Korreloiko varallisuus käytöstapoihin?
Pohdin tässä, kuinka mm verkkokirpputoreilla myyjän/ostajan kanssa viestittelyssä jo viestien sävystä ja kirjoitusasusta huomaa kuinka koulutetun tai taloudellisesti hyväosaisen ihmisen kanssa on kauppoja tekemässä. Esim. Torissa "annetaan" ilmoituksiin tarttuu tietynlaiset ihmiset tietynlaisin viestein, ja arvokkaampia tavaroita myydessä/ostaessa voi toisen osapuolen viesteistä arvioida korkeampaa statusta yhteiskunnassa.
Luulevatko vähävaraisemmat, tai vähemmän koulutetut, että kohteliaisuus on heiltä jotenkin pois? Että se maksaa? Vai ovatko siksi vähävaraisia, etteivät ole ymmärtäneet kohteliaisuuden olevan käytöksen normi Suomessa?
Hiljattain tarjosin "annetaan" otsikon alla Tori.fi:ssä tuotetta, josta olisin voinut pyytää pariakymppiä, mutten viitsinyt, jos joku minulle turhasta tuotteesta hyötyisi. Olen itse kuitenkin matalapalkka-alalla, ja joudun punnitsemaan jokaisen harkintani.
Pian tulikin kysely tuotteesta (kuten näissä usein; ei tervehdystä, ei viestittelijän nimeä ("kun näkeehän sen sieltä yläreunasta")), johon vastasin, että voin TOIMITTAA pyytäjälle huomenna. Vastaukseksi tuli "ok". Ei muuta. Kapitaali ja pistekin olisivat lienee olleet liikaa, saati normaali kohteliaisuus.
Nyt harmittaa, että menin lupaamaan juuri tuolle henkilölle, kun viestistä paistaa epäkiitollisuus ja huonot käytöstavat. Ensikerralla haastattelen pyytäjät, jotta oikeasti kyseessä on henkilö, joka arvostaa ilmaiseksi saamaansa tavaraa.
Kommentit (17)
Vastaus kysymykseesi: Sydämen sivistys ei korreloi varallisuuden kanssa. Sekä köyhemmistä, että rikkaammista löytyy hyvin ja huonosti käyttäytyviä.
Korreloihan se, tottakai. Varallisuus korreloi vähintään yleissivistyksen ja koulutuksen kanssa joka yhdessä vaikuttaa sitten käytöstapoihin. Tosin vastaajat eivät suurimmalta osalta edes tajua mitä korrelaatio tarkoittaa joten vastaukset tulee sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Korreloihan se, tottakai. Varallisuus korreloi vähintään yleissivistyksen ja koulutuksen kanssa joka yhdessä vaikuttaa sitten käytöstapoihin. Tosin vastaajat eivät suurimmalta osalta edes tajua mitä korrelaatio tarkoittaa joten vastaukset tulee sen mukaan.
Ihminen voi olla rikastunut vaikka perimällä tai lotossa voittamalla. Hyviin tuloihin voi myös yltää monella alalla, jotka eivät vaadi sivistystä tai korkeaa koulutusta.
Itsehän olet matalapalkka-alalla, joten eikö sinun kuuluisi olla silloin huonotapainen ja epäkohtelias. Vai oletko huonosta palkasta huolimatta hyvissä varoissa ja ajattelet, että se jotenkin ylentää sinun persoonaasikin?
Leipäjonolaiset ovat kuuluisia siitä, etteivät koskaan kiitä. Helsingin puistoissa päihteitä käyttävät köyhät ovat myös usein epäkohteliaita ympäristöään ajatellen.
Eiköhän yhteys ole.
Ei niinkään varallisuus, vaan yhteiskuntaluokka. Keskiluokassa ja ylemmässä keskiluokassa osataan arvostaa kauniita käytöstapoja.
Moni vähänkin esimiesasemaan päässyt on kaikkea muuta kuin kohtelias. Moni alhaisemman palkkaluokan ihminen vastaavasti omaa hyvinkin kohteliaat tavat. Mutta ei voi yleistää. Kaikkiin yhteiskuntaluokkiin mahtuu jos jonkinlaista hiihtäjää.
Myös hyvätuloisissa on huonotapaisia, katsotaan nenänvartta pitkin jne. Pidetään köyhempiä jotenkin huonompina tms. Köyhemmät taas saattaa olla helpommin kiitollisia vähästäkin. Edellisessä työssä kohtasin asiakkaita vähän kaikista tuloluokista, ehkä ne kaikkein rikkaimmat poislukien. Samoin toisaalta myös kaikkein köyhimmät. Asiakaspalvelusta oli siis kyse. Ja tosiaan jotkut koulutetummat katsoivat nenänvarttaan pitkin, olenhan "vain" työläinen. "köyhemmiltä" se oli enemmänkin sitten välinpitämättömyyttä. Mutta johan tämä aloituskin taas hienosti yleistää. Itse olen ihan ok tuloiltani, vaikka koulutusta ei paljon olekaan. Käytöstavatkin on ok.
Sillä tavalla, että varakkaat on usein ylimielisiä omasta mielestään alempiarvoisia kohtaan. Esim. töissä on pari yhteistyökumppania, jotka eivät edes tervehdi minua infossa. Enpä noiden palveluksia suosittele kellekään enkä itse käytä, jos sen alan tekijän tarve tulee.
Sukari, Keskinen, Lehti esimerkkejä ökyrikkaista, joilla tavat joskus unohtuu.
Öööö miksi annat? Senkus laitat viestiä perään, että tulikin siihen lopputulokseen, ettet jakele tavaroitasi huonotapaisille ihmisille ja that’s it. Ongelma?
Ei sinun kuitenkaan tarvitse käyttää sanaa KAPITAALI ison alkukirjaimen sijaan muka fiksulta vaikuttaaksesi XDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi: Sydämen sivistys ei korreloi varallisuuden kanssa. Sekä köyhemmistä, että rikkaammista löytyy hyvin ja huonosti käyttäytyviä.
Silläkin näyttää olevan merkitystä, miten varallisuus on hankittu. Helposti tullut vähänkin suurempi varallisuus tekee osasta porukkaa erityisen käytöstavattomia sikailijoita. Vai onko sittenkin niin, että joku on jo sikaileva juntti, mutta nousukkaana hänen kelvottomuutensa ihmisenä tulee entistäkin pahemmin näkyviin?
Vierailija kirjoitti:
Sukari, Keskinen, Lehti esimerkkejä ökyrikkaista, joilla tavat joskus unohtuu.
keekki ja kumppanit kuuluis tähän sarjaan myös
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään varallisuus, vaan yhteiskuntaluokka. Keskiluokassa ja ylemmässä keskiluokassa osataan arvostaa kauniita käytöstapoja.
Tuo on totta. Keskiluokassa ja ylemmässä keskiluokassa on huomattavasti paremmin hallussa kohtelias keskustelutaito ja kiitos -sanan sanominen.
Mutta noiden tapojen ihmisiä on myös meissä ns. duunareissa. Olen huomannut, että meidän yhteiskuntaluokassa ihmiset jakautuu kahteen leiriin. On ne duunarit jotka istuvat viikonloppuisin kaljapaikoissa, ovat tatuoituja ja sellaisia epäsiistin rocktyylisiä. Kirosanat lentelee eikä ole mitään mielenkiintoa esimerkiksi kulttuuriin tai kirjojen lukemiseen.
Sitten taas se toinen ryhmä elää ns. siististi ja nauttii itsensä kehittämisestä.
Ja tämän jaon huomaan omalla työpaikallanikin.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonolaiset ovat kuuluisia siitä, etteivät koskaan kiitä. Helsingin puistoissa päihteitä käyttävät köyhät ovat myös usein epäkohteliaita ympäristöään ajatellen.
Eiköhän yhteys ole.
Mä ennemminkin ajattelen näiden ihmisten luovuttaneen. Eivät jaksa, koska elämä on selviämistä päivä kerrallaan. Ei siinä aina jaksa iloisesti kiitoksia viljellä, jos vatsa kurnii ja on jatkuvasti tuomitsevia ihmisiä osoittamassa sormellaan "laiskaa köyhää".
ei liity suoraan aiheeseen mutta töykeyteen, kuljetin juurikin "annetaan" tuotteen suht hankalasti bussissa mukanani, ja kun annoin sen tapaamispaikassa huutajalle, sanoi vain "ai tämä olikin oikeasti näin tumma". nykyisin vien turhat tavarat suoraan kierrätyskeskukseen.