Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pakettimatkoja arvostellaan ja katsotaan nenä pystyssä vaikka suurimmalle osalle ne ovat tehokkain tapa nähdä paikkoja, jonne ei muuten menisi?

Vierailija
03.10.2021 |

Yleensä retket ovat mietittyjä etukäteen ja oppaat osaavat kertoa historiaa ja yksityiskohtia sopivasti. Paljon säästyy aikaa, kun ei tarvitse miettiä kulkemisia ja syömisiä. Uskallan myös väittää, että monella kertaa on jäänyt enemmän käteen kuin jos olisin omatoimisesti sanan retken tehnyt.

Onko ajatus samassa bussissa matkaamisesta niin vastenmielinen joillekin, että eivät siihen halua nöyrtyä? Vai onko kyse vain tietynlaisesta ylenkatseesta, halutaan olla omatoimimatkailijoita ja halveksitaan pakettimatkailijoita? Vai onko kyse rahanpuutteesta ja sen tuomasta kateudesta pakettimatkailijoita kohtaan?

Tyytyväinen pakettimatkailija
N43

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noita arvostelee? Itse en ota sellaista pakettimatkaa, johon kuuluu myös nuo retket. Mieluummin varaan retket pieneltä paikallisyrittäjältä, mutta muuten otan kyllä hotellin puolihoidolla, kun yksin matkustaessa en tykkää käydä iltaisin syömässä yksin. 

Vierailija
2/32 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nyt ovat sellaisia, arvostelevat kaikkea kateudessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne yhteisretket on kauheita, ja oppaat niin ja näin, todella pintapuolista on historian tietämys. Jotain jos kysyy sen ulkoa opetellut litanian ulkopuolelta, eivät osaa vastata tai vastaavat väärin.

Aivan varmasti suuri osa ihmisistä saa matkoistaan omatoimisesti paljon enemmän irti, jos vaan ovat kielitaitoisia, uskaltavat mennä paikkoihin ja näkevät vaivaa jo etukäteen ottamalla selvää ja vähän opiskelemalla asioista.

Vierailija
4/32 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkaile vaan rauhassa, äläkä mieti tuommoisia. Mitä turhaan häpeät, jos on sulle sopiva juttu?

Vierailija
5/32 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään yhteisiä retkiä en noilla harrasta enkä opastakaan tarvitse mihinkään, mutta usein pakettimatka on kätevä ratkaisu ihan vaan siksi että saa suorat charter-lennot silloin kun kohteeseen ei pääsisi suorilla reittilennoilla.

Vierailija
6/32 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkoja on erilaisia.

Tykkään rentoutua perheen kanssa viikon vain uiden ja syöden, en kaipaa edes retkiä, vaan uin aamusta iltaan altaissa ja meressä, syön vain välissä.

Toisaalta tykkään reissata. Silloin on järkevää olla auto, jolla voi siirtyä paikasta toiseen. Tai jos liikkuu julkisilla, pitää selvittää reitit, aikataulut ja majoitukset etukäteen. Yövyn mielellään myös teltassa.

Pidän myös vaelluksista, jolloin paikasta toiseen siirrytään kävellen, tavaroita mukana kantaen. Tai meloen, jolloin tavarat kulkevat kanootissa.

En ole ikinä pitänyt itseäni paketti- tai omatoimimatkailijana, en ymmärrä sellaista jakoa.

Vierailija
7/32 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatka on moneen paikkaan kalliimpi vaihtoehto kuin omatoiminen matka. Lisäksi pakettimatkassa on tietyt lähtöpäivät ja ajat, tietty matkan pituus jne. eli omatoimimatkassa on enemmän valinnanvaraa milloin lähteä yms. Lisäksi tietysti itse matkakohteissa ja hotelleissa on hyvin rajallinen valikoima verrattuna siihen jos ostaa ja suunnittelee matkan kokonaan itse.

Retkillä mennään tiukan ohjelman mukaan, nyt meillä on tunti aikaa tutustua tähän paikkaan jne.

Vierailija
8/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit: ”Pakettimatka on moneen paikkaan kalliimpi vaihtoehto kuin omatoiminen matka.”

Voi joskus olla. Mutta muista: matkan järjestäjä on vastuussa koko paketista, ja siitä huolettomuudesta joku mielellään maksaa!

Retkille ei tarvitse ottaa osaa, kukaan ei kiellä auton vuokrausta paikalliselta firmalta.

Minä en halveksi ketään joka järjestetyille matkoille menevät.

Vierailija
9/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yleensä varannut itse lennot ja hotellin. Pari viikkoa sitten kuitenkin varasin pakettimatkan (kaupunkiloma). Katsoin sitten uteliaisuuttani mikä olisi tullut hinnaksi jos olisin itse varannut täsmälleen samat lennot + hotellin. Hinta olisi ollut yli satasen korkeampi! Isoilla matkatoimistoilla on varaa kilpailuttaa ja pitää hintoja alhaalla, nähtävästi.

Vierailija
10/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetin juuri katsella pakettimatkaa parilta isoimmalta matkanjärjestäjältä ja ihmettelin kun kummastakaan ei oikein löytynyt bussikuljetuksia lentokentän ja hotellin väliltä😯 vai veikö korona nekin?

Kreikkaa ja italiaa katselin siis

Vierailija
11/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on pienestä asti ollut semmoinen mielikuva, että pakettimatkoilla on aina vähintään pari juoppoa suomalaista, jotka örveltävät ja käyttäytyvät huonosti. Ja semmoisia ihmisiä, jotka ei ole valmiita opettelemaan yhtään kieliä tai mitään omatoimista. Eli avuttomuutta. En oikein jaksa semmoista seuraa.

Voin tietty olla ihan väärässä mielikuvineni, en ole ikinä ollut pakettimatkalla. Mielummin kuitenkin matkustan omatoimisesti. Kun menee yksin tai kaksin, saa paremman kuvan paikallisesta elämästä, voi vaihtaa maisemaa silloin kun huvittaa, ei tarvitse luuhata ison ryhmän kanssa.

Vierailija
12/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin on pienestä asti ollut semmoinen mielikuva, että pakettimatkoilla on aina vähintään pari juoppoa suomalaista, jotka örveltävät ja käyttäytyvät huonosti. Ja semmoisia ihmisiä, jotka ei ole valmiita opettelemaan yhtään kieliä tai mitään omatoimista. Eli avuttomuutta. En oikein jaksa semmoista seuraa.

Voin tietty olla ihan väärässä mielikuvineni, en ole ikinä ollut pakettimatkalla. Mielummin kuitenkin matkustan omatoimisesti. Kun menee yksin tai kaksin, saa paremman kuvan paikallisesta elämästä, voi vaihtaa maisemaa silloin kun huvittaa, ei tarvitse luuhata ison ryhmän kanssa.

Mielikuvasi pakettimatkoista on tosiaan väärä, ei siellä ”luuhata ison porukan kanssa” 😄

Itsekään en ymmärrä moista kahtiajakoa. Meillä tehdään sujuvasti molempia. Monesti lapsiperheelle pakettimatka on selvästi halvempi.

Vierailija
13/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen matkustanut paljon omatoimisesti, mutta silti tilanteesta riippuen voin valita pakettimatkan. Kuten esimerkiksi silloin, jos matkustan Jamaikalle, koska jo alkaen lentokenttäkuljetuksesta kätevin ja ennen kaikkea turvallisin tapa on matkatoimiston järjestämä kuljetus. Riippuu siis matkakohteesta ja matkan tarkoituksesta omalla kohdallani.

Vierailija
14/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän matkatoimiston ammattitaidolla kokoamat matkat esim. kaukomaille ovat todellakin hintansa arvoisia. En olisi voinut itse järjestää kaikkia niitä mielenkiintoisia matkoja ja retkiä Intiaan, Sri Lankaan, Madagaskarille, Vietnamiin, Laosiin, Kambodchaan, Mauritiukselle, Kuubaan ja mitä niitä nyt on ollutkaan muita. Kiitos kaikista niistä elämyksistä hyville oppaille ja taustajärjestäjille!

Vierailija
15/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä oikeasti mitään vikaa ole. Se on vaan joku asetus ihmisissä että pakko löytää muista aina arvosteltavaa.f

Vierailija
16/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt monella termit sekaisin. Pakettimatka on matka mihin kuuluu (yleensä charter) lennot ja hotelli ja voit ostaa retkiä lisäpalveluna jos haluat. Hotellinkin voit valita useammasta vaihtoehdosta. Tyypillinen matka on esim joku Aurinkomatkojen reissu Kanariansaarille.

Kiertomatka on sellainen missä lennetään ryhmänä reittilennolla kohteeseen ja sen jälkeen liikutaan koko loma samassa ryhmässä majoittuen eri kaupungeissa tai jopa useimmissa maissa. Näitä on esim. Olympia matkatoimiston safarimatkat. Jotenkin tuntuu että ap tarkoittaa kiertomatkaa eikä pakettimatkaa.

Vierailija
17/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkoja on moneen lähtöön. Monet vaikuttavat todella hyvin järjestetyiltä (kaukomaiden kiertomatkat). Itsellä ei sellaisiin ole varaa, jos koko perhe haluaisi mukaan. Halvat peruspakettimatkat taas eivät paljon kiinnosta, mieluummin kierrellään itse valituissa paikoissa.

Vierailija
18/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reissannut paljon omatoimisesti ja muutama pakettimatkakin mahtuu kyytiin. Molemmissa puolensa. Eikä niille retkille tarvitse osallistua vaikka olisikin pakettimatkalla. Ja voi tosiaan viihtyä ihan omissa oloissaan ja tehdä mitä haluaa kohteessa vaikka olisikin pakettimatkalla.

Vierailija
19/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset varaavat halvimmat mahdolliset lennot, airbnb majoituksen. Tulee halvaksi.

Itse ostan ennemmin valmiin paketin. En erityisesti nauti seikkailusta tuntemattomassa kaupungissa, jossa perille päästyäni huomaan airbnb kohteen olevan huijaus, röttelö tai täynnä luteita.

Vierailija
20/32 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt monella termit sekaisin. Pakettimatka on matka mihin kuuluu (yleensä charter) lennot ja hotelli ja voit ostaa retkiä lisäpalveluna jos haluat. Hotellinkin voit valita useammasta vaihtoehdosta. Tyypillinen matka on esim joku Aurinkomatkojen reissu Kanariansaarille.

Kiertomatka on sellainen missä lennetään ryhmänä reittilennolla kohteeseen ja sen jälkeen liikutaan koko loma samassa ryhmässä majoittuen eri kaupungeissa tai jopa useimmissa maissa. Näitä on esim. Olympia matkatoimiston safarimatkat. Jotenkin tuntuu että ap tarkoittaa kiertomatkaa eikä pakettimatkaa.

Kiertomatka on pakettimatka, vain parempi sellainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi