Asiakaspalvelualaan väsynyt
Olen ollut viimeiset vuodet pätkätöissä ja sitä ennen vakituisissa työsuhteissa useampia vuosia. Kuitenkin työnkuva on aina sisältänyt asiakaspalvelua. Nyt on kuitenkin alkanut tuntumaan, ettei tätä jaksa enää henkisesti. Asiakkaat tuntuvat käyvän vuosi vuodelta röyhkeämmiksi, vaativimmivaksi ja jopa törkeiksi.
Teen kuitenkin työni aina niin hyvin ja peruusteellisesti kuin pystyn. Jos en jotain tiedä niin selvitän asian tai kysyn henkilöltä, joka mahdollisesti tietää. Ainahan tällaista henkilöä ei (marketeissa) löydy.
Jos menen esimerkiksi sijaistamaan (pariksi viikoksi) johonkin isompaan myymälään, niin en todellakaan tiedä koko tuotevalikoimaa ulkomuistista (monen asiakkaan mielestä pitäisi) ja olen siis avuton ja tyhmä. "Hanki parempaa työtä, kun et tätä osaa", on myös muutaman kerran kuultu.
Pidempäänkin vaikka siellä kaupassa olleena en silti tiedä kaikkea tuotteista. Yleensä kaupassa työskennellään osastottain ja /tai kassalla. Valitettavasti en tiedä siis kovin syvällisesti kissanruokien eroavaisuuksista, työkaluista/elektroniikasta tai osaa tulkita kosmetiikkatuotteiden INCE:ja, jos satun työskentelemään hedelmäosastolla. Ja taas voin joidenkin mielestä olen täysin ammattitaidoton ja haistaa p:een.
Tiedostan kyllä, että "haastavat" tilanteet kuuluvat työhöni, eikä kaikkia voi koskaan miellyttää. Teen vain parhaani, olen ystävällinen ja asiallinen. Tuntuu väillä vaan niin epäoikeudenmukaiselta, kun tulee kuraa niskaan koko ajan (usein aiheetta).
Mukaviakin sekä normaaleja (ymmärtäväisyys) asiakkaitakin onneksi on suurin osa.
Jos olen kassalla, niin en odota tervehdystä tai kiitosta, vaikka itse aina niin sanonkin. Silti saan kuunnella kuinka paljon kalliimpi joku tuote on kuin kilpailevassa liikkeessä ja olen joustamaton h-ra, kun en voi pyöristää loppusummaa. Jono on myöskin tietysti minun vikani.
Toimin siis annetun ohjeistuksen sekä parhaani mukaan ja silti haukkuja satelee. Työnantajiltani olen kyllä aina saanut kiitosta ja uusia pestejä.
Huoh, olen avautunut.
Kohtalotovereita?
PS. Harkitsen alan vaihtamista.
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:26"]
Ymmärrän sua ap, jotkut ihmiset eivät oikeasti osaa käyttäytyä. Sun tarvitsee muuttaa sun asennetta, menet niiden ilkeiden ihmisten yläpuolelle. Oon itse asiakaspalvelussa töissä ja yleensä jos asiakas on jostain aivan eri mieltä niin menen tavallaan asiakkaan puolelle ja lopulta ne onkin, että eihän tämä nyt sun vika ole jne. Vaatii kyllä psykologista silmää, mutta asiakas lähtee tyytyväisenä.
[/quote]
Mulla on kanssa kokemusta tuosta. Tosin raskaaksi mä asiakaspalvelun silti koen. Ja aina tietysti on niitä asiakkaita, jotka ovat päättäneet olla ilkeitä eikä heidän mielialaansa saa muutettua.
Sama hoitotyössä, vituttaa esittää sisar hento valkoista, kun mieli tekisi kiljua! Olisin mielellään töissä patologian laitoksella, ei asiakkaat vittuilisi :/
Kiitos vastauksestasi :) Niinpä, asiakaspalvelussa toimiminen oli paljon iisimpää vajaa parikymmentä vuotta sitten... (aloitin jo 19-vuotiaana). Yritän kyllä toimia juuri niin kuin esitit, olen vaan tällä hetkellä niin kypsynyt :( Suosittelisinkin kaikille muutamaa viikkoa jossain vaativassa asiakaspalvelussa, niin kirkastuisi mihin itsekin realistisesti pystyvät ja löytyisi sitten ne käytöstavatkin.
Onkohan nykypäivänä enää työtä, joka ei sisältäisi asiakaspalvelua? Labrassa, koulussa, sos.alalla, rakennuksilla, terveydenhuollossa jne., on aina asiakkaita, jotka tietävät oikeutensa ja osaavat vaatia. Itseäni on uhkailtu lakimiehillä ja esimiehelle valituksella parista kyseisillä aloilla. (Ja kyllä, osaan katsoa peiliin ja tiedän milloin valitus on aiheellinen.)
Näihin nähden jonkin asiakkaan napina kaupassa on kyllä ärsyttävää ja rasittavaa sekä voi vaikuttaa työhyvinvointiin, mutta siinä tapauksessa kannattaa vakavasti harkita, että mikä se oikea ala olisikaan.
Älä ainakaan hoitoalalle vaihda!!! Luulin että ois mun ala, mutta jatkuva kritisointi joka puolelta on jopa saanut miettimään alan vaihtoa. Ei meinaa hermo enää kestää sitä valituksen määrää. Tuntuu että ihmiset käyttäytyy nykyään ihan hiton paskamaisesti hoitajia kohtaan ihan vaan siksi että voivat :/
Ap täällä vastailee. Olen myös työskennyllyt vanhuksille tarkoitetussa kotipalvelussa, ei todellakaaan itselleni sopiva juttu, muttta työkäri määräsi... Ei oikein mitään soveltuvuutta, mutta hallitsen kotityöt. Tämäkin selvitti, ettei ole minua varten. Sairauksethan tekivät osansa (asiakkaiden osalta), mutta ei ollut kiva kuunnella, että on siivottu jotenkin "väärin" tai arvostelua painosta, naamasta ja vaatteista (pukeuduin peittävästi ja mukavasti siivoustyötä ajatellen). Itse en koskaan mitään niin loukkaavaa esim. ulkonäöstä tai tyylistä sanoisi kenellekkään. Ehkä olen liian herkkä, pitäisi saada tyo ilman ihmiskontakeja. Suosituksia?
Ymmärrän sua ap, jotkut ihmiset eivät oikeasti osaa käyttäytyä. Sun tarvitsee muuttaa sun asennetta, menet niiden ilkeiden ihmisten yläpuolelle.
Oon itse asiakaspalvelussa töissä ja yleensä jos asiakas on jostain aivan eri mieltä niin menen tavallaan asiakkaan puolelle ja lopulta ne onkin, että eihän tämä nyt sun vika ole jne.
Vaatii kyllä psykologista silmää, mutta asiakas lähtee tyytyväisenä.