Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tällainen henkinen uupumus voi olla?

Vierailija
03.10.2021 |

Masentunut en tunnista olevani, sillä ilahdun ja nautin asioista kyllä, ajattelen positiivisesti eikä masennustesteissäkään juuri pisteitä tullut.

Mutta en jaksa oikein yhtään mitään. Fyysisesti kyllä, hoidan reippaasti kotityöt ja ulkoilen joka päivä. Ulkona jaksan kävellä hyvin, mutta uloslähtö tuntuu henkisesti todella raskaalta toteuttaa, ajatuskin uuvuttaa. Kun maksan laskut tai kirjoitan jonkun viestin niin olen henkisesti aivan poikki siitä suorituksesta, aivan veto pois. Jos joudun kuuntelemaan jonkun ihmisen juttuja niin sama, aivan veto pois henkisesti. Vastaavia esimerkkejä on lukuisia. Vaikka siis nauttisin näistä asioista niin henkinen jaksaminen on aivan loppu, monesti iltaisin en jaksa sanoa sanaakaan enää vaikka ihan helposti jaksan fyysisesti hoitaa illallakin rutiinikotitöitä.

Tietäisikö kukaan mitä tämä voi olla?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooninen väsymysoireyhtymä?

Vierailija
2/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole fyysinen juttu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritusväsymys, ihan perus. Ehkä olet jonkun oivalluksen partaalla.

Vierailija
4/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ääri-introvertti ja "pattereita" kulutti jo pelkästään samassa huoneessa oleminen jonkun kanssa. Opiskeluaikaan solussa asuminen oli pelkkää väsymystä, vaikkei edes puhuttu toisillemme. Kun muutin yksiöön niin virtaa alkoi riittää vaikka mihin.

Vierailija
5/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin henkisesti rasittava asia on vienyt voimavarasi. Millaista stressiä sinulla on elämässäsi? Itselläni oli tuollaista, kun introverttina jouduin olemaan asiakaspalvelutyössä. Tai ehkä stressi johtuu ihmissuhteistasi?

Vierailija
6/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologinen epätyypillisyys: adhd, asperger /autismi

Raudanpuute

Vierailija
7/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ääri-introvertti ja "pattereita" kulutti jo pelkästään samassa huoneessa oleminen jonkun kanssa. Opiskeluaikaan solussa asuminen oli pelkkää väsymystä, vaikkei edes puhuttu toisillemme. Kun muutin yksiöön niin virtaa alkoi riittää vaikka mihin.

Mulla on mies ja lapsi eli en ole yksin kuin muutaman tunnin silloin tällöin. Mutta toisaalta en ole ennenkään uupunut siitä että asuisin jonkun kanssa. Ap

Vierailija
8/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä se silti voi olla masennusta ja/tai burn outia. Varaa aika psykiatrille yksityispuolella ja käy juttelemassa.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00681

Mitkään nettitestit eivät kerro koko totuutta ja masentuneella voi hyvin olla mielihyvän aiheita ja iloa hetkittäin.

Vierailija
9/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa, samoja oireita mulla. Oon ihan itte diagnusoinut ittelleni ADD:n joka osittain selittää olon. Tosin mulla oli viime vuosi tosi raskas (kuolemantapauksia perhepiirissä) joten sekin selittää asiaa. Yksi syy varmaan omalla kohdalla on sekin kun tähän "lamaantumiseen" on joutunut niin se ruokkii itse itseään jos ei vaan väkisin tee asioita vaikka kuinka väsyttäisi ja haluaisi vain olla ja mojua.

Vierailija
10/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haa, samoja oireita mulla. Oon ihan itte diagnusoinut ittelleni ADD:n joka osittain selittää olon. Tosin mulla oli viime vuosi tosi raskas (kuolemantapauksia perhepiirissä) joten sekin selittää asiaa. Yksi syy varmaan omalla kohdalla on sekin kun tähän "lamaantumiseen" on joutunut niin se ruokkii itse itseään jos ei vaan väkisin tee asioita vaikka kuinka väsyttäisi ja haluaisi vain olla ja mojua.

Olen joskus vuosia sitten miettinyt muista syistä voisiko mulla olla add. Olen älykäs (ällän paperit ja laudaturin gradu) mutta käytännön elämässä surkea koska jotenkin toiminnanohjaus ei toimi enkä saa asioita aikaiseksi, paitsi joitain älyllisiä joihin imeydyn ja uppoudun. Sählään ja häröilen. Ap

Vierailija
11/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kyllä se silti voi olla masennusta ja/tai burn outia. Varaa aika psykiatrille yksityispuolella ja käy juttelemassa.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00681

Mitkään nettitestit eivät kerro koko totuutta ja masentuneella voi hyvin olla mielihyvän aiheita ja iloa hetkittäin.

Burnout voi hyvin olla, masennusta kuitenkin epäilen että ei ole kun ei oikein mikään täsmää. Olen toiveikas tulevaisuudesta, tulen onnelliseksi pikkujutuista, itsetuntoni on hyvä ja arvostan itseäni ja muita jne. Ap

Vierailija
12/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei missään nimessä. Tämä on vakava neurologinen sairaus ja oireilu paljon huomattavampaa

Vierailija
13/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivosi koittaa kertoa, ettei nykyiseen maailmanmenoon perustuvassa elämässä ole minkäänlaista tolkkua.

Vierailija
14/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivosi koittaa kertoa, ettei nykyiseen maailmanmenoon perustuvassa elämässä ole minkäänlaista tolkkua.

No siis voihan olla että aivoni yrittää kertoa että elämäni ja arkeni pitäisi järjestää toisin. Olen kuitenkin jo karsinut osan kuormittavista asioista jo aikaa sitten pois enkä muutenkaan vaadi itseltäni kohtuuttomia vaan yritän elää rennolla ja vaatimattomalla otteella. Lapsiperheessä arkea vain ei paljoa voi muuttaa. Ap

Vierailija
15/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin vaikea uniapnea.

En itse tunne itseäni kovinkaan väsyneeksi mutten jaksa keskittyä mihinkään eikä minua kiinnosta tehdä mitään. Muutaman tehtävän jälkeen loppuu henkinen jaksaminen täysin ja esim. kodin siivouksessa menee monta päivää.

Vierailija
16/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse tunne itseäni kovinkaan väsyneeksi mutten jaksa keskittyä mihinkään eikä minua kiinnosta tehdä mitään. Muutaman tehtävän jälkeen loppuu henkinen jaksaminen täysin ja esim. kodin siivouksessa menee monta päivää.

Kuorsasitko vai miten sitä osattiin epäillä?

Ap

Vierailija
17/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuorsasitko vai miten sitä osattiin epäillä?

Ap

Minulla on paljon ylipainoa, kuorsaan ja heräilen muutamia kertoja yössä niin terveystarkastuksen yhteydessä lääkäri päätti tutkia tämän asian. Testeissä näkyi, että hengitykseni oli pysähtynyt yöllä yli 10 sekunnin ajaksi 62 kertaa ja hengitykseni oli vähentynyt yli 360 kertaa yön aikana. Ei siis ihme, että minulla on vetämätön olo päivisin.

Vierailija
18/18 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus vuosia sitten miettinyt muista syistä voisiko mulla olla add. Olen älykäs (ällän paperit ja laudaturin gradu) mutta käytännön elämässä surkea koska jotenkin toiminnanohjaus ei toimi enkä saa asioita aikaiseksi, paitsi joitain älyllisiä joihin imeydyn ja uppoudun. Sählään ja häröilen. Ap

Minulla on vastaava tausta, ja toistuvan työuupumuksen takia alettiin epäilemään ADHD:ta. Diagnoosi tuli kesällä ja lääkitys on muuttanut elämääni hyvin positiiviseen suuntaan. Ensimmäistä kertaa elämässäni pystyn oikeasti keskittymään tylsiinkin (työ)tehtäviin, oloni on rauhallisempi ja en stressaannu yhtä helposti kuin ennen pikkuasioista. En olisi ikinä uskonut, että minulla on ADHD, vaan ajattelin vaan olevani helposti kuormittuva johtuen persoonallisuuden piirteistä ja traumataustasta yms. Kannattaa mennä testeihin, niin selviää. T. N +40