Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ala-asteen luokanopettaja!

Vierailija
28.11.2014 |

Mitä mieltä olet 5. luokan koeaikataulusta?

- 13.11 Matematiikan koe 48 sivua

- 18.11 A-kielen sanakoe, 3 kappaletta

- 25.11 A-kielen koe, 3 kappaletta

- 27.11 Historia 25 sivua

- 28.11 Äidinkieli sanaluokat ja oikeinkirjoitus

- 4.12  Fysiikka 35 sivua

- 8.12  Historia 30 sivua

- 10.12 Biologia 35 sivua

- 10.12 Uskonto 32 sivua

- 12.12 Historia 28 sivua

- 15.12 Matematiikka 30 sivua

Varmaan huomasitkin, mitä ajan takaa.. kyseessä kuitenkin 10-11 -vuotiaat. Omalla kohdallamme tuntuu toooodella raskaalta, eikö olisi voinut pitää hiukan hajautetummin.. Mitä mieltä? Ainakin tuon toisen historiankokeen jo aiemmin syksyllä, jolloin ilmeisesti kyseiset kappaleet opiskeltukin?

Alkaa voimat loppumaan jo..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vitosten ja kutosten kanssa jo harjoitellaan sitä, että on useampia kokeita samalla viikolla ja että niihin lukeminen täytyy rytmittää.

Tuon listan mukaan (nopeasti katsottuna) opettaja on halunnut pitää koealueet suppeampina ja siksi kokeita on useammin. Tosin ihmettelen, jos esim. historiasta ei ole ollut yhtään koetta aiemmin?

Vierailija
2/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Kokeeseen ei pitäisi joutua paljon lukemaan, jos on koko ajan tehnyt tasaisesti töitä ja lukenut myös lukuläksyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on alakoulun luokanopettaja.

Vierailija
4/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vastauksista. Kuitenkin ihmettelen, eikö kokeita olisi voinut pitää hajautetummin, esim. silloin, kun asia on käsitelty. Mutta, taidan olla vähemmistössä kommenteista päätellen. Eikö pääasia kuitenkin ole, että asia opitaan? Tällä tyylillä systeemi on se, että ulkolukua mahdollisimman tehokkaasti, pää tyhjäksi ja seuraavaa aihetta kehiin, ihan pakostakin, koska aikaa ei ole omaksua. En usko, että kukaan lapsi kykenee esim. reaalikokeen koealuetta muistakaan pelkästään lukemalla läksyt, vaikkapa kaksi kuukautta myöhemmin.

Vierailija
5/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistamaan siis..

Vierailija
6/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:03"]

Ok, kiitos vastauksista. Kuitenkin ihmettelen, eikö kokeita olisi voinut pitää hajautetummin, esim. silloin, kun asia on käsitelty. Mutta, taidan olla vähemmistössä kommenteista päätellen. Eikö pääasia kuitenkin ole, että asia opitaan? Tällä tyylillä systeemi on se, että ulkolukua mahdollisimman tehokkaasti, pää tyhjäksi ja seuraavaa aihetta kehiin, ihan pakostakin, koska aikaa ei ole omaksua. En usko, että kukaan lapsi kykenee esim. reaalikokeen koealuetta muistakaan pelkästään lukemalla läksyt, vaikkapa kaksi kuukautta myöhemmin.

[/quote]

ap olen kanssasi samaa mieltä

täysin järjetötä pitää kokeita putkeen,

eikö ole ollut yhtään alkusysksystä kokeita ???

mielestäni kokee t tulee pitää silloin, kun tietty jakso asiasta on käyty.

ilmeisest teidän ope on yhtäkkiä vaan huomannut,et hupss...onkin jääänyt koeet pitämättä... ja lykkää ne peräjälkeen

sano hänelle asiasta

ei ne opet opi jos ei kukaan sano heille

lapset on 10-11 v vvielä lapsia, heidän kuuluu ehtiä ulkoilemaan ja leikkimään ja harrastamaan jne

läksyt vaikka on tehnyt huolella ja koulussakin kuunnellut, niin ei ne asiat päässää pyssy, jos on elokuussa puhuttu ja koe on joulukuussa...

eli pakkohan noita onlukea, samoin kielten sanoja kerratta

omani on nelosluokalla ja on vielä 9v, eli ihan loppuvuoden lapsi

kyllä on jo rankkaa

ope ilmoittaa kokeet ihan myöhään, esim perjantaina voi tulla wilma viesti, että koe on maanantaina !

moniko katsoo edes wilmaa perjataina ?

ja sit voi olla viikonloppu suunnitelmia...

aikaisemmin tulisi ilmoitaa

nyky lapsilla on harrastuksia, joissa voi ilta vierähtää, ei ehdi lukemaan.

toinen on opettajan opetustaidot.... ei riitä, että lapsille sanoo vaan, et tehkää sivut 56-57

ja se siitä. lapsien pitäisi sitten ihan itse ne tehdä..

ei voi aineita pelkällä tuolla tyylillä opsikella,  miksi istua koulussa ??? rauhallisempaa olisi tehdä ne kotona

minulla on ismpi lapsi ja kyllä hänen opettajansa oli ihan toista luokka, mistä olen kiitoolin !

tämä nyky ope menee siitä mistä itse helpoimmalla pääsee...

eli olen vahvasti sitä mieltä,e ttä kolmannlta liokalta tulisi olla kaikilla lapsilla kaikissa aineissa ihan oma aineopettaja, joka on oikeesti asiaan åerehtynyt ja tietää asioista

luokaopettajakoulutuksen voisi poistaa

eklla ja ehkä tokall  voisi olla lastnetarha koulutuksen omaava esiopettaja, sitten vaan joka aineeseen oma pätevä ope !

Vierailija
7/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian rankka, vaikka koealueet eivät pitkiä olekaan. Koetilanne rasittaa henkisesti paljon ja juurikin ulkoapänttäämistä syvällisen opiskelun sijaa. Riippuu tietysti, onko kaikki kokeet perinteisiä kokeita vai kenties jotain toiminnallisempaa.

Kuka täällä valehtelee, että tuossa iässä pitäisi oppia useaan kokeeseen peräkkäin. Sekö meidän koulun tarkoitus on? Suoriutua kokeesta kokeen perään, että opittaisiin oppimaan ulkoa mitään ymmärtämättä.

Mä laittaisin opettajalle viestiä ja kysyisin, miksi kokeet jätetty viimeisille viikoille, jolloin koulussa olisi mahdollista myös nauttia joulun ajasta eikä stressata lapsia hengiltä.

t. Luokanopeopiskelija

Vierailija
8/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:16"]

[/quote]

ilmeisest teidän ope on yhtäkkiä vaan huomannut,et hupss...onkin jääänyt koeet pitämättä... ja lykkää ne peräjälkeen

sano hänelle asiasta

lapset on 10-11 v vvielä lapsia, heidän kuuluu ehtiä ulkoilemaan ja leikkimään ja harrastamaan jne

läksyt vaikka on tehnyt huolella ja koulussakin kuunnellut, niin ei ne asiat päässää pyssy, jos on elokuussa puhuttu ja koe on joulukuussa...

kyllä on jo rankkaa

ope ilmoittaa kokeet ihan myöhään, esim perjantaina voi tulla wilma viesti, että koe on maanantaina !

toinen on opettajan opetustaidot.... ei riitä, että lapsille sanoo vaan, et tehkää sivut 56-57

ei voi aineita pelkällä tuolla tyylillä opsikella,  miksi istua koulussa ??? rauhallisempaa olisi tehdä ne kotona

minulla on ismpi lapsi ja kyllä hänen opettajansa oli ihan toista luokka, mistä olen kiitoolin !

eli olen vahvasti sitä mieltä,e ttä kolmannlta liokalta tulisi olla kaikilla lapsilla kaikissa aineissa ihan oma aineopettaja, joka on oikeesti asiaan åerehtynyt ja tietää asioista

eklla ja ehkä tokall  voisi olla lastnetarha koulutuksen omaava esiopettaja, sitten vaan joka aineeseen oma pätevä ope !

[/quote]

Huojentavaa, että edes yksi on kanssani samaa mieltä! Ei niitä elo-syyskuussa käytyjä asioita voi mitenkään muistaa niin hyvin, että kokeessa pärjäisi, ei, vaikka olisi kuinka hyvin silloin läksynsä lukenut. 

Tosiaan kaksi koetta ollut koko syksynä näitä ennen.

Vierailija
9/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:16"]

[/quote]

sano hänelle asiasta

kyllä on jo rankkaa

[/quote]

Miksi kirjoitat noin vammaisesti? Joka lauseen jälkeen vaihdat riviä. En todellakaan jaksanut keskittyä siihen mitä yritit tuossa kertoa, liian hankalaa seurata tuota selostusta, kun pitää vaihtaa riviä koko ajan. Ei ollenkaan selkeää. Menehän kouluun takaisin opiskelemaan kirjoitusta.

Vierailija
10/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 hyvä, minä olen ihan oikeasti vammainen, nekä voi asialle mitään :( haluaisin olla terve ja hyvävointinen, mutta en ole. Minulla on aivosyöpä, joka on vaurioittanut aivojani, mm kirjoittaminen varsinkin nopeaan on vaikeaa...

pahoittelut asiasta

Vierailija
11/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:22"]

Liian rankka, vaikka koealueet eivät pitkiä olekaan. Koetilanne rasittaa henkisesti paljon ja juurikin ulkoapänttäämistä syvällisen opiskelun sijaa. Riippuu tietysti, onko kaikki kokeet perinteisiä kokeita vai kenties jotain toiminnallisempaa.

Kuka täällä valehtelee, että tuossa iässä pitäisi oppia useaan kokeeseen peräkkäin. Sekö meidän koulun tarkoitus on? Suoriutua kokeesta kokeen perään, että opittaisiin oppimaan ulkoa mitään ymmärtämättä.

Mä laittaisin opettajalle viestiä ja kysyisin, miksi kokeet jätetty viimeisille viikoille, jolloin koulussa olisi mahdollista myös nauttia joulun ajasta eikä stressata lapsia hengiltä.

t. Luokanopeopiskelija

[/quote]

Juu, ihan perinteisiä kokeita eli ulkolukua. Sinänsä esim. historia on todella mielenkiintoista vitosluokkalaisista noin yleensä, oletan, mutta kääntyy itseään vastaan, kun parikymmentä sivua opeteltava parissa päivässä, jotta pystyy kokeessa vastaamaan. Kivasta asiasta tuleekin stressi, kukapa ei haluaisi pärjätä kokeessa. 

Oma lapseni on ihan hyvä koulussa, mutta siltikin nyt tuo tahti on hengästyttävä jopa aikuisen näkökulmasta katsottuna. No, eipä tuolle enää ole paljoa tehtävissä, kun kalenteri loppuu vaan kesken. Koulun joulujuhlakin on ennen viimeistä koetta!

Vierailija
12/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:36"]

13 hyvä, minä olen ihan oikeasti vammainen, nekä voi asialle mitään :( haluaisin olla terve ja hyvävointinen, mutta en ole. Minulla on aivosyöpä, joka on vaurioittanut aivojani, mm kirjoittaminen varsinkin nopeaan on vaikeaa...

pahoittelut asiasta

Minä en asiasta välitä, itsellänikin pitkäaikaissairaus, vaikka ei tällä haavaa kovin paljon elämää vaikeuta. Kiva, kun vastasit!

ap

[/quote]

Vierailija
13/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama huomio:

ensinnäkin matematiikan kokeet eivät mittaa ulkoa opittua vaan opittua ja ymmärrettyä. Periaatteessa matikkaa ei välttämättä edes tarvitse paljon treenailla alakoulussa kokeisiin, ellei nyt sitten kertakaikkiaan ole jäänyt oppimatta jotain käsiteltävästä aihekokonaisuudesta.

Kuinka monta opettajaa lapsella on? Vai opettaako oma luokanopettaja myös A-kieltä? Jos kyseessä useampi opettaja, kokeita on vaikea rytmittää paremmin.

Koealueet näyttävät olevan lyhyitä. A-kielen koehan voisi olla yhtenä päivänäkin, mutta opettaja on selkeästi helpottanut asiaa jakamalla koealueen kahteen osa-alueeseen.

Ainoan moitittavana asiana löydän listasta uskonnon ja biologian kokeiden pidon samana päivänä. 

Vierailija
14/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 15:55"]

kyllä vitosten ja kutosten kanssa jo harjoitellaan sitä, että on useampia kokeita samalla viikolla ja että niihin lukeminen täytyy rytmittää.

Tuon listan mukaan (nopeasti katsottuna) opettaja on halunnut pitää koealueet suppeampina ja siksi kokeita on useammin. Tosin ihmettelen, jos esim. historiasta ei ole ollut yhtään koetta aiemmin?

[/quote]

Niinpä. Yläasteella vielä 9-luokkalaisetkin vinkuu, jos samalla viikolle osuu vaikkapa ruotsin ja englannin kokeet. Kielet voi toisinaan mennä sekasin, mutta ei elämässä aina voi järjestää niin, että kaikki ois mahdollisimman mukavasti ja itelle sopivasti.

Vierailija
15/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 15:55"]

[/quote]

Niinpä. Yläasteella vielä 9-luokkalaisetkin vinkuu, jos samalla viikolle osuu vaikkapa ruotsin ja englannin kokeet. Kielet voi toisinaan mennä sekasin, mutta ei elämässä aina voi järjestää niin, että kaikki ois mahdollisimman mukavasti ja itelle sopivasti.

[/quote]

Ei tietenkään voi, mutta mikä on tämän tarkoitus? Biologian kokeenkin asia on opiskeltu ennen syyslomaa, miksi koetta ei pidetty tuolloin, vaan nyt samana päivänä uskonnon kanssa? En ymmärrä, kenen intressejä tämä palvelee, jos tarkoitus on, että asia opitaan? Noh, kaipa olen sitten outo. 

Vierailija
16/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Luokanopeopiskelija

[/quote]

tervetuloa työelämään, lo-opiskelija :)

Oikeassa elämässä ne arvioinnit pitää olla valmiina viikkoa ennen lukukauden päättymistä ja voin kertoa, että lukukauden viimeiset viikot ovat kaikkea muuta kuin rentouttavia :) Sitä vain ei sijaisuuksia tehdessä vielä huomaa. Lukuvuoden viimeisia viikkoja ei todellakaan vietetä koulussa rallatellen ja rentoutuen, vaikka oppilaiden kanssa kaikkea touhutaankin :)

Isojen opetusryhmien kanssa on pakko pitää ihan perinteisiäkin kokeita, jotta saa lisäpohjaa arviointiin.

Vierailija
17/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 17:15"]

t. Luokanopeopiskelija

[/quote]

tervetuloa työelämään, lo-opiskelija :)

Oikeassa elämässä ne arvioinnit pitää olla valmiina viikkoa ennen lukukauden päättymistä ja voin kertoa, että lukukauden viimeiset viikot ovat kaikkea muuta kuin rentouttavia :) Sitä vain ei sijaisuuksia tehdessä vielä huomaa. Lukuvuoden viimeisia viikkoja ei todellakaan vietetä koulussa rallatellen ja rentoutuen, vaikka oppilaiden kanssa kaikkea touhutaankin :)

Isojen opetusryhmien kanssa on pakko pitää ihan perinteisiäkin kokeita, jotta saa lisäpohjaa arviointiin.

[/quote]

Näinhän se on, mutta kyllä aikaisemmatkin opettajat ovat osanneet jaksottaa kokeet niin, että jokin tolkku on. Aiempi luokanopettaja tsekkasi myös muiden aineiden opettajien laittamat kokeet (A-kieli esim.), eikä laittanut samalle päivälle muita. Eikä myöskään neljää reaalikoetta peräkkäin eli kyllä on mahdollista, jos ennakoi. 

En voi uskoa, että tällainen käytäntö on kovin tuloksellinen.

ap

Vierailija
18/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin on vähän liikaa tuossa. Mutta että kolmoselta aineenopettajat, ei hyvä. Sen ikäisille tärkeämpää kuin opettajan tiedot oppiaineesta on ehdottomasti opettajan hyvä lasten tunteminen ja vastuu porukasta.

Vierailija
19/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 17:21"]

Kyllä minustakin on vähän liikaa tuossa. Mutta että kolmoselta aineenopettajat, ei hyvä. Sen ikäisille tärkeämpää kuin opettajan tiedot oppiaineesta on ehdottomasti opettajan hyvä lasten tunteminen ja vastuu porukasta.

[/quote]

Täytyy sanoa, että tämä on kyllä totta ja varsinkin tämän luokan kohdalla opettajan aikaa ja voimia on mennyt luokan haltuun saamiseen. Näin tunnollisen oppilaan vanhempana aistin vaan lapsen stressin, eikä välttämättä ehkä 10-vuotiaan tarvitsisi ihan noin paljon hallita asioita peräjälkeen, nimenomaan tuo aikataulu on tässä se kritiikin kohde. Voisi vaikka jättää osan kokeista pois, kun tiedossa yleisesti luokan vaikea hallittavuus ja opettajan voimavaroja kulunut siihen normaalia enemmän (että ei se opettajakaan helpolla ole päässyt).

No, sainpa purkautua, en viitsi lapsen kuullen kritisoida koulujuttuja.

Vierailija
20/25 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin kokeet on hajautettu. Useampien kokeiden välissä on aika monta päivää aikaa kerrata kokeisiin. Sitäpaitsi kokeisiin kertaamisen voi tosiaankin aloittaa hyvissä ajoin ennen koetta eikä vasta edellisenä iltana, kuten usein itse tein. Omat lapseni opetin pitkäjänteisempään kertaamiseen. 

Ap, voit toki vanhempana lähettää opettajalle asiallista palautetta, että toivot koepäivämäärien hajauttamista vielä paremmin pitkin lukukautta. Jos esimerkiksi biologiaa on opiskeltu ennen syyslomaa, olisi luonnollisinta, että koe pidetään heti opintokokonaisuuden perään, kun tiedot ovat tuoreena muistissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi