Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys lähiaikoina sijoitusasunnon ostaneille, tai ostoa suunnitteleville

Vierailija
27.11.2014 |

Kuinka suurta omarahoitusta pankkisi sinulta edellytti, ennen kuin pääsit kaupoille? Minä kävin tänään pankissa, ja minulle sanottiin, että lainoittavat hankkeeni sataprosenttisesti. Olen äimänä, sillä olin varautunut kuulemaan, että omaa rahaa pitäisi olla jopa 20-25% kohteen arvosta. Tuli olo, että pankki juonii jotain, sillä lehdistähän saa lukea päivittäin, kuinka vaikeaa lainaa on saada edes omaan asuntoon.

Minkälaisia kokemuksia teillä asiasta on?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki ehdotti lainaa vakuutena se ostettava asunto. Kieltäydyin ja maksoin säästöillä, lainasta koituu kuitenkin ylimääräisiä kuluja.

Vierailija
2/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mammat eivät tosielämässä hankikaan sijoitusasuntoja, vai miksi hiljaisuus...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:10"]

Pankki ehdotti lainaa vakuutena se ostettava asunto. Kieltäydyin ja maksoin säästöillä, lainasta koituu kuitenkin ylimääräisiä kuluja.

[/quote]

Maksoit siis asunnon kokonaan säästöilläsi? Sinä maksat sitten vuokratuotosta messevät verot, sinullahan ei juurikaan ole verotuksessa vähennettävää? Rohkea veto.

Vierailija
4/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä ostin ja kyllä vakuusarvo laskettiin tarkkaan. Ei kyllä tarvinnut ottaa koko summaa lainaksi, lähdin siitä liikkeelle että panin omiani osan.

Vierailija
5/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vaaditaan juuri tuo käsirahaa eikä kaikkille pankieille riitä sijoitusasunnon vakuus tai tuotot, vaan vaativat myös omat säännölliset hyvä tulot. Siitä näkee mitkä ovat oikeasti pankkeja ja auttavat asiakasta silloin kun hän apua tarvitsee rikastuakseen.

Vierailija
6/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:17"]

Keväällä ostin ja kyllä vakuusarvo laskettiin tarkkaan. Ei kyllä tarvinnut ottaa koko summaa lainaksi, lähdin siitä liikkeelle että panin omiani osan.

[/quote]

Minullakin on rahaa säästettynä kohteen hankintaa varten, mutta pankkiiri ehdotti, että ostaisin asunnon kokonaan lainarahalla. Yritän tässä nyt hämmentyneenä hahmotella eri velkaosuuksien vaikutusta kuluihin, tuottoihin ja veroihin. Tokihan pankki minulta rahaa maksuksi ottaa, mutta olen yllättynyt ettei suorastaan vaadi sitä, vaan päin vastoin.

ap

Vierailija
7/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ostettu aina 100% lainarahalla.

Vierailija
8/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:35"]

Me ollaan ostettu aina 100% lainarahalla.

[/quote]

Ehkä minunkin pitäisi, voisin sitten sijoittaa ja hajauttaa säästöni toisaalle. Olen vaan todella yllättynyt että tällainen mahdollisuus minulle aukeni. Aamulla pankkiin mennessä olin varautunut kuulemaan, että projektiani ei rahoiteta ollenkaan. :)

ap

Vierailija
9/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin ostin lainarahalla, koska marginaali on niin alhainen. Tuotto on kuitenkin niin paljon isompi kuin lainan kulut, plus että säästöt jää käytettäväksi muihin tarkoituksiin.

Vierailija
10/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vaaditaan juuri tuo käsirahaa eikä kaikkille pankieille riitä sijoitusasunnon vakuus tai tuotot, vaan vaativat myös omat säännölliset hyvä tulot. Siitä näkee mitkä ovat oikeasti pankkeja ja auttavat asiakasta silloin kun hän apua tarvitsee rikastuakseen.

[/quote]

Mitä tarkoitat tällä?

Vierailija
11/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei riittänyt vakuudet sijoitusasunnon ostoon. Takaaja tarvittaisiin n. 30.000 eurolle ja en lämpene asialle yhtään. Taitaa jäädä sijoitusasunto hankkimatta.

Vierailija
12/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:17"]

[/quote]

Minullakin on rahaa säästettynä kohteen hankintaa varten, mutta pankkiiri ehdotti, että ostaisin asunnon kokonaan lainarahalla. Yritän tässä nyt hämmentyneenä hahmotella eri velkaosuuksien vaikutusta kuluihin, tuottoihin ja veroihin. Tokihan pankki minulta rahaa maksuksi ottaa, mutta olen yllättynyt ettei suorastaan vaadi sitä, vaan päin vastoin.

ap
[/quote]

Pankille on kannattavaa lainata rahaa, se on niiden bisnes. Mitä enemmän lainaat, sitä parempi pankille, jos varmasti pystyt lainasi maksamaan. Sinulle suurempi laina ei välttämättä olekaan edullisempi.

Vierailija
13/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tulee deflaatio pian, silloin asuntojen hinnat romahtaa, hyvä tiedostaa.

Vierailija
14/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:17"] Keväällä ostin ja kyllä vakuusarvo laskettiin tarkkaan. Ei kyllä tarvinnut ottaa koko summaa lainaksi, lähdin siitä liikkeelle että panin omiani osan. [/quote] Minullakin on rahaa säästettynä kohteen hankintaa varten, mutta pankkiiri ehdotti, että ostaisin asunnon kokonaan lainarahalla. Yritän tässä nyt hämmentyneenä hahmotella eri velkaosuuksien vaikutusta kuluihin, tuottoihin ja veroihin. Tokihan pankki minulta rahaa maksuksi ottaa, mutta olen yllättynyt ettei suorastaan vaadi sitä, vaan päin vastoin. ap [/quote] Pankille on kannattavaa lainata rahaa, se on niiden bisnes. Mitä enemmän lainaat, sitä parempi pankille, jos varmasti pystyt lainasi maksamaan. Sinulle suurempi laina ei välttämättä olekaan edullisempi.

[/quote]

Vuokralainen sen lainan kuluineen maksaa. Minä lyhennän jatkossakin vain omaa asuntoani.

ap

Vierailija
15/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:46"]

[/quote]

Mitä tarkoitat tällä?

[/quote]

Jos pankki ei anna hevin lainaa sijoitusasuntoon silloin kun asiakas sitä haluaa eikä luota pelkästään vakuuksiin ja asunnon tuottoon, ei pankki ole asiakaslähtöinen. Nythän puhuttu siitä että pankit eivät mielellään lainaa rahaa kun korot alhaalla ja maailman tilanne se mikä on.

Vierailija
16/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 19:46"]

[/quote]

Mitä tarkoitat tällä?

[/quote]

Jos pankki ei anna hevin lainaa sijoitusasuntoon silloin kun asiakas sitä haluaa eikä luota pelkästään vakuuksiin ja asunnon tuottoon, ei pankki ole asiakaslähtöinen. Nythän puhuttu siitä että pankit eivät mielellään lainaa rahaa kun korot alhaalla ja maailman tilanne se mikä on.

[/quote]

En ollut varma ymmärsinkö kirjoituksesi oikein, näköjään ymmärsin. Ja olen samaa mieltä.

Vierailija
17/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainaraha ole edullista minkään verovähennyksen vuoksi. Sitä vähennusoikeutta karsittu juuri tälle vuodelle eikä se kaiken lisäksi kata kuin ne korot, mitkä eivät tällä hetkellä ole huimat.

Lainanrahan idea on tällä hetkellä alhaalla pyörivissä koroissa sekä siinä että asuntoja saa halvalla jos niitä vain jotenkin pystyy ostamaan. Jossain päin niitä myydään melko pilkkahintaan ja vain aivan pääkaupunkiseudulla ja muissa hyvissä kohteissa hinnat normaalitasoa.

Juuri nyt otollinen tilaisuus kasvattaa varallisuuttaan sekä haalia itselleen pääomatuloja.