joululahja ongelma uusperheessä....
Meidän uusperheen isä ei ymmärrä että hän ostaa vuoroviikko lapselleen äidin kanssa lahjat puoliksi, ja me ostamme yhteiselle puoliksi vanhempia kun olemme. Todellisuus vaan on että mies käyttää omaansa 100 e ja vaatii että minun ja hänen osuus yhteiselle lapselle on yhteensä 100e, eli hän laittaa puolet vähemmän yhteisen lahjoihin kun mitä laittaa omaan lapseensa. Minun osuus on 50 e ja se tuntuu niin pienelle summalle etten ostaisi yksin asuessakaan lapselle niin vähällä lahjoja. Mua ei haittaa että 100 menee miehen lapseen, mutten ymmärrä miksi mies käyttää yhteiseen lapseen puolet vähemmän. On kuitenkin jo sen verran iso että tajuaa lahjojen päälle. Olen yrittänyt ehdottaa että käyttää kumpaankin lapseensa saman summan ja minä ostan äitinä oman puoliskoni lapselleni niin kuin miehen toisen lapsen äitikin tekee...
Kommentit (33)
Harmittaa itseänikin tilanne, toivoisin vaan että mies olisi tasapuolinen lapsiaan kohtaan..se ei varmaan ole pahasta...
Ap
Eiks ennemmin kannattaisi miettiä, MITÄ lapsi haluaa, eikä paljon rahaa siihen syydätte?
Varmaan sitä lasta lämmittää saada joku 200€ roina, jos olisi oikeasti halunnut vaikka parin kympin jutun...
Älkää pliis alkako laskea kiintymykselle hintaa...
Jos ongelmia ei ole niitä keksitään....
Tässä asiassa sanoisin, että miettikää nyt todella mitä lapsi edes haluaa. Ei se rahamäärä ole se pointti.
Noin muuten käy joskus niin, että eron jälkeen isät alkavat "näyttää isyyttään" eli yhtäkkiä alkavat käyttää lapsiin rahaa (ennen vaimo osti), käyvät vanhempainilloissa jne. Yhtäkkiä on tarve näyttää (kenelle?), että hei olen isä. Joskus tuo on terveellistä voimaantumista, joskus sellaista kapinaa exää vastaan, että osaan minäkin isä olla (vaikken käytännössä ennen ollutkaan).
Oma lukunsa ovat sitten mummot ja vaarit, jotka usein lellittelevät erolapset pilalle, kun ei niillä raukoilla muuten mitään ole. Ehkä se lapsi kaipaisi kuitenkin enemmän rakkautta ja aikaa.
Ei ole helppoja kuvioita nämä. Pääasia, että jonkinlainen oikeudenmukaisuuden tuntu säilyisi kaikilla lapsilla, mutta ei sitä nyt euron tarkkuudella voi laskea.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 13:23"]
Oma mieheni selvästi kompensoi etälapsensa hellyysvajetta ostamalla hänelle kalliita lahjoja. Meidän yhteisille lapsille hän ei osta käytännössä mitään, mutta mä maksan heidän lahjojaan joskus yhteiseltä tililtämme. Silti minua ei harmita meidän pienten lasten puolesta, joilla on lähi-isä aina läsnä arjessa, vaan tytärpuolen puolesta, ettei isä osoita juurikaan mielenkiintoa hänen elämäänsä kohtaan (esim. kysele kuulumisia tai muuten koeta jutustella). Lahjat ovat vain materiaa, ne eivät erolasta eheytä.
[/quote]
Lisättäköön, etten nyt tarkoita sanoa, että eroperheen lapsi on aina jotenkin hajalla, vaan sitä vain, että totta kai lapsi sen huomaa, kun meillä muita lapsia, vaikkakin 10 vuotta nuorempia, hellitellään, mutta häntä ei. Näin meillä, muilla toivottavasti toisin.
Ja joo, yritän itse petrata ja halailla tuota teiniä. :o)
[/quote]
Sä olet samanlainen äitipuoli kuin oma äitini miehensä lapsille (toki minullekin) :). Vieläkin, vaikka me lapseet ollaan jo viiskymppisiä, purkavat sydäntään äidilleni, niinkuin minäkin. Usko pois, tulet olemaan tärkeä henkilö hänen elämässään.
Minusta lahjojen arvoa ei lasketa rahassa vaan sillä mistä kukakin tykkää. Ikäkin vaikuttaa. Ei lapset tiedä mitä mihin asia maksaa, eikä se tosiaan edes ole lahjonen pointtikaan.
Miehelle on tärkeää että jokaisen joululahjoihin käytetään saman verran rahaa. Voimme tietysti lähestyä asiaa aidosti toivomusten kannalta, se onkin mielenkiintoisempaa...miehen lapsi on äitinsä luona tottunut varakkaaseen elämään, kun äidillänsä on, ystävällisesti sanottuna, rahaa millä mällätä ;) lapsen toivomusten hinnat ylittävät miehen suunnitteleman lahja budjetin viisinkertaisesti, lapsi kyllä tietää mitä haluaa kun toisessa kodissa hinnalla ei ole niin väliä. Mies näkee punaista jo ajatuksestakin. Ja siihen kun lisäämme yhteisen lapsen AIDOT toiveet( ovat varmaan huomanneet mihin meillä on varaa), niin miehen lapselle 500-800 e ja meidän lapselle varmaan 100-200e... miehen lapsella ei ole materian puolesta mitään huolta ja sitä on niin paljon ettei osaa enää oikein arvostaakaan sitä, tavara on huoneen täyttönä ainakin meillä...
Otin asian puheeksi miehen kanssa kerran ja hän aivan hermostui ja murjotti kuinka kehtaan ehdottaa samaa mitä teille aloituksessa kirjoitin, enkä käsittänyt yhtään, eikä hänkään ilmeisesti minua...
siitä kun sen ratkaisun nyt keksis..
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 14:39"]
Miehelle on tärkeää että jokaisen joululahjoihin käytetään saman verran rahaa. Voimme tietysti lähestyä asiaa aidosti toivomusten kannalta, se onkin mielenkiintoisempaa...miehen lapsi on äitinsä luona tottunut varakkaaseen elämään, kun äidillänsä on, ystävällisesti sanottuna, rahaa millä mällätä ;) lapsen toivomusten hinnat ylittävät miehen suunnitteleman lahja budjetin viisinkertaisesti, lapsi kyllä tietää mitä haluaa kun toisessa kodissa hinnalla ei ole niin väliä. Mies näkee punaista jo ajatuksestakin. Ja siihen kun lisäämme yhteisen lapsen AIDOT toiveet( ovat varmaan huomanneet mihin meillä on varaa), niin miehen lapselle 500-800 e ja meidän lapselle varmaan 100-200e... miehen lapsella ei ole materian puolesta mitään huolta ja sitä on niin paljon ettei osaa enää oikein arvostaakaan sitä, tavara on huoneen täyttönä ainakin meillä...
Otin asian puheeksi miehen kanssa kerran ja hän aivan hermostui ja murjotti kuinka kehtaan ehdottaa samaa mitä teille aloituksessa kirjoitin, enkä käsittänyt yhtään, eikä hänkään ilmeisesti minua...
siitä kun sen ratkaisun nyt keksis..
Ap
[/quote]
Ei kannata surra lahja-asiaa sen enempää. Kyllä lapsesi ymmärtää (viimeistään aikuisena), että materian määrällä ei ole mitään tekemistä rakkauden ja arvostamisen kanssa.
Ap, väännät nyt väkisin joululahjoista ongelmaa. Lapset varmasti ovat tyytyväisiä lahjoista, eivätkä mieti, kummalla on arvokkaammat lahjat. Miehen lapsi on teidän yhteistä lastanne vanhempi eli vanhempi lapsi saa arvokkaamman lahjan, kuin nuorempi. Ihan yleistä, että esim. nuorempi saa legopaketin ja vanhempi sisarus jonij arvokkaamman, vaikka olisivatkin vanhempien yhteisiä lapsia. 100 eurolla saa varmasti tämä teidän yhteinen ja nuorempi tosi kivoja lapsia, turha sinun siitä murhetta kantaa, mitä isompi sisarus saa.
Mekin olemme uusperhe. Ikinä laskettu mitään noin tarkkaan. Lapsia on kielletty vertailemasta ja laskemasta pakettejaan, koska täydellinen tasapuolisuus on sula mahdottomuus.
Jos lapsi on vuoroviikoin niin kyllä hän näkee isää säännöllisesti, yhtä paljon kun äitiäänkin.
Vaikka on ero lapsi niin miksi se ero pitää näkyä siinä että isä ostaa yhdelle lapsistaan enemmän lahjoja... lapsi saa arkena ja juhlana kaiken tuplana ellei triplana, jos se nyt jotenkin jonkun mielestä korvaa erolapselle jotain.
Koko ajan puhutaan tasa arvosta, miksi yhteinen lapsi joutuu mitatuksi erolapsen kanssa rinnalla, pitäisi olla hyvä että hän näkee isää melkein koko ajan. Ei siihen liity mitenkään että pitäisi sen vuoksi olla sallitumpaa lahjoa sisarukselle jouluna jo alunperinkin isompaan materiaan suurempi lahja budjetti isältä. Varsinkin kun isä on aina sanonut että haluaa kaikille lapsille tarjota samalla arvolla lahjoja.
Paljon te muut käytätte lapsen joululahjoihin rahaa?
Tässä taas hyvä esimerkki siitä, että miksi kannattaisi olla yhteiset rahat perheessä. Teidän pitäisi miehen kanssa yhteisistä rahoista yhdessä miettiä mitä lapsille hankitaan ja pyrkiä toki suht samanarvoisiin lahjoihin tai lahjojen yhteissummaan. Varsinkin jos lapset ovat jo vähän isompia ja suht samanikäisiä. Jos toinen on vasta ihan pikkulapsi ja toinen teini, niin on selvää että isomman lahjoihin voi laittaa enemmän.
Se mitä exä hankkii lapselle ei pitäisi koskettaa teidän perhettä mitenkään. Paitsi toki on järkevää keskustella esim. puhelimen hankkimisesta tms. Ei ole järkeä saada kahta puhelinta lahjaksi. Useimmat lahjat ovat kuitenkin sellaisia, joita lapsi ei joka kerta roudaa mukanaan kotia vaihtaessaan.
Ihan älyttömältä kuulostaa että mies hankkii exän kanssa puoliksi lahjat lapselle. Lahjojen hankinta pitäisi olla teidän perheen aikuisten homma ja exä sitten hankkii lapselle mitä itse lystää.
Miks pitää perustaa näitä uusperheitä, kun JOKA ASIASTA tulee ongelma. Voi vittu.