11 vuoden jälkeen avopuoliso pudottaa uutispommin. Olen hajalla.
Olen aina pitänyt mieheni outona jopa autistina. Hän on kuitenkin erittäin kiltti, siisti, korkeakoulutettu ja taitava ihminen.
Olen aina epäillyt että jotain mättää hänessä. Hän ei kyllä koskaan ole suostunut avautua. Siksi meidän parisuhde on aina ollut enemmän sellaista kämppishommaa koska hän on niin erakko eikä häntä kiinnostaa mikään.
Nyt sitten pudotti pommin että hänellä on eristäytyvä persoona eli skitsoidinen personallisuushäiriö. Tämä on siis luonneominaisuus eikä liity skitsofreniaan mitenkään.
Olen harkinnut eroa jo jonkin aikaa koska koen että hänen kanssa ei voi suunnitella elämää. Olen aivan hajalla kun olen hukannut aikaa ja koko nuoruuden tähän ihmiseen. Olen ollut niin sinisilmäinen.
En voi kolmekymppisenä naisena olla miehen kanssa joka ei ole yhtään kiinnostunut arjesta. Häntä kiinnostaa vain sen erakko harrastukset.
Haluaisin vielä joskus lapsia ja jakaa arjen normaalin ihmisen kanssa...
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani järkytyksestäsi, mutta mikä tässä se pommi oli? Olet koko ajan tiennyt, että mies on outo ja eristäytyvä. Eihän mikään muuttunut? Ei persoonallisuushäiriö ole sairaus. Toki arki on varmasti hankalaa, tämä ihan kokemuksesta, minunkin puolisollani on diagnosoitu pershäiriö.
Pommi tässä on se tavallinen.
Odotetaan ja uskotaan että mies muuttuu, viimeistään kun lapsia tulee .
Ei suostuta uskomaan sitä mitä omilla silmillään näkee.
Ei , kyllä kenestä tahansa miehestä tulee perhekeskeinen ja omistautuva isä ja aviomies
Paitsi tämä mies nyt. Hänellä on diagnoosi ja nyt pakko avata silmät ja uskoa mitä näkee.
Todella väärin kutsua mieltymystä viettää aikaansa lähinnä yksikseen persoonallisuushäiriöksi
Taneli kirjoitti:
Jos persoonallisuus ei noudata yleistä standardia, se on ”häiriö”. Todellisuudessahan näin ei ole. Ihmiset ovat erilaisia. Erakon luonne ei ole aen huonompi kuin yltiö-sosiaalisen.
Molemmissa on huonot ja hyvät puolensa.
Näinhän se menee. Mutta sitten moni ajattelee niin, että kulttruurisesti epänormaali on aina myös psyykkisesti häiriintynyttä. Juuri esim jos esim tykkää enemmän eläinten seurasta. Kaikki psykiatriset häiriöt ovat sopimuksia. Hauskintahan on, että ne joilla ei ole diagnoosia, tuntevat outoa ylemmyyttä niitä kohtaan joilla on :D
Vierailija kirjoitti:
Todella väärin kutsua mieltymystä viettää aikaansa lähinnä yksikseen persoonallisuushäiriöksi
Äläpä. Sairaaksi on mennyt ihmisten luokittelu. Mutta eihän psykiatria olekaan lääketiedettä.
Jos persoonallisuus ei noudata yleistä standardia, se on ”häiriö”. Todellisuudessahan näin ei ole. Ihmiset ovat erilaisia. Erakon luonne ei ole aen huonompi kuin yltiö-sosiaalisen.
Molemmissa on huonot ja hyvät puolensa.