Millainen maisteri ei saa vakitöitä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen tohtori ei saa töitä?
Sellainen, joka haluaisi työllistyä yksityiselle puolelle.
Siellä pelätään liian kouluttautuneita ihmisiä, tai ei käsitetä, että tohtoriksi opiskeleminen ei ole mitään haalarit päällä bilettämistä, vaan tutkijana työskentelemistä.
Ei tarvitse olla kuin alkoholisti, niin onnistuu ryssimään upean uran tutkijana ja yrittäjänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Uimamaisteri ja riemumaisteri?
Jos ikää on niin paljon, että maisteriksi valmistumisesta on 50 vuotta tai yli, työllistyminen tuskin on päivänpolttava huolenaihe. Vaan mistä sen tietää jatkossa, jos eläkeikää edelleen nostetaan.
Dunning-kruegereita ovat kirjoitti:
Työttömät korkeakoulutet ovat kyllä mielestäni aika daijua porukkaa, käyvät vuosia koulua eivätkä edes kykene työllistämään itsekään. Siinä on kyllä hakattu päät seinään vuosia, ja kuvitellaan olevansa kovint älykkäitä, vaikka todellisuudessa älykäs olisi jo töissä. Ei olis kannattanut opiskella alaa joka ei työllistä, nämä asiat älykäs olisi selvittänyt jo ennne alan valintaa.
Itse asiassa, opiskelin maisterin tutkinnon alalta, missä on hyvä työllisyys. Sattuneista ja tapahtuneista syistä valmistuin "liian vanhana", joten en kelvannut enää työelämään. Nyt opiskelen ei-akateemisia opintoja, jotka valmistavat minua työllistymään itsenäisenä yrittäjänä alalle, mikä ei millään tavalla liity yliopisto-opintoihini.
Sukupuolen tutkimus ei työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1990-luvun lama osittain ratkaistiin sillä, että koulutusmääriä lisättiin yliopistoihin ja tämä ei vastannut työelämän tarpeita. Toinen iso asia on ammattikorkeakoulut joista valmistuneet kilpailevat samoista töistä yliopiston käyneiden kanssa.
Suomessa alkaa olla liian vanha työhaastatteluihin noin 45+ vuotiaana eli kaikki nämä 1990-luvulla varmasta työttömyydestä yliopistoon pelastetut alkavat pitkän matkan työttömyyskortistosta eläkkeelle.
Suomalainen työelämä edellyttää liian täsmällistä koulutusta. Muualla maailmassa yliopistotutkinto on merkki siitä, että ihminen kykenee oppimaan ja prosessoimaan oppimaansa, joten yliopistotutkinnolla, millä tahansa, työllistyy varmasti.
Suomessa on koulutusohjelmia joka lähtöön ja kun HR ja rekrytoiva esimies eivät tiedä mitä tarkoittaa vaikkapa tietojenkäsittelytiede, he olettavat sen olevan jotain IT-tuen tapaista, vaikka kyseessä on varsin vaativa ja matemaattinen tutkinto.
AMK on oma lukunsa. Liian paljon näkyy työpaikkailmoituksia, joissa lukee "koulutukseltasi olet esim. tradenomi, KTM tai DI" kun tradenomi ja KTM ovat ihan eri tason tutkintoja. Työ, johon tradenomi on tyytyväinen, on maisterille tylsää.
Tähän olen törmännyt, että rekrytoijat eivät tiedä, mitä tutkintoni tarkoittaa. Kun on etsitty oman alani DI:tä töihin, ja minä olen kertonut, että olen ko. alan maisteri, ovat ihmetelleet, että mitä sellainen tekee. Olen kertonut, että samaa kuin alan DI:t. Ovat sanoneet, että laita hakemus tulemaan. Ei ole haastattelukutsua kuulunut. Ilmeisesti löysivät sen haluamansa DI:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1990-luvun lama osittain ratkaistiin sillä, että koulutusmääriä lisättiin yliopistoihin ja tämä ei vastannut työelämän tarpeita. Toinen iso asia on ammattikorkeakoulut joista valmistuneet kilpailevat samoista töistä yliopiston käyneiden kanssa.
Suomessa alkaa olla liian vanha työhaastatteluihin noin 45+ vuotiaana eli kaikki nämä 1990-luvulla varmasta työttömyydestä yliopistoon pelastetut alkavat pitkän matkan työttömyyskortistosta eläkkeelle.
Suomalainen työelämä edellyttää liian täsmällistä koulutusta. Muualla maailmassa yliopistotutkinto on merkki siitä, että ihminen kykenee oppimaan ja prosessoimaan oppimaansa, joten yliopistotutkinnolla, millä tahansa, työllistyy varmasti.
Suomessa on koulutusohjelmia joka lähtöön ja kun HR ja rekrytoiva esimies eivät tiedä mitä tarkoittaa vaikkapa tietojenkäsittelytiede, he olettavat sen olevan jotain IT-tuen tapaista, vaikka kyseessä on varsin vaativa ja matemaattinen tutkinto.
AMK on oma lukunsa. Liian paljon näkyy työpaikkailmoituksia, joissa lukee "koulutukseltasi olet esim. tradenomi, KTM tai DI" kun tradenomi ja KTM ovat ihan eri tason tutkintoja. Työ, johon tradenomi on tyytyväinen, on maisterille tylsää.
Tähän olen törmännyt, että rekrytoijat eivät tiedä, mitä tutkintoni tarkoittaa. Kun on etsitty oman alani DI:tä töihin, ja minä olen kertonut, että olen ko. alan maisteri, ovat ihmetelleet, että mitä sellainen tekee. Olen kertonut, että samaa kuin alan DI:t. Ovat sanoneet, että laita hakemus tulemaan. Ei ole haastattelukutsua kuulunut. Ilmeisesti löysivät sen haluamansa DI:n.
...joka oli vieläpä mies.
t. samassa junassa
Esimerkiksi tällainen maisteri, joka on tehnyt 25 vuoden katkeamattoman putken pitkiä projekteja ja eräänä aamuna huomaa laman vieneen osan töistä, vuokratyöfirmojen kahmineen loput ja koronan viimeistelleen tilanteen.
Missä kohtaa sanoin olevani nuorehko ammattilainen?