Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikani joutuu opettamaan kaveriaan, onko koululla oikeus vaatia tällaista?

Vierailija
27.11.2014 |

Poikani kertoi että joutuu tukiopettamaan yhtä vuosikurssinsa tyttöä matematiikassa, koska tyttö oli ollut suhteellisen kauan sairaana ja jäänyt jälkeen. Kaverilla oli siis kai ollut vaikeammanpuoleinen angiina. 

Onko koululla oikeutta vaatia häntä tekemään niin? Mietin vain että miksi juuri hän olisi velvollinen tähän?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ongelma ap:llä oikeen on tän asian kanssa?

Hienoa vaan, että lapsetkin oppii auttamaan toisiaan. Ehkä vanhemmatkin sitten joskus tekee samoin?

Vierailija
2/17 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettamalla oppii asiat itse parhaiten! Eli se lisää omaa syvällistä ymmärrystä... Poikasi hyötyy tuosta järjestelystä enemmän kuin opetettava tyttö! Usko pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava tilaisuus pojallesi oppia! Onneksi olkoon! Teen töitä konsulttina ja tuollainen kokemus jo nuorena olisi ollut loistava työkalupakki.

Vierailija
4/17 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luulin aloituksen perusteella että kyse on jostain 8-vuotiaista. Nykyään kai käytetään paljon tuota vertaistukea, on myös vertaissovittelu riitatilanteisiin ym. Lukioikäisten vertaistuesta on saatu hyviä kokemuksia, moni on oppinut asiat paremmin ikätoverin kanssa ja myös tämä opettava nuori voi hoksata, että onkin aika hyvä selittämään asioita ja saattaa saada kipinän hakea vaikkapa matematiikkaa opiskelemaan ja sitten matikan opeksi!

Ketään ei varmasti touhuun pakoteta. Vaikka olisi jo lupautunut tukioppilaaksi, vielä voi kieltäytyä. Mutta jos poika niin itse kokee eikä äiti.

Vierailija
5/17 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelisin, että onpas lapseni saanut luottamustehtävän. Opettaja on varmasti huomannut, että pojalla on vuorovaikutustaitoja ja kykyä opettaa. Hitsi, olisin mahdottoman ylpeä pojasta! Ei ketä tahansa pyydettäisi, ei ketään pelkästään matikan numeroiden perusteella.

Ja itsekin opena (en lukion) ajattelen, että yhteistoiminnallinen oppiminen on tehokasta, 

Ole ylpeä, ja anna pojallekin viesti, että on ihan tosi jees ja eettisesti oikein auttaa luokkatoveria. Olisin sikailoinen äitinä!

Vierailija
6/17 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttöni joutui ala-asteella tukiopettajaksi. Ei tykännyt, koska ensin laski omat laskut, joiden kanssa tuli kauhea kiire, että ehtii käyttää puolet tunnista toiselle asioiden jankkaamiseen. Omat tehtävät tulivat sitten hutiloiden tehtyä.

Toki ajatuksena kaunis, mutta ei tyttöni ainakaan itse tykännyt tukiopettajana olosta, vaikka hyvä olikin matikassa. Olisi mieluummin tehnyt ylimääräisen ajan lisätehtäviä ja oppinut enemmän, kuin ne perusjutut.

En ihan itsekään ihastunut ajatuksesta, koska opettaja saa palkan tukiopetuksesta, eikä lapsi. Mutta en viitsinyt asiaan puuttua, koska kohta vaihtui opettaja, joka alkoi itse hoitaa oikeana tukiopetuksena heikompien opetuksen.

Vierailija
7/17 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, tuo on ihan totta. Olen siis 16. 

Kouluissa on tosi vähän tukiopetusresursseja, ja se on kyllä oikeasti totta. Ei voi tuntisotalla vaatia tukiopettamaan toista oppilasta!

Tilanteissa, joissa toinen oppilas sitten oikeasti kärsii velvollisuudesta "tukiopettaa", on ehdottomasti otettava yhteyttä kouluun, ensin opeen tietenkin ja tarvittaessa  sen jälkeen rehtoriin, antaa rakentavaa palautetta asiasta. Vain palautteen perusteella opet saavat lisäresursseja tukiopetukseen. 

Mutta jos poika muutaman kerran neuvoo ja ohjaa, minun mielestäni se on kuitenkin hieno teko, ja jos ope tuntee oppilaansa, ei siihen hommaan ketä tahansa pyydettäisi. 

Vierailija
8/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo siis lapsellesi epämieluisaa?

Usein taitavat oppilaan ovat erityisen tyytyväisiä siihen, että saavat tuollaisen luottamustehtävän. Siinä hyväkin oppilas saa koetella taitojaan kun harjoittelee opettamistakin.

Vierailija
9/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:13"]

Usein taitavat oppilaan ovat erityisen tyytyväisiä siihen, että saavat tuollaisen luottamustehtävän. Siinä hyväkin oppilas saa koetella taitojaan kun harjoittelee opettamistakin.

[/quote]

Hän sanoi että hänellä riittää työtä omienkin opiskelujensa kanssa muttei kehdannut kieltäytyä kun pyydettiin :/ 

Ovat siis lukiossa

Vierailija
10/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös ole hienoa, että poikasi osaa ja kykenee opettamaan ikätoveriaan ?

miksi ei voisi autta ?

Kyllähännykyään on tuota yhteistyötä ja ryhmätyötä, joissa usen fiksummat ohjaa ja vetää perässään heikompia. ei siinä mitään,  mut se on väärin,e t numerot jaetaan samat koko ryhmälle. yeki tuossa mitään tai kin kaiken..

opelta vaaditaan kyllä paneutumista näihin asioihin

eli ei lastasi voi ketään pakottaa opettamaan toista ikistään, ei tietenkään

mutta itse ohjaisin tuollaisessa tilanteessa lastani ajattelmaan tuota upeana kokemuksena, ja auttamisena, ja yhteistyönä jne jne eili positiivisena asiana

Vierailija
11/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opetin yhden matikankurssin sisällön koko ryhmälle = tulkkasin kaikille mitä opettaja yritti luokan edessä kierrellen ja kaarrellen sönköttää.

Vierailija
12/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa viestissä kerroit, että poikasi joutuu antamaan tukiopetusta, ja kysyit, voiko koulu vaatia tätä. Myöhemmästä viestistäsi käy kuitenkin ilmi, että poikaasi oli pyydetty eikä hän ollut kehdannut kieltäytyä. Ketään ei siis ole pakotettu mihinkään. Mistä koulu voisi tietää, ettei poikasi halua hommaa, kun ei tämä itse sitä ole kertonut?

Vierailija
13/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:13"]

[/quote]

Hän sanoi että hänellä riittää työtä omienkin opiskelujensa kanssa muttei kehdannut kieltäytyä kun pyydettiin :/ 

Ovat siis lukiossa
[/quote]Eihän hän mitään joudu, vaan on pyydetty ja lupautui. Iso ero.

Vierailija
14/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä opettajat antavat tällaisia tehtäviä niille, joilla ei ole oppitunneilla omassa opiskelussaan mitään haasteita. Näin pyritään saamaan hyvillekin oppilaille jotain järkevää tekemistä tunnilla. Jos kuitenkin poikasi kokee, että hänellä on tarpeeksi työtä omassakin oppimisessa, voi hän hyvin kieltäytyä tehtävästä. Ja tietenkin tällainen toiminta pitää tapahtua oppituntien aikana. Opettaja ei voi todellakaan velvoittaa ketään toimimaan tukiopettajana kouluajan ulkopuolella ilman palkkiota.

Vierailija
15/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo toiselle opettaminen on todettu hyväksi keinoksi oppia itsekin paremmin. Peruskoulun puolella on yhteistoiminnallinen oppiminen yksi hyväksi havaittu opetusmenetelmä ja tietääkseni sitä käytetään jonkin verran myös lukiossa.

Jos liki aikuinen sälli ei osaa pitää puoliaan eikä saa suutaan auki, niin kärsiköön nahoissaan. Haiskahtaa vaan siltä, että mamma tässä taitaa olla enemmän huolissaan. Entä jos kullanmuru ei jaksa, kun pitää opettaa muitakin.

Vierailija
16/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:19"]

Ekassa viestissä kerroit, että poikasi joutuu antamaan tukiopetusta, ja kysyit, voiko koulu vaatia tätä. Myöhemmästä viestistäsi käy kuitenkin ilmi, että poikaasi oli pyydetty eikä hän ollut kehdannut kieltäytyä. Ketään ei siis ole pakotettu mihinkään. Mistä koulu voisi tietää, ettei poikasi halua hommaa, kun ei tämä itse sitä ole kertonut?

[/quote]

no joo, siinä olet oikeassa. Olen tavannutkin tuon tytön jolla nyt on hankaluuksia integraalien ja neliöjuurien kanssa, ja ihan mukava sinänsä. 

Silti poikani on aika stressaantuneen oloinen jo nykyisellään ja oli ehkä lyhytnäköistä opettajalta pyytää häntä opettamaan asia. Vaikka ei häntä siihen toki pakotettu, se on totta. 

Vierailija
17/17 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulussa tapahtuu tuota tosi paljon. Omani opettaa kanssa matematiikkaa toisille oppilaille. Sitten ennen kokeita lapset tapaa opiskeluryhmässä ja siellä kerrataan kokeen aihealue.

Joskus meille tulee kotiinkin lapeseni kavereita ja omani opettaa niille, milloin mitäkin aihetta.

On omallanikin testejä ja läksyjä ihan omiksi tarpeiksi, mutta kokee asian niin, että siinä oppii itsekkin samalla, tulee kertausta.

Lisäksi omani on jop aopettanut tietotekniikkaa ihan koko luokalle, kun opettaja ei osaa kuulemma ajatella samalla tavalla kuin ne oppilaat. Muut oppilaat todella tykkää ja oppivat.

Lukiossa ekalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän