Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kunnallinen pph ja tämä koskee minua.

Vierailija
26.11.2014 |

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2014112618868348_tb.shtml

Töitä on 45h viikossa. Iltaisin ja ja jopa viikonloppuisin lasten vanhemmat laittavat tekstiviestejä (vaikka en vastaisi niihin niin huomaan ne kuitenkin ja saattavat kuormittaa minua). Lasten perheissä on erilaisia haastavia tilanteita ja välillä olen pelännyt oman ja perheeni hyvinvoinnin puolesta. Agressiivinen vanhempi on esim uhkaillut. Teen työtä omassa kodissa ja perusturvallisuus järkkyy noissa tilanteissa. Ei siis tarvitse olla korkeasti kouluttautunut.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole muita ongelmia kuin pitkä työ päivä, joka ei sinänsä olsi sekään ongelma jos henkilökohtainen elämäni ei olisi juuri nyt suuressa muutos vaiheessa. Palkka on kyllä surkea siihen nöhden että vaatimukset ovat korkealla, pitäisi olla varhaiskasvattaja, tehdä ruuat ja siivota, samalla leikkiä,  ulkoilla ja vuorovaikuttaa. Lisäksi tehdä lasten kansioita, suunnitella viikon toimintasuunnitelma, käydä ostamassa ruuat, pestä lakanat ja potat ja syöttötuolit, iltaisin on palaverejä, koulutuksia, juhlia. TÄytyy muistaa myös täyttää kaavakkeita lapsille, tulostaa joulujuhlakutsut ja varahoidontarpeet, sekä täyttää tuntilistat jne. Jne. MUtta itsepä olen työni valinnut, toistaseksi ainakin. TSempit kaikille muillekkin pph työtä tekeville, kasvatetaan lapsista empaattisia ja tasapainoisia, ehkä joskus hyvä saa palkkansa.

Vierailija
2/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks pph. Rankkaa hommaa, vaikka harva oikeesti uskoo millasta työtä lasten hoitaminen voi olla! Ja minä myös teen työtä kotona. Olen jopa joutunut väkivallan kohteeksi, kun eräs äiti taannoin raivostui, kun lapsen lapaset oli kadonnut. Tekstareita ja puheluita tulee pitkin viikkoa, ja välillä jopa aamutuimaan 5 aikaan saattaa vanhempi laittaa että voiko X tulla sitteki tänään hoitoon kun mulla on omia hommia kotona jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ-ja siivilinumerot erillisiksi. Vapaajan työluuri äänettömällä laatikossa. Ja älkää vedotko siihen, että pitää tietää montako lasta tulee aamulla. Maksimäärä on kuintekin aina vakio, eikä vähempi vaadi mitään erikoisjärjestelyjä.

Vierailija
4/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi numero, salaiseksi ja työkänny erikseen. Tohon kodin turvalliseen ilmapiiriin onkin sitten vaikeempi puuttua. Hoidossa on erittäin erilaisia perheitä, eri kulttuurit ja eri elämäntilanteet. Asutaan omakotitalossa ja jos agressiivinen vanhempi päättää tulla meille sisälle niin siinä auttaisi vaan kalterit ikkunoissa ja ovissa. Tiedämpä hoitajan jonka koti uhattiin sytyttää yöllä palamaan jos ei luovuta lasta etävanhemmalle. Hirveitä tilanteita kun oman kodin pidäisi olla turvapaikka itselle ja omalle perheelle. ap

Vierailija
5/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin pph:n työt, olin kunnallinen perhepäivähoitaja. Tein työtä kun omat lapset oli pieniä ja sitten en enää jaksanut. Ja minulla ei ollut mitään agressiivia vanhempia tai uhkaavia tilanteita, haasteita toki riitti.

Oletteko koskaan miettineet alan vaihtoa? On nimittin raskasta hommaa tuo pph

Vierailija
6/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeset 3v olen välillä miettinyt, että kohta en jaksa. Aiemmin raskain asia oli todella pitkät työpäivät, 10-12h. Lapset saattoivat olla vauhdikkaita mutta normaaleja leikki-ikäisiä. Nyt perheet ovat maahanmuuttajia (minulla 3 eri kulttuuria hoidossa) ja törmäyksiä tulee. Huoltajuusriitoja usein ja lastensuojelu arkipäivää. Lapsia on opetettava leikkimään kun eivät sitä osaa (edes ne kantasuomalaiset). Vanhemmat tuovat ja hakevat lapsia miten sattuu, ennen tuotiin kun mentiin säännöllisesti töihin tai kouluun. Olen vakavasti harkinnut lopettavani vaikka luulin tekeväni tätä eläkeikään asti. ap

Vierailija
7/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman asian vierestä..., mutta toimin lastenhoitajana päiväkodissa. Rankkaa on sielläkin, 23 lasta pitkäaikaissairas ja useampi ongelma tapaus muutenkin. Apua ei tunnu löytyvän, vaan katsellaan ja katsellaan... Tuntuu ettei tätä jaksa :(

Vierailija
8/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:42"]

Hieman asian vierestä..., mutta toimin lastenhoitajana päiväkodissa. Rankkaa on sielläkin, 23 lasta pitkäaikaissairas ja useampi ongelma tapaus muutenkin. Apua ei tunnu löytyvän, vaan katsellaan ja katsellaan... Tuntuu ettei tätä jaksa :(

[/quote]

Ihan varmasti on raskasta! Välillä olen päiväkodissa töissä ja sitä en kyllä jaksaisi tämänkään vertaa. Minulla nyt vaan asiakkaana 4 perhettä ja teillä tosiaan kymmeniä. ap

Vierailija
9/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitoksena uurastamisesta esimies ilmoittaa, että "tosi hyvin hoidat, mutta laskin noiden sisarusten hoitotunnit ja totesin että puolikkaiksi jäävät. Että vuodenvaihteen jälkeen palkka sit 400 € vähemmän. Kiitti moi!" Ja monta iltaa kuukaudessa pitäisi istua kokouksessa/koulutuksessa/vasussa, sen 50-tuntisen työviikon lisäksi. Tasurit on joskus ja jouluna, jos itse järjestää lasten varahoidot. Esimies sijoittaa lapsia ylipaikoille, koska muuten ei bruttopalkka olisi edes tonnia, kun kaikki nykylapset on jotain vuorotyöläisten silloin tällöin hoidettavia epäsäännöllisiä. En jaksa. En. Ei tämä ole ihmisen työtä enää nykypäivänä.

Vierailija
10/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:55"]

Ja kiitoksena uurastamisesta esimies ilmoittaa, että "tosi hyvin hoidat, mutta laskin noiden sisarusten hoitotunnit ja totesin että puolikkaiksi jäävät. Että vuodenvaihteen jälkeen palkka sit 400 € vähemmän. Kiitti moi!" Ja monta iltaa kuukaudessa pitäisi istua kokouksessa/koulutuksessa/vasussa, sen 50-tuntisen työviikon lisäksi. Tasurit on joskus ja jouluna, jos itse järjestää lasten varahoidot. Esimies sijoittaa lapsia ylipaikoille, koska muuten ei bruttopalkka olisi edes tonnia, kun kaikki nykylapset on jotain vuorotyöläisten silloin tällöin hoidettavia epäsäännöllisiä. En jaksa. En. Ei tämä ole ihmisen työtä enää nykypäivänä.

[/quote]

Niin totta monelle perhepäivähoitajalle! ap

Vierailija
11/11 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ypph ja teen töitä 50h/viikko. Itse en saa edes mitään tasotusvapaita niinkuin kunnalliset.
Tosin nytkin niinkuin jokapäivä kaikki hoitolapset nukkuvat n. 2h joten mulla on ns. Vapaata aikaa. Eikä työmatkoihinkaan kulu aikaa ja suurimman osan kotitöistäkin kerkeän tehdä päivän aikana.

Olen tehnyt tätä 4v. Ja tänä aikana ei ole yhdenkään perheen kanssa ollut mitään ongelmaa. Kaikki perheet olleet normaaleja ja asiat sujuneet hyvin. Eivät myöskään viikonloppuisin tai iltaisin soittele tai laita viestiä.
Tosin vaikka viestiä laittaisivatkin joskus niin en todellakaan kokisi sitä häiritsevänä että minn täytyisi se lukea.

Tykkään työstäni äärettömän paljon, enkä koe tätä raskaaksi. Yksi ainoa miinuspuoli on ja se on se , että joskus olisi kiva saada enemmän aikuista seuraa ns. Järkevä juttukaveri päivän aikana.

Lapset on ihania ja heidän perheidensä kanssa ei siis mitään ongelmia.