Ahdistaa, olen 20v vain peruskoulun käynyt
Nainen.
Olen jumittunut kassatöihin, käyn samalla iltalukiota mutta huonolla menestyksellä, en pääse terapian ja työvuorojen takia kuin yhdelle kursille kerrallaan.. Ahdistaa kun en pääse elämässä eteenpäin, haluaisin sairaanhoitajaksi mutta en tiedä miten rahani riittävät jos lopetan työni ja siirryn kokonaan opiskelemaan.
Ahdistaa ja itkettää..
Kommentit (40)
Laita jo nyt vähän rahaa säästöön ja opiskelet sitten, kun tuntuu että siihen on voimia. On masentavaa, jos joutuu kerta toisensa jälkeen keskeyttämään opinnot, kun pää ei ole kunnossa. Näin kävi mulle, mutta silti yritän pakertaa tämän valmiiksi. Enkä todellakaan kerro, kuinka vanha olen :D
Ap, oon samassa tilanteessa. Älä välitä noista ilkeistä kommenteista, eivät tiedä vaikeuksista tai sun elämästä mitään. Mut tosiaan oot vasta 20, ei sulla oo mikään kiire tässä elämässä mihinkään, älä stressaa vaan tee asioille jotain jos oikeasti haluat. Jos sun on hyvä noin, älä muuta mitään pelkän ympäristön painostuksen vuoksi. Saat varmaan sossusta rahaa jos lähdet opiskelemaan ja jos se siis pelkästä rahasta on kiinni.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:37"] [quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:34"]Haluaisin auttaa mutta oma on vikasi jos täysin rehellisesti sanotaan. [/quote] Anteeksi, kuinka niin? [/quote] Oletan nyt että olet ap. Oma on syysi koska et mennyt yläasteen jälkeen lukioon tai amikseen vaan tungit itsesi kassalle töihin. Siksi. T. 2 [/quote] Nykyään ei onneksi enää ole sellaista että täytyisi tietyssä vaiheessa koulut käydä. Ne voi käydä vaikka nelikymppisenäkin jos huvittaa, joten mikään mahdollisuus ei ole suljettu sen takia ettei suoraan peruskoulusta lähtenyt lukioon tai ammattioppilaitokseen. [/quote] No miksi helvetissä ap sitten itkee jos asia on näin? Tältä oltaisiin voitu välttyä jos ap olisi ollut fiksu. T. 2
[/quote]
Ihmiset nyt aika usein ei pysty omaa elämäntilannettaan katsomaan objektiivisesti, varsinkaan jos siitä on jotenkin ahdistunut.
Itselläni samantapainen historia kuin ap:lla paitsi että minä kävin lukion suoraan peruskoulun jälkeen. Mutta sen jälkeen menin tehtaalle töihin, ja siellä tein sitten seuraavat 11 vuotta. Ekan muutaman vuoden jälkeen tuntui etten halua sitä, mutta en kokenut että minulla muutakaan vaihtoehtoa on. Olin mielestäni liian vanha jo lähtemään opiskelemaan, enkä enää muistanutkaan mitään koulussa opetetuista asioista. Uskoin liukuhihnatyön tyhmentäneen minut lopullisesti, ja identiteettinikin oli duunarin. Aina kun valitin työstäni, moni läheinen sanoi että miksi sitten et mene opiskelemaan, mutta minulla oli kasoittain syitä miksi ei. Liian vanha, liian tyhmä, en pysty enää elämäään opintotuilla kun olen toiseen elintasoon tottunut.
Lopulta vasta sitten kolmekymppisenä kun alkoi vuorotyö käydä tosi raskaaksi, sain repäistyä itseni irti valittamisesta ja oikeasti haettua opiskelemaan. Ekalla haulla en vielä edes päässyt, mutta seuraavana vuonna pääsin yliopistoon haluamaani oppiaineeseen ja sieltä sitten valmistuinkin. Harmittaa että käytinkin niin monta vuotta elämästäni siihen valittamiseen toimimatta.
Mikset suorittanut noita lukioita nuorempana? Vieläkään ei toki ole myöhäistä, 20-v ei ole mikään vanha.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:34"]
Haluaisin auttaa mutta oma on vikasi jos täysin rehellisesti sanotaan.
[/quote]
Typerys! AP:lle. Älä pistä itseäsi liian lujille. Jos sinulla on terapiakin? Terveys, terveys, terveys...
Sanonpahan vaan että jos on terapiahistoriaa niin sairaanhoitajaksi on melkeenpä turha haaveilla pääsevänsä. Tai pääseehän sinne mutta usein nämä joilla on terapiataustaa ei siellä pärjää, yrittävät hoidattaa itseään työllä mistä taas seuraa ongelmia koska siellä on tarkoitus hoitaa potilaita eikä itseään. Palavat loppuun ensimmäisinä. Mutta vielä ei ap ole liian myöhäistä mutta tota ammattia suosittelen harkitsemaan, se voi nyt tuntua hyvältä mutta mieti että onko se sulle liian raskasta koska helppo ammatti tää ei missään nimessä _ikinä_ ole tai tule olemaan, ei henkisesti, eikä myöskään joskus fyysisesti.
Mutta tsemppiä!
T. Sairaanhoitaja.
Selvitä mitä tukia voit saada opiskelijana. Opintotuki kestää vaan tietyn aikaa, joten sitä ei kannata "tuhlata", vaan sillon kun nostaa opintotukea, niin kannattaa keskittyä opiskelemaan. Jos pystyt, hoida toi iltalukio nyt työn ohessa, ja kun sitten menet opiskelemaan, niin hae opintotukea. Opintojen ohessa on usein hankala tehdä töitä.
Selvitä missä asuminen opiskelun ohessa on halvinta. Löytyisikö soluasunto halvalla? Sillon kun opiskelee, niin on pakko tehdä myönnytyksiä mukavuuden suhteen. Selvitä voitko saada tuloillasi asumistukea.
Selvitä voitko saada toimeentulotukea tms., voi tosin olla että et, varsinkin jos saat opintotukea.
Näitä asioita voi kysellä kelasta ja sossusta. Myös netistä selvitellä.
Tärkein asia on sitten se, että otat sen päämäärän, eli nyt ensin kurssi kerrallaan toi lukio pois alta, ja sitten haku mieleiselle sektorille (esim. sairaanhoitaja). Kannattaa sitten muistaa, että olemassa sellaisia aloja, joissa palkkataso on pieni (juuri esim. terveydenhoito poislukien lääkärit tms.), näillä ihmiset tekevät töitä paljon siksi että oikeasti pitävät siitä auttamisesta. Sitten on aloja, joista ei sinänsä saa ehkä mitään kovin kummoista tyydytystä, mutta palkkataso on parempi (monesti esim. kaupallisella alalla). Korkeakouluissakin voi opiskella sillä periaatteella, että haluaa hyvätuloiseen ammattiin (juristi, lääkäri, kaupallisen alan tutkinto) tai sitten voi opiskella jotain, joka ehkä kiinnostaa itseä, mutta jolta ei löydy jatkossa töitä (muinaisugrilaiset kielet, musiikin historia, jne.).
Eli selvittele tossa iltalukioaikana vähän omassa päässäsi mitä haluat elämältä (turvallista vakaata toimeentuloa => joku perusammatti tai korkeakoulututkinto josta löytyisi parhaiten töitä vai seikkalia ja kokemuksia => opiskele ja tee sitä mikä oikeasti kiinnostaa, toimeentulo pitää sitten hankkia epäsäännöllisillä pätkätöillä lopun elämää) ja tee suunnitelmat sen mukaan.
Yksi tuttu juuri lopetti työsuhteen alle vähän alle kolmekymppisenä ja lähti toiselle puolelle maapalloa kiertelemään ja hankkimaan kokemuksia ja tekemään satunnaisia hanttihommia. Sellaistakin voi tehdä.
Ajattele ennemminkin niin, että sulla on tosiaan vielä elämä alussa, ja voit ihan vapaasti valita mitä haluat elämässä tehdä. Sitten kun sen suunnan olet päättänyt, niin vaatii selkärankaa ja päättäväisyyttä vastuksista huolimatta pyrkiä kohti sitä omaa päämäärää. Jokainen joutuu niitä kohtaamaan.
Kiitos teille vastauksista! Aikuislukiosta en voi saada opintotukea, enkä voi oikein irtisanoutuakkaan kun karenssia pukkaa..
Aloiti lukion siis tänä syksynä, miksi en ole opiskellut aikaisemmin niin siksi koska en tiennyt yhtään mitä haluan opiskella.
Olen nytkin epävarma sairaanhoitajaopinnoista mutta se voisi olla yksi vaihtoehto. Mutta en todellakaan ole tässä tilanteessa laiskuuttani tai tyhmyyttäni.
Vähennä tunteja töissä ja ala opiskelemaan lähihoitajaksi (hyvä perusta jos haluat sairaanhoitajaksi) :) jos ei nappaa niin kyllähän niillä papereilla voi hakea muuallekkin :) Ja aina voi vaihtaa alaa.
Kiva kuulla, missä lukiossa aloitit? Itse olen myös aloittamassa lukion ja olen myös 20v. Jokaisella on omat elämäntilanteet, en vain ymmärrä mistä näitä ilkeitä ihmisiä oikein kumpuaa. Toinen pyytää apua niin saa takaisin vittuilua? Mutta tosiaan hei, perustelkaahan te miksi aikuislukio on esimerkiksi olemassa? Ei se ole välttämätön juttu että lukioon pitää mennä heti peruskoulun päätyttyä! On olemassa myös 40-vuotiaita, jotka ovat yliopistossa! Sinulla ei ole mikään kiire, ehdit varmasti tekemään töitä vielä pitkään!
Ei mitään kiirettä. Itse aloitin tänä syksynä 23-v yliopisto-opinnot, enkä ole läheskään vanhimmasta päästä ;-) Eihän se opiskelijan elämä aina herkkua ole, mutta lopussa kiitos seisoo :) voimia ja jaksamista!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:34"] Haluaisin auttaa mutta oma on vikasi jos täysin rehellisesti sanotaan. [/quote] Näinpä. Av-mamma on tossa iässä jo lukenut korkeakoulupaperit (yliopisto, ei amk), pyöräyttänyt kolme lasta ja maksaa talosta viimeisimpiä lainanlyhennyksiä. [/quote] En nyt ihan totakaan tarkoittanut. Musta osottaa vaan piittaamattomuutta ja laiskuutta jos ei mene ysin jälkeen mihinkään opiskelemaan vaan menee istumaan kassalle ilman koulutusta. T. 2
[/quote]
Voi herran jumala mikä kultamussukka. Että ihan piittaamattomuutta ja laiskuutta? Saatana että oikeati pistää jo hieman vituttamaan tuollaiset mielipiteet.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:41"]Musta osottaa vaan piittaamattomuutta ja laiskuutta jos ei mene ysin jälkeen mihinkään opiskelemaan vaan menee istumaan kassalle ilman koulutusta. T. 2
[/quote]
Laiska jäisi kotiin makaamaan.
Kiitos ihanista ja rohkaisevista kommenteista, tuli paha mieli kun kiroilin ja vastasin takaisin ilkeästi, musta on vain niin inhottavaa kun ajatellaan heti pahinta ja haukutaan..
Mutta olen päättänyt että lopetan työt vuoden päästä ja säästän siihen asti, sitten keskityn vain kouluun :)
Kaikkea hyvää teille muille ja tsemppiä ♡
Minäkin suosittelisin harkitsemaan lähihoitajatutkintoa lukion sijaan. Ja täysipäiväiseksi opiskelijaksi lähtemistä. On ihan eri asia olla osana jotain porukkaa ja oikeasti opiskella ja valmistua(!!) osana porukkaa kuin silloin tällöin suoritella jotain kursseja, jotka eivät oikein edes tunnu omalta. Lähihoitajatutkinnolla voit hakea myös sairaanhoitajaksi, jos halua jatkaa opintoja. 20 v on niin nuori, ei hätää mitään. Olen töissä oppilaitoksessa, ja kyllä meillä on monenikäistä opiskelijaa. Skaala on tosi laaja. Onnea opintoihin! :)
Mä suosittelisin kans tuota lähihoitajakoulua. Itse suoritin juuri perusopinnot iltakouluna ja jatkan päiväkouluna loput. Olen saanut opiskelun rahoitukseksi työmarkkinatukea, mutta sinähän et voi saada sitä jos olet töissä.
Jos haluat jatkaa lukiota, niin miten olisi nettilukio?
Olen 35v ja opiskelen kolmatta tutkintoa työn ohella, joten 20v on vielä teini ;) ehdit opiskelemaan vaikka mitä! Mutta tuota lähihoitajaa minäkin suosittelen! Sastat saada opintoihin esim työttömyystukea tai päästä oppisopimuksella... ja jos olet joskus lähihoitaja pystyt siitä helpommin opiskelemaan sairaanhoitajaksi työn ohella. Lukio on vähän turhaa ajanhaaskausta siinä välissä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:34"]Haluaisin auttaa mutta oma on vikasi jos täysin rehellisesti sanotaan.
[/quote]
Anteeksi, kuinka niin?
[/quote]
Oletan nyt että olet ap.
Oma on syysi koska et mennyt yläasteen jälkeen lukioon tai amikseen vaan tungit itsesi kassalle töihin. Siksi.
T. 2
[/quote]
Isäni häipyi kuvioista kokonaan kun olin 15, kävin kymppiluokan ja olin samalla töissä ja autoin äitiäni vähän rahallisesti ja maksoin omat kuluni.
Vittu että suututti tuo sun inhottava kommentti, onko sulla jotain ongelmia?
Jos olisin saanut päättää olisin valinnut keskituloiset/mieleltään terveet vanhemmat joilla olisi ollut valtuuksia tukea mua rahallisesti ja henkisesti elämässä eteenpäin. Näin ei kuitenkaan käynyt ja kaikkeni olem tehnyt että selviän, sossussa en ole käynyt koskaan rahaa ruinaamassa.
[/quote]
Se on kumma miten aina kun aletaan syyttämään että "oma on vikasi", on ap'n pakko saada kirjoittaa kamala romaani elämänkertaansa kuinka hänen vasta 20v elämänsä on ollut niiiiin dramaattinen ja hänellä on oikeus lusia kassalla ja itkeä paskaa elämäänsä. Kasva ja ota itseäsi niskasta kiinni ja tee asialle jotain äläkä itke, se ei auta.