Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei halua pitää isyyslomaa

Vierailija
26.11.2014 |

Meillä on uhmisesikoisen (2,5-v) lisäksi parikuinen vauva ja olen mieheltä kysellyt muutamaan kertaan milloin hän aikoo pitää isyysloman, jotta saisin vähän apua arkeen. Hänen työnantajansa maksaa palkkaa isyysloman ajan, joten loma on ns. ilmainen. Tänään kysyin mieheltä taas tätä asiaa johon hän harmitteli, ettei isyyslomaa voi vaihtaa rahaksi. Kysyin häneltä ihan ystävälliseen sävyyn, että eikö hän halua viettää meidän kanssa sitten sitä lomaa, johon hän alkoi korjaamaan että osan voisi ottaa vaikka vapaana ja osan pitää lomana. Luulen, että häneltä vähän pääsi lipsahtamaan tuo rahaksi muuttamisen toive. Mitähän tästä pitäisi ajatella?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:16"]

Miksi tätä isyyslomaa ap ajattelee nyt omalta kantilta? Eikö tarkoitus ole olla lapsen kanssa? Viettää aikaa perheenä? Jotenkin rivien välistä luin että haluat isän kotiapulaiseksi.. apua arkeen.. no joo ehkä se on sitäkin mutta osaatko itsekkään nyt nauttia siitä äitiyslomastasi? Jotenkin pieni ironia pilkahtelee kirjoituksestasi.. josko mies haluaa viettää aikaa perheen kanssa mutta ei halua olla kotona simputettavana. Hmm.. en tiedä.

[/quote]

Ihan hyvä näkökulma ja myös itsetutkiskelun paikka minulle, kiitos :)

Lähinnä toivoisin mieheltä apua lasten kanssa puuhailuun, kun esikoinen on nyt uudessa tilanteessa ja joutuu jakamaan minun ajan ja huomion pikkusisaruksen kanssa. Eli mielestäni olisi mukavaa, jos mies pitäisi loman ja viettäisi laatuaikaa esikoisen kanssa + tietysti koko perheen kanssa. Mutta ehkä myös voisin paremmin huomioida sen, että isä pääsisi enemmän tutustumaan vauvaan kahden kesken. Toki imetys sitoo vauvan aika tiukasti minuun, mutta jo parin kuukauden kuluttua varmasti helpottaa tämäkin.

T.Ap

Vierailija
22/37 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:56"]

Kyllä nyt miehen pitää tajuta sen verran että tarvitset apua arkeen ja pitää lomansa. Ihan silkkaa typeryyttä jättää tuollanen loma käyttämättä. Ne lapset on myös miehen lapsia, joten mies kantamaan vastuuta myös.

[/quote]

Naine tarvitsee apua arkeen? Eikö tuohon sisälly ajatus siitä, että se ei ole miehen perhe vaan naisen, jolle voi olla apuna tai sitten ei.
[/quote]
Häh? Kotona kaksi pientä lasta, joista toinen on vauva, niin kyllä, siinä tarvitaan toista vanhempaa avuksi arkeen. Miten tästäkin saadaan väännettyä joku naisen ja miehen valtataistelu. Isyysloma on sitä varten että isä on kotona äidin ja lasten kanssa ja kyllä se suurimmaksi osaksi on sitä arjen pyörittämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku hullu siellä nyt ymmärsi että ap haluaa listiä lapsensa koska on mustis niiden isästä??? Isän pitäisi haluta viettää aikaa omien lastensa kanssa!

Vierailija
24/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:16"]Miksi tätä isyyslomaa ap ajattelee nyt omalta kantilta? Eikö tarkoitus ole olla lapsen kanssa? Viettää aikaa perheenä? Jotenkin rivien välistä luin että haluat isän kotiapulaiseksi.. apua arkeen.. no joo ehkä se on sitäkin mutta osaatko itsekkään nyt nauttia siitä äitiyslomastasi? Jotenkin pieni ironia pilkahtelee kirjoituksestasi.. josko mies haluaa viettää aikaa perheen kanssa mutta ei halua olla kotona simputettavana. Hmm.. en tiedä.
[/quote]
Isyysloma= hengailua ja lomailua perheen kesken
Äitiysloma=lasten hoito, kotityöt, arjen pyöritys
Joopa.

