Löysin rinnasta kyhmyn. Mitäs nyt :'(
Minne mä menen tämän rintani kanssa? Huomiselle en varmaankaan enää saa tk-aikaa. Ja ajatus, että surisin asiaa koko viikonlopun on mahdoton. Autttakaa.
Kommentit (25)
Soitto terpparille, jos haluat huomenna lekuriin väkisin, niin sitten yksityiselle.
Mene yksityiselle. Pääset samointein.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:09"]
Minkä alan lääkäri? Gynekö?
[/quote]Ihan tavis on ok.
Mene yksityiselle, mutta älä nyt vielä stressaa turhaan! Minulla on ollut useampia kyhmyjä, vaarattomia kystia. Kaikki kyhmyt rinnoissa pitää ehdottomasti tutkia, mutta harva kyhmy loppujen lopuksi on mitään pahanlaatuista. Pää pystyyn!
Yksityiselle. Siellä otetaan mammografia ja ultra ja saat saman tien vastauksen, mitä voisi olla. Itse olin tässä syksyllä ja tosiaan minullakin kystia, joista yksi aika iso. Koita rauhoittua ja ajatella, että todennäköisemmin se on hyvänlaatuinen kuin pahan. Tsemppiä!
Jos menet yleislääkärille, saat lähetteen, mutta et välttämättä pääse mammogragiaan ja ultraan vielä huomenna. Kannattaa kuitenkin mennä yksityiselle niin homma etenee vauhdilla.
Ei sitä vastausta heti saa. Jos siellä on jotain epäilyttävää, otetaan ohutneulanäyte ja sitten odotetaan pari päivää.
Entäs työteveyshuolto?
Voi voi, varmasti kamala tunne. Mutta ota positiivinen asenne. Tänään Hesarissa oli just juttu, että yli 80% Suomessa paranee rintasyövästä. On maailman huippua. Tsemppiä!
Joo mut saa tiedon heti, jos ne kystia ym. vaaratonta. Tietenkin, jos lääkäri ei ultralla saa selvää kyhmyn laadusta, niin sitten otetaan näyte.
Mä menin yksityiselle, joka laittoi lähetteen mammografiaan ja ultraan. Radiologi oli kuitenkin sitä mieltä,että ottaa ensin vain ultran, koska mammografia on nuorelle (silloin 22v.) kivulias. Jos ultrasta löytyy jotain huolestuttavaa, sitten mammografiaan. Kyhmyni paljastui ultrassa sitten vaarattomaksi "rasvapoimuksi" ja sain huokaista helpotuksesta. Mutta kyllä siinä säikähti ja kerkesi miettiä kaikkea. Lääkärin ja ultran välissä oli 2-3 viikkoa aikaa.
Eli ei kaikki kyhmyt ole syöpää :) Yritä olla miettimättä asiaa siihen saakka, kunnes olet käynyt lääkärillä. Huoli ei auta tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:19"]
Ei sitä vastausta heti saa. Jos siellä on jotain epäilyttävää, otetaan ohutneulanäyte ja sitten odotetaan pari päivää.
[/quote] Pari viikkoa!
Minulla sama tilanne, ensi viikolla lääkäri.:/ Kivoja tsemppiviestejä täällä, kiitos lohdullisista sanoista. Täytyy yrittää pitää pää kylmänä.
Ystävä meni työterveyshuollon kautta ja vaaraton rasvapatti oli.
Siis hipelöittekö omia tissejänne?
Kysymyshän on kaikin puolin typerä, mutta omani huomasin aika helpostikin, en edes tehnyt mitään tarkastusta tai muuten hipelöinyt.
Miten patin tutkimus etenee? Olen menossa gynekologille. Tehdäänkö aina ultra, ja sen perusteella mahdollisesti mammografia ja/tai otetaan näyte?
Ei ultraäänellä rintasyöpää varmisteta, sanoo meidän radiologi. Ei ole liian myöhäistä, jos et huomiselle aikaa saa. Meillä toimii tk:sta yksityiselle lääkäriasemalle maksusitoumus mammografiaan, joskus tehdään lisäksi ultraääni, mutta mammografia on ensisijaistutkimus.
Saiko ap lääkäriajan?