Vela, minkälaiset vanhemmat sinulla on?
Oletko itse ollut lapsena ja nuorena hankala ja ikävä lapsi? Onko vanhempasi vieläkin sinuun sidottuja, oletko heille pallo jalassa ja murheenkryyni? Oletko aina ajatellut että vanhempiesi ei olisi pitänyt hankkia sinua ja mahdollisia sisaruksiasi elämäänsä pilaamaan?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:34"]
Taaaas näitä keskusteluja. Miks ap luulet että velan mielestä lapsi pilaisi ihmisen elämän?
[/quote]
Koska tälle palstalle on viime aikoina tullut näitä "velojen", tai mitä lie trolleja ovat, aloituksia pilvin pimein, joissa väitetään että lapset pilaa elämän ja niihin on sidottuna lopun ikää. Jos olet nämä ketjut onnistunut välttämään, niin ihmettelen. Tuntuu kun näitten "velojen" kirjoituksia lukee, että eivätkö nämä ihmiset ole kokeneet lapsena normaalia perhe-elämää, kun eivät tajua sitä että elämä on sellaista että joskus on ikävää ja joskus kivaa, oli lapsia tai ei.
ap
Olen ollut hiljainen, ujo ja arka. Myöhemmin koulukiusattu. En tosin koskaan kertonut tuosta kiusaamisesta vanhemmilleni, en edes tiedä miksi en. Olen aina ollut ihan isän tyttö ja olen sitä edelleen. Molempien vanhempien kanssa kuitenkin läheiset välit.
Enkä minä ole sitä mieltä, että lapset ovat inhottavia tai ärsyttäviö tms. Pidän kovasti lapsista ja olen ammatiltani lastentarhanopettaja. Saan olla työpäiväni aikana ihanien ja mahtavien lasten kanssa, mutta en vain halua sellaista itselleni :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:34"]
Taaaas näitä keskusteluja. Miks ap luulet että velan mielestä lapsi pilaisi ihmisen elämän?
[/quote]
Koska tälle palstalle on viime aikoina tullut näitä "velojen", tai mitä lie trolleja ovat, aloituksia pilvin pimein, joissa väitetään että lapset pilaa elämän ja niihin on sidottuna lopun ikää. Jos olet nämä ketjut onnistunut välttämään, niin ihmettelen. Tuntuu kun näitten "velojen" kirjoituksia lukee, että eivätkö nämä ihmiset ole kokeneet lapsena normaalia perhe-elämää, kun eivät tajua sitä että elämä on sellaista että joskus on ikävää ja joskus kivaa, oli lapsia tai ei.
ap
[/quote]
Ovatko nämä velat sanoneet, että lapset pilaavat kaikkien ihmisten elämän, vaiko että ne pilaisivat vain heidän elämänsä?
Yllättäen niinkuin monet muutkin olin rauhallinen, ujohko, vetäydyin omaan seuraan ja "varhais"aikuinen. Omalla kohdalla varmaan on vaikuttanut se että olen joutunut pitämään henkisesti huolta omista vanhemmista, jolloin olen jo kasvattanut yhden lapsen yksin - itseni. Mutta enimmäkseen en koe että luonteeni edes sopii lapsen kasvattajaksi. Olen nykyäänkin hyvin itsenäinen.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:34"] Taaaas näitä keskusteluja. Miks ap luulet että velan mielestä lapsi pilaisi ihmisen elämän? [/quote] Koska tälle palstalle on viime aikoina tullut näitä "velojen", tai mitä lie trolleja ovat, aloituksia pilvin pimein, joissa väitetään että lapset pilaa elämän ja niihin on sidottuna lopun ikää. Jos olet nämä ketjut onnistunut välttämään, niin ihmettelen. Tuntuu kun näitten "velojen" kirjoituksia lukee, että eivätkö nämä ihmiset ole kokeneet lapsena normaalia perhe-elämää, kun eivät tajua sitä että elämä on sellaista että joskus on ikävää ja joskus kivaa, oli lapsia tai ei. ap [/quote] Ovatko nämä velat sanoneet, että lapset pilaavat kaikkien ihmisten elämän, vaiko että ne pilaisivat vain heidän elämänsä?
[/quote]
Luepa muutamaa ketjua, kyllä nimenomaan niin sanovat, että kun vanhemmat kokoajan valittaa kaikesta, että selvästi kaikkien elämä on pilalla jotka lapsia tekevät. Eivät millään suostu uskomaan kun vanhemmat yrittävät sanoa että hyviä asioita on enemmän kuin huonoja.
On se kumma että tähän ketjuun tulee nyt vain niitä veloja joiden mielestä se että muut tekee lapsia on ihan ok, ja lapset on ok.
Miks te lapselliset ette usko että jotkut ei vaan halua lapsia? Miks se on niin vaikeeta ymmärtää? Arvaan kyllä etten saa tähän vastausta ainakaan tästä ketjusta, ainoastaan vastakysymyksen takasin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:34"] Taaaas näitä keskusteluja. Miks ap luulet että velan mielestä lapsi pilaisi ihmisen elämän? [/quote] Koska tälle palstalle on viime aikoina tullut näitä "velojen", tai mitä lie trolleja ovat, aloituksia pilvin pimein, joissa väitetään että lapset pilaa elämän ja niihin on sidottuna lopun ikää. Jos olet nämä ketjut onnistunut välttämään, niin ihmettelen. Tuntuu kun näitten "velojen" kirjoituksia lukee, että eivätkö nämä ihmiset ole kokeneet lapsena normaalia perhe-elämää, kun eivät tajua sitä että elämä on sellaista että joskus on ikävää ja joskus kivaa, oli lapsia tai ei. ap [/quote] Ovatko nämä velat sanoneet, että lapset pilaavat kaikkien ihmisten elämän, vaiko että ne pilaisivat vain heidän elämänsä?
[/quote]
Luepa muutamaa ketjua, kyllä nimenomaan niin sanovat, että kun vanhemmat kokoajan valittaa kaikesta, että selvästi kaikkien elämä on pilalla jotka lapsia tekevät. Eivät millään suostu uskomaan kun vanhemmat yrittävät sanoa että hyviä asioita on enemmän kuin huonoja.
[/quote]
Linkittäisitkö muutaman ketjun joita voisin lukea? Tai mieluummin ihan niitä viestejä mitä tarkoitat.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:04"]On se kumma että tähän ketjuun tulee nyt vain niitä veloja joiden mielestä se että muut tekee lapsia on ihan ok, ja lapset on ok.
[/quote]
No muista en tiedä jotka tähän ketjuun ovat kirjoitelleet, mutta itselleni se on ok että muut tekee lapsia. Miksei olisi? Ne jotka lapsia haukkuvat joissain ketjuissa, väittävät lasten pilaavan elämän jne, tuskin ovat edes veloja. Katkeruushan niistä paistaa kauas.
No minusta ainakin on ihan ok, että muut tekee lapsia. Omat lapset taitavat kuitenkin jäädä tekemättä. Itse synnyin nuorille vanhemmille ja isä tappoi itsensä, kun olin vielä lapsi. Ehkä minut olisi voinut jättää tekemättäkin, en tiedä olisiko se parantanut jonkun elämää. Lapsuus oli kuitenkin pääasiassa hyvä ja välit jäljellä olevaan perheeseen hyvät.
Se täytyy toki muistaa, että maailman mittakaavassa lisääntymistä on jossain kohtaa hillittävä, jos tällä pallolla on tarkoitus kaikkien mahtua elämään. Hallittu väestönkasvun rajoittaminen tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin nälkä- ja tautikuolemien tuntuva lisääntyminen.
En varmaan ole aito vela, syyni olla haluamatta lapsia on synnytyspelko. Pidän lapsista todella paljon ja tulen heidän kanssaan hyvin toimeen, itse en vaan kykene kestämään edes ajatusta raskaudesta tai synnyttämisestä. En koe lasten pilaavan kenenkään elämää, vanhempiini minulla on aika etäiset välit.
Vanhempani olivat mukana poliitiikassa, aivan ihania kasvattajia minulle ja veljelleni. Se että en koskaan ole lapsia halunnut on heidän mielestään yhtä järkevä päätös kuin se että veljeni perheessä on kaksi lasta. Meidät on kasvatettu pärjäämään elämässä ja niin olemme tehneetkin, kumpikin omalla tavallaan. Veljeni on mielettömän hyvä isä ja hänen lapsensa ovat hyvinkasvatettuja ja fiksuja. Minä löysin sielunkumppanini jo parikymmentä vuotta sitten ja tämä vävypoika on vanhemmilleni kuin oma lapsi. :) Olemme edelelen yhtä perhettä koko poppoo vaikkakin vanhempamme asuvat etelässä ja näemme heitä vain kolme-neljä kertaa vuodessa.
Sanoisin että ihan tavallinen lapsuus ja elämä minulla on ollut vaikka rupesinkin tällaiseksi velaihmiseksi. :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:34"]
[/quote]
Minun elämäni lapsi kyllä pilaisi. Tai tarkemmin: se, että minut pakotettaisiin synnyttämään, kasvattamaan, elättämään ja huoltamaan lapsi, olisi todella kamalaa ja traumaattista. En koskaan valitsisi vanhemmuutta vapaaehtoisesti. Se olisi minulle maanpäällinen helvetti. -11
Olin ihan tavallinen, melko kiltti lapsi. Ja onnellinen olen siitä että vanhemmat teki mulle myös pikkusiskon, koska muutrn olisin aika yksin. On mulla mies ja hänen perheensä, mutta ainoa oman perheeni jäden on siskoni. Vanhemmat kuolleet kun olin teini.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:19"]Olin ihan tavallinen, melko kiltti lapsi. Ja onnellinen olen siitä että vanhemmat teki mulle myös pikkusiskon, koska muutrn olisin aika yksin. On mulla mies ja hänen perheensä, mutta ainoa oman perheeni jäden on siskoni. Vanhemmat kuolleet kun olin teini.
[/quote]
Tulipas kirjotusvirheitä puhelimella, mutta eiköhän tuosta selvää saa. Lisään vielä että en suinkaan jätä lapsia tekemättä sen takia että ne pilaisi mun elämän... Jos sinun mielestä se on velojen syy olla tekemättä lapsia, et tiedä mikä on aito vela.
Oletko itse ollut lapsena ja nuorena hankala ja ikävä lapsi? - En
Onko vanhempasi vieläkin sinuun sidottuja, oletko heille pallo jalassa ja murheenkryyni? - En
Oletko aina ajatellut että vanhempiesi ei olisi pitänyt hankkia sinua ja mahdollisia sisaruksiasi elämäänsä pilaamaan? - En
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:20"]Se täytyy toki muistaa, että maailman mittakaavassa lisääntymistä on jossain kohtaa hillittävä, jos tällä pallolla on tarkoitus kaikkien mahtua elämään. Hallittu väestönkasvun rajoittaminen tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin nälkä- ja tautikuolemien tuntuva lisääntyminen.
[/quote]
Euroopassa käänne on jo tapahtunut. Valitettavasti eniten lisääntyvät ne, joiden ei pitäisi lisääntyä. Suomalaisten soisin lisääntyvän enemmän, vaikka en ole itse talkoisiin osallistunutkaan.