Vierailija
25/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:56"] Kyllä nyt miehen pitää tajuta sen verran että tarvitset apua arkeen ja pitää lomansa. Ihan silkkaa typeryyttä jättää tuollanen loma käyttämättä. Ne lapset on myös miehen lapsia, joten mies kantamaan vastuuta myös. [/quote] Naine tarvitsee apua arkeen? Eikö tuohon sisälly ajatus siitä, että se ei ole miehen perhe vaan naisen, jolle voi olla apuna tai sitten ei. [/quote] Häh? Kotona kaksi pientä lasta, joista toinen on vauva, niin kyllä, siinä tarvitaan toista vanhempaa avuksi arkeen. Miten tästäkin saadaan väännettyä joku naisen ja miehen valtataistelu. Isyysloma on sitä varten että isä on kotona äidin ja lasten kanssa ja kyllä se suurimmaksi osaksi on sitä arjen pyörittämistä.

[/quote]

No näin minäkin olen isyysloman tarkoituksen ymmärtänyt. Olen aika ihmeissäni siitä, ettei mies halua pitää vapaata töistä. Eikö se sitten enää aio pitää kesälomaakaan tai muitakaan lomia ;)

Ja kyllä, minä jaksan hoitaa lapset. Esikoisen ei tarvitse mennä päiväkotiin siitä syystä. Ei maailma kaadu, jos mies ei pidä lomaa. Mutta kummallista tuo on, ettei se halua vapaata töistä ja olla perheensä kanssa. Herättää kysymyksiä siitä, ettei se viihdykään minun ja lasten kanssa.

T.Ap

Vierailija
26/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 21:26"]

Meillä on uhmisesikoisen (2,5-v) lisäksi parikuinen vauva ja olen mieheltä kysellyt muutamaan kertaan milloin hän aikoo pitää isyysloman, jotta saisin vähän apua arkeen. Hänen työnantajansa maksaa palkkaa isyysloman ajan, joten loma on ns. ilmainen. Tänään kysyin mieheltä taas tätä asiaa johon hän harmitteli, ettei isyyslomaa voi vaihtaa rahaksi. Kysyin häneltä ihan ystävälliseen sävyyn, että eikö hän halua viettää meidän kanssa sitten sitä lomaa, johon hän alkoi korjaamaan että osan voisi ottaa vaikka vapaana ja osan pitää lomana. Luulen, että häneltä vähän pääsi lipsahtamaan tuo rahaksi muuttamisen toive. Mitähän tästä pitäisi ajatella?

[/quote]

Viisas mies

Vierailija
27/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:00"]

Tätä ei saa näyttää mun miehelle! Se ei varmaan ole tajunnut ettei sitä ole pakko pitää heti 3 vk. Mä kyllä tarviin jonkun opettelemaan kaikkea mun kanssa ja neuvomaan :) ja se tarvii vapaata töistä. Toivottavasti ei keksi ettei pidäkään..

[/quote]

Mene muualle provoamaan

Vierailija
28/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:03"]

Kolmonen: Toivottavasti sun mies ei keksi, ettei isyyslomaa tarvitse pitää heti ;)

Mutta ihan vakavissaan, olen aina luullut, että kaikki isät haluavat pitää tuon perus isyysloman, vaikkei nyt sentään hoitovapaata haluaisikaan jakaa vaimon kanssa. Alkaa vähän huolestuttamaan, että miksi se ei halua pitää sitä lomaa :(

T. Ap

[/quote]

Miksi haluaisi? Miksi joku haluaisi nyhjätä himassa viikkotolkulla? Miksi joku haluaisi tuhota uransa?

Vierailija
29/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:11"]

Ensimmäisen lapseni isä oli kotona vain sen "pakollisen "loman eli viikon synnytyksestä. Tämä toinen mieheni käyttää kaikki mahdolliset lomat tämän nuorimmisen kanssa (ihanaa että meitä ihmisiä on erillaisia)

[/quote]

Niinpä, meitä on moneen junaan.

Ihmetyttää tässä valossa sekin, että jos hoitovapaa päätetään lakisääteisesti jakaa niin että osa on varattu isälle. Mitäs kun osa isistä ei edes tätä kolmea viikkoa halua pitää?

[/quote]

Ne isät kun näyttää olevan paljon viisaampia kuin ne äidit

Vierailija
30/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:34"]

Meillä kävi niin, että mies otti jotain lomaa töistä (ei virallista isyysvapaata) vauvan varjolla, mutta käytti sen ajan lähinnä omiin hommiinsa. Korjasi autoa ja lomaili. Tarviiko sanoa, että on nyt entinen mies? Kehtasi erotessa vielä mäkättää minulle, kun häneltä jäi isyysvapaatkin pitämättä.

[/quote]

Lomaa pidetään sen takia että saa tehdä omia juttuja. 

Kukaan täysipäinen ei vietä kotona kolmea viikkoa lpasen ja puolisonsa kanssa. Hulluksihan siinä tulee. Ihmisellä pitää olla muutakin elämää kuin perhe ja kotielämä. 

Vierailija
31/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:56"] Kyllä nyt miehen pitää tajuta sen verran että tarvitset apua arkeen ja pitää lomansa. Ihan silkkaa typeryyttä jättää tuollanen loma käyttämättä. Ne lapset on myös miehen lapsia, joten mies kantamaan vastuuta myös. [/quote] Naine tarvitsee apua arkeen? Eikö tuohon sisälly ajatus siitä, että se ei ole miehen perhe vaan naisen, jolle voi olla apuna tai sitten ei. [/quote] Häh? Kotona kaksi pientä lasta, joista toinen on vauva, niin kyllä, siinä tarvitaan toista vanhempaa avuksi arkeen. Miten tästäkin saadaan väännettyä joku naisen ja miehen valtataistelu. Isyysloma on sitä varten että isä on kotona äidin ja lasten kanssa ja kyllä se suurimmaksi osaksi on sitä arjen pyörittämistä.

[/quote]

Isyysloma on sitä varten että nainen menee töihin ja isä on lapsen kanssa kotona. Järjetöntä että siellä on kaksi vanhempaa samaan aikaan. 

Vierailija
32/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 00:37"]

[/quote]

No näin minäkin olen isyysloman tarkoituksen ymmärtänyt. Olen aika ihmeissäni siitä, ettei mies halua pitää vapaata töistä. Eikö se sitten enää aio pitää kesälomaakaan tai muitakaan lomia ;)

Ja kyllä, minä jaksan hoitaa lapset. Esikoisen ei tarvitse mennä päiväkotiin siitä syystä. Ei maailma kaadu, jos mies ei pidä lomaa. Mutta kummallista tuo on, ettei se halua vapaata töistä ja olla perheensä kanssa. Herättää kysymyksiä siitä, ettei se viihdykään minun ja lasten kanssa.

T.Ap

[/quote]

Ei isyysloma ole mikään äitiysloman tukiloma. Se on miehen vastine äitiyslomalle. Kun isä on kotona niin äiti menee töihin. 

Vierailija
33/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten nämä miesasiamiehet ihmettelevät miksi miehet eivät saa lasten huoltajuutta eron sattuessa yhtä usein kuin naiset... 

onneksi minulla on mies joka tahtoi jäädä kotiin vauvan kanssa heti kun lopetin täysimetyksen. 6kk mnä, 6kk hän. Hyvin on tominut!

Vierailija
34/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:04"]11 jatkaa:

Pakottaminen on minusta vähän kyseenalaista. Jos miehellä itsellään ei herää ajatus oman lapsen hoitoon panostamisesta ja puolison auttamisesta, niin auttaako se pakottaminen. En tosiaan tiedä.
[/quote]

Jaa`a, entäs jos äidilläkään ei herää ajatus lapsen hoitoon panostamisesta. Hmmm. Oletko ihan pahvi, kun lapsi on yhdessä tehty, siitä kannetaan yhdessä myös vastuu.

Vierailija
35/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 00:37"]

[/quote]

T.Ap

[/quote]

Ei isyysloma ole mikään äitiysloman tukiloma. Se on miehen vastine äitiyslomalle. Kun isä on kotona niin äiti menee töihin. 
[/quote]

Nyt olet niin typerä, että sanon; haistappa kuule paska! Anteeksi kielenkäyttöni.

Vierailija
36/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 00:37"]

[/quote]

T.Ap

[/quote]

[/quote]

Nyt olet niin typerä, että sanon; haistappa kuule paska! Anteeksi kielenkäyttöni.

Vierailija
37/37 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:16"]Miksi tätä isyyslomaa ap ajattelee nyt omalta kantilta? Eikö tarkoitus ole olla lapsen kanssa? Viettää aikaa perheenä? Jotenkin rivien välistä luin että haluat isän kotiapulaiseksi.. apua arkeen.. no joo ehkä se on sitäkin mutta osaatko itsekkään nyt nauttia siitä äitiyslomastasi? Jotenkin pieni ironia pilkahtelee kirjoituksestasi.. josko mies haluaa viettää aikaa perheen kanssa mutta ei halua olla kotona simputettavana. Hmm.. en tiedä.
[/quote]

Hmm, et tosiaan ymmärrä, älä siis kommentoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme