Vinkkejä kaamosväsymykseen
Kertokaapa vinkkejä miten selvitä tästä jokavuotisesta kaamosväsymyksestä:(. Ahdistaa niin tämä pimeys ja tuleva kylmyys..
Kommentit (17)
Liikunta (3 krt viikossa se puoli tuntia), hyvä ruokavalio, kirkasvalolamppu, d-vitamiini & omega3. Näillä oon tänä talvena valaistunut rakastamaan sittenkin tätä pimeyttä :) Viime vuosina itkin ja masistelin enkä jaksanut mitään.
Pelkkää huuhaata koko kaamosväsymys.
Jos siitä ei mediassa jauhattais, niin kukaan ei tietäis sellaista olevankaan :)
Herää klo 5 ja lähde uimaan tunniksi klo 6 ja siitä sitten eteenpäin
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 16:50"]
Jos siitä ei mediassa jauhattais, niin kukaan ei tietäis sellaista olevankaan :)
[/quote]
Tutkimuksia aiheesta on jo 30 vuoden ajalta. Toki tietenkin tulee muistaa, että av:lla on huippualan osaajia myös mielenterveyden tutkijoiden piiristä, eli osaat kertoa kaamosmasennuksen olevan pelkkää huuhaata ;)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 16:53"]
[/quote]
Tutkimuksia aiheesta on jo 30 vuoden ajalta. Toki tietenkin tulee muistaa, että av:lla on huippualan osaajia myös mielenterveyden tutkijoiden piiristä, eli osaat kertoa kaamosmasennuksen olevan pelkkää huuhaata ;)
[/quote]
Näytä yksi tutkimus
Jos mahdollista niin valoisaan aikaan ulos käymään. Ei tarvitse olla mikään iso lenkki, kiertää vaikka korttelin lounastauolla tms.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 16:53"]
[/quote]
[/quote]
Näytä yksi tutkimus
[/quote]
Sä kuulet googlaat itse :) Saatpa vähän harjoitusta kun vaikutat niin epäsivistyneeltä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:00"]
Sä kuulet googlaat itse :) Saatpa vähän harjoitusta kun vaikutat niin epäsivistyneeltä.
[/quote]
Sivistymättömältä? Joo, mä tiedän. On aika vaikea sana noin sivistyneellekin :D
Tuon teenkin jo, että vietän valoisaan aikaan niin paljon aikaa ulkona kuin mahdollista.:) ja kirkasvalolamppu on jokapäiväisessä käytössä ja D-vitamiinia syön joka päivä. Siltikin väsymys iskee..
Ap
Mun kotikutoiset vinkit:
D-vitamiini, tietysti.
Keltaisen ruuan syöminen. Koska aurinkoa ei ole taivaalla, sitä voi syödä: porkkanakeittoa (+ inkivääriä + appelsiinia), täytettyjä paprikoita, tomaattisalaattia erivärisistä tomaateista, sitrushedelmät, kantarellit ... Lisukkeena tai ruokana joka päivä jotakin keltaista tai punaista. Kurkuma värjää ruuan kivasti.
Vihreät vihannekset. Aina tärkeitä, mutta erityisesti tähän aikaan vuodesta (mun mielestä).
Sitruunatee, jossa hunajaa illalla ennen nukkumaanmenoa.
Unen lisääminen. Olen yökukkuja, mutta tähän aikaan vuodesta edes yritän mennä vähän aikaisemmin nukkumaan.
Kauneuselämykset taiteesta. Sitä voi tutkia kirjoista tai mennä museoon. Voi kuunnella suurenmoisen kaunista musiikkia radiosta, levyltä, konsertissa. Katsoa hyviä leffoja Teemalta.
Itsensä armahtaminen. Jos ei ole ihan välttämätöntä tehdä joku asia X juuri tänään, siirrän sitä.
Kynttilät parvekkeella/ terassilla/ kuistilla.
Valkoiset ja keltaiset kukat vaasissa.
Makeaa tekee pimeydessä hirveästi mieli, mutta sitä yritän kaikin keinoin välttää.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 16:45"]Kertokaapa vinkkejä miten selvitä tästä jokavuotisesta kaamosväsymyksestä:(. Ahdistaa niin tämä pimeys ja tuleva kylmyys..
[/quote]
20 min aamulla kirkasvaloa
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:26"]
Tuon teenkin jo, että vietän valoisaan aikaan niin paljon aikaa ulkona kuin mahdollista.:) ja kirkasvalolamppu on jokapäiväisessä käytössä ja D-vitamiinia syön joka päivä. Siltikin väsymys iskee.. Ap
[/quote]
Liikutko? Pitäis tosiaan se tietty määrä viikossa ja vielä sellaista liikuntaa, että syke kohoaa tehokkaasti. Pelkkä kävely ei auta.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:26"]
Tuon teenkin jo, että vietän valoisaan aikaan niin paljon aikaa ulkona kuin mahdollista.:) ja kirkasvalolamppu on jokapäiväisessä käytössä ja D-vitamiinia syön joka päivä. Siltikin väsymys iskee.. Ap
[/quote]
Liikutko? Pitäis tosiaan se tietty määrä viikossa ja vielä sellaista liikuntaa, että syke kohoaa tehokkaasti. Pelkkä kävely ei auta.
[/quote]
No vähän vaihtelevasti liikun, välillä lähes joka päivä ja välillä saattaa mennä viikko, etten liiku muuten kuin normaalisti arkiliikuntaa. Ehkä pitäisi kokeilla niin että tosiaan pakottaisin itseni sen 3-4 krt viikossa lenkille.:) kiitoksia kaikille vinkeistä, yritän ajatella että enää 2kk jäljellä tätä synkkyyttä ja sitten saattaa aurinkokin välillä vilahtaa:)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 17:26"] Tuon teenkin jo, että vietän valoisaan aikaan niin paljon aikaa ulkona kuin mahdollista.:) ja kirkasvalolamppu on jokapäiväisessä käytössä ja D-vitamiinia syön joka päivä. Siltikin väsymys iskee.. Ap [/quote] Liikutko? Pitäis tosiaan se tietty määrä viikossa ja vielä sellaista liikuntaa, että syke kohoaa tehokkaasti. Pelkkä kävely ei auta. [/quote] No vähän vaihtelevasti liikun, välillä lähes joka päivä ja välillä saattaa mennä viikko, etten liiku muuten kuin normaalisti arkiliikuntaa. Ehkä pitäisi kokeilla niin että tosiaan pakottaisin itseni sen 3-4 krt viikossa lenkille.:) kiitoksia kaikille vinkeistä, yritän ajatella että enää 2kk jäljellä tätä synkkyyttä ja sitten saattaa aurinkokin välillä vilahtaa:)
[/quote]
Kannattaa oikeasti testata, pari viikkoa niin vaikutuksen tuntee (jos tuntee). Mulle on auttanut suuresti juuri liikunta kirkasvalonvalon lisänä, en olisi aiemmin uskonut ellen olisi itse kokeillut :) tietysti ei sekään kaikille ole automaattinen piristys.
Kaiken oon kokeillut mut ainoa, mikä mulla on auttanut, on ollut äitiysloma.
Vauva nukkuu 10 tunnin yöunet ja mä nukun sen kanssa, meen nukkumaan ja herään samaan aikaan. Koska vauva on iltavirkku, nukumme pitkälle päivään ja herätessämme on jo valoisaa, mikä mulle on tosi tärkeä juttu.
Päivän valoisimpaan aikaan käymme ulkona pitkällä ja kiireettömällä vaunulenkillä. Töissäkäydessähän aurinkoa ei moneen kuukauteen ehtisi nähdä kuin viikonloppuina...pukeudun lämpimästi ja mukavasti, ei ketään kiinnosta, miltä tällainen kotimamma näyttää.
Lisäksi en yritäkään mitään muuta kuin pitää itseni ja vauvan hengissä ja kodin suunnilleen asuttavana, eikä multa kukaan kerrankin muuta vaadikaan. Jos joku yrittää sälyttää mulle muita vastuita, etenkin minkäänlaista ajatustyötä tai aikataulupaineita tai organisointia sisältävää (kaikki nämä myrkkyä marraskuiselle mielelle!), satuilen jotain huonosti nukkuvasta vauvasta, joka ei viihdy yhtään yksin ja mut ymmäretään jättää rauhaan. Vauvan sairastelut ovat myös loistava tekosyy sluibailla näkemästä ei-toivottuja ja etenkin palveluksia vailla olevia ihmisiä, koska tähän aikaan vuodestahan lapset ihan oikeastikin sairastavat vähän väliä.
10 vuoteen ensimmäinen talvi, kun olen pirteä ja hyväntuulinen. Harmi, että töissäkäydessä mikään näistä keinoista ei onnistu.
Se menee ajan kanssa ohi.