Miksi nykyäidit eivät auta ja tue toisiaan?
Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta heidän lapsuudessaan oli ihan tavallista ystävystyä leikkipuistoissa ja naapurustossa muiden äitien kanssa. Isien ollessa töissä äideillä oli toisistaan seuraa. Jos tarvitsi pariksi tunniksi lapsenvahtia, niin toinen samassa elämäntilanteessa oleva auttoi. Jos lapsi oli sairaana ja kahvi tai maito oli loppu, toiselle äidille soittamalla sai kauppareissuapua. Vastavuoroisesti tietenkin. Ei kai kaikki lapsiperheet sentään asu jossain Jumalan selän takana?
Kommentit (39)
Milloin alkoi tämä nykyäitiys. Toinen, jonka lapset jo aikuisia. Ihan kaupungissa asuttiin, mutta ei tuollaista ihanne idyliä ollut. Aika kullanut muistot?! Jos maito loppui niin kylllä se oli alle kouluikäinen lapsi, joka sen haki ja muutenkin lapset olivat aika omillaan siellä leikkipuistoissa yms. ja aika yksinäistä siellä oli.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:46"]
Koska kaikki energia menee isovanhempien miellyttämiseen. He kuormittavat, mutta eivät auta. Toisaalta taas ne äidit, joiden lapsilla on auttavat isovanhemmat, eivät halua olla tekemisissä sellaisten kanssa, joilla ei ole. Heillä on omat porukkansa. Pahimmat heistä orjuuttavat isovanhemmat lastensa hoitajiksi ja menevät miten itse tahtovat ja lisäksi vielä käyttävät hyväkseen toisia äitejä, niitä joilla ei ole isovanhempiakaan ja jotka toivovat vastavuoroista ystäväperhettä. He käyttävät hyväksi ja ovat tottuneet siihen, että heidän ei tarvitse tehdä itse mitään vastapalveluksia, kun heillä on niin kivat lapsetkin. Yksin oleva äiti erehtyy kysymään apua levänneen näköiseltä äidiltä, vaikka olisi parempi pyytää hyvin väsyneeltä, tyyliin saanko auttaa sinua nyt, vaikka olisin itsekin avun tarpeessa? Kuka jaksaa auttaa silloin toista? No, se on ainut tapa saada apua, kun pelastaa ensin toisen ihmisen! Menee aikaa ennenkuin tämän hoksaa! Kodinhoitajia ei saa väsymyksen vuoksi, vaan silloin joutuu tilanteeseen, että pitäsi viimeisillä voimillaan jaksaa siistiä paikkoja, jotta lapset eivät joutuiis huostaan. Kodinhoitaja tulee valvomaan, että sinä olet suoriutunut! Isovanhemmat tuovat kasan romua, päivittelevät tavaravuoriasi, vaikka vasta viikko sitten kierrätit heidän tuomiaan romuja! Kehuvat itseään, kuinka anteliata ovat, mutta ikävä kyllä... ei nyt ole aikaa jäädä lapsenvahdiksi, sitäpaitsi itsehän olet lapsesi hankkinut.. kyllä se muutaman vuoden päästä helpottaa!
[/quote]
Mutta eikö juuri tuollaisessa tilanteessa olisiparasta antaa piut paut isovanhemmille, lopettaa heidän miellyttämisensä ja alkaa etsimään mukavampaa seuraa muualta? Ei kai ne isovanhemmat kuitenkaan heti klo 8 aamulla ilmesty oven taakse elämääsi pilaamaan?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:37"]Minusta nykyäidit tutustuu toisiinsa tosi tehokkaasti. Omina kotiäitiaikoina oli ihan normaalia, että jos samaan suuntaan menevässä bussissa oli toinen äiti, jonka kanssa synkkasi, vaihdettiin puhelinnumeroita. Meillä oli netissä aikatauluvaraus, jossa eri puistot ja tapaamispaikat, ja sinne sai raksia milloin on minnekin menossa, jotta kaikki muut näkivät mistä puistosta saa seuraa. Meillä, joilla oli suku kaukana, oli oma kerran viikossa kokoontuva tsemppikerho, jonne saivat tulla kaikki jotka jotenkin kaipasivat seuraa tai tukea. Autoimme toisiamme koko ajan, ja henki oli hyvä, jokainen oli tervetullut. Kerran viikossa oli lisäksi perhekahvila jota vedimme vuorotellen. Se oli ihanaa aikaa, ja lapset kasvoivat yhdessä kuin sisarukset, koska nähtiin käytännössä joka päivä.
Sitten muutimme pois tuolta paikkakunnalta, ja täällä ollaan saatu samalla tavalla tsemppiä muilta äideiltä. Nyt on suunnitelmissa ekat pikkujoulut meille, joilla on vähän tarvista kaverille ja halu tutustua uusiin ihmisiin.
[/quote] missäpäin tämmönen? :)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:55"]
Milloin alkoi tämä nykyäitiys. Toinen, jonka lapset jo aikuisia. Ihan kaupungissa asuttiin, mutta ei tuollaista ihanne idyliä ollut. Aika kullanut muistot?! Jos maito loppui niin kylllä se oli alle kouluikäinen lapsi, joka sen haki ja muutenkin lapset olivat aika omillaan siellä leikkipuistoissa yms. ja aika yksinäistä siellä oli.
[/quote]
Ihan 80- ja 90-luvuilla. Eikä aika ole kullannut muistoja vaan sitähän se arki kotiäitinä oli, että ulkoiltiin muiden kotiäitien ja heidän lastensa kanssa. Hiekkalaatikon reunalla istui akkalauma höpisemässä ja toista äitiä saattoi pyytää vahtimaan omaansa vaikka sen aikaa, etät kipaisi itse kaupassa. Leikkipuistoissa oli paljon lapsia äiteineen. Siellä puitiin muiden äitien kanssa enterorokot, sisaruskateudet, töihin paluut jne.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:37"]
No, meillä ei naapurissa ole ketään kotona päivisin ja puistokin on kilometrien päässä ja harvoin olen siellä ketään muita nähnyt kuin minä lapseni kanssa. Näin ainakin meillä Espoossa.
[/quote]
Viestissä nro 4 oli toinen äiti Espoosta. Kannattaisiko sun tarttua hänen tarjoukseensa? Bussit kulkee ja vaunujen tai rattaiden kanssa niissä pääsee ilmaiseksi. Vaikkei ihan naapurustossa olisikaan, niin kuitenkin parempi kuin ei mitään. Tai sitten alat keräämään oman asuinalaueesi äitejä yhteen.
[/quote]
Ei täältä kulje bussit tuohon suuntaan Espoota kovin kummoisesti. Satun tietämään, koska olen töissä sielläpäin. En ole valmis matkaamaan 3 tuntia bussissa tavatakseni jonkun äitikaverin. Se on aika kohtuuton aika.
se yksin puistossa kökkivä äiti
[/quote] No ei ollu kovin kiva vastaus, sanonpa suoraan että tuli vähän paha mielikin. T 4, matinkylästä
Olisi kahden aikuisen lapsen äitinä mielenkiintoista lukea 20 vuotta vanhaa keskustelupalstaa olisiko kaikki niin paljon paremmin kun nykyään huokaillaan. Itse en jaksa sitä uskoa. Nythän on vain niin paljon kaikki paremmin, ettemme ymärrä kuinka paljon huonommin kaikki oli ennen.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:05"]
Olisi kahden aikuisen lapsen äitinä mielenkiintoista lukea 20 vuotta vanhaa keskustelupalstaa olisiko kaikki niin paljon paremmin kun nykyään huokaillaan. Itse en jaksa sitä uskoa. Nythän on vain niin paljon kaikki paremmin, ettemme ymärrä kuinka paljon huonommin kaikki oli ennen.
[/quote]
Ehkä 20 vuotta sitten oli paljon paremmin juuri siksi, että ei ollut keskustelupalstoja?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:44"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:37"] No, meillä ei naapurissa ole ketään kotona päivisin ja puistokin on kilometrien päässä ja harvoin olen siellä ketään muita nähnyt kuin minä lapseni kanssa. Näin ainakin meillä Espoossa. [/quote] Viestissä nro 4 oli toinen äiti Espoosta. Kannattaisiko sun tarttua hänen tarjoukseensa? Bussit kulkee ja vaunujen tai rattaiden kanssa niissä pääsee ilmaiseksi. Vaikkei ihan naapurustossa olisikaan, niin kuitenkin parempi kuin ei mitään. Tai sitten alat keräämään oman asuinalaueesi äitejä yhteen. [/quote] Ei täältä kulje bussit tuohon suuntaan Espoota kovin kummoisesti. Satun tietämään, koska olen töissä sielläpäin. En ole valmis matkaamaan 3 tuntia bussissa tavatakseni jonkun äitikaverin. Se on aika kohtuuton aika. se yksin puistossa kökkivä äiti [/quote] No ei ollu kovin kiva vastaus, sanonpa suoraan että tuli vähän paha mielikin. T 4, matinkylästä
[/quote]
No, matkustaisitko itse ihan mielelläsi 3 tuntia busseissa ja välillä värjöttelisit tien poskessa pysäkillä? Ja rattaissa viihtymätön lapsi kiljuisi koko matkan ajan?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:44"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:37"] No, meillä ei naapurissa ole ketään kotona päivisin ja puistokin on kilometrien päässä ja harvoin olen siellä ketään muita nähnyt kuin minä lapseni kanssa. Näin ainakin meillä Espoossa. [/quote] Viestissä nro 4 oli toinen äiti Espoosta. Kannattaisiko sun tarttua hänen tarjoukseensa? Bussit kulkee ja vaunujen tai rattaiden kanssa niissä pääsee ilmaiseksi. Vaikkei ihan naapurustossa olisikaan, niin kuitenkin parempi kuin ei mitään. Tai sitten alat keräämään oman asuinalaueesi äitejä yhteen. [/quote] Ei täältä kulje bussit tuohon suuntaan Espoota kovin kummoisesti. Satun tietämään, koska olen töissä sielläpäin. En ole valmis matkaamaan 3 tuntia bussissa tavatakseni jonkun äitikaverin. Se on aika kohtuuton aika. se yksin puistossa kökkivä äiti [/quote] No ei ollu kovin kiva vastaus, sanonpa suoraan että tuli vähän paha mielikin. T 4, matinkylästä
[/quote]
Älä välitä *hali* Vaan eipä tarvitse ihmetellä, miksi yksin kökkivä äiti on yksin kökkivä äiti. Toivottavasti sinä löytäisit mukavaa äitiseuraa itsellesi.
t. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:55"]
[/quote]
Ihan 80- ja 90-luvuilla. Eikä aika ole kullannut muistoja vaan sitähän se arki kotiäitinä oli, että ulkoiltiin muiden kotiäitien ja heidän lastensa kanssa. Hiekkalaatikon reunalla istui akkalauma höpisemässä ja toista äitiä saattoi pyytää vahtimaan omaansa vaikka sen aikaa, etät kipaisi itse kaupassa. Leikkipuistoissa oli paljon lapsia äiteineen. Siellä puitiin muiden äitien kanssa enterorokot, sisaruskateudet, töihin paluut jne.
[/quote]
Wau! Sitten teitä oli joukko onnekaita äitejä. 80-luvun lopussa äiti tuu ikkunaan aikaan elänyt.
Minusta oli onnekasta ettei ollut keskustelupalstoja kun lapseni olivat pieniä. Paljon enemmän mulla oli aikaa lapsilleni ja perheen ja kodin hoitamiseen ja kaikkeen ennen kuin aloin roikkua täällä. On tämä palsta toki jotakin antanutkin mutta tämä on myös ihan hirveä aika- ja energiasyöppö. Eli jos haluatte paremman elämän niin kone kiinni ja porttikielto kaikille tällaisille sivuille. Mun kokemukseni mukaan.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:05"]
[/quote]
Ehkä 20 vuotta sitten oli paljon paremmin juuri siksi, että ei ollut keskustelupalstoja?
[/quote]
Kyllä silloin samaa saatanallista syyllistämistä oli. :D Mutta se oli paljon rehellisempää, kun ihan kasvotusten katsottiin lempeästi hymyillen nenän vartta pitkin ja paheksuttiin jo siellä kaupassa isoon äänen, eikä menty verkkoon tekemään aloituksia kaupassa nähtyä.
Emmä tiedä olen nyt kaksi vuotta käynyt tossa leikkipuistossa ja asukastilassa ja kyllä vielä ollaan kaukana siitä, että kenenkään kanssa edes näkisi noitten paikkojen ulkopuolella.
Kyllä minä ainakin olen löytänyt ihania äitikavereita ja autetaan toisiamme jne. Aika paljon se on varmaan myös itsestä kiinni. Jos siellä nyrpeänä nokka pystyssä istuu hiekkalaatikolla niin ei saa ehkä niin helposti seuraa. Itse en ole niin hirveän viimeisen päälle trendikäs, ja minuun on helppo tutustua.
Nykyään lastenhoito vaikuttaa olevan vaikeampaa kuin kymmenen vuotta sitten ainakin vauvan keskustelun mukaan. Vauvalla ja pikkulapselle pitää olla kallista merkkivaatetta jotta voi lähteä ihmisten ilmoille ja äidillä pitää olla kroppa viimeisen päälle tikissä ja lisäkkeet ojennuksessa plus stautuksennäyttövaatteet päällä.
Vielä kymmenen vuotta sitten riitti että lapsi oli puhtaissa ja ehjissä vaatteissa ja äitikin sai kulkea halutessaan naturellina marketvaatteet päällä.
Jotenkin tuntuu siltä että merkki- ja materiahössötyksellä yritetään paikata tunnepuolen ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:38"]
Täähän on tällainen "oletko jo lakannut hakkaamasta vaimoasi" -tyyppinen kysymys. Miten niin eivät auta ja tue? Kyllähän auttaa ja tukee, ihan samoin kuin ennenkin. Kaikki eivät auta tai tue, eikä kaikilla ole auttajia ja tukijoita, aivan kuin ennenkin. Toki olisi parasta, jos äidit ja ihan kaikki muutkin olisivat enemmän tekemisissä keskenään sen sijaan, että eristyttäisiin, mutta ei voi väittää, että "ennen" asiat olisivat olleet paremmin. Ei esim. mun äidilläni ollut mitään äitikavereita, mulla taas on.
[/quote]Olen omat lapseni hoitanut 70-luvulla ja silloin puistoporukat vahtivat toistensa lapsia, että pystyi käväisemään kaupassa tai käydä laittamassa pyykit kuivumaan tms.
Nykyään olen n 5 vuotta pyörinyt lastenlasten kanssa puistoissa ja kyllä siellä tervehditään, mutta ei paljon muuta. Olen joskus puistossa joltain nuorelta äidiltä kysellyt asiasta, niin hän on ihmetellyt ja sanonut, ettei kukaan halua ottaa vastuuta toisten lapsista.
Hyvä on, jos jossain puistossa vielä vanha käytäntö toimii.
Nykyään vaan kaikesta haluttaisi rahaa, kuten vanhat vaatteet, jotka 70-luvulla aina lahjoitettiin tarvitseville ja oltiin kuitenkin paljon köyhempiä kuin nykyään.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:37"]
No, meillä ei naapurissa ole ketään kotona päivisin ja puistokin on kilometrien päässä ja harvoin olen siellä ketään muita nähnyt kuin minä lapseni kanssa. Näin ainakin meillä Espoossa.
[/quote]
Viestissä nro 4 oli toinen äiti Espoosta. Kannattaisiko sun tarttua hänen tarjoukseensa? Bussit kulkee ja vaunujen tai rattaiden kanssa niissä pääsee ilmaiseksi. Vaikkei ihan naapurustossa olisikaan, niin kuitenkin parempi kuin ei mitään. Tai sitten alat keräämään oman asuinalaueesi äitejä yhteen.
[/quote]
Ei täältä kulje bussit tuohon suuntaan Espoota kovin kummoisesti. Satun tietämään, koska olen töissä sielläpäin. En ole valmis matkaamaan 3 tuntia bussissa tavatakseni jonkun äitikaverin. Se on aika kohtuuton aika.
se yksin puistossa kökkivä äiti
[/quote]
No sitten keräät yhteen oman alueesi äitejä. Tosin voit toki olla yksinkin, jos viihdyt niin paremmin.