Olen iltavirkku ja tuntuu kurjalta elää ihmisten kanssa jotka eivät tätä hyväksy. Ensin vanhemmat, nyt oma puoliso!
Vanhempani on ihania ihmisiä eikä lapsuuteni ollut mitenkään kamala, PAITSI kun klo 19 piti mennä nukkumaan enkä tietenkään saanut unta vaan luin taskulapun valossa tai leikin kanini kanssa tai tästä tuli hirveät uudot jos jäin kiinni. Ja viikonloppuisin herätettiin klo 10 että ei tarvitse koko päivää maata! Äitini myös hoki aina, että jos kävisin aiemmin nukkumaan en olisi aamuisin niin väsynyt!
Ja nyt samaa tekee sitten avomieheni. Hyvä mies muuten, en ole jättämässä kiitos vain mutta mies ei ymmärrä miksen tule klo 20.30 hänen kanssaan sänkyn, tahtoisi nukahtaa sylikkäin. Minä vain en vain pysty nukkumaan siihen aikaan, jos menen miehen mieliksi kainaloon alan katsoa puhelinta tai jutella mistä mies ärsyyntyy. Lopulta käskee painua siitä..
Olen öisin aktiivinen, siivoan ja leivon. Mulle kaappien järjestely tai mokkapalojen leivonta klo 2 yöllä ei ole epänormaalia tai outoa. Kun olin vielä töissä, tein yövuoroja ja tunsin sen olevan minulle kaikkein luontevinta. Olen varmaan ollut edellisessä elämässä vampyyri :D
Kommentit (53)
En voisi KOSKAAN olla miehen kanssa joka menee sänkyyn kello 20.30!! Herranjumala pikkulapset menee tuohon aikaan nukkumaan. Menisi kyllä maku tuollaisesta miehestä alta aikayksikön. Itse olen iltavirkku ja mies myös (tosin ei me öitä valvota) mutta ihan parasta on kun saamme lapset nukkumaan 20 ja sitten alkaa meidän ilta, valvomme siihen puolilleöin, katsellaan sarjoja, leffoja ja syödään. Hirveä ajatuskin että joutuisin tekemään tämän kaiken aina yksin kun mies painuisi puol 9 petiin......
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan entiseltä häirikkönaapurilta. Siellä akka oli työtön ja valvoi yömyöhään saakka ja paukutti kaappeja ja siivoili, sitten makasi puolille päiviin asti. Itse piti herätä väsyneenä töihin aamulla, tein etätöitä. Hanki apua uniongelmiin, siitä joutuu kärsimään muutkin.
Sehän olisi tosi kivaa jos uniongelmiin saisi apua. Vain melatoniinia ja mielialalääkkeitä voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Sulla eri unirytmi kuin useimmilla ja odotat että koska sä olet yökukkuja ei muillakaan ole oikeutta levollisiin yöuniin. Pakkoko sitä on keskellä yötä häärätä ja leipoa?? Katsele kuulokkeet päässä telkkua tai ole muuten hissukseen ja salli muille se normaali unirytmi.
Sinä puolestasi kuvittelet, että enemmistöllä on samanlainen unirytmi kuin itselläsi.
Vierailija kirjoitti:
En voisi KOSKAAN olla miehen kanssa joka menee sänkyyn kello 20.30!! Herranjumala pikkulapset menee tuohon aikaan nukkumaan. Menisi kyllä maku tuollaisesta miehestä alta aikayksikön. Itse olen iltavirkku ja mies myös (tosin ei me öitä valvota) mutta ihan parasta on kun saamme lapset nukkumaan 20 ja sitten alkaa meidän ilta, valvomme siihen puolilleöin, katsellaan sarjoja, leffoja ja syödään. Hirveä ajatuskin että joutuisin tekemään tämän kaiken aina yksin kun mies painuisi puol 9 petiin......
Sama täällä, illat viimeiset tunnit on päivän parhaita. Meillä tosin lapsetkin ovat iltavirkkuja, koulupäivinä kyllä menevät "ajoissa" nukkumaan, nuorempi klo 21 mennessä ja vanhemmat kympin uutisten jälkeen.
Hommatkaa isompi asunto jossa voitte elää rauhassa toisiltanne. Ja jonkin sortin kunnioitus puolin ja toisin, olemme yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sun varmaan tarvikaan.
Eiköhän jokainen valitse omalle tyylille sopivan elämänkumppanin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen hieman kateutta.
Vaimo nukahtaa viimeistään 19 aikaan sohvalle, havahtuilee välillä ja 23 menee sänkyyn.
Herää sitten viimeistään 4:ltä jotta varmasti ehtii lähteä töihin 6.30.
Minä taas iltavirkkuna nukahdan joskus 1-2 välillä ja herään 7-8, riippuen mihin aikaan lapset pitää laittaa kouluun.
Käytännössä yhteinen aika vaimon kanssa on töideni ja hänen nukahtamisen väliin jäävä parituntinen. Siinä ehditään lähinnä syömään perhe-illallinen.
Toivottavasti et asu kerrostalossa.
Olen samanlainen ja oma perhekin on aika iltavirkkuja. Mieheni on minuakin vielä iltavirkumpi. Vain yhden selvästi aamuvirkun ihmisen olen tuntenut, oli yksi kaverini. Herran jestas klo 19 nukkumaan! Järkyttävää, vaikka olit lapsi. Ymmärrän jos taapero pistetään nukkumaan tuohon aikaan mutta joku 10v, ei ole kauhean kivan kuuloista.
Itse nukahda puolen yön maissa nykyään, tai yhdeltä viimeistään, ja heräilen 9-10. Olen opiskelija nyt joten saan elää oman rytmin mukaan. Mieheni menee aamuyöllä nukkumaan ja herää puolen päivän jälkeen. Tein joskus vuorotyötä ja rakastin iltavuoroja, ja järjestin niin että sain tehdä vain niitä. Sitten tuli yt:t ja muuta ja jouduin ennen loppua tekemään kolmivuoroa, hyi kamala. Jouduin heräämään viideltä aamulla, ja nukkumaanmeno klo 21 viimeistään stressasi aina paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan entiseltä häirikkönaapurilta. Siellä akka oli työtön ja valvoi yömyöhään saakka ja paukutti kaappeja ja siivoili, sitten makasi puolille päiviin asti. Itse piti herätä väsyneenä töihin aamulla, tein etätöitä. Hanki apua uniongelmiin, siitä joutuu kärsimään muutkin.
millaista apua? Heroiinia? Miksei mies hae apua?
Miksi aamuvirkut luulevat olevansa parempia ihmisiä kuin iltavirkut ja että vain heidän rytminsä on normaali? Tähän törmännyt palstalla, omassa perheessä sekä muutenkin vain sosiaalisessa elämässä. Ja suorastaan haukutaan iltavirkkuja!
Aamuvirkut on pilanneet maailman. Ei mikään ihme että iltavirkut kärsivät enemmän terveysongelmista, kun jotkut ulottavat tuon unirytmiterrorismin jopa puolisoon tai lapsiin. Ihan sairasta ettei lapsen anneta nukkua kun nukuttaa.
Nukkumaan kello 20.30. 😱 Kauhuajatus. Itse en myöskään pysty nukkumaan, jos käyn ennen kello 23:a nukkumaan. Pahimmassa tapauksessa menee melkein koko yö valveilla pyörien, jos yritän käydä "ajoissa" nukkumaan. Sellainen vain sotkee vuorokausirytmin. Äitini oli aivan samanlainen, tosin hän pystyi käymään sentään klo 22 nukkumaan, muttei sen aikaisemmin. Hänen kokemuksensa perusteella tulin onneksi aika varhain aikuisena tietoiseksi vuorokausirytmistäni. Kyse ei ole "oman ajan ottamisesta" vasta illalla vaan siitä, ettei elimistöä voi pakottaa nukkumaan itselle täysin väärään aikaan.
Pidän aikaisista kesäaamuista mutta muina vuodenaikoina aikaisin aamulla on pimeää, kylmää ja tylsää. En näe mitään hienoa kello viideltä tai kuudelta heräämisessä, etenkin jos ei ole heti lähdössä töihin aamuvarhaisella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aamuvirkut luulevat olevansa parempia ihmisiä kuin iltavirkut ja että vain heidän rytminsä on normaali? Tähän törmännyt palstalla, omassa perheessä sekä muutenkin vain sosiaalisessa elämässä. Ja suorastaan haukutaan iltavirkkuja!
Ei kai parempina pidä sentään. Mutta moni työ alkaa aamulla. Koulut klo 8 ja kaupat, kokoukset jne.
Jos on kahvila tai ravintola, ruokien valmistelu alkaa paljon ennen auringonnousua. Ei oikein jaksa päivällä jos ei mene suht ajoissa petiin. Vkl sitten lorvitaan koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö uniongelmaisina kaikkia, joiden vuorokausirytmi on erilainen kuin sinun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki itse apua uniongelmiisi, ei se että on eri rytmi tarkoita uniongelmaa, uni tulee oikein hyvin ja virkeänä herää, ei mitään ongelmaa. Ei minua ole koskaan iltavirkkuna häirinnyt aamuisin naapurien aamutoimet, autojen käynnistykset ja rappukäytävässä rääkyvät lapset, minulla kun ei ole uniongelmaa. Sinulla se ongelma on ja sinä siitä kärsit, joten sinun se apu on haettava, ei muiden. Tuo on aamuvirkkujen raivostuttava piirre, kun he kärsivät, vika on muissa, jos muut kärsivät, vika on yhä muissa.
Taidan mennä nukkumaan. Ehkä näen unta Iltavirkkula -nimisestä paikasta, jossa aamuvirkkuja pidetään tyhminä ja laiskoina ja juoppoina, kun epätoivoisesti yrittävät opiskella ja käydä töissä silloin kun aivot luonnostaan haluisivat nukkua. Tarkennuksena tämä oli ensimmäinen viestini ketjuun, en ole siis ap.
En ole edellinen jolle kommentoit mutta tulee näistä äksyistä aamuihmisistä mieleen että onkohan nämä niitä jotka on väkisellä väännetty aamuihmiseksi ja aina väsyttää ja ärsyttää kaikki iltavirkut? Oikeasti haluaisivat nukkua aamulla pitempään mutta joku kirjoittamaton sääntö/painostus että aamuihminen on hyvä ihminen, pakottaa nousemaan ylös kukonlaulun aikaan, vastoin omia biorytmejä, että saa hyväksyntää muilta ihmisiltä. Itse olen illanvirkku ja osaan olla hiljaa, en naapureita häiritse yöllä. Tosin naapurikin on illanvirkku ja saattaa klo 2 yöllä kiljua pihalla vieraidensa kanssa. Tietysti juuri silloin kun itseni piti herätä kukonlaulun aikaan töihin. Olin äkäinen ja naapuri kuuli kunniansa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla eri unirytmi kuin useimmilla ja odotat että koska sä olet yökukkuja ei muillakaan ole oikeutta levollisiin yöuniin. Pakkoko sitä on keskellä yötä häärätä ja leipoa?? Katsele kuulokkeet päässä telkkua tai ole muuten hissukseen ja salli muille se normaali unirytmi.
Yllättävän monella on iltavirkun unirytmi, se ei siis ole mitenkään epänormaalia. Sinäkin voisit sitten vastaavasti kulkea aamupäivän kuulokkeilla ettet häiritse muiden tavallisten vähän pidempään nukkuvien ihmisten yöunta. Ai, et vai, no sen minä tiesinkin jo. Te aamuvirkut olette yksinkertaisesti itsekkäitä kusipäitä. Ette edes ymmärrä kuinka h*lvetin helpolla olette päässet elämästä läpi. Iltavirkut ovat joutuneet kärsimään pikkulapsesta asti, eikä loppua näy.
Valoisa aika sattuu olemaan päiväsaikaan. Luonnonvalolla on todistetusti positiivisia vaikutuksia terveyteen. Ei se aurinko paista siellä keskiyön aikaan.
Häärääväthän aamuvirkutkin ponnekkaasti jo aamuyöstä.