurireferensseistä meni varmasti itseltäni ohi kun en Koreaa sinänsä tunne.
Squid Gamen englanninkielisen tekstityksen tasoa Netflixissä on muuten kritisoitu käännösvirheistä ja muutenkin alkuperäisen vesittämisestä (yhtenä esimerkkinä taisi olla tyyliin "en saanut tilaisuutta kouluttautua mutta olen fiksu" kääntyi sitten "en viitsinyt käydä kouluja mutta olen fiksu" tai sinnepäin) eli siinäkin voi olla jo jonkun verran latistavaa menoa, en tosin tiedä onko suomenkielinen tekstitys vaihtoehtona Suomen Netflixissä.
Oli ihan hyvä, ei tosiaan omasta mielestä ollut niin raaka ja väkivaltainen - saattaa tosin johtua siitä, että katson paljon erilaisia kauhu/rikosleffoja, ei niin pistä silmään. Mukava katsoa välillä jotain muutakin kuin näitä länsimaisia hömppätuotantoja. Ei ollu pilattu millään wokeihannoinnilla, tosin minun mielestä juoni oli suhtkoht ennalta-arvattavissa ja saattoi jo alussa arvata, kuka sen pelin voittaa. Ei nyt omasta mielestäni mikään huippuhyvä, mutta mielenkiintoinen juoni. Omasta mielestä parempi kuin Alice in Borderland ja hyviä näyttelijöitä.
Eiks se oo korealainen? Sillä kansallahan on vaikeuksia. Tuo sarja kuvastaisi jotain pakenemisen fantasiaa - omista kahleista, ei valtion.
Mä ehdottomasti noudattaisin ikärajaa. On sen verran kiero idea taustalla.
Ihmettelin myös miksi ne VIP tyypit oli niin karikatyyrimäisen huonoja, niin repliikit kuin näyttely. Ne rikkoi tunnelman ja illuusion ja tuli liian sellainen "no nyt tähän on haluttu saada sikarikkaita jenkkejä ja pari venäläistä esittämään törkyrikkaita pahiksia" mutta olis senkin voinut toteuttaa uskottavammin.
Oma ahneus johti petokseen. jee! pakko leikkiä, tai nirri lähtee! Sinut palkitaan, kun myit sielusi ja pelasit pettäjän pelisäännöillä! Just...
Joku "huorimisraja" viihteeseenkin... Vai onko tämäkin sadomasokismia!?
Pidin sarjasta todella paljon. Taitaa muuten olla tälläkin viikolla katsotuin sarja Suomessa Netflixissä.
Kieroa menoa mustalla huumorilla. Raha saa ihmiset tekemään mitä vaan.
Toisaalta se että peli tapahtuu nimenomaan oman lankeamisen vuoksi, tekee pelistä erityisen. Oman lankeamuksen voisikin kääntää voitoksi, kun paine on tarpeeksi suuri...
Minä katson vaan squirt gamea. Se nainen jolla lentää pisimmälle voittaa. :)
Ja jotain n a z i -maista organisointia. Aah.
Vierailija kirjoitti:
Minä katson vaan squirt gamea. Se nainen jolla lentää pisimmälle voittaa. :)
Tai muuten hänet runks runks. Leipää ja sirkushuveja!
Siis mistä tässä nyt on kyse? Mitä siinä sarjassa tapahtuu? Jotain ruoanlaittoa kalmareista?
Jäätiin heti lapsen (16v) kanssa koukkuun, todella hyvä sarja!