¤¤¤HELMIEN ALKUVIIKKO (ma-ke)¤¤¤
Kommentit (33)
meillä hoidettiin viime viikolla niin, että sängyn päätypäädyn alle kasa kirjoja, esikoisella oli niin paksu pinkka että reppana valui pitkin yötä aina jalkopäähän ;) Keittosuolatipat on ollu aivan korvaamattomat tukkoseen nenään. Niiden avulla saa pikkuset edes joten kuten nukuttua yöllä.
vaan viime yönä tyttö riippui ylälaidassa sen verran vaarallisesti et kirjat lähti,siellä on sängyn alla ranskan sanakirjoja. Sit oon laittanut myös tyynyn patjan alle,mut en laita ton keikkumisen takia.
vicksiä laitan myös yöpaidan kaulukseen..
Ihania räkäpäiviä kaikille räkänokille
Ja tietty muutkin. Kävin laittaa albumiin muutaman häämatkalla kuvan !!
http://miinasakke.ikuisesti.fi/albumi.html
Saa käydä kurkkaa -lähinnä lapsista siis kuvia :)
Mie
Varmaan yksi mun kotiäiti-urani kamalimmista päivistä. Esikoinen oli siis flunssassa ja me oltiin toista päivää neljän seinän sisällä. Poika oli kuitenkin jo sen verran terveempi, että kävi ihan ylikierroksilla. Hyppi, kiipeili, kiljui, rämpytti valoja, heitteli tavaroita jne. Mä olin eilen tosi väsynyt ja hermot oli senkin vuoksi aika kireällä, joten en ois kestänyt yhtään pojan riehumista. Helmillä on nyt ekan hammas tulossa (tuntuu/näyttää, että yksi kulma siitä hampaasta ois jo läpi) ja neiti oli eilen todella äkäinen. Laitoin sitten 2 suppoa, kun tajusin, mistä johtui ja ilta ei sitten enää ollut niin itkuinen. Kaiken kaikkiaan siis kamala päivä!
Tänään on mennyt sitten taas paremmin. Helmi heräsi viime yönä vain kerran syömään (!) klo 04.30 aikaan, jolloin oli taas pakko syöttää molemmat rinnat, vaikka Helmi ois kyllä tyytynyt yhteen. Toinen vaan valui sen verran reippaasti, että oli pakko " tyhjentää" . Aamulla Helmi heräsi sitten ihanasti vasta vähän vaille 8, jolloin imetin ja Helmi nukahtikin yllättäen vielä uudestaan ja heräsi vasta klo 21. Helmillä näyttää menevän vähän niin, että nukkuu joka toinen yö alle 9 h unet ja sitten joka toinen yö jotain 11 h.
Meillä oli tänään miehen serkku kylässä, joka odottaa esikoistaan samoilla viikoilla, kun mä vuosi sitten eli heillä on laskettu aika helmikuussa 2007. Ihanaa! Ja tosi jännää seurata hänen raskauttaan, kun on itse ollut samaan aikaan samassa vaiheessa.
Meillä alkaa lapsilla nuhat helpottamaan. Mulla kylläkin on kurkkukipu tullut takaisin, mutta toivon todella, ettei ala pahenemaan. Se karhea, kipeä kurkku on kyllä tosi paska juttu! Pikaista paranemista kaikille potilaille!
ISTUMISESTA Oodi kyseli. Meillä esikoinen pysyi istumassa hieman yli 6 kk ikäisenä. Ensin pieniä aikoja ja aika nopeasti jo pidempiäkin aikoja. Helmi on nyt viime päivinä pysynyt kovalla alustalla (lattia) hetken aikaa istumassa, mutta esim. meidän sängyn päällä kaatuu heti, kun on niin pehmeä. Täytyypä viritellä tyynyjä tohon lattialle tytön selän taakse, niin pääsee harjoittelemaan kunnolla ilman pelkoa kuhmuista (ettei tarvitse itse istua siinä vieressä vahtimassa, vaan voi olla vaikka netissä...).
MARUZELLA77: Helmi on ollut toukokuusta asti rattaissa ilman mitään kantokassia/-koppaa ja hyvin pärjää niinkin. Meillä on kyllä pehmeä kantokassi olemassa, mutta selkänoja on ollut kesäkuusta asti ensin puoli-istuvassa asennossa ja viime aikoina ihan pystyssä, joten kantokassi ei siinä asenossa oikein toimi. Talvella tehdään kyllä niin, jos tulee kylmiä ilmoja, että laitetaan kantokassi rattaisiin ilman pohjalevyä, jolloin sitä voi pitää myös istuvassa asennossa. Toisaalta meillä on myös se äp:n makuupussi ja lampaantalja, joten periaatteessa toi kantokassista tehty lämpöpussi on aika turha. Mutta jos haluat nostaa rattaiden selkänojaa, niin kyllä niissä pärjää ilman kantokassiakin!
NAPERO06: Oli tosi hauska matkakertomus! Hyvä, että kaikki meni lopulta hyvin.
MINKKI75: Me laskettiin pinnasängyn pohja pari viikkoa sitten ala-asentoon. Meillä on siitä toinen laita laskettuna alas, joten kun pohja oli ylhäällä, Helmi pääsi ryömimään sängystään meidän sänkyyn (ovat siis vierekkäin). Musta on tosi rasittavaa kumartua nyt yöllä nostamaan Helmiä sängystä, kun en jaksaisi nousta niin ylös itse. Ennen vaan hivutin Helmin viereeni melkein makuuasennossa. Viime aikoina olen myös laittanut Helmin yöllä takaisin sänkyyn, kun on tuntunut nukkuvan niin paremmin.
KUMPPARI: Meillä on ihan samanlainen äiti-vaihe menossa kuin teillä. Jos Helmi on yksin lattialla, kaikki on hyvin, kunnes mä menen ohi. Silloin tulee itku. Sama juttu, kun Helmi on isänsä sylissä. Välillä vähän rasittavaa...
NIPPU76: Mietit niitä syys- ja talvivaatteita. Oletko ajatellut viedä Konstan hiekkalaatikolle tms. nyt syksyllä? Jos et (jos Konsta ulkoilee vain rattaissa), ei Konsta tarvitse mitään super-ihmeellisiä ulkovaatteita. Jos Konsta alkaa käydä hiekkalaatikolla, joku välikausihaalari ois aika kätevä. Mä ostin Helmille sellaisen jo kesällä, mutta siinä ei ole mitään kosteussuojausta, joten märällä ilmalla Helmi ei sitten pääse hiekkikselle. En viitsi mitään mini-kokoisia kurahousuja ostaa. Meillä on ollut Helmillä sellaiset lahjaksi saadut Adidaksen tossut, jotka ois ihan hyvät tuolla hiekkalaatikossakin, mutta ne alkaa olla pienet. Pitää ostaa siis jotkut hiekkistossut. Mulla on kyllä jossain jemmassa yhdet kirppikseltä ostetut (esikoisen vauva-aikana) pikkuiset nahkakengät, jotka ois varmaan jo hyvät, mutta pitäis ensin löytää ne. Esikoisella oli vauvana märällä ilmalla (lumet suli silloin just) jaloissa villasukkien päällä KURAHANSKAT! Oli hassun näköiset, mutta toimivat konttaavalla lapsella. Kumpparit ei ois pysynyt jalassa millään. Talvella kannattaa olla joku joku perus-ei-kosteussuojattu talvihaalari (esim. se äitiyspakkauksen) ja lisäksi sitten märällä lumella kurahousut, koska muuten esim. äp:n haalari ei pidä kosteutta tai sitten joku kunnon kosteussuojattu toppahaalari, minkä päälle ei tarvitse pukea kurahousuja. Suurin osa näistä vauvoista varmaankin talvella vasta möyrii/ryömii/konttaa lumessa, joten haalari voi olla aika märkä.
Hyvä, jos se 14.9 kävisi ihmisille. Klo 13 kävisi myös meille. Mä joudun ottamaan sitten myös ton esikoisen mukaan, joten olisin hyvin iloinen, jos jollain olisi myös joku leikki-ikäinen lapsi mukana, niin olisi pojalle seuraa =)
Nyt pitää mennä antamaan tytölle tissiä. Heräsi just reilun 2 h päiväunilta.
T:Fassiloora ja Helmi (6,5 kk)
on meillä auttaneet vauvan tukkoiseen nenään.
Minkki75 voi, että olen kateellinen tuosta teidän paatista!! Olis niiiin ihanaa jos olis tuommoinen! :)
Mekin ollaan yleensä käytetty Active Fit vaippoja. Ihan hyviä ovat eikä oo valskanneet. Mutta niin kuin joku joskus sanoi niin ne haisee... Nyt ollaan käytetty paketti Liberoita ja ne on tuoksuttomia. :) Huomasin muuten, että ainakin " meidän kaupassa " oli pampersien hinta noussut n. 5¿!! Keväällä laski se hinta ja nyt taas nousi... :(
Pinnasänkyn pohja on meillä laskettu jo ajat sitten siihen keskitasolle. Vaikka ei varmaan olis tarvinnut mutta kaiken varalta on laskettu hyvissä ajoin.
Huomenna töihin, voi apua! Mihinkähän lie olen vuosi sitten työkengät tunkenut... Pitänee lähteä etsimään...
Kumppari&Onni 6kk+risat
Meillä sitten alkoi viikonloppuna unikoulu! Päätin että on päästävä eroon tuosta toisesta yötissuttelusta, meillä kun herättiin pitkään vain kerran, ja sitten kesällä syystä tai toisesta (ilmeisesti kuumuuden takia) tuli tuo toinenkin tissuttelu kuvioihin, ja mä päätin et nyt se on loppu! No, la-su yönä Eetu sitten huusi kahden tunnin ajan melki yhtä huutoa, su-ma yönä ei heränny kuin tuon kerran, ja viime yönä sitten heräsi ja vaati (huusi) puolitoista tuntia, saa nähä miten käy tänä yönä... Ehkä se sitten viimeistään koulussa nukkuu yöt putkeen...
Meillä käytetään (siis Eetu käyttää) liberon midi vaippoja, mutta nyt alkaa tuntumaan et on siirryttävä seuraavaan kokoon... Alkaa ahdistamaan jo masun kohdalta, mutta vielä olis yksi vajaa paketillinen käytettävä... Mä olen noita housuvaippoja kattellu, mutta ollaan nyt ainakin vielä pidetty noista teippivaipoista. Kattotaan sitten isompana...
Meidän Eetun uusin taito on nyt sitten nouseminen!!! Nousi ekan kerran sunnuntaina sohvaa vasten! Olisin vielä toivonut et olis pysyny pari kuukautta lattiatasolla, mutta eipä poika ollu samaa mieltä... Pöh! Ja Eetu kyllä seisoo molemmilla tyyleillä, varpailla ja koko jalkapohjalla, ja hyppii...
Me ollaan menossa kylpylään marraskuussa!!! Siis kun tuo mies voitti sen kylpyläpaketin niin nyt sitten " tuhlataan" se... On vaan yksi ongelma... Mitä hittoo me siellä tehään??? Siis sinne saa mennä klo 14 (ehkä jo aikaisemminkin!) ja sitten seuraavana päivänä lähdetään klo 12(ehkä myöhempäänkin!) Ja Eetu tottakai otetaan mukaan, mutta mitä ihmettä siellä voi tehä, siis muutakuin olla siellä allasosastolla, jossa ilmeisesti rajoitettu aika (?) ja sitten on ruokailut... Mutta siis mitä muuta? Kun on kuitenkin tuttu kaupunki Hämeenlinna (matkaa meiltä 10km) ja muutenkin on tuo Aulanko turhan tuttu paikka... Ja miten nyt tuollaista 9kk (Eetu tuolloin) pidät poissa lattialta!!! Kääk!!!
Haalarista.. Mä löysin Eetulle jostain alekorista sellaisen välikausihaalarin ja ollaan nyt testattu sitä useaan otteeseen tällä viikolla, ja on kyllä hyvä. Makso muistaakseni 20e ja pitää kosteutta, joten ei mielestäni ollu kallis... (" uudet" kun maksaa 50-100e!) Ja sillä aiotaan pärjätä siihen asti kunnes on aika vaihtaa toppapukuun, ja niitä meillä on kaksi, äpn puku ja sitten sellanen kosteuttapitävä, ostin sen silmällä pitäen ensi kevättalvea... Ainoa " ongelma" tuon pukeutumisen suhteen on mitä ihmettä tuolle keksii jalkoihin... kun kuiteski jo liikkuu, ja ei halua vaan kattella sylistä tai rattaista menoa puistossa... No, täytyy vissiin joku juttu kehittää...
Siitä Brion Kombin kantokopan kuomusta... Mä käänsin sen " reunan" ja kiinnitin napeilla (löytyy kuomusta) ratasosaan jossa vastakappaleet, siinä ihan sen " turvakaaren lähettyvillä" Onpas hankalaa selostaa. Mutta kyllä mä sitä vähän aikaa itekin mietin miten menee, ennenkun onnistu.
Istumisesta Eetu oppi nousemaan ite istumaan noin viikko sitten, siis oppi " yhtaikaa" konttaamaan, istumaan ja nousemaan ylös. Jippii. äiskän mielestä!!!
Onnea Birdylle leikkaukseen!!! Napero06 oli mielenkiintoinen matka...
Pinniksen sängynpohja on ollu vissiin kaksi ellei jopa kolme kuukautta keskiasennossa. Mä olen vissiin vähän ylivarovainen tuon suhteen... Siirrettiin kun Eetu alkoi liikkumaan unissaan, siis hilaamaan itteensä päästä päähän, niin ajattelin et jonain päivänä löydetään se lattialta...
Niin ja kaikille flunssaa poteville oikein paljon paranemisia.
Meikä taitaa lähteä nukkumaan, johan tässä tuli kirjoitettuukin, ja puolet asioista varmaan unohtu... ÖITÄ!!!
napero ja Eetu (sunnuntaina 7kk!!!)
Pakko se on uskoa -Leo nousi eilen istumaan. Istui illalla pitkiä pätkiä ja leikki leluillaan. Siinähän aukeaa pikkumiehelle ihan uusi maailma kun voi molempia käsiä käyttää, eikä tartte toiseen nojata niinkuin ennen. Istumisen seuraamus on tietysti lukuisat muksahdukset kun uhkarohkeasti nojataan liikaa taakse ja sitten kaadutaan suorin vartaloin lattiaan *muks* ja karmee huuto.
No, näitä törmäämisiä ja kolhuja tulee meillä niin monta päivittäin, etten jaksa enää edes pitää lukua. Päiväunet muualla kuin pinnasängyssä on nyt totisesti ohi kun Simppu putosi toisen kerran meidän sängystä lattialle. Tulin siihen tulokseen, että mitkään tyyny-peitto-pehmoeläin-barrikaadit ei sitä pidättele. En uskalla tästä syystä jättää vaunuihinkaan kun pelkään (tai siis uskon vahvasti) että kampeaa itsensä sieltäkin maahan. Toivon vaan hartaasti, että ei olis maanantaina mikään silmäkulma mustana kun mennään vauvakuvaan.
Pinnasängyn pohja laskettiin meillä pykälää alemmas maanantaina. Vaikka ei vielä kiipeä, niin ei se varmaan kaukana ole kun jo nousee istumaan ja roikkuu kirjahyllyn hyllyissä. Ihan alas ei vielä laskettu -se on vuorossa sitten kun oppii seisomaan.
En tiedä muuten tuliko istumistaidon seurauksena vai miten, mutta Simpulla oli eilen ihan karmeet yliväsymysraivarit. Se kirkui tunnin klo 18-19, mutta ei suostunut nukkumaan... sitten se illalla vielä puoli ysin aikaan kirkui vartin, ennen kuin antoi lopulta periksi ja suostui nukkumaan. Yhteensä nukkui eilen päikkäreitä ehkä 2h, mikä on aika vähän viime aikoihin verrattuna. Pikkumies on aika hyvin nukkunut kolmet päikkärit, joista kahdet ajoittuu päivään eli saan aika rauhassa olla nää miehen duunipäivät.
Tänään lähden toimistolle kahville. Menen Leon kanssa haistelemaan työpaikan ilmapiiriä :-) Ja katsomaan, mitä sinne kuuluu. Ei varmaankaan kovin hyvää, kun 6 ihmistä on irtisanottu viime viikolla. No, pitää olla kyselemättä, että " mitäs tänne kuuluu" ...
Eihän tässä enää ole tosiaan kuin se 2kk kun pitää palata työelämään. Tavallaan ihanaa, tavallaan kamalaa kun Simppu on aika makee tyyppi nykyään ja kohtahan se alkais olla sellaisessa leikkipuistoiässä, että vois päivisin lähteä ulkoilemaan. Kyllä me nytkin käydään -tässä oli vaan kotonaoloviikko kun toi koiranpentu saapui, mutta nyt se jo pärjää ihan hyvin vanhemman koiran kanssa kaksin kotona. Eilenkin olivat 5h kun olin vauvatreffeillä.
Aijoo, sitten valitusvirsi: siis voi prkl mä sanon tota vakuutusyhtiön toimintaa. Nyt on pian 2kk ollut korvauspaperit sisällä kun haetaan korvauksia Simpun kesän lääkärikäynneistä sen ihottuman takia. Siis ne on joka juman paikasta kerännyt kaikki mahdolliset paperit ja lausunnot, että jos vaan jossain oli joku sivulause, jossa mainitaan " kuiva iho" ennen vakuutuksen voimaantuloa, niin vois perua kaikki korvaukset. Jos eivät maksa meille (ei kyllä ole mitään perustetta, mutta ainahan ne jotain keksii) niin vaihdan kyllä samalta istumalta yhtiön ja laitan sellaisen valituskirjeen matkaan yhtiön toiminnasta. Mehän oltiin näet keväällä vaihtamassa yhtiötä kun IF oli aika kallis, mutta sitten antoivat jotain mega-alennuksia kun ollaan kuulemma niin hyviä asiakkaita. No, korvausten hakeminen on ainakin ollut yhtä tuskaa!
sun kannattaa hankkia Leolle valjaat lastentarvikeliikkeestä, meillä on käytetty niitä lähinnä syöttötuolissa, mutta voihan olla että ne saa viriteltyä vaunuunkin. Me ollaan aina ostettu vaunuja joissa on 5-pisteturvavyöt, meidän Veikko ei muuten oo pysyny missään tippumatta. Onnea vaan pikku-Leolle istumataidosta! :)
Tultiin jo maanantaina takaisin, mutta olen sitten lukenut niin paljon etten ole koneelle juurikaan joutanut.
Oltiin siis la-su Pirkkalassa mun serkun luona ja siellä oli meidän poikaa 10 pvää nuorempi kaveri. Kovasti ihmettelivät toisiaan. Itkivät sitten aina kuorossa, kun toinen aloitti niin toinen liittyi joukkoon...ja me aikuiset vaan naurettiin kun se oli niin hassun kuuloista.
Sunnuntaina sitten mentiin Raumalle ristiäisiin ja kummipojasta tuli Elmeri. Aivan ihana nimi, puhuinkin juuri, että jos meille joskus tulee toinen poika niin se on sitten Elmeri. Tai olisi ollut :)
Vaipoista nähtävästi ollut puhetta. Meillä on ne Liberon housuvaipat 7-11 kg käytössä ja tykkään kovasti.
Meillä ei istuta eikä seisota vielä :) Muuten kyllä pörrätään lattialla menemään niin lujaa, että saa olla tosi skarppina jo tuon duracelin kanssa :)
Pitää mennä taas lukemaan että ehtii ennen ruoanlaittoa vähän päntätä. Palataan taas...
Sasuliini ja Eetu
Inkeri oli eilen vallan hurmaava ja yllätti meidät ihan täysin. Makoilimme sängyllä (minä ja mieheni) ja Inkeri oli meidän välissä. Katseli meitä molempia ja aina kun kääntyi minuun päi niin sanoi " ÄI-TÄ" ja kun kääntyi mieheeni päin sanoi " ISSS" . Teki tämän moneen kertaan. Mehän olimme ihan innoissamme ja päätimme, että lapsemme on nero =)
Esikko sanoi ekat sanat kun oli 7,5kk ja itsekkin aloin puhumaan kun olin 8kk joten ei se mikään ihme olisi jos Inkerikin pian alkaisi.
Ääneni on edelleen tyyliä Paula Koivuniemi. Olenkin jo alkanut miettimään, että jääkö se tällaiseksi. Jos jää niin teen urasuunnitelmat uusiksi =)
Kovasti on ilma viilentynyt ja laitoinkin Inkerin tänään fleecepussiin kun on rattaissa. Se on pussi jossa on hihat ja huppu, mutta jalat on siis niin kuin makuupussissa. Laitoin käteen ohuet tumput eikä ne tunnu olevan yhtään liikaa.
Nyt neiti heräsi..
Birdy ja Inkeri (joka luultavasti on nero)
Hauska seurata tuota naapurin perhepäivähoitajaa tuolla pihalla, kun toisella on neljä 2-vuotiasta tai alle. Siinä pidetään kyllä välillä hupustakin joitakin kiinni. :) Hyvähän se mun on täällä hymistellä kun saan olla kaksin tuon ihanan kiltin vauvan kanssa.
Birdy, meilläkin minä ja Veikko ollaan sanottu ekat sanat 8-kuisena. Mulla ne oli ' kakka' ja ' akka' , Veikolla ' äiti' ja ' Papu' (meidän koira). Aarokin sano pari viikkoa sitten herättyään sängyssä että ' pupu' ja hymyili valloittavasti pupulleen. Oli muuten aika sulonen sattuma :) Sen jälkeen ei oo jutellu, eikä taida ihan just jutellakaan.
Minkki, ihania ne teidän kuvat ja ihana vene! Minä oon meri-ihminen, mutta voin kuvitella että siellä järvelläkin on kaunista! Mä aina inspiroidun noista teidän sivuista ja päätän laittaa meidän kuvia nettiin, mutta sitten se taas jää... ehkä jonain päivänä vielä... Sillä välin voitte lukea mun blogia:
http://vauva.mederra.com/mblog/blog.php?b=12
Uuuuh, mulla on taas aivan kamala hedari, panadolikaan ei auttanut, eikä ulkoilu, eikä kahvi. Pitää pyytää jos mies illalla vähän hierois. argh.
Me käytiin tosiaan tuossa vaunuilla kaupassa ja ei voi muuta kuin ihmetellä: Aaro istu koko matkan hievahtamatta ja piipahtamatta, 1,5 tuntia! Voiko tuommosia lapsia olla? Katteli ympärilleen ja välillä raplas sormilla lelua. Veikon kanssa ei uskaltanu lähtä mihinkään vaunuilla ellei ollu ihan varma että se nukkuu. Ei päivääkään mene etten ihmettelis tuota kuopusta ja sen rauhallisuutta. Esikoisen kanssa vaan aina kummasteltiin kun kirjoissa luki sitä ja tätä eikä mikään pitäny paikkaansa. Sillon mulla oli jatkuva hiki päällä, nykyään voi tehdä asioita ihan kaikessa rauhassa.
vaipoista: en oo käyttäny koskaan pamperseja, koska en tykkää kun ne laittaa sitä kosteusvoidetta niihin. Meillä käytetään Pirkka-vaippoja ja nykyään taas kestovaippojakin: harsoja, flanelleja, nauhavaippoja ja villahousuja.
pinniksestä: meillä ei oo tarvetta vielä laskee sängyn pohjaa. Aaro ei yritäkään mihinkään suuntaan, eikä raajoissa oo oikein ' potkuakaan' . Minusta on kiva kun poika nukkuu niin ylhäällä niin voidaan halitella kun se makoilee jo sängyssä. Nukahtaa silleen kaikista helpoiten kun vähän halitellaan ja jätän sen sitten yksin nukahtamaan.
halittelusta ja nenittelystä: meillä kanssa harrastetaan ja paljon. Aaro on vastasyntyneestä asti ottanut kaulasta kiinni ja halannut. Nenät vastakkain nukutaan monesti aamulla isolla sängyllä kun kaveri herää kuudelta ja pitää siirtää se pois lastenhuoneesta että isoveli sais nukkua. Kutittelusta Aaro tykkää kans kovasti. Otan sen monesti poikittain käsivarsien päälle ja kutittelen suulla massusta ja kainaloista ja voi että onki kivaa!
Nyt pitää mennä kaivelemaan lääkekaapista jotain jytympää tavaraa, pää halkee. argh
Vilja Vihlovapää
Mulla on kanssa kyfoosi ja lievä skolioosi kaularangassa. Oon taas alkanu heräillä siihen, että kädet puutuu. Hieronta ja jumppa olisi parhaat hoitokeinot, mutta pilates-harrastus on nyt jäänyt. Ja kävitte ilmeisesti veneilemässä? Multa jäi se pino lukematta, yritän kaivaa..