Uudehkoja 80- sekä 90-luvun matkustajalaivoja puretaan uusien päästönormien vuoksi ja uusia rakennetaan tilalle. Voiko tämä olla ympäristöystävällistä kun purkamisesta sekä uuden rakentamisesta koituu valtavasti päästöjä?
Koronarajoituksien vuoksi risteilyt ovat loppuneet ja varustamot romuttavat laivojaan jotta saavat tilaa uusille. Voiko tämä olla ympäristöystävällistä kun rakennetaan alusta asti uutta, eikä korjata vanhaa? Nuo moottorithan olisi aivan hyvin voinut päivittää uusiin.
Kommentit (14)
Moottorin vaihtamiseksi käytännössä koko laiva pitäisi purkaa ja rakentaa uudestaan.
Kyllä voi, mikäli vanhan laivan osia voidaan uusiokäyttää uudessa laivassa. Laivat tuottavat maailmanlaajuisesti muutenkin aivan valtavat määrät päästöjä vuodessa ja on hyvä, jos niiden päästöjä voidaan päivittää pienemmiksi.
Jos rakentamiseen käytetty energia on tuotettu matalapäästöisesti ja laiva rakennetaan kierrätysmateriaalista, en näe ainakaan sen puolesta ongelmaa. Tottakai laivan rakentamisesta koituu valtavasti päästöjä, mutta ne ovat kärpäsen kakka valtameressä vanhempien laivojen käyttöpäästöihin verrattuna.
Laivojen rakentaminen antaa työtä tuhansille työtä.
Se on siksi arvokasta. Päästöjä tulee olemaan aina, ei niistä koskaan kokonaan päästä, ennenkuin kaikki tehtaat sun muut on korjattu siten, että päästöjä tulee vähemmän.
Ja nykyisin on päästömaksut.
Yritykset niin Suomessa kuin muuallakin maksavat helvetillisen määrän rahaa siitä että heidän tehtaistaan tulee päästöjä. Joten ei se niin sanottu saastuttaminen ole ilmaista.
Vaatii suuria investointeja että saastuttamista kyetään vähentämään, siis rahaa uusiin koneisiin ja laitteisiin ja energian tuottamiseen.
Eikä noita koneita ja laitteita ja vähäpäästöisiä juttuja ole edes vielä valmiina.
Ne pitää ensin insinöörien suunnitella, sitten valmistaa ja vasta sitten ne ovat käytössä.
Ei tuollaiset muutokset tapahdu hetkessä, ne ovat parinkymmenen vuoden aikajanalla jo alunperinkin suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, mikäli vanhan laivan osia voidaan uusiokäyttää uudessa laivassa. Laivat tuottavat maailmanlaajuisesti muutenkin aivan valtavat määrät päästöjä vuodessa ja on hyvä, jos niiden päästöjä voidaan päivittää pienemmiksi.
Jos rakentamiseen käytetty energia on tuotettu matalapäästöisesti ja laiva rakennetaan kierrätysmateriaalista, en näe ainakaan sen puolesta ongelmaa. Tottakai laivan rakentamisesta koituu valtavasti päästöjä, mutta ne ovat kärpäsen kakka valtameressä vanhempien laivojen käyttöpäästöihin verrattuna.
Onko rakentamisen päästöt pieni osa? Itse en tiedä, mutta jo pelkästään teräksen tuottaminen tuottaa valtavasti päästöjä. Suomen saastuttavin tehdas tuottaa nimenomaan terästä.
Lisäksi kun purkaminen tehdään käytännössä aina Intiassa, Kiinassa, Turkissa tai vastaavassa maassa missä ympäristöasioille ei anneta juurikaan arvoa, niin epäilyttää onko tämä luonnon kannalta paras vaihtoehto.Omistajille tämä tietenkin on paras kun se katsoo vain kustannuksia ja tulevia tuottoja.
Joka tapauksessa tekee pahaa katsoa kun uudenveroinen alus tuhotaan. - AP
Miksi Suomessa ei pureta aluksia? Toisi töitä Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa ei pureta aluksia? Toisi töitä Suomeen.
Koska sillä ei tienaa.
80-luvun laiva ei kyllä enää mikään kauhean uusi ole. Noilla taitaa yleensä käyttöikä ollakin jotain 30-40 vuotta.
Mikään uudistus mitä nykyään ajetaan ympäristöystävällisyyden nimissä ei ole ekologista vaan täysin päinvastoin. Sähköautot ensommäisenä mutta ihan kaikki. Meillä on meneillään totaalinen hulluus ja kansa hyväksyy ilmapäinä kaikki....
T. Ympäristötieteilijä
Suunnittelivat Raaheen terästehtaan viereen laivojen purkutelakkaa.
Heti ensimmäiseksi sanottiin, ettei Suomesta löydy työvoimaa purkamaan laivoja.
Suomeksi:
Laivojen purkajille ei voida maksaa palkkaa, jolla tulisi Suomessa toimeen.
Onhan jo nähty, että laivojen rakentajillekaan ei voida maksaa suomen palkkatason mukaista palkkaa, vaan esim. hitsaus teetetään mm. intialaisilla alihankkijoilla.
Suomalainen alihankintayrityksen edustaja sanoi, että hitsaustyö alihankkijalta ostettuna pitää maksaa alle 20€/tunti. Tuo siis sisältää hitsarin palkan sosiaalikuluineen, alihankkijan muut kulut, sekä katteen.
Assburger kirjoitti:
Suunnittelivat Raaheen terästehtaan viereen laivojen purkutelakkaa.
Heti ensimmäiseksi sanottiin, ettei Suomesta löydy työvoimaa purkamaan laivoja.
Suomeksi:
Laivojen purkajille ei voida maksaa palkkaa, jolla tulisi Suomessa toimeen.
Onhan jo nähty, että laivojen rakentajillekaan ei voida maksaa suomen palkkatason mukaista palkkaa, vaan esim. hitsaus teetetään mm. intialaisilla alihankkijoilla.
Suomalainen alihankintayrityksen edustaja sanoi, että hitsaustyö alihankkijalta ostettuna pitää maksaa alle 20€/tunti. Tuo siis sisältää hitsarin palkan sosiaalikuluineen, alihankkijan muut kulut, sekä katteen.
Ja vaikka sitä työvoimaa laivan purkamiseen löytyisikin niin seuraavaksi paikalle lyllertää joku vihreä ympäristöministeri vaatimaan että nyt pitää maksaa satamiljoonaa ympäristömaksua kun laivan purkamisesta saattaa tulla roskaa.
Vierailija kirjoitti:
80-luvun laiva ei kyllä enää mikään kauhean uusi ole. Noilla taitaa yleensä käyttöikä ollakin jotain 30-40 vuotta.
Yli 20v laiva alkaa olla jo aika kulahtanut. Suomalainen kaljaturisti on kuluttavaa rahtia.
Kyllä osa noista purettavista risteilijöistä näyttää paremmalta kuin valtaosa ruotsinlaivoista.
Vihervassarin mielestä kyllä on.