Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja pakottaa työmatkalle?

Vierailija
01.10.2021 |

Otsikossa kysymys. Meillä on kolme päivää (2 yötä) kestävät yksikköpäivät toisessa kaupungissa. Työsopimuksessa mainitaan että työ voi sisältää ilta-, ja viikonlopputyötä. Yötyötä sen sijaan ei.

En voi jättää koululaisia keskenään 3 päiväksi. En ole halukas omalla kustannuksella ottamaan lastenvahtia. Yksi vaihtoehto on, että ajan tuon matkan (130 km/suunta) mutta tällöin haluaisin lähteä työpäivän jälkeen. Meillä on päivien päälle vielä iltaruokailu, johon esimies pakottaa kaikki osallistumaan ryhmäytymisen vuoksi

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä voi pakottaa ellei työsopimuksessa ole mainintaa työmatkoista, mutta kyllä kieltämättä annat itsestäsi aika nihkeän kuvan jos et tuollaista saa onnistumaan. Sanoit itsekin että olet marginaalialalla, jossa pienet piirit - aika typerää jättää siinä tilanteessa verkostoituminenkin väliin.

Tämä. Ei tosiaan ole laillista perustetta pakottaa illalliselle, mutta aika tehokkaasti sahaa oksaa altaan, jos joustoa ei tuon vertaa löydy. 

Vierailija
42/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsilla ole toista vanhempaa?

Ei ole ollut 9 vuoteen. Olen leski. Ap

Emätinpuikko-ap:n uusin provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kumma homma, miksi joillekin vanhemmille on kovin vaikeaa järjestää lapsille hoitajaa. Aina on mummut ja papat kuolleet eikä sisaruksia tai edes kavereita ole.

Itsellä jo aikuiset lapset, mutta minulla kuoli vain äiti nuorimmaisen ollessa 2-vuotias. Mutta oli vain pitkät välimatkat, lisäksi isäni sairas ja appi alkoholisti. Sisaruksista toinen vammainen ja toinen asui ulkomailla. Kavereita oli, mutta ei ystäviä. Minä järjestin hoitajan tarvittaessa MLL:n kautta ja aika usein meni tappiolle. Mies oli työmatkalla usein - työnkuva ihan saman firman sisällä muuttui yhdessä vaiheessa niin, että oli paljon ulkomaanmatkoja. Ihan täyspäisiä lapsia tuli. Ei minullakaan ollut isovanhempia hoitamassa kun olin lapsi. Vaaria minulla ei ole elossa olevaa elämäni aikana  koskaan ollutkaan ja toinen mummo kuoli kun olin pieni, toinen asui 350 km päässä. Mä kuljin äitini mukana töissä, äitini oli seurakunnalla ja työ oli vapaata, joten ketään ei haitannut silloin. Veljeni, vähän vanhempi, kulