Kiinteistönvälittäjä: Hienot kuvat ja pintaremontti ajanhukkaa
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201416399
Pitkästä aikaa asiapitoinen uutinen. Usein tullut naurettua pientäpintaremonttia-tyylisille ohjelmille, millä yritetään luoda mielikuvaa stailauksen merkitystä asuntokaupoissa.
Kommentit (6)
Vaan kyllä sillä on merkitystä. Meillä on kämpät menneet aina nopeasti ja väitän että osasyy on hyvät kuvat (itse otetut hyvällä kameralla) ja kaunis sisustus. Muutenhan voisi väittää että ei ole mitään väliä millainen mainos on, että sen voi kuvata vaikka K-kauppias itse käsivaralla ja siinä voi esiintyä vaikka mitä amatöörejä. Eivät kaikki ihmiset pysty kuvittelemaan asunnon "mahdollisuuksia". Ainoastaan jos asunto on niin halutulla alueella että se revitään käsistä, on varmaan ihan sama onko kuvia ollenkaan ja missä räjähtäneessä kunnossa kämppä on.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 08:50"]
Vaan kyllä sillä on merkitystä. Meillä on kämpät menneet aina nopeasti ja väitän että osasyy on hyvät kuvat (itse otetut hyvällä kameralla) ja kaunis sisustus.[/quote]
Eihän tuossa nyt varsinaisesti sanota, ettei niillä kuvilla tai remonteilla olisi merkitystä, vaan puhutaan esim. kuvakulmilla kikkailusta. Kuvakulmilla kikkailu, erikoisien objektien käyttö ja kuvien erittäin näkyvä värikäsittely häiritsevät minuakin, vaikka minulla on visuaalisen alan koulutus, ja pystyn analysoimaan kuvia paremmin kuin suurin osa ostajista. Hyvällä kameralla otetut, hyvin valaistut ja kuvakulmiltaan informatiiviset kuvat ovat sitten toinen asia.
Samoin en usko, että tämä kiinteistönvälittäjä neuvoisi asiakasta olemaan esim. maalaamaan jotain vähän kuluneen oloista pintaa neutraalilla värillä. Ehkä tässä viitataan enemmänkin esim. siihen, että stailauskuviin ostetaan varta vasten tyynyä, pöytäliinaa ja muuta rekvisiittaa sadoilla euroilla. Tätähän sisustusohjelmissa on tehty myös.
Olemme ostamassa ensimmäistä asuntoamme, ja minua ihmetetyttää se, miten asuntoja on nettiin kuvattu. Ei mua kiinnosta ruusupuska maalaisromanttisen keittiönpöydän päälle, kun en ole kumpaakaan ostamassa. Tai hauskasti seinälle laitetut valokirjaimet ja muu krääsä, josta tulee mieleen että yritetäänkö tällä tavaralla nyt peittää jotain, mikä olisi ostamisen kannalta oleellista, kuten vesivahingon jälkiä tai koloja seinissä. Mitä enemmän niissä kuvissa on höttöä, sitä epäluuloisempi olen.
Minua ainakin kiinnostaa ensisijaisesti kuntoraportti, energiankulutus, lämmitysmuoto, ilmanvaihto, sijainti ja muut asumismukavuuteen eniten vaikuttavat asiat. Jos asun talossa 40 vuotta, niin eiköhän siinä ajassa tällainen tumpelompikin opi seinää maalaamaan ja laminaattia asentamaan, jos jotain haluaa asunnossa muuttaa.
No tuota olen ihmetellyt jo monta vuotta. Mua ei saa edes näyttöön, jos verkko-ilmoituksesta ei löydy kunnollista pohjakuvaa ja ulkokuvia sekä noita teknisiä tietoja talosta. Aivan sama kuinka ihqu hedelmälautanen olohuoneen pöydälle on kuvaan aseteltu.
Noilla kuvilla ja stailaamisella hämätään ehkä joitain ostajia. Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka ei osta asuntoa kivojen tapettien vuoksi. Asunnon pitää olla ensinnäkin sopivalla paikalla, hintapyyntö pitää olla kohtuullinen ja sitten isot asiat pitää olla kunnossa tai näkyä hinnassa. Eli kärjistetysti kivoista tapeteista ei kannata maksaa ylimääräistä, mutta tehdystä putkirempasta kyllä.
Vuokratessa on sitten merkitystä.