Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen varmaan mennyt lopullisesti sekaisin. Katson uutisia Viron ETV-kanavalta, vaikka en tajua viron kielestä yhtään mitään.

Vierailija
05.10.2021 |

Aktuaalne kaamera.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle meeldivad eesti inimesed.

Vierailija
22/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katsoin espanjaksi la palman tulivuoripurkausuutisia ja en osaa Espanjaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taasen katson ruotsinkielisiä lastenohjelmia, jotta oppisin niistä helppotajuisesti ruotsia.

Vierailija
24/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin joskus katselen noita vironkielisiä uutisia. Siellä uutisoidaan aika usein juttuja Suomestakin, esim. Sanna Marin ja Krista Kiuru ovat aika ajoin esillä: silloin kuulee suomea, joka on tekstitetty viroksi.

Krista hallitsee viron kielen sujuvasti.

Hänellä oli virolainen miesystävä jonkun aikaa. Taisi mies saada tarpeekseen. Kristan esiintyminen viron kielellä on ehkä näennäisesti sujuvaa, mutta myös helvetin rasittavaa kuten suomenkin kielellä... rakastaa kai omaa ääntään ja puhettaan, olipa asiaa tai ei.

Krista Kiurua viroksi:

https://arhiiv.err.ee/vaata/kahekone-krista-kiuru

Just sama kuin tanska-ruotsi-tilanne. Eli ymmärtäähän tuostakin yhtä sun toista vaikkei viroa varsinaisesti osaakaan. Kun pääsee rytmistä kiinni niin ymmärtää monessa kohdassa monta sanaa peräkkäin... :)

Vierailija
25/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voi katsoa Viron TV-ohjelmia?

Vierailija
26/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuntelen netistä Viron radiota Star fm, tykkään virolaisesta popista.

Vierailija
27/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpäs siitä. Minäkin kuuntelen joskus ranskankielisiä uutisia, vaikken ymmärrä kuin muutaman sanan.

Vierailija
28/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katson Vaprad ja Ilusad, menee Suomea edellä. Finn on kuulkaa Sheilan poika.

Vierailija
29/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettelin tuolla lailla ruotsin kieltä. Sain kutosia tunneilla koska motivaatio oli nolla. Sitten yo-kirjoitukset lähestyi ja aloin kuunnella ylen ruotsinkielisiä tv- ja radio-ohjelmia. Kirjoitukset meni ihan hyvin. En voi sanoa olevani mitenkään tosi hyvä Ruotsissa mutta enää se ei ole mikään mörkö ja selviäisin joten kuten sillä. 

Viron kielessä on haastavaa kun sama sana onkin eri merkityksinen suomen kielessä. Eli en nyt tiedä onko se helpoin kieli suomalaiselle oppia. Ehkä kielioppi on, mutta muuten. Myös äänteet ja rytmitys on vähän erilaista. 

Vierailija
30/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi katsoa Viron TV-ohjelmia?

Oheisesta nettiosoitteesta. Sieltä voi katsella oikeastaan kaikkea muuta paitsi ulkomaalaisia TV-sarjoja.

https://etv.err.ee/

Vierailija
31/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset, naispuoliset uutistoimittajat ovat lähes poikkeuksetta viehättäviä ja miellyttäviä, toisin kuin monet asiakaspalvelutyössä (kauppojen myyjät ja ravintoiloiden tarjoilijat) olevat virottaret. Onneksi edes näin.

Vierailija
32/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina illalla ulkomaisen uutiskanavan ja nukahdan sen ääreen

Vierailija
33/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli päässyt eilisillan Aktuaalnen kaameran lähetykseen hieman ikävissä merkeissä ...

Vierailija
34/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kannustettavaa! Itse aikoinani aloin opetella viroa, että ostin tallinnasta ernest hemingwayn novellikokoelman viroksi ja lainasin kirjastosta rinnakkaisteoksen suomeksi ja sitten luin sivun viroksi ja sivun suomeksi -menetelmällä sitä kaunokirjallisuutta. Olen todella onnellinen että meillä on tuollainen etelänaapuri.

Vierailija
35/35 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökulli= pöllö