Miksi pakettimatkoja arvostellaan ja katsotaan nenä pystyssä vaikka suurimmalle osalle ne ovat tehokkain tapa nähdä paikkoja, jonne ei muuten menisi?
Yleensä retket ovat mietittyjä etukäteen ja oppaat osaavat kertoa historiaa ja yksityiskohtia sopivasti. Paljon säästyy aikaa, kun ei tarvitse miettiä kulkemisia ja syömisiä. Uskallan myös väittää, että monella kertaa on jäänyt enemmän käteen kuin jos olisin omatoimisesti sanan retken tehnyt.
Onko ajatus samassa bussissa matkaamisesta niin vastenmielinen joillekin, että eivät siihen halua nöyrtyä? Vai onko kyse vain tietynlaisesta ylenkatseesta, halutaan olla omatoimimatkailijoita ja halveksitaan pakettimatkailijoita? Vai onko kyse rahanpuutteesta ja sen tuomasta kateudesta pakettimatkailijoita kohtaan?
Tyytyväinen pakettimatkailija
N43
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on pienestä asti ollut semmoinen mielikuva, että pakettimatkoilla on aina vähintään pari juoppoa suomalaista, jotka örveltävät ja käyttäytyvät huonosti. Ja semmoisia ihmisiä, jotka ei ole valmiita opettelemaan yhtään kieliä tai mitään omatoimista. Eli avuttomuutta. En oikein jaksa semmoista seuraa.
Voin tietty olla ihan väärässä mielikuvineni, en ole ikinä ollut pakettimatkalla. Mielummin kuitenkin matkustan omatoimisesti. Kun menee yksin tai kaksin, saa paremman kuvan paikallisesta elämästä, voi vaihtaa maisemaa silloin kun huvittaa, ei tarvitse luuhata ison ryhmän kanssa.
Mä olen ollut useammalla pakettimatkalla, enkä ole kertaakaan luuhannut missään ison ryhmän kanssa. Yleensä ihmiset näkevät toisiaan pienen hetken bussissa matkalla kentältä hotelliin ja lähtiessä hotellista kentälle. Jos osallistuu jollekin järjestetylle retkelle, niin tietysti siellä on muitakin, aivan sama onko retki matkatoimiston vai jonkun paikallisen retkifirman järjestämä. Jos ei kestä muita ihmisiä bussissavoi tietysti ottaa vaikka taksin ja ajella sillä yksin katsomaan kaikki nähtävyydet, mutta on sielläkin muita ihmisiä ja ryhmiä pällistelemässä samaa nähtävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on pienestä asti ollut semmoinen mielikuva, että pakettimatkoilla on aina vähintään pari juoppoa suomalaista, jotka örveltävät ja käyttäytyvät huonosti. Ja semmoisia ihmisiä, jotka ei ole valmiita opettelemaan yhtään kieliä tai mitään omatoimista. Eli avuttomuutta. En oikein jaksa semmoista seuraa.
Voin tietty olla ihan väärässä mielikuvineni, en ole ikinä ollut pakettimatkalla. Mielummin kuitenkin matkustan omatoimisesti. Kun menee yksin tai kaksin, saa paremman kuvan paikallisesta elämästä, voi vaihtaa maisemaa silloin kun huvittaa, ei tarvitse luuhata ison ryhmän kanssa.
Mielikuvasi pakettimatkoista on tosiaan väärä, ei siellä ”luuhata ison porukan kanssa” 😄
Itsekään en ymmärrä moista kahtiajakoa. Meillä tehdään sujuvasti molempia. Monesti lapsiperheelle pakettimatka on selvästi halvempi.
Jotkut vain luulevat että on jotenkin hienompaa kun itse hankkii taksin sinne Colosseumille. Itse taas pidän siitä että aikataulut on jo tiedossa, samoin kyydit. Toinen taas haluaa mennä silloin kun siltä tuntuu. Onneksi molemmille on omat vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Koetin juuri katsella pakettimatkaa parilta isoimmalta matkanjärjestäjältä ja ihmettelin kun kummastakaan ei oikein löytynyt bussikuljetuksia lentokentän ja hotellin väliltä😯 vai veikö korona nekin?
Kreikkaa ja italiaa katselin siis
Outoa, sehän on ihan rutiini noissa pakettimatkoissa. Osassa vielä pitkä matka lentokentältä hotellille.
Itse käyn enemmän omatoimimatkoilla, mutta joihinkin maihin on vaikeaa tai jopa mahdotonta päästä omatoimisesti. Esim Pohjois-Koreaan pääsee vasn matkatoimistojen avulla. Bhutaniin on vaikea saada muuta kuin ryhmäviisumia. Etelämantereelle pitää käytännössä aina mennä jonkun ryhmän mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvasi pakettimatkoista on tosiaan väärä, ei siellä ”luuhata ison porukan kanssa” 😄
Itsekään en ymmärrä moista kahtiajakoa. Meillä tehdään sujuvasti molempia. Monesti lapsiperheelle pakettimatka on selvästi halvempi.
Jotkut vain luulevat että on jotenkin hienompaa kun itse hankkii taksin sinne Colosseumille. Itse taas pidän siitä että aikataulut on jo tiedossa, samoin kyydit. Toinen taas haluaa mennä silloin kun siltä tuntuu. Onneksi molemmille on omat vaihtoehdot.
Colosseumille pääsee kyllä kaikista helpoiten metrolla. Ei kai kukaan omatoimimatkaaja ole niin tyhmä että lähtee tieten tahtoen taksikuskin kusettamaksi?
Vierailija kirjoitti:
Koetin juuri katsella pakettimatkaa parilta isoimmalta matkanjärjestäjältä ja ihmettelin kun kummastakaan ei oikein löytynyt bussikuljetuksia lentokentän ja hotellin väliltä😯 vai veikö korona nekin?
Kreikkaa ja italiaa katselin siis
Juuri tulin Kreikasta ja kyllä siellä ainakin bussikuljetukset pyörivät normaalisti. Voihan se olla, että bussikuljetusta tarjotaan vasta varauksen lopuksi. Taksillakin tosin pääsee helposti ja yleensä yhtä halvalla kuin bussilla.
Useimmiten olen omatoimimatkailija, mutta esim. Afrikan safarit ja Etelä-Amerikan kiertomatka ovat tietenkin olleet pakettimatkoja, olisi ollut työn ja tuskan takana itse järjestää kaikki siirtymiset ja olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Esim. Perussa Machu Picchu olisi jäänyt kokematta, jos meillä ei olisi ollut matkatoimistoa takana. Junaliikenne kärsi lakoista ja meidät tultiin hotellilta herättämään ja kertomaan, että juna lähtee kolme tuntia suunniteltua aiemmin ja sen jälkeen lakko iskee päälle. Machu Pichhulla oli harvinaisen vähän turisteja, koska iso osa ei ollut enää päässyt paikalle.
Omatoimimatkassa on enemmän valinnanvaraa. Lähtöpäivä, aika, matkan pituus, matkakohde, majoitus, lentoyhtiö jne. En myöskään käy näissä ns. etelänmatkakohteissa joten senkin takia omatoiminen matka on ainoa vaihtoehto.
Moneen tilanteeseen pakettimatka on paras ja huolettomin vaihtoehto. Retkiä voi ottaa matkaa varatessa mukaan pakettiin tai varata paikalliselta toimijalta tai retkeillä oman mielen mukaan. Tai jättää retket väliin kokonaan. Ainoat, jotka muita arvostelee on uniikit lumihiutaleet joiden koko identiteetti rakentuu sen varaan, että ovat muita "erikoisempia", "parempia" ja "kokeneet" enemmän. Hohhoijaa.
Omat matkat on menneet aika lailla tähän tyyliin:
Lapsena mentiin sinne, minne vanhemmat halusi. Joskus pakettimatka, joskus ei.
Teininä/nuorena aikuisena joku rantaloma tai kaupunkiloma oli pakettimatka mutta mukaan mahtui myös omatoimilomia.
Miehen kanssa ennen lapsia kuten yllä.
Lasten kanssa pääsääntöisesti pakettimatkoja. Ne on vaan niin helppoja!
Keski-iässä kun lapset isoja ollaan taas palattu molempiparempi-linjalle.
Olen siis sekakäyttäjä.
Sehän on suurinta luksusta matkalla kun joku muu on järjestänyt kaiken etukäteen vaikka sitten maksua vastaan. Seikkailut sitten erikseen, jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreikkaa ja italiaa katselin siisOutoa, sehän on ihan rutiini noissa pakettimatkoissa. Osassa vielä pitkä matka lentokentältä hotellille.
Viimeksi bussimatka piti varata ja maksaa erikseen. Useissa valmismatkossa näyttää kaikki, mitkä ennen kuului hintaan, olevan nyt lisämaksullisia. Tällä tavoin saadaan esitehinta näyttämään edulliselta. Kannattaa vertailla.
Airbnb on aika hyvin kontrolloitua toimintaa, koskaan vuosien aikana ei ole tullut vastaan mitään noista.