Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Yhtäkkinen sietämätön kutina raajoissa, mistä tämä johtuu?

Vierailija
02.10.2021 |

Olen nyt vuoden sisällä saanut kolme selittämätöntä kutinakohtausta. Viime talvella heräsin keskellä yötä siihen, että käsiin ja jalkoihin levisi sietämätön kutina yhtäkkiä. Aloin voidaan pahoin ja kylmä hiki valui. Mies soitti hätäkeskukseen, mutta päätyivät siihen, ettei ambulanssia lähetetty, koska kohtaus meni ohi. Aamulla soitin lääkärille, joka oli ymmällään. Hänen mukaansa oireet ovat anafylasksian, mutta selvisin allergialääkkeillä eikä kurkku tai silmät menneet umpeen, olin myös nukkumassa eli en syönyt mitään ja mikään hyönteinen ei pistänyt.
Viime kesänä heräsin samaan tunteeseen ja koska olin yksin kotona, pelästyin ja soitin ambulanssin. Otin heti allergialääkkeet. Kaikki mittauksen tehtiin heti ja ainakaan anafylaksia ei tullut kyseeseen.
Tänään taas alkoi käsiä kutista tuttuun tapaan. Otin allergialääkkeet jälleen ja nyt parempi olo.
Aion mennä lääkäriin selvittämään asiaa, mutta onko kellään teistä ollut tällaisia oireita ja jos, niin mikä on ollut syynä?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä, jos jollain on kokemusta tästä. Muutoin jo hyviä vastauksia ja varailen uutta aikaa lääkärille. Ap

Vierailija
42/52 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykosomaattinen juttu  + paniikkihäiriö.

Säikähdätkö yleensä helposti ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli ihan samanlaista oireilua aspartaamista ja muista keinotekoisista makeutusaineista.

En tiedä oliko varsinaista allergiaa vai neurologista - tuli nimittäin muitakin neurologisia oireita, kuten migreeniä ja huimausta.

Välttäisin noita aineita ainakin!

Vierailija
44/52 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urtikaria...ainoo et urtikariaan ei kyl auta allergialääkkeet vaan kortisoni (sisäisesti). Mut se alkaa usein yöllä ja ei liity mihinkään syömisiin

Vierailija
45/52 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja urtikaria ei niinkään ole mitään perinteistä "ihottumaa" vaan ihon alta tuleva jumalaton kutina, alue voi olla turvoksissa/paukamilla ja punoittava. Ei pysy yhdessä kohdassa 24h kauempaa, joko häviää/,vaihtaa paikkaa.

Vierailija
46/52 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urtikaria...ainoo et urtikariaan ei kyl auta allergialääkkeet vaan kortisoni (sisäisesti). Mut se alkaa usein yöllä ja ei liity mihinkään syömisiin

Minulla on ollut urticaria tietyn lääkkeen ottamisen yhteydessä. Silloin tuli paha ihottuma. Se kyllä alkoi samalla tapaa kuin tämäkin kutina. Mutta kutinan lopuksi tuli se hirveä olo ja kylmä hiki. Tätä jäin miettimään. Ap

Vierailija
47/52 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urtikariaan auttavat ensisijaisesti antihistamiinit ja näin juuri oli omalla kohdalla. Oireet voivat tulla yhtäkkisesti ja ilman erityistä laukaisevaa tekijää, kuten itsellä kävi yöllä. Luulen, että tästä on ollut kyse, mutta toki palaan vielä lääkärille. Kiitos teille avusta, olo on ollut rauhallisempi kun olen lukenut kommenttejanne! Ap

Vierailija
48/52 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihossa ei ole mitään mikä aiheuttaisi kutinan, niin kai jonkinlainen neurologinen syy voisi tulla kyseeseen. En osaa sanoa, voisiko esim. migreenikohtaus olla tuollainen, mutta on siinäkin joskus tosi kummat oireet. Tai jokin muu tilapäinen häiriö aivoissa.

Lähes pakko olla jotain tuollaista, jos kerran kutina ei kestä kauaa vaan se on vain hetkellistä.

No tämä! Mietin urticariaa, mutta kun ihoon ei tule ihottumaa, vaan kutina on ihon alla tavallaan. Minulla ei ole ikinä ollut migreeniä... ja nopeasti tosiaan meni ohi. Ap

Itselläni urticaria ja välillä kyllä ollut juuri tuollaista et kutiaa yhtäkkiä niin hirveän paljon että tosissaan sattuu mutta ihossa ei kuitenkaan näy mitään ihottumaa tms. Hysteerisestä raapimisesta jää sit jäljet. Itselläni tietyt kankaat, pesuaineet, kylmä, laukaisee, mutta kuitenkin heti kun joudun kosketuksiin ko. materiaalin kanssa, ei tolleen yhtäkkiä keskellä yötä... Itselläni auttanut pahimpiin kohtauksiin suihkuun meno, niin ikään en kärsi vaivasta kuumissa ja kosteissa maissa ollenkaan, Suomessa lähinnä talvella ja ihon ollessa kuiva, enkä joka talvi myöskään, tulee ja menee.

Mulla hiki saattaa laukaista urticarian, ehkä myös ap on hikoillut unissaan ja siitä tulee tuollainen kohtaus?

Vierailija
49/52 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan saman keskustelun uudelleen. Eilen yöllä heräsin jälleen limakalvojen ja käsien kovaan kutinaan, ihossa ei ollut näkyvää ihottumaa, mutta kädet olivat punaiset. Otin heti 2 antihistamiinilääkettä ja kyypakkauksen, eikä reaktio edennyt, vaan kutina loppui vähitellen. En voinut myöskään pahoin tällä kertaa. Kyselen vielä, onko muilla ollut tällaista? Menossa jälleen lääkäriin. Ap

Vierailija
50/52 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tiedoksi. Sisäelinten syöpä ilmenee kutinakohtauksina. Joskus kutina on niin kova että raapii ihon verille. Kutinaa voi olla myös selässä ja päässä. 

Voi esiintyä myös ihottumana, jolloin hoidetaan oiretta ei syytä. 

Veri- ja virtsakokeet ja joidenkin sisäelinten ultraäänikoe. Varjoaine koe kuvantamisessa on tarkempi.

Ihottuma ja kutina lakkaa heti leikkauksen jälkeen mikäli kyseessä oli leikattava syöpä.

Vierailija
51/52 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tulla ruokavaliostakin. Joskus allerginen reaktio voi tulla viiveellä: minulla voi mennä siihen joskus tunteja: vähän riippuu siitä missä kohtaa ruoansulatuselimistöä hermostutaan. Joskus tule eheti syömisen jälkeen, joskus 15 minuutin, joskus 20 minuutin, joskus tuntien.

kokeile eliminaatiodieettiä, eli ihan alkuun alat syömään hyvin rajoitettua ruokavaliota, ihan oman kykeneväisyyden mukaan: viikko samaa ruoka-ainetta, tai sitten muutamia ns. varmoja ja seurailet katoaako oireet. Jos katoaa, niin lisäilet sitten vain yhtä ruoka-ainetta kerrallaan kunnes kutina ilmestyy.  Tuo siis rautalankamalli ja luotan siihen, että tajuat tuon mallin toimintaperiaatteen ja osaat soveltaa sen omaan elämääsi.

Se, että allergialääke auttaa, kertoo aika paljon siitä, että jostain yliherkkyydestä on kyse. 

vaatteet, myös petivaatteet kannattaa kokeilla pestä niin, että ensin normaali pesunaineella pesu ja sitten pesu ilman pesuaineita (näin tulee varmasti kaikki pesuainejäämät huuhdotuksi pois vaatteista, jos syyllinen vaikka olisi pesuaine)

entä käyttääkö kumppani jotain voidetta ihollaan, jolle voisit olla allerginen?

Vierailija
52/52 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että olet menossa lääkäriin. Minulla ollut tuontyyppistä oireilua ja joskus lähetettiin ihotautilääkärille (hän oli myös allrgologiaan erikoistunut) ja epäillyksi joutui viljat. Minulta siis kiellettiiin viljat, hirssiä ja tattaria sekä kvinoaa sain syödä. Ja kun jätin viljat pois, niin oireilukin loppui. Nykyisin voin syödä viljoja jonkin verran, mutta en missään nimessä päivittäin. Ehkä 1-2 viikon välein ostan leivän ja syön  sitä parina päivänä eikä tule oireita, mutta siinä se rajani melkein sitten meneekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän