Mitä tehdä, kun 3v. heräilee aikaisin tekemään tuhojaan?
Hän siis herää ennen muita, hiippailee pitkin taloa ja keksii jos jonkinlaista viihdykettä itselleen? En käsitä miten hän pystyy hiipimään niin äänettömästi, ettei kumpikaan vanhemmista herää!
Olen ihan väsynyt, kun joka aamu saa herätä kauhuissaan siitä, mitä hän tällä kertaa on keksinyt. Väillä hänet löytää keittiöstä syömästä aamupalaa (mitä tahansa murojen ja pippureiden väliltä), toisinaan leikkaamasta hiuksiaan kynsisaksilla, kastelemasta kukkasia pillimehulla tai keräämästä kaikkia löytämiään tekstiileitä "pyykkiin" ja joskus taas värittelemästä siskon koulukirjoja tai kokeilemasta minun meikkejäni vessan lattiaan... Lista on loputon.
Ihan sama mitkä tavarat keräämme pois, hän keksii uutta tekemistä hetkessä. Hänen huoneessaan ei ole ovea, emmekä voi lukita kaikkia huoneita ihan jo turvallisuussyistäkään. Meidän makuuhuoneeseemme ei mahdu hänen sänkynsä, eikä hänen huoneeseensa toista sänkyä aikuiselle. Vessakin on pakko pitää auki yöllä sisarusten takia. Hän nukahtaa hyvin päikkäreille ja yöunille ja nukkuu muuten sikeästi, mutta viiden aikoihin hänellä ilmeisesti kytkeytyy jonkinlainen tutkimusmatkailija-vaihde ja seikkailu alkaa. Yritämme kehittää päiviin paljon tekemistä, mutta ilman tulosta.
Tiedän, että hän on iloinen, kekseliäs, neuvokas ja motorisesti taitava lapsi, jolla nyt vaan on tällainen vaihe (neuvola). Mutta koska tämä loppuu??? Mikä neuvoksi sillä välin??? Aika auttaa ei kovin paljon lohduta, kun huomenna aamulla kissa löytyy karvat ajeltuna tai taapero on piirtänyt telkkariin...
Kommentit (28)
Toi ap:n ongelma kuulostaa kauhealta. Oli keino mikä tahansa, se taitaa vaatia säikähdysherätyksiä äidille, ja sellaiset ei tee kuulemma sydämelle yhtään hyvää. Tiedättehän sen, kun herää säikähtäen, niin pulssi hakkaa ja ihan kauhea olo on. Toivottavasti ap:n ipanan aamuvarhaiskolttosvaihe menee nopeasti ohi.
Ihanan kekseliäs lapsi! Omani ei koskaan keksinyt mitään jännää. Heräileekö ipana aina samaan aikaan? Kuinka aikaisin? Itse ratkaisisin asian niin, että jos llapsen touhuaminen alkaa aina suunnilleen samoihin aikoihin, olisin itse jo hereillä. Siis herätyskello soimaan ja oma unirytmi kohdilleen.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:53"]
Kuopus on nyt 2v eikä vielä ainakaan oo alottanut tuota salapoliisitoimintaa. Hän kun herää ni kipittää ensimmäsenä meidän sängyn viereen, kiipeää mun päälle ja huutaa korvaan: "Äitiii! HERÄTYYYS"
[/quote]
Herranjumala mä saisin varmaan sydärin tuossa tilanteessa.....
[/quote]
Hyvät sävärit tulee siitäkin kun jollain intuitiolla heräät, avaat silmäsi ja edessäsi (pimeässä huoneessa) sängyn vieressä seisoo vakavakasvoinen lapsi :D ei ole yksi tai kaksi kertaa tapahtunut meillä... -15
Heh, meillä on tytöt tehneet tuota! Toinen mm. kehitti oman liiman maidosta, vauvantalkista ja vessapaperista, jolla sitten liimaili piirustuksiaan seinän täydeltä. Toinen oli päättänyt lämmittää itselleen karjalanpiirakkaa mikrossa. Oli laittanut ajaksi 30 sekunnin sijasta 30 minuuttia. Oli vähän paniikkiherätys kun lapsi huutaa kilpaa palohälyttimen kanssa "ÄITI HERÄÄ, MEIDÄN MIKRO PALAA!!!"
Samoin meillä ratkottiin kuin muillakin, eli kaiken maailman meluisia ansoja joihin itse herättiin.
Me nukutaan kaikki yläkerrassa ja mm. keittiö löytyy alakerrasta. Portti on laitettu portaiden yläpäähän - näin lapsi pääsee vessaan, muttei alakertaan herättämättä vanhempia. Taitaa mennä vielä pari vuotta ennen kuin tuosta portista luovutaan. 3v osaa käydä vessassa niin hiljaa, ettei kukaan muu herää. Vielä ei ole yläkerrassa keksinyt mitään tuhoja (toki esim. saksia ja kyniä ei ole saatavilla).
T: 3v idearikkaan tytön äiti.
Tarvitseeko hän enää päiväunia? Jos herää jo klo 5 aamulla niin kuulostaa siltä, että ei tarvitse. Jos jättäisi päiväunet pois ja muuttaisi lapsen rytmiä niin, ettei heräisi noin aikaisin.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:12"]Hän siis herää ennen muita, hiippailee pitkin taloa ja keksii jos jonkinlaista viihdykettä itselleen? En käsitä miten hän pystyy hiipimään niin äänettömästi, ettei kumpikaan vanhemmista herää!
Olen ihan väsynyt, kun joka aamu saa herätä kauhuissaan siitä, mitä hän tällä kertaa on keksinyt. Väillä hänet löytää keittiöstä syömästä aamupalaa (mitä tahansa murojen ja pippureiden väliltä), toisinaan leikkaamasta hiuksiaan kynsisaksilla, kastelemasta kukkasia pillimehulla tai keräämästä kaikkia löytämiään tekstiileitä "pyykkiin" ja joskus taas värittelemästä siskon koulukirjoja tai kokeilemasta minun meikkejäni vessan lattiaan... Lista on loputon.
Ihan sama mitkä tavarat keräämme pois, hän keksii uutta tekemistä hetkessä. Hänen huoneessaan ei ole ovea, emmekä voi lukita kaikkia huoneita ihan jo turvallisuussyistäkään. Meidän makuuhuoneeseemme ei mahdu hänen sänkynsä, eikä hänen huoneeseensa toista sänkyä aikuiselle. Vessakin on pakko pitää auki yöllä sisarusten takia. Hän nukahtaa hyvin päikkäreille ja yöunille ja nukkuu muuten sikeästi, mutta viiden aikoihin hänellä ilmeisesti kytkeytyy jonkinlainen tutkimusmatkailija-vaihde ja seikkailu alkaa. Yritämme kehittää päiviin paljon tekemistä, mutta ilman tulosta.
Tiedän, että hän on iloinen, kekseliäs, neuvokas ja motorisesti taitava lapsi, jolla nyt vaan on tällainen vaihe (neuvola). Mutta koska tämä loppuu??? Mikä neuvoksi sillä välin??? Aika auttaa ei kovin paljon lohduta, kun huomenna aamulla kissa löytyy karvat ajeltuna tai taapero on piirtänyt telkkariin...
[/quote]
Päikkärit pois, että yöunet pitenee ja sovitte miehen kanssa että kumpikin herää omalls vuorollaan vahtimaan aamuisin lasta. So simple.
Huh huokaisee, onneksi nuorin salapoliisi täyttää 11v.