Siis onko tähän mennessä saanut opintotukea useampaan korkeakoulututkintoon?
Mä oon ollut aina siinä käsityksessä, että tuki myönnetään ainoastaan kerran per korkeakouluopiskelija ja vain jos sitä jää ensimmäisestiä tutkinnosta yli, niin näitä ylijäämäkuukausia voi käyttää uuteen tutkintoon. Valmistuin maisteriksi vuonna 2004 :D
Kommentit (24)
sossustahan tuota saa hieman eri nimellä vaan.
Pystyi saamaan myös lisäkuukausia seuraavaan tutkintoon. Ei kuitenkaan läheskään yhtä paljon kuin ensimmäiseen.
kyllä minä olen opiskellut kahta tutkintoa ja minulla ollut vain se X määrä opintotukikuukausia, joita sitten olen käyttänyt myös toiseen tutkintoon. Ei minukaan mielestäni ole ollut mahdollista aiemminkaan saada ns alusta nollista alkaa opintotukikuukaisia poimimaan kun toista tutkintoa lukee!!!? Ihmiset on vissiin käsittänyt tännuudostuksen myötä, että aiemmin olisi saanut alottaa alusta opintotukikuukausien käyttämisen, kun niin ei oo ollu. Nyt enää ei visiin vaa saa käyttää siitä maksimimäärästä siihen toiseen tutkintoon opintotukikukausia.... Sori en osaa selittää selvemmin
Niitä sai tietyn määrän kuukausia. Ei sitä ollut sidottu tutkintoihin, paitsi sai hakea lisää jos oli yhden tutkinnon saanut valmiiksi. Muuten saattoi vaikka aloittaa kaksi tutkintoa, jättää ne molemmat vuodessa kesken ja vielä oli kolmanteen useita vuosia tukikuukausia jäljellä.
Maksimitukikuukausimäärä nousi jonkun verran toiseen tutkintoon, eli tukea sai sen verran, mitä edellisestä tutkinnosta jäi käyttämättä plus jonkin verran ylimääräisiä tukikuukausia.
Siis onko tämä kohu nyt syntynyt siitä, että niitä mahdollisia ylijäämäkuukausia - joita kai harvoille yliopisto-opiskelijoille edes jää - ei voi enää siirtää uuteen tutkintoon? Mulla tais jäädä kaksi kuukautta käyttämättä, mitä se nyt sit olis, vähän yli 500 euroa? No jo on kärpäsestä tehty härkänen. ap
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:56"]
Siis onko tämä kohu nyt syntynyt siitä, että niitä mahdollisia ylijäämäkuukausia - joita kai harvoille yliopisto-opiskelijoille edes jää - ei voi enää siirtää uuteen tutkintoon? Mulla tais jäädä kaksi kuukautta käyttämättä, mitä se nyt sit olis, vähän yli 500 euroa? No jo on kärpäsestä tehty härkänen. ap
[/quote]
Kaksi kuukautta on tosiaan vähän, mutta jotkut ovat säästelleet tukikuukausia enemmänkin kuin pari, joten voin kyllä kuvitella, että muutos korpeaa.
[/quote]
Tuakia saa muistaakseni 6 v. Jos haluaa kouluttautua uudelleen, ei saa tukia. Minulta on mennyt 3 v ja haluaisin vaihtaa alaa. Tai en vaihtaa alaa, mutta opiskelemaan AMK:sta yliopistoon. Eikä se tukiasia ole ainoa, mikä opiskelijoita huolettaa vaan myös se, että alanvaihtajat eivät enää pääse opiskelemaan samalla tavalla kuin ennen vaan ensihakijat ovat etuasemassa.
[/quote]
Alanvaihtajille tämä on suuri ongelma.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:00"]
[/quote]
Tuakia saa muistaakseni 6 v. Jos haluaa kouluttautua uudelleen, ei saa tukia. Minulta on mennyt 3 v ja haluaisin vaihtaa alaa. Tai en vaihtaa alaa, mutta opiskelemaan AMK:sta yliopistoon. Eikä se tukiasia ole ainoa, mikä opiskelijoita huolettaa vaan myös se, että alanvaihtajat eivät enää pääse opiskelemaan samalla tavalla kuin ennen vaan ensihakijat ovat etuasemassa.
[/quote]
sä saat sossusta tukea tuohon kun haet vaan. samoin kaikki muut saa, jotka sellasta tarttee.
Miten lienee minulla ollut. Olen opiskellut kaksi yo-tutkintoa ja saanut opintorahaa molempiin. Mutta ehkä aikaa jäi siitä ekasta sitten siihen toiseen.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:54"]
Niitä sai tietyn määrän kuukausia. Ei sitä ollut sidottu tutkintoihin, paitsi sai hakea lisää jos oli yhden tutkinnon saanut valmiiksi. Muuten saattoi vaikka aloittaa kaksi tutkintoa, jättää ne molemmat vuodessa kesken ja vielä oli kolmanteen useita vuosia tukikuukausia jäljellä.
[/quote]
Joo, ja se tutkinnon valmistuminen mitä vaadittiin, oli kandi yliopisto-opiskelijoilla.
Aiemmin oli 70 tukikuukautta. Sitten se muuttui 90-luvun alussa 55 + 15 tukikuukauteen, joista tuo jälkimmäinen oli tarkoitettu toiseen tutkintoon. Toki ensimmäisestä tutkinnosta ylijääneet opintokuukaudet sai käyttää toiseen tutkintoon. En tiedä, mikä tuo tukikuukausimäärä on nykyisin, mutta sain itse jatko-opintoihin (tohtori) 9 kk.
Viime vuosituhannella, kun opetusharjoittelua ei suoritettu rinnan aineopintojen kanssa, yritettiin ko. harjoittelu laskea erilliseksi tutkinnoksi eikä siihen siksi olisi saanut opintotukea. Minäkin jouduin käymään pankissa alustavasti neuvottelemassa velkaa harjoittelua varten. Minulla onneksi oli ylemmästä korkeakoulututkinnosta vielä yksi tentti suorittamatta ja gradu hieman kesken, joten niiden varjolla kai sitten opintotuki lohkesi, mutta ei täytenä, vaan siitä leikattiin muistaakseni viidennes.
Epäilisin, että ap on kuullut tiedotusvälineistä, että jatkossa ei enää voi suorittaa kahta tai useampaa samantasoista tutkintoa, esim. ei kahta amis-tutkintoa tai kahta amk-tutkintoa. Tiedä sitten, koskeeko se myös korkeakoulututkintoja. Eihän pitkään aikaan ole enää voinut ainakaan samanaikaisesti ottaa vastaa enempää kuin yhden opiskelupaikan, vaikka olisi tullut hyväksytyksi useampaankin. Monihan suorittaa myöhemmin työn ohessa toisen alan opintoja eikä ano niihin opintotukea. Luulisi, että omalla kustannuksella saisi opiskella useampiakin tutkintoja. Vai ainako vain lasketaan, että se on pois joltakin nuorelta kirkasotsaiselta ylioppilaalta?
Kyse ei siis ole siitä, että olisi käyttänyt ne opintotukikuukaudet loppuun, vaan siitä, että jos aloitat vaikka englannin opiskelun yliopistossa vuonna x, huomaat ettei se ollutkaan hyvä juttu ja aloitat vaikka farmasian opiskelun yliopistossa vuonna x+1, et saa enää opintotukea tuohon farmasian opiskeluun. et, vaikket olisi koskaan edes käyttänyt yhtään tukikuukautta siihen englannin opiskeluun. uskomatonta mutta näin se suunnitelma ainakin tällä hetkellä on, eli vain siihen ekaan opiskelupaikkaan saa tukea! (en kyllä saata uskoa että tuo menee läpi, mutta mistäs sen tietää).
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:06"]
Aiemmin oli 70 tukikuukautta. Sitten se muuttui 90-luvun alussa 55 + 15 tukikuukauteen, joista tuo jälkimmäinen oli tarkoitettu toiseen tutkintoon. Toki ensimmäisestä tutkinnosta ylijääneet opintokuukaudet sai käyttää toiseen tutkintoon. En tiedä, mikä tuo tukikuukausimäärä on nykyisin, mutta sain itse jatko-opintoihin (tohtori) 9 kk.
[/quote]
Just näin. Toiseen korkeakoulututkintoon sai lisäkuukausia 15. Viime keväänä hallitus muutti asian niin, ettei niitä saanut syksyn alusta enää kuin 9 ja oikeus poistuu kokonaan ensi syksynä.
Muutos tarkoittaa, että toiseen tutkintoon ei saa tukea, vaikka niitä kuukausia olisi jäljellä! Eli alanvaihto ei onnistu, koska et voi saada tukea toiseen opiskelupaikkaan. Tai sitten pitäisi olla vielä kirjoilla siellä ekassa paikassa, ja tehdä opintoja samaan aikaan myös sinne...
55 + 15 on edelleen niillä, jotka on aloittaneet tutkinnon ennen 1.8.2014. Aiemmin on uusiin korkeakouluopintoihin voinut siis saada uutta tukea noin 1,5 lukuvuoden ajan.
Nykyään tukikuukausia taitaa olla 52-53, koska tuen määrää on suurennettu. Lisäksi nykyään kandiin ja maisteriin on erilliset tukikuukaudet, ts. koko 50+kk tukea ei voi käyttää kandiopintoihin.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:15"]
Muutos tarkoittaa, että toiseen tutkintoon ei saa tukea, vaikka niitä kuukausia olisi jäljellä! Eli alanvaihto ei onnistu, koska et voi saada tukea toiseen opiskelupaikkaan. Tai sitten pitäisi olla vielä kirjoilla siellä ekassa paikassa, ja tehdä opintoja samaan aikaan myös sinne...
[/quote]
Ei, vaan ensimmäiset tukikuukaudet saa pitää, mutta lisäkuukausia ei tule valmistumisen jälkeen.
ei kai.. itse sain vain siksi, että tukikuukausia jäi yki ensimmäisestä tutkinnosta.