Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kuivattamani sienet ovat harmaantuneet

Vierailija
04.10.2021 |

Olin kuivannut ison määrän lampaankääpää kasvikuivurilla, mutta huomasin nyt, että niiden väri on muuttunut siitä kauniista kullankeltasesta jotenkin tummemmaksi ja pillistöosat ovat harmaantuneet. Nyt arvon onko tämä hometta vai ei. Jotenkin kuvittelisi, että home olisi enemmän läikittäin, noissa sienissä tuo harmahtava pinta on aika yhdenmukaisesti juuri pillistöosissa. Muutenkin sienten väri on tosiaan muuttunut hieman, on ne edelleen kellertävät, mutta ei yhtä kirkkaankeltaiset kuin nyt uusi satsi kuivattamiani sieniä.

Onko kellekään muulle sattunut näin? Ei haise homeelle vaan vain sienelle. Sienet oli kyllä mielestäni tosi huolella kuivattu, rasahti ihan kunnolla rikki jos taittoi, mutta en tiedä olisiko sinne kuitenkin voinut tiivistyä jotain kosteutta, ovat olleet lasipurkissa. Vähän itkettää jos nuo kaikki onkin nyt pilalla, noiden piti olla mun talvivarasto, täällä lounais-Suomessa alkaa lampaankäävän kausi olla jo ohi. :( En löytänyt googlettamalla mitään viittaustakaan tällaiseen pillistöjen harmaantumiseen, mutta löytyisikö täältä neuvoja?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Homekin on sieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne tuoksuvat ja maistuvat hyvältä, ne ovat kunnossa. En ole kuivattanut lampaankääpiä, mutta ainakin haperoilla on taipumus tummua. Samoin tummuvat herkkutatit ja suppilovahverot, joita olen myös paljon kuivannut.

Vierailija
4/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei ole typäskääpää?

Vierailija
5/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne tuoksuvat ja maistuvat hyvältä, ne ovat kunnossa. En ole kuivattanut lampaankääpiä, mutta ainakin haperoilla on taipumus tummua. Samoin tummuvat herkkutatit ja suppilovahverot, joita olen myös paljon kuivannut.

Tämä vähän huojentaa, kiitos! Olen noita tosiaan syönyt kyllä säännöllisesti enkä ole huomannut, että olisivat maistuneet mitenkään kummallisilta. Nyt kun olin lisäämässä samaan purkkiin uutta satsia sieniä kiinnitin vain huomiota, miten erilaiselta ne näyttivät. Herkkutattiakin mulla oli vähän kuivattuna, mutta niissä en huomannut tällaista. Toivottavasti nää ois nyt ihan ok, ei hirveästi huvittaisi heittää pois melkein litran purkkia sieniä.

Vierailija
6/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei ole typäskääpää?

Ei ole typäskääpää, tästä olen ihan saletti, kun väri muuttui kyllä lämmön vaikutuksesta nopeasti kirkkaankeltaiseksi ja ovat maistuneetkin ihan hyvältä. Kellertävyys on edelleen nähtävissä, joskaan ei niin kirkkaana, mutta tosiaan ne pillistöt ovat jotenkin kummallisen näköiset.

Vierailija
7/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Homekin on sieni.

Toki, mutta mä jättäisin mieluummin ne homesienet syömättä. :)

Vierailija
8/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisin itseäni vähän epätarkasti aiemmin. Tummentumisella tarkoitin siis sitä, että se keltainen sävy ei ole enää niin kirkas. Mutta tämä harmaantuminen kohdistuu vain pillistöihin ja leikkauspintoihin. Siis palasten sivuilla voi olla kaitaleet, jotka ovat muuttuneet ikäänkuin harmaaksi tai harmaanvalkoiseksi. Alan uskoa, että tämän on pakko olla jokin muu kemiallinen reaktio homeen sijaan, sillä olisi aika kummallista, jos home rajautuisi vain tiettyihin pieniin kaitaleihin. Tämä nyt vain tiedoksi, jos joku tulevaisuuden ihminen googlettaa paniikissa joskus minun tapaani samaa asiaa. :)

Vierailija
9/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjaaa. Harmi, että mulla kuivatut lampaankäävät ovat tuossa sekaisin muiden sienten kanssa, niin en voi verrata ihan suoraan. En yleensä kuivaa kuin herkkutattia ja mustatorvisientä, mutta yksi satsi on sekasieniä. Mutta ei siellä kirkkaankeltaista seassa näy, eli kyllä se kääpä on haalistunut/harmaantunut.

Vierailija
10/10 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait ostit tuliterän kuivurin juuri tätä ympäristötekoa varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme