Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuuslaihduttaja joka lopulta onnistuit: miten?

Vierailija
26.11.2014 |

Onko täällä ihmisiä jotka ovat yrittäneet laihduttaa monia kertoja onnistumatta tai päätyneet aina lihomaan takaisin? Olen itse tällainen, aloitin laihdutus- ja takaisinlihomisjojoni jo alta kolmikymppisenä. Nyt ikää 40 ja enää en ole edes onnistunut laihtumaan voimattomilla yrityksilläni laihduttaa. Jotenkin aiempien epäonnistumisten myötä jo valmiiksi olo "ei tämä kumminkaan onnistu" ja niinpä yrityskin on vähän puolitehoinen.

Järkytyin tänään painoani, joka oli 98 kg, mikä on todella paljon 161-senttiselle :( Totesin että jos en jotain tee, paino nousee aina vaan, joten pakko olisi taas yrittää laihduttaa vaikka se ahdistaakin. Millä menetelmällä te onnistuneet olette saaneet lopulta painon laskemaan ja pysyvästi? Vai onko edes mitään parasta laihdutusmenetelmää vai onko se vaan asenteesta kiinni? 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se asenne. Kun asenne ja itsekuri on kunnossa pystyy mihin vain. Alku aina hankalaa, muttakun vedät 3 kokoa pienemmät housut urakan puolessavälin jalkaan niin loppu sujuu kuin tanssi. 72kg -> 51kg.

Vierailija
2/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:02"]

Kyllä se kaikki on kiinni pääkopan asioista eli asenteesta. Itse olen kulkenut tien lievästi ylipainoisesta sokeriaddiktista sohvaperunasta liikunnalliseksi ja personal traineriksi asti. Suurin työ tehdään korvien välissä, muu sujuukin sitten itsestään. Pysyvään tulokseen päästäkseen kannattaa kulkea pitkää tietä, jojoilijana tiedät etteivät nopeat tulokset yleensä pysy jo ihan senkin takia että ne aiheuttavat muutoksia aineenvaihdunnassa.Joidenkin tutkimusten mukaan jojoilu jopa lisää rasvasolujen määrää, vaikka aiemmin on uskottu ettei niitä aikuisiällä enää synny. Ihmiset yrittää yleensä laihduttaa konkreettisilla asioilla, mutta jos ei oma ajattelu tai sanoisin jopa persoona muutu niin se ruoka- ja treeniohjelman noudattaminen ei jatku pitkään. Itse yritän auttaa asiakkaita löytämään sen "valokatkaisijan" omasta mielestään, koska kun sen saa käännettyä on-asentoon niin loppu sujuu itsestään. Niin tein omallakin kohdalla. En voi enää palata siihen ylipainoisen sohvamamman elämään kun se ei ole enää minä, ajattelen nyt toisella tavalla. En edes enää tykkää suklaasta vaikka aiemmin meni levy päivässä :D Uusista elämäntavoista tulee niinkuin nukkuminen tai vessassakäynti, ei niitä ajattele vaan ne on sitä normaalia elämää. Minä uskon että jokainen voi muuttua, muutuin itsekin vaikka en ikinä olisi voinut kuvitella 20v jatkuneen päivittäisen suklaanpopsimisen jälkeen:)

[/quote]

Kiitos tästä kokemukseen perustuvasta kirjoituksesta. Kyllä se taitaa tosiaan fakta olla ettei mikään uusi dieetti tai kuuri ilman syvempää muutosta asenteissa tai persoonassa ole yhtään pysyvämpi ratkaisu minulle kuin ne aiemmatkaan dieetit. 

Tuollainen valokatkaisija omasta mielestä pitäisi tosiaan saada käännettyä kunnolla on-asentoon. Sitä vaan on jotenkin niin hukassa miten sellaisen katkaisijan voisi löytää... Asia ei vaikuta ollenkaan niin yksinkertaiselta kuin lukea taas uusi kirja uudesta tavasta laihduttaa ja sitten yrittää noudattaa niitä ohjeita (sanon yrittää, koska aika lyhytaikaisiksi ne minun spurtit on aina jääneet, ja vuosien myötä aina vaan lyhentynyt se aika minkä jaksan kuurilla).

Mulla on kyllä luonteessa yleensäkin valtavasti impulsiivisuutta, mikä ei varmaankaan ole painonhallinnan kannalta hyvä piirre. Olen sellainen joka toimii ensin ja ajattelee sitten. Tämä on piirre jota monet läheiseni rakastavat minussa, että olen sellainen vapaa luonnonlapsi, nopea käänteissäni  ja rohkea tekemään ilman harkintaa kaikenlaista. Mutta valitettavasti olen hyvin nopea myös laihdutusyrityksen aikana päättämään, että tänään voinkin syödä pizzan tai lähteä baariin koska [tekosyitä ja lupauksia että vain tämä kerta]... Seuraavana päivänä kaduttaa mutta kalorit on jo nautittu, ei se sitten enää auta.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:12"]

Se on se asenne. Kun asenne ja itsekuri on kunnossa pystyy mihin vain. Alku aina hankalaa, muttakun vedät 3 kokoa pienemmät housut urakan puolessavälin jalkaan niin loppu sujuu kuin tanssi. 72kg -> 51kg.

[/quote]

Oliko sinulla alusta asti asenne kunnossa vai jouduitko tekemään jotain työtä asian eteen? Minä tiedostan että minulla ON asenneongelma, varsinkin nykyisin, kun ajatuskin laihduttamisesta aiheuttaa ahdistusta ja valmiiksi tunnetta lannistumisesta ja epäonnistumisesta. "Miksi se onnistuisi nyt kun ei ole onnistunut ennenkään", sanoo mieli kun yritän motivoida itseäni laihduttamaan. 

Enkä oikein keksi miten saisin muutettua omat asenteeni. Ainoa mitä keksin on että jos tulisi joku sairaus mitä lihavuus pahentaa, niin ehkä sitten voisin pelästyä tarpeeksi että motivoituisin, mutta kun sellaista ei ole, niin vaikeaa on.

t. ap

Vierailija
4/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutraamalla, yli 40 kg, poissa nyt kuudetta vuotta. Toimi siis minulla.

Vierailija
5/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:09"]

Lukekaapas jojoilijat sellaisesta kuin insuliiniresistenssistä. En ollut koskaan moisesta kuullut ja nyt kun otin selvää tuli todella ahaa elämys. Munä siis en ole laihtunut millään muulla konstin kiloakaan vaikka on ollut tiukat dieetit. Nyt 3 viikkoa ja kolme kiloa kevyempänä karppaamisen ansiosta. Kaikillehan ei tietty karppaus sovi mutta kokeilemisen arvoista!

[/quote]

Monilla karppaus tyssää siihen, ettei uskalleta syödä normaalirasvaista ruokaa.

Vierailija
6/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:12"]

[/quote]

Entäs urakan päätteeksi? Aika monilla se pienempi housukoko vaan ei riitä painon alhaana pitämiseen. Asenne ja tulokset auttavat kyllä hetkellisesti, mutta tuollaiset tunteet hälvenevät useammilla henkilöillä ajan myötä ja mikä sitten pitää laihdutustulosta yllä? Se, kuinka paljon olet laihtunut ei kerro yhtään mitään. Laihdutushan on se helppo osa koko hommaa, koska se on väliaikaista. Se taas kertoo kaiken, jos paino pysynyt alhaisena vielä kolmen-viiden-kymmenen vuoden kuluttua. Siihen pitäisikin sitten keksiä parempi keino kuin itsekuri, jota ylläolevassa viestissä peräänkuulutetaan.

Vierailija
7/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:09"]

Lukekaapas jojoilijat sellaisesta kuin insuliiniresistenssistä. En ollut koskaan moisesta kuullut ja nyt kun otin selvää tuli todella ahaa elämys. Munä siis en ole laihtunut millään muulla konstin kiloakaan vaikka on ollut tiukat dieetit. Nyt 3 viikkoa ja kolme kiloa kevyempänä karppaamisen ansiosta. Kaikillehan ei tietty karppaus sovi mutta kokeilemisen arvoista!

[/quote]

Monilla karppaus tyssää siihen, ettei uskalleta syödä normaalirasvaista ruokaa.
[/quote]
Vii olla että tyssää, mutta kun asioihin perehtyy niin huomaa että ne rasvat on kuitenkin tärkeässä osassa karppauksessa. Minäkään en rasvoilla läträä vaan syön ihan normaalia kotoruokaa, korvaan vain hiilarit kasviksilla tms. Yllättävän helppoa ja olen syönyt parempaa ruokaa näinä viikkoina. Jojoulijoilla ei juurikaan ole menetettävää, pakko oppia kantapään kautta

Vierailija
8/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin laihduttamisen ja aloin syödä normaalisti. Laihduin kahdessa vuodessa 110 kilosta 56-kiloiseksi. Tässä painossa olen pysynyt nyt kohta kolme vuotta.

Olin laihduttanut niin kauan kuin vain muistan, vähintään 15-vuotiaasta asti. Paino jojoili eestaas yli 15 vuotta, vain harvoin käväisin normaalipainon puolella. Laihdutin, lihoin, laihdutin, lihoin. 

Aloin vain syödä normaalisti viidesti päivässä virallisterveellisesti ja liikkua. Siis elää tavallista elämää ilman dieettejä, en kieltäytynyt herkuista, enkä liikkunut 10 kertaa viikossa. 

Kunpa olisin tajunnut normaalin ruokavalion riittävän hoikkana olemiseen jo tuolloin 15-vuotiaana.

Vierailija
9/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:09"]

[/quote]

Vau, siis oikein 3 viikkoa olet laihduttanut ja nyt olet valaistunut! Voi kuinka monta kertaa minäkin olen mukamas keksinyt jonkun upean uuden elämäntavan, hehkuttanut sitä kaikille ja parin kuukauden päästä huomannutkin olevani karkkipussi kädessä sohvalla... Myös karppaukselleni kävi näin kaikista niistä upeista terveyshyödyistä huolimatta.

Vierailija
11/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kiinteän ruoan syömisen tietyksi aikaa. Vatsalaukku pieneni nestemäisellä ravinnolla, laihduin 20 kg. Painoindeksi oli ennen 25,5, nyt 19,5.

Vierailija
12/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:09"]

[/quote]

Vau, siis oikein 3 viikkoa olet laihduttanut ja nyt olet valaistunut! Voi kuinka monta kertaa minäkin olen mukamas keksinyt jonkun upean uuden elämäntavan, hehkuttanut sitä kaikille ja parin kuukauden päästä huomannutkin olevani karkkipussi kädessä sohvalla... Myös karppaukselleni kävi näin kaikista niistä upeista terveyshyödyistä huolimatta.
[/quote]
katsoppas kultaseni kun kaikki eivät normaalistikaan istu sohvalla karkkipussi kädessä. Ja kuten lukutaitosi toivottavasti sinulle todistaa, en ole millään muulla laihtunut joten kyllä, olen valaistunut koska olo on parempi ja paino tippuu. Se on sinun häpeä jos et uutta ruokavaliota pysty noudattamaan.

Vierailija
13/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:00"]

Lopetin kiinteän ruoan syömisen tietyksi aikaa. Vatsalaukku pieneni nestemäisellä ravinnolla, laihduin 20 kg. Painoindeksi oli ennen 25,5, nyt 19,5.

[/quote]

Mitä sellaista opit tuon nestemäisen ruokavalion avulla, joka auttaa sinua pitämään tuon 19,5 painoindeksin lopun elämääsi?

Vierailija
14/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:09"] Lukekaapas jojoilijat sellaisesta kuin insuliiniresistenssistä. En ollut koskaan moisesta kuullut ja nyt kun otin selvää tuli todella ahaa elämys. Munä siis en ole laihtunut millään muulla konstin kiloakaan vaikka on ollut tiukat dieetit. Nyt 3 viikkoa ja kolme kiloa kevyempänä karppaamisen ansiosta. Kaikillehan ei tietty karppaus sovi mutta kokeilemisen arvoista! [/quote] Vau, siis oikein 3 viikkoa olet laihduttanut ja nyt olet valaistunut! Voi kuinka monta kertaa minäkin olen mukamas keksinyt jonkun upean uuden elämäntavan, hehkuttanut sitä kaikille ja parin kuukauden päästä huomannutkin olevani karkkipussi kädessä sohvalla... Myös karppaukselleni kävi näin kaikista niistä upeista terveyshyödyistä huolimatta. [/quote] katsoppas kultaseni kun kaikki eivät normaalistikaan istu sohvalla karkkipussi kädessä. Ja kuten lukutaitosi toivottavasti sinulle todistaa, en ole millään muulla laihtunut joten kyllä, olen valaistunut koska olo on parempi ja paino tippuu. Se on sinun häpeä jos et uutta ruokavaliota pysty noudattamaan.

[/quote]

Toi sun aloitus "kultaseni" vie uskottavuuden kaikelta, mitä aiot seuraavaksi sanoa.

Vierailija
15/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:00"]

[/quote]

Mitä sellaista opit tuon nestemäisen ruokavalion avulla, joka auttaa sinua pitämään tuon 19,5 painoindeksin lopun elämääsi?
[/quote]

Vatsalaukku pieneni --> ei ole enää niin helposti nälkä. Laihdutuksessa en ole koskaan uskonut noihin "alusta asti elämäntapamuutoksiin", omalla kohdalla se elämäntapa muuttui kun näki kuinka upeat tulokset oli saanut ja halusi pitää ne. Laihdutus taas ei olisi onnistunut, jos tuloksia ei olisi tullut nopeasti, eli 1-3 kg viikossa. Minulle toimivin muoto, turhaan alapeukutatte.

Vierailija
16/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:09"] Lukekaapas jojoilijat sellaisesta kuin insuliiniresistenssistä. En ollut koskaan moisesta kuullut ja nyt kun otin selvää tuli todella ahaa elämys. Munä siis en ole laihtunut millään muulla konstin kiloakaan vaikka on ollut tiukat dieetit. Nyt 3 viikkoa ja kolme kiloa kevyempänä karppaamisen ansiosta. Kaikillehan ei tietty karppaus sovi mutta kokeilemisen arvoista! [/quote] Vau, siis oikein 3 viikkoa olet laihduttanut ja nyt olet valaistunut! Voi kuinka monta kertaa minäkin olen mukamas keksinyt jonkun upean uuden elämäntavan, hehkuttanut sitä kaikille ja parin kuukauden päästä huomannutkin olevani karkkipussi kädessä sohvalla... Myös karppaukselleni kävi näin kaikista niistä upeista terveyshyödyistä huolimatta. [/quote] katsoppas kultaseni kun kaikki eivät normaalistikaan istu sohvalla karkkipussi kädessä. Ja kuten lukutaitosi toivottavasti sinulle todistaa, en ole millään muulla laihtunut joten kyllä, olen valaistunut koska olo on parempi ja paino tippuu. Se on sinun häpeä jos et uutta ruokavaliota pysty noudattamaan.

[/quote]

Toi sun aloitus "kultaseni" vie uskottavuuden kaikelta, mitä aiot seuraavaksi sanoa.

[/quote]

Mungo-Anna -tyyliin. Ajatelkaa, jos työelämässäkin esim kokouksessa kollega on erimieltä, niin av-mamma heittää "voi kultarakas, koita ymmärtää nyt että olet väärässä" :D Kuulostaa siltä, ettei olekaan niin täysin varma sanomastaan, että pitää tuoda tuollainen alentava kutsumistapa mukaan.

Vierailija
17/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:01"]

[/quote]

[/quote]
Hieno vastalause, kultaseni ;)

Vierailija
18/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:03"]

[/quote]

[/quote]

Mungo-Anna -tyyliin. Ajatelkaa, jos työelämässäkin esim kokouksessa kollega on erimieltä, niin av-mamma heittää "voi kultarakas, koita ymmärtää nyt että olet väärässä" :D Kuulostaa siltä, ettei olekaan niin täysin varma sanomastaan, että pitää tuoda tuollainen alentava kutsumistapa mukaan.
[/quote]
ja alentavaa ei ole lytätä toisen onnistumista laihdutuksessa alkumetreillä?

Vierailija
19/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle selkein apu on ollut kalorilaskuri, johon ensin syötetään lähtötiedot ja tavoitteet, jolloin se laskee minkä verran saa päivässä syödä. Helppo noudattaa, suosittelen - ja motivoi liikkumaankin, kun niinä päivinä saa sen muutamasataa kaloria enemmän syödä :) jos oot aiemmin jojoillut, niin kannattaa aloittaa maltillisea vajeella tai ei vajetta ollenkaan, ja pyrit syömään mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti.
Ootkl käynyt personal trainerin tai ravintoterapeutin juttusilla? Varmasti saisit hyviä vinkkejä ja apua, miten päästä suolan ja rasvan himosta :)
Liikunnan kannalta on tärkeintä, kuten joku sanoikin, löytää itselle mieluinen muoto. Tsemppiä!

Vierailija
20/34 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:36"]

Mulle selkein apu on ollut kalorilaskuri, johon ensin syötetään lähtötiedot ja tavoitteet, jolloin se laskee minkä verran saa päivässä syödä. Helppo noudattaa, suosittelen - ja motivoi liikkumaankin, kun niinä päivinä saa sen muutamasataa kaloria enemmän syödä :) jos oot aiemmin jojoillut, niin kannattaa aloittaa maltillisea vajeella tai ei vajetta ollenkaan, ja pyrit syömään mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti. Ootkl käynyt personal trainerin tai ravintoterapeutin juttusilla? Varmasti saisit hyviä vinkkejä ja apua, miten päästä suolan ja rasvan himosta :) Liikunnan kannalta on tärkeintä, kuten joku sanoikin, löytää itselle mieluinen muoto. Tsemppiä!

[/quote]

Tuota ravitsemusterapeuttia olen miettinyt että pitäisiköhän varata semmoiselle aika. Sinänsä olen lukenut paljonkin ravitsemuksesta, niin kuin varmaan kaikki ikidieettaajat, mutta en silti sano etteikö ammattilaisilla voisi hyvinkin olla jotain annettavaa. Personal traineria en ole harkinnut kun haluaisin laihduttaa enemmän ravinto- kuin liikuntapainotteisesti.

Vai psykologilleko sitä pitäisi aika varata, jos kerran ongelma on huono impulssikontrolli ja motivaatio-ongelmat? Olen kyllä valmis käyttämään myös ammattilaisten apua mielelläni.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän