Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä linjoilla muita vanhoja ihmisiä jotka ei osaa kuin suomea, ovat siis yksikielisiä? T:Paula

Vierailija
02.10.2021 |

Olen 73-vuotias enkä osaa muita kieliä kuin suomea. Olen kotoisin Varsinais-Suomesta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyaikana taida tällä palstalla ainakaan ole.

Vierailija
2/18 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyaikana taida tällä palstalla ainakaan ole.

Niin, sinä et osaa edes yhtä kieltä. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinais-Suomesta? Eikö siellä ruotsi ole niin yleistä että takkiin tarttuu, varsinkin kun sinulla on ollut sitä koulussa, arvelen että kolmannelta luokalta asti? Merkillistä.

Vierailija
4/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 67 joten ikäero ei ole suuri sinuun.

En olisi elämässäni ja ammatissani tullut toimeen ilman kieliä ja kyllä niitä

jo koulussa opetettiin.

Vierailija
5/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisi se aika erikoista jos ei kieliä osaisi. Jopa mun 80+ anoppini puhuu englantia ja saksaa suomen ja ruotsin lisäksi, kouluissa oppinut

Itse olen "vasta" 61v mutta mulla on ollut englanti työkielenä v 1992 lähtien, ranskaakin olisin tarvinnut mutta sitä en ole koskaan opiskellut

Vierailija
6/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vain 47 mutta en osaa kuin suomea. Olen minä toki koulussa pakkoruotsia ja englantiakin joutunut lukemaan mutta mitään niistä en muista kun en ole koskaan tarvinnut.

Vierailija
7/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisi se aika erikoista jos ei kieliä osaisi. Jopa mun 80+ anoppini puhuu englantia ja saksaa suomen ja ruotsin lisäksi, kouluissa oppinut

Itse olen "vasta" 61v mutta mulla on ollut englanti työkielenä v 1992 lähtien, ranskaakin olisin tarvinnut mutta sitä en ole koskaan opiskellut

Ei se noissa vanhemmissa ikäluokissa ihan tavatonta ole, ettei osaa. Esim. oma äitini ei osaa. 10-lapsinen perhe, ja koska kaikille ei ollut varaa maksaa kouluja, tytöt kävi vaan sen 4 vuoden minimi pakollisen, oliko se nyt kansakoulu nimeltään, eikä siellä opetettu kieliä. Oppikoulussa opetettiin mutta sinne ei ollut varaa köyhissä maalaistölleissä kaikkia usein laittaa. 

Vierailija
8/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vain 47 mutta en osaa kuin suomea. Olen minä toki koulussa pakkoruotsia ja englantiakin joutunut lukemaan mutta mitään niistä en muista kun en ole koskaan tarvinnut.

Miten voi välttyä törmäämästä englanninkielisiin ilmauksiin? Mitä sinusta tarkoittaa citymarket suomeksi? Myös televisiota tulee paljon englanninkielistä ohjelmaa ja osalla niistä myös täysin englanninkielinen nimi.

Vierailija
9/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei junttius ole iästä kiinni.

Vierailija
10/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se noissa vanhemmissa ikäluokissa ihan tavatonta ole, ettei osaa. Esim. oma äitini ei osaa. 10-lapsinen perhe, ja koska kaikille ei ollut varaa maksaa kouluja, tytöt kävi vaan sen 4 vuoden minimi pakollisen, oliko se nyt kansakoulu nimeltään, eikä siellä opetettu kieliä. Oppikoulussa opetettiin mutta sinne ei ollut varaa köyhissä maalaistölleissä kaikkia usein laittaa. 

Kansakoulussa opetettiin kylläkin ruotsia tai saksaa 3. ja 4. luokka.

Vierailija
11/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tarvitsemien on jännä juttu. Jos ei osaa, ei tarvitsekaan, eli välttää joutumasta tilanteisiin joissa voisi tarvita. Vaikka matkustaessa Porvooseen voi ruotsinkielen osaamisesta on hyötyä, mutta ei sitä tarvitse, jos voi asioida suomeksikin.

Vierailija
12/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä oletkin ollut juntti syntymästäsi saakka. Junttiudella ja kielitaidolla ei kutienkaan ole mitään tekemistä keskenään.

Vierailija
13/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä oletkin ollut juntti syntymästäsi saakka. Junttiudella ja kielitaidolla ei kutienkaan ole mitään tekemistä keskenään.

Mä olen kyllä vähän eri mieltä. Kyllähän se kaventaa elinpiiriä ja kokemuksia jos ei osaa kuin suomea. Moniko uskaltaa lähteä reissuun täysin kielitaidottomana? Moniko uskaltaa tutustua vierasmaalaisiin ihmisiin joiden suomenkieli ei ole tarpeeksi hyvä keskusteluun. Miten monta mielenkiintoista työpaikkaa jää saamatta kielitaidottomuuden takia? Joka paikassa törmää vieraskielisiin sanoihin, jo ruokakaupassa monet ruoka-aineet kuulostaa tai on kirjoitusasultaan vieraskielisiä. Miten ymmärtää mitä ostaa ja mitä niillä aineksilla tehdään - vai jääkö sitäkin kokemusta vaille? Kumppaniakaan ei voi ottaa kuin toisesta samanlaisesta, jo ruotsinkielinen olisi varmaan kauhistus!

Aika suppeaksi vetää elämän. 

Vierailija
14/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä vähän eri mieltä. Kyllähän se kaventaa elinpiiriä ja kokemuksia jos ei osaa kuin suomea. Moniko uskaltaa lähteä reissuun täysin kielitaidottomana? Moniko uskaltaa tutustua vierasmaalaisiin ihmisiin joiden suomenkieli ei ole tarpeeksi hyvä keskusteluun. Miten monta mielenkiintoista työpaikkaa jää saamatta kielitaidottomuuden takia? Joka paikassa törmää vieraskielisiin sanoihin, jo ruokakaupassa monet ruoka-aineet kuulostaa tai on kirjoitusasultaan vieraskielisiä. Miten ymmärtää mitä ostaa ja mitä niillä aineksilla tehdään - vai jääkö sitäkin kokemusta vaille? Kumppaniakaan ei voi ottaa kuin toisesta samanlaisesta, jo ruotsinkielinen olisi varmaan kauhistus!

Aika suppeaksi vetää elämän. 

Minä en osaa kuin suomea (olen 38v) mutta hyvin olen menestynyt elämässäni. Olen yksityisyrittäjä ja työllistän tällä hetkellä itseni lisäksi viisi muuta henkilöä. En minä vaadi heiltä muuta kuin riittävää suomen kielen osaamista ja tietenkin myös alan osaamista. Tosin perehdytämme tarvittaessa tehtäviin jos on tarvetta.

Kerran työhaastatteluun saapui henkilö joka ei osannut kunnolla suomea joten välillämme oli aika paha kielimuuri. Sen verran sain selville, että hänellä oli useamman vuoden kokemus alalta mutta kun yhteistä kieltä ei ollut niin en voinut tietenkään palkata häntä. Me asumme Suomessa ja täällä pitää osata suomea. Ei minua kiinnosta vaikka hän olisi ollut maailman paras tällä alalla.

Vierailija
15/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

85-vuotias isäni puhuu 7:ää kieltä. 4 niistä oppi koulussa ennen yliopistoa, eli kyllä ennen vanhaankin kieliä oli mahollisus oppia!

Vierailija
16/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja osaan kirjoittaa "mahdollisuus", ylempänä näppäilyvirhe.

Vierailija
17/18 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ikään mennessä on jo ollut runsaasti aikaa opiskella kieliä. Osaan suomen lisäksi ruotsia, englatia ja saksaa sekä auttavasti ranskaa. Terveisin Salme 70 v.

Vierailija
18/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ottanut asioista selvää, ennenkuin tumpelo kirjoitit:

”Ei se noissa vanhemmissa ikäluokissa ihan tavatonta ole, ettei osaa. Esim. oma äitini ei osaa. 10-lapsinen perhe, ja koska kaikille ei ollut varaa maksaa kouluja, tytöt kävi vaan sen 4 vuoden minimi pakollisen, oliko se nyt kansakoulu nimeltään, eikä siellä opetettu kieliä. Oppikoulussa opetettiin mutta sinne ei ollut varaa köyhissä maalaistölleissä kaikkia usein laittaa.”

Äitisi EI OLE neljällä vuodella koulusta selvinnyt! Ei vain ole! Roskaa puhut! Olisit lukenut jotain Suomen kouluhistoriasta ennenkuin tänne kirjoitit!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan