Siivousniksejä ja juttuja. ÄLÄ tee kuten bloggaaja(?) tässä tekee!!
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008303943.html
Bloggaaja vai mikä lie on hän, mutta aivan älytöntä luonnon kuormittamista ja aineiden väärinkäyttöä.
Tiskialtaan pesuksi riittää vallan hycin fairy ja tiskiharja, tai sieni, missään nimessä ei tarvita myrkkyä nimeltä tiskikonetabletti!! Saati että tiskialtaita kiillotettaisiin millään aineilla!!
Imurointi ei todellakaan ole "ihan turhaa" kuten hän väittää. Aika monella on lemmikkieläin, jonka karvoja ja hilsettä ei saa esim sohvasta pois ilman hyvää imuria. Kannattaa valita imuri jonka suodatusteho on hyvä.
Wc-pöntön pesuainetta kalkkisaostumiin kylpyhuoneen lattiassa ja suihkuseinässä?? Paras vinkki on pyyhkiä märkä pois jolloin kalkkia ei ilmesty.
Kommentit (14)
Kannattaa pitää puhtaana riittävällä siivouksella niin ei tule tenkkapoota kahden vuoden siivoamattomuuden jälkeen.
Kaveri laitatti hienon vinyylilankkulattian, ja kehuu miten on hyvä pitää puhtaana kun vähän vain pyyhkäisee nihkeällä tai kuivalla liinalla. Läikäytin vettä olkkarin lattialle ja pyyhin veden taskussani olleella puhtaalla nenäliinalla. Nessu muuttui pyyhkäisystä aivan harmaanruskeaksi. Kaverilla on nuo tummanharmahkot puujäljitelmälattiat olleet nyt kolmisen vuotta, ja kyllä näyttävät silmään epätasaisine kuvioineen ihan hienoilta, mutta kannattaisi kyllä välillä pestä lattiat ihan kunnollakin...
Tämähän ei sitten tarkoita vedellä holvaamista, vaan kostealla hinkkaamista, ja sen jälkeen kuivaamista kuivalla liinalla.
Meillä tulee tiskialtaaseen myös "kahvirasvaa", vaikkei kukaan meillä kahvia juokaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee tiskialtaaseen myös "kahvirasvaa", vaikkei kukaan meillä kahvia juokaan.
Joka lähtee ihan harjaamalla fairyllä pois :D
Toisaalta jos ei saisi usein käyttää tiskialtaan puhdistukseen konetablettia, koska se ei tee putkille hyvää, sama putki tulee ainakin meillä altaan viereisestä tiskikoneesta, joka pyörii melkein jokapäivä samaisella tabletilla.
Imuria tulee käytettyä aina siivouksen yhteydessä. Meillä on 16 mattoa jotka kaipaa imurointia. Jokainen tavallaan. Jos ei omalla siivoustekniikalla tule puhdasta, kannattaa silloin miettiä toisia keinoja.
Kyllä edelleen ne tarpeellisimmat välineet ovat
imuri
moppi
luutut
tiskiharja
vessaharja
pesusieni
Matot kannattaa kyllä imuroida. Imuroin myös sohvat ja verhot, sekä lattialistat. Kannattaa hyödyntää niitä erilaisia suuttimia joita imurin mukana tulee.
Ja mun niksini paljaille lattiapinnoille, hox etenkin lemmikkitaloudet, on ostaa hyvä teräväkuivain ja kerätä sillä paljaita lattiapinnoilta pölyt ja roskat kasaan. Kuivain nappaa hyvin myös lemmikkien karvat. Sen jälkeen moppaus nihkeällä. Ei ole työläämpää kuin imurointi, itse ainakin koen tämän kevyemmäksi tekniikaksi kuin koko lattian imuroinnin, ja tulee puhtaampaa.
Universal Stone on myrkytön kiillottaja ja se riittää. Se on myös käytännössä hajuton ja allergiavapaa, ellei sitten ole allerginen savelle ja sitruunahapolle. Lisäksi kotiin tarvitaan astianpesuainetta, pyykinpesuainetta ja sappisaippuaa. Siivoamiseen, pyykinpesuun ja astioiden pesuun ei muuta.
Kosmetiikasta riittää saippua, shampoo, hiustenhoitoaine, deodorantti, kasvovoide ja auringonsuojavoide. Biohajoavia myös nämä.
Vierailija kirjoitti:
Matot kannattaa kyllä imuroida. Imuroin myös sohvat ja verhot, sekä lattialistat. Kannattaa hyödyntää niitä erilaisia suuttimia joita imurin mukana tulee.
Ja mun niksini paljaille lattiapinnoille, hox etenkin lemmikkitaloudet, on ostaa hyvä teräväkuivain ja kerätä sillä paljaita lattiapinnoilta pölyt ja roskat kasaan. Kuivain nappaa hyvin myös lemmikkien karvat. Sen jälkeen moppaus nihkeällä. Ei ole työläämpää kuin imurointi, itse ainakin koen tämän kevyemmäksi tekniikaksi kuin koko lattian imuroinnin, ja tulee puhtaampaa.
Mä käytän teräväkulmakuivainta imurointejen välissä. Imurilla saa paremmin nurkista roksat ja pölyn pois, ja pesen lattiat ainoastaan silloin kun onlen ensin imuroinut. Muuten mopissa pyörii aina jotain roskaa vaikka tarkoitus on tehdä puhdasta.
Pesuaineet joita käytän on yleispuhdistusaine, fairy, konetiskiaine, pöntönpesuaine, wc pesuainesuihke, ikkunaspray, kalkkisaostumiin kalkkisuihke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka lähtee ihan harjaamalla fairyllä pois :D
Tai yhdistelmällä tiskiharja + kuuma vesi....
Vierailija kirjoitti:
Pesuaineet joita käytän on yleispuhdistusaine, fairy, konetiskiaine, pöntönpesuaine, wc pesuainesuihke, ikkunaspray, kalkkisaostumiin kalkkisuihke.
Mulla astianpesuaine (Fairy yleensä) toimii myös yleispuhdistusaineena ja lasipintojen puhdistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla astianpesuaine (Fairy yleensä) toimii myös yleispuhdistusaineena ja lasipintojen puhdistuksessa.
Ikkunan pesussahan fairy on ihan ehdoton. Sen sijaan peilit ja lasiovet on kaikista kätevin pyyhkiä mikrokuituikkunaliinalla ja ikkunasprayllä, kuten myös karvakaverin nenäjäljet ikkunasta. Niitä kuitenkin pyyhitään monta kertaa viikossa joten lontraaminen joka kerta vfairyn kanssa ei ole ajallisesti järkevää.. Suihkupulloon lantrattu yleispuhdistusaine on myös ihan ehdoton, varsinkin meillä yläkerrassa, siellä kun ei ole vesipistettä ollenkaan.
Pyhät siivousasiat olivat tossa jutussakin saaneet ihmiset pillastumaan kommenttiboksissa :D