Apua! Yhtäkkinen sietämätön kutina raajoissa, mistä tämä johtuu?
Olen nyt vuoden sisällä saanut kolme selittämätöntä kutinakohtausta. Viime talvella heräsin keskellä yötä siihen, että käsiin ja jalkoihin levisi sietämätön kutina yhtäkkiä. Aloin voidaan pahoin ja kylmä hiki valui. Mies soitti hätäkeskukseen, mutta päätyivät siihen, ettei ambulanssia lähetetty, koska kohtaus meni ohi. Aamulla soitin lääkärille, joka oli ymmällään. Hänen mukaansa oireet ovat anafylasksian, mutta selvisin allergialääkkeillä eikä kurkku tai silmät menneet umpeen, olin myös nukkumassa eli en syönyt mitään ja mikään hyönteinen ei pistänyt.
Viime kesänä heräsin samaan tunteeseen ja koska olin yksin kotona, pelästyin ja soitin ambulanssin. Otin heti allergialääkkeet. Kaikki mittauksen tehtiin heti ja ainakaan anafylaksia ei tullut kyseeseen.
Tänään taas alkoi käsiä kutista tuttuun tapaan. Otin allergialääkkeet jälleen ja nyt parempi olo.
Aion mennä lääkäriin selvittämään asiaa, mutta onko kellään teistä ollut tällaisia oireita ja jos, niin mikä on ollut syynä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Kuiva iho kutittaa.
No ei nyt mikään kuiva iho kutise sillä tavalla, että hirveän kova kutina alkaa yhtäkkiä kesken unien ja sitten loppuu pian yhtä äkillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihossa ei ole mitään mikä aiheuttaisi kutinan, niin kai jonkinlainen neurologinen syy voisi tulla kyseeseen. En osaa sanoa, voisiko esim. migreenikohtaus olla tuollainen, mutta on siinäkin joskus tosi kummat oireet. Tai jokin muu tilapäinen häiriö aivoissa.
Lähes pakko olla jotain tuollaista, jos kerran kutina ei kestä kauaa vaan se on vain hetkellistä.
Minulla on nahkasohva (aitoa nahkaa) kotona joka aiheuttaa allergiaa siten että jalat ja käsivarret kutisevat. Joten suojaan ihoani vaatteilla että en joudu kosketuksiin.
Oletko itse hankkinut kotiisi jotain joka aiheuttaa allergiaa?
Pum pam pom, maksa verraton
Poks riks raks, meni p a s k a k s
Auts oi voi, ilman et olla voi
Oijjoi joi se fibroosin sulle toi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai paniikkikohtaus aiheuta jalkoihin kutinaa? Sen sijaan selittämätön kutina voi aiheuttaa sen, että hyperventiloi. Pelästyy.
Olen saanut paniikkikohtauksen kahdesti elämässäni. Kummassakin tilanteessa kyse oli astmakohtauksesta, joka ei lähtenyt avaavalla lääkkeellä laukeamaan. Hätäpäissään sitä sitten haukkoi henkeään kuin kala kuivalla maalla.
Kutinoihin en muuta osaa sanoa kuin, että itseäni taatusti kutisee, jos pyykinpesuaine ei ole kunnolla huuhtoutunut vaatteista pois. Ei auta antihistamiinit. Kerran olin kropastani aivan punakirjavia rantuja täynnä ja säikähdin, että mikä ihmeen ihosairaus mulla on. Sen jälkeen olen kyllä tosi tarkasti mitannut pesuaineen ja valinnut neljä huuhtelukertaa.
Mulla on kans muutaman kerran tullut aivan hysteerinen kutina käsivarsiin ja syy oli pesuaine, jota käytän muutenkin, ja siksi en sitä tajunnut. Tällä kertaa olin kai annostellut vähän liikaa. Sekin hämäsi, kun vain käsivarret kutisivat
Tämä on todella hyvä muistutus annostelun tärkeydestä. Hyvä tapa sulkea pois reaktion aiheuttajia. Ap
Eikös ne ulkomailta tuotetut nahkahuonekalut aiheuttaneet joillekin kaameaa kutinaa? Nahka sinänsä ei aiheuttane onglemia, mutta ne kaikki käsittely- ja viimeistysaineet, joita siihen käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Anafylaksia, eli allerginen reaktio johonkin aineeseen. Seuraa myös syömistäsi ja yritä löytää joku yhdistävä tekijä noille.
Tämä oli ensimmäinen ajatukseni. Mutta heräsin klo 3 aikaan aamuyöllä pahimpaan reaktioon ja ymmärtääkseni anafylaksia tulee noin puolen tunnin kuluttua sen aiheuttajan syömisestä/ hyönteisen pistoksesta? Lisäksi selvisin kohtauksesta antihistamiinilla tai se meni itsestään ohi (en siis tiedä johtuiko ohi meneminen allrrgialääkkeestä), kun anafylaksia ei kai mene koskaan ohi ilman adrenaliinipiikkiä ym. lääkkeitä. Ao
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihossa ei ole mitään mikä aiheuttaisi kutinan, niin kai jonkinlainen neurologinen syy voisi tulla kyseeseen. En osaa sanoa, voisiko esim. migreenikohtaus olla tuollainen, mutta on siinäkin joskus tosi kummat oireet. Tai jokin muu tilapäinen häiriö aivoissa.
Lähes pakko olla jotain tuollaista, jos kerran kutina ei kestä kauaa vaan se on vain hetkellistä.
No tämä! Mietin urticariaa, mutta kun ihoon ei tule ihottumaa, vaan kutina on ihon alla tavallaan. Minulla ei ole ikinä ollut migreeniä... ja nopeasti tosiaan meni ohi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuiva iho kutittaa.
No ei nyt mikään kuiva iho kutise sillä tavalla, että hirveän kova kutina alkaa yhtäkkiä kesken unien ja sitten loppuu pian yhtä äkillisesti.
Ei, ja ekalla kerralla tuli huono olo ja kylmä hiki. Jotain muuta tässä on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pölypunkit patjassa?
Tämä viimeisin kutina alkoi ihan päivällä. Lisäksi kutinaa on esiintynyt 3 kertaa vuoden aikana. Petauspatjan olen vaihtanut noin vuosi sitten. Ap
Histamiini reaktio, kun menee allergialääkkeellä ohi.
Onko ihossa mitään paukamia tms?
Vierailija kirjoitti:
Histamiini reaktio, kun menee allergialääkkeellä ohi.
Onko ihossa mitään paukamia tms?
Ihossa ei ollut mitään merkkejä, kädet olivat punaiset, mutta minä myös raavin niitä tosi paljon. Ei paukamia, ihottumaa tai muuta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuiva iho kutittaa.
Ei, ja ekalla kerralla tuli huono olo ja kylmä hiki. Jotain muuta tässä on. Ap
Kylmä hiki ja huono olo? Eikös ne kutinan kanssa viittaa satavarmasti maksaan? Tai haimaan?
Oletko sairastanut koronan?
Long covid oireissa on mainittu myös kutinaa raajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä! Mietin urticariaa, mutta kun ihoon ei tule ihottumaa, vaan kutina on ihon alla tavallaan. Minulla ei ole ikinä ollut migreeniä... ja nopeasti tosiaan meni ohi. Ap
Itselläni urticaria ja välillä kyllä ollut juuri tuollaista et kutiaa yhtäkkiä niin hirveän paljon että tosissaan sattuu mutta ihossa ei kuitenkaan näy mitään ihottumaa tms. Hysteerisestä raapimisesta jää sit jäljet. Itselläni tietyt kankaat, pesuaineet, kylmä, laukaisee, mutta kuitenkin heti kun joudun kosketuksiin ko. materiaalin kanssa, ei tolleen yhtäkkiä keskellä yötä... Itselläni auttanut pahimpiin kohtauksiin suihkuun meno, niin ikään en kärsi vaivasta kuumissa ja kosteissa maissa ollenkaan, Suomessa lähinnä talvella ja ihon ollessa kuiva, enkä joka talvi myöskään, tulee ja menee.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sairastanut koronan?
Long covid oireissa on mainittu myös kutinaa raajoissa.
En ole sairastanut koronaakaan, joten sekään ei tätä selitä. Ap
Lymfoomat aiheuttaa kutinaa
Maksakirroosi myös
Luteet
Maksa- ja munuaissairaudet, diabetes, eräät syövät, MS-tauti ja Parkinsonin tauti, kilpirauhassairaudet, HIV ja psyykkiset tekijät voivat aiheuttaa ihon kutinaa. Lääkkeistä mm. statiinit (kolesterolilääkkeet), eräät verenpainelääkkeet ja antibiootit sekä voimakkaaseen kipuun käytettävät opioidit voivat joillakin käyttäjillä olla ihon kutinan syynä.
Anafylaksia, eli allerginen reaktio johonkin aineeseen. Seuraa myös syömistäsi ja yritä löytää joku yhdistävä tekijä noille.