Neitsyeenä papa-kokeeseen?
Olen alkanut saamaan kutsuja papa-kokeeseen, mutta olen aseksuaali enkä ole koskaan ollut sukupuoliyhteydessä. Käsittääkseni papilloomavirius tarttuu vain seksin välityksellä, mutta haluaisin asiaan varmuuden ennen kuin skippaan kutsun ja altistan itseni kohdunkaulan syövälle. Olisko täällä lääkäriä tai muuta asiasta tietävää hoitoalan ihmistä? :)
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin papa-kokeessa, vaikka olin neitsyt. Sattui kovasti, koska immenkalvo puhkesi siinä, tuli hieman vertakin.. valehtelin näytteenottajalle että alkoi menkat, hävetti niin kovasti olla 25- vuotias neitsyt. En tiedä, että onko tuo papa ollenkaan tarpeellinen jos ei harrasta seksiä koskaan.
Kuulostaa keksityltä. Ei kenelläkään ole imenkalvoa enää 25vuotiaana, oli neitsyt tai ei.
Itsellä ainakin sattui ihan hirveästi. Ilmeisesti mulla on sellainen vagina, johon ei voi työntää mitään, koska ne lihakset tiukkenevat heti jos yrittää. Olen kyllä huomannut sen tamponien kanssa, ei millään saa niitä sisään. Tämä ei siis johtunut pelkästä neitsyydestä, vaan mulla on tällainen "valuvika". Ei ole haitannut, kun olen naisen kanssa.
Gynekologi sanoi, että jos ei ole yhdyntöjä niin syövän riski on erittäin pieni, käytännössä koetta ei kannata tehdä.
En pelkää testiä saati gyneä ja paikkojakin on tullut "höylättyä" itseni toimesta :D mutta en voi sanoa että mielelläni sinne menisin. Jätän todellakin välistä jos voin.
Ap
Lähes kaikki kohdunkaulan syövät ovat tiettyjen yhdynnässä tarttuvien papilloomavirustyyppien aiheuttamia. Tästä on puhuttu palstalla aikaisemminkin, jotkut väittävät että sen voi saada syntymässäkin, mutta itse en usko että syntymässä saadun viruksen aiheuttamia muutoksia kannattaisi etsiä juuri kohdunkaulasta/vaginan pohjukasta.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologi sanoi, että jos ei ole yhdyntöjä niin syövän riski on erittäin pieni, käytännössä koetta ei kannata tehdä.
Kiitos sulle vastauksesta! Ja harmi että sulla oli kivulias kokemus :(
Ap
Ei tarvitse mennä, eikä kannata traumatisoida itseään sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin papa-kokeessa, vaikka olin neitsyt. Sattui kovasti, koska immenkalvo puhkesi siinä, tuli hieman vertakin.. valehtelin näytteenottajalle että alkoi menkat, hävetti niin kovasti olla 25- vuotias neitsyt. En tiedä, että onko tuo papa ollenkaan tarpeellinen jos ei harrasta seksiä koskaan.
Kuulostaa keksityltä. Ei kenelläkään ole imenkalvoa enää 25vuotiaana, oli neitsyt tai ei.
Minulla luki yli 40 v. tutkimuksessa immenkalvosta, että sielläpä oli.
Neitsyen ei pidä käydä papakokeessa. Se on turhaa ja haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Neitsyen ei pidä käydä papakokeessa. Se on turhaa ja haitallista.
Haitallista millä lailla?