Näkyykö skitsofrenia päälle päin?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ketuttaa olla skitsofreenikko. En halua olla varhaisdementikko.
Liittyykö skitsofreniaan dementiaa.
Ensimmäinen alkuperäinen sairauden nimi oli Dementia praecox. Lue skitsofrenian diagnoosin historiaa.
Nimi vaihdettiin jo sata vuotta sitten, koska tila ei millään tavalla liittynyt dementiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen alkuperäinen sairauden nimi oli Dementia praecox. Lue skitsofrenian diagnoosin historiaa.
Dementia tuli siitä, että joukossa oli aivotulehdusta sairastavia, joiden oireet ovat vähän samat kuin neuroleptilääkkeillä saadaan aikaan. eli älyllistä taantumista ja parkinsonismia. Myöhemmin sairaus tunnistettiin erilliseksi skitsofreniasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimi vaihdettiin jo sata vuotta sitten, koska tila ei millään tavalla liittynyt dementiaan.
"Psykiatri Yrjö Alasen määritelmän mukaan skitsofrenia on ”tavallisesti nuoruudessa tai nuorella aikuisiällä alkava mielisairaus, jolle on tunnusomaista persoonallisuuden toimintojen eheän kokonaisuuden osittainen hajautuminen, kehityksellinen taantuminen, ja taipumus vetäytyä pois suhteista toisiin ihmisiin, subjektiiviseen sisäiseen miellemaailmaan, jota aistinharhat tai harhaluulot enemmän tai vähemmän sävyttävät”.
Akuutti psykoosi hyvin usein näkyy, muuten harvemmin.
LouLou kirjoitti:
Kyllä sen usein näkee,kun on ylipainoa ja homssuinen ulkonäkö.
Nyt sä sekoitat opettajiin.
kannattaa lopettaa ne "diagnoosien" levitykset ettei tule mamia ikävä sen jälkeen.
muuten, anuksen pojan mamilla jotain ongelmia kun anuksen poika itsekin meluaa sitä?