Ruokitteko koiranne ennen vai jälkeen lenkkiä?
Meillä ollut tapana antaa ruoka lenkin jälkeen. Toimii, kunhan lenkkien välit eivät ole liian pitkiä.
Kommentit (18)
Koira ruokitaan kaksi kertaa päivässä. Noin klo 11 ja noin klo 23 riippumatta siitä mitä on tehty ennen sitä tai tullaan sen jälkeen tekemään. Vältetään kuitenkin riehuttamista heti aterian päätteeksi. Ei ole ihmisenkään hyvä lähteä juoksulenkille ja hyppimään heti aterian päälle, miksi siis koirallekaan se olisi kovin mukavaa.
Syö yhden aterian päivässä illalla ennen maata menoa. Menee talvisin nukkumaan noin klo 19 ja herää klo 9 aamulla.
Jälkeen tietysti. Ennen lenkkiä ei saa antaa ruokaa, koska se lisää riskiä vatsalaukun kiertymiselle.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 23:27"]Jälkeen tietysti. Ennen lenkkiä ei saa antaa ruokaa, koska se lisää riskiä vatsalaukun kiertymiselle.
[/quote]
Tämä olikin ihan uutta tietoa minulle. Meillä koira saa siis ruokaa aamulenkin jälkeen ja keskimmäisen lenkin jälkeen. Ruoka on valmiina odottamassa kupissa lenkiltä tulijaa ja koira aina laukkaakin kotiinpäin innolla, kun sille mainitsee sanan "ruoka". Lenkille lähtiessä sillä on toki ihan muut asiat mielessä. :D
Ap
Meillä 1 v koira ei kestä pissaamatta kovin kauaa ruuan jälkeen. Olen miettinyt tuota vatsalaukun kiertymän mahdollisuutta, mutta koira on joka tapauksessa vietävä ulos n puolen tunnin sisällä syömisestä tai käy vahinko.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 23:49"]
Meillä 1 v koira ei kestä pissaamatta kovin kauaa ruuan jälkeen. Olen miettinyt tuota vatsalaukun kiertymän mahdollisuutta, mutta koira on joka tapauksessa vietävä ulos n puolen tunnin sisällä syömisestä tai käy vahinko.
[/quote]
Ei siitä vaaraa ole jos käy rauhallisen pissalenkin ruuan jälkeen. Juoksemaan ei kannata lähteä tai riehuttaa koiraa heti ruuan jälkeen, juuri tuon vatsalaukun kiertymän takia. Eli muutama tunti kannattaa odotella ennen kunnon lenkkiä.
Joo, jälkeen. Täydellä mahalla liikkuminen ja riehuminen voi aiheuttaa vatsalaukun kiertymän, johon koira kai siis lopulta kuolee, jollei saa hoitoa. Jollakin rodulla riski on suurempi kuin muilla, nyt en muista, olisiko ollut rottweiler, joku suuri rotu. Suurilla roduilla kuulemma suurempi riski kuin pienillä.
Anteeksi, etten muista tarkkaan nyt. Googlatkaa lisää. Itsellä pieni koira ja saa aina ruokaa lenkin jälkeen, niin en ole niin tarkkaan painanut mieleeni. Työkaverin suuri koira oli kuolla käsiisn tuon kiertymän kanssa, lääkäri täpärästi ehti pelastaa.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 00:01"]
Joo, jälkeen. Täydellä mahalla liikkuminen ja riehuminen voi aiheuttaa vatsalaukun kiertymän, johon koira kai siis lopulta kuolee, jollei saa hoitoa. Jollakin rodulla riski on suurempi kuin muilla, nyt en muista, olisiko ollut rottweiler, joku suuri rotu. Suurilla roduilla kuulemma suurempi riski kuin pienillä.
Anteeksi, etten muista tarkkaan nyt. Googlatkaa lisää. Itsellä pieni koira ja saa aina ruokaa lenkin jälkeen, niin en ole niin tarkkaan painanut mieleeni. Työkaverin suuri koira oli kuolla käsiisn tuon kiertymän kanssa, lääkäri täpärästi ehti pelastaa.
[/quote]
Hui kamala! Meilläkin on ihan maalaisjärjellä ajatellen päädytty siihen, ettei täydellä vatsalla ole kiva juosta, joten odotetaan aina muutama tunti ruoan jälkeen ennen kuin koira viedään ulos. Koira saa päivässä kaksi kertaa ruokaa.
Minun koirallani on ollut vatsalaukun kiertymä. Siitä kun se tuli oli alle tunnissa leikkauspöydällä ja hädin tuskin selvisi.
Isojen/keskikokoisten koirien omistajat varokaa oikeesti.
Siis mitä?? Täällä ei oo vielä yhtään aina niin vitun hauskaa kommenttia tyyliin "en ruoki ennen enkä jälkeen koska en omista koiraa" Vau edistystä!
Vanha ketju mutta kysyn silti :
Käytän koiraa lenkillä ennen ruokaa. Tässä on kuitenkin ongelma ; se vikuroi vastaan ihan älyttömästi :/
Jos taas se syö ennen lenkkiä, sujuu ulkoilu hyvin. Olen testannut.
Toki nyt sitten yritän näyttää kuka on boss ja niin edelleen mutta onhan tuo vikurointi nyt ihan super ärsyttävää.
Ja ei, mulla ei ole aamuisin aikaa moniin hyppelyihin pihamaalla vaan kun herään ; ulos, sitte suihku j sitten tuot itelle ja koiralle ja töihin.
Meillä saa 2 x päivässä ruuan. Arkena ensin lenkki ja sitten ruoka, mutta vapaalla voi mennä toisinkin päin. Suoraan ruualta ei lähdetä riehumaan, mutta en mä siinä mitään tarkkaa aikaa pidä kauan ootellaan, jos niin päin mennään.
Ruoki minut lenkin jälkeen. Pakkasessa kuluu melkoisesti energiaa!
Terveisin 🐕
Meillä oli lapsuudenkodissa pieniä koiria ja ne ruokittiin vain kerran päivässä, ensimmäisenä aamulla. Tuli aloituksesta mieleen, että olisi ehkä ollut fiksumpaa syöttää vasta aamulenkin jälkeen koska usein koittivat herättää aamulla kun tiesivät, että ruokaa luvassa, raapivat makkarin ovea ym. Ne siis todellakin pitivät syömisestä, olisivat syöneet itsensä mielellään ihan muodottomiksi, lenkille niillä ei ollut kiire.
Koiralle on koko päivän tarjolla kuivamuona-buffet ja raikasta vettä. Syö sen minkä syö ja ennen iltalenkkiä ruokakuppi otetaan pois. Hyvässä kunnossa on ja paino kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Koiralle on koko päivän tarjolla kuivamuona-buffet ja raikasta vettä. Syö sen minkä syö ja ennen iltalenkkiä ruokakuppi otetaan pois. Hyvässä kunnossa on ja paino kohdillaan.
Olen tuo edellinen kommentoija ja meillä oli tavallaan sama systeemi, mutta toinen koira söi kupin tyhjäksi kerralla ja toisen oli pakko koska muuten tuo eka possu olisi heti tilaisuuden tullen vetänyt senkin naksut. Tulipa ikävä niitä.
Asia tuli mieleen, kun luin kuinka lyhyt ruoansulatusjärjestelmä koiralla on. Olisiko sittenkin parempi ruokkia se esim. 1-2 h ennen ulkoilua?
Ap