Ahdistaa: Ekaluokkalainen oli kertonut koulussa perheasioistamme
aivan totuuden mukaisesti (liittyen nuoremman sisaruksen kehityksessä esiintyviin ongelmiin). Opettja oli jutellut mieheni kanssa ja tämä oli kieltänyt kaiken! Oli siis tehnyt selväksi, että lapsi oli vain itse keksinyt koulussa kertomiaan juttua.
Olin järkyttynyt mieheni käytöksestä ja kirjoitin opelle viestin, että lapsi oli puhunut aivan totta ja että mieheni oli ehkä vain unohtanut kyseiset asiat.
Mieheni mielestä olen aivan hullu ja ylireagoin. Mitä mieltä?
Kommentit (43)
On normaalia, että lapsi jakaa asioitaan opelle. Ja kyllä ope noista saa tietää, joskus se nuorempikin tulee kouluikään, ja hänen pienryhmäopetuksensa on kyllä silloin opettajien tiedossa. Eikä siinä ole mitään salailtavaa.
Noloa tässä on se, että nyt ope tietää molempien vanhempien valehtelevan, koska onhan selvä, että ei isä ole asiaa unohtanut. Ja valehtelu antaa aina epäluotettavan kuvan ihmisestä.
Ymmärrän ap:n tilannetta. Mulla on mies, joka silloin tällöin kertoo "valkoisia valheita" ja vetelee vähän mutkia suoriksi. Ei hän siis mitenkään tarkoituksella valehtele vaan hänellä on vain sellainen paha tapa, että joskus saattaa vastata helpoimmalla tavalla tai sillä, minkä uskoo kysyjän haluavan kuulla. Kai siinä on kyse hämmennyksestä ja siitä, ettei ole ihan sinut tiettyjen juttujen kanssa, vaan kokee painetta käyttäytyä joittenkin tiettyjen normien mukaan. Se on tosi ärsyttävä ominaisuus, koska minä saatan sitten puhua täysin ristiin hänen juttujensa kanssa tai ainakin vähän eri tavalla, ja olen joutunut sen takia moneen noloon tilanteeseen.
Älkää uskoko kaikkea mitä lapsenne kertoo päiväkodista. Emme mekään usko kaikkea mitä lapsi kertoo kotona tapahtuneen.
Viisas neuvo tuli kun lapsi meni päikkäriin.
Ammattitaitoiset hoitajat osaavat kyllä haistella milloin on tosi kyseessä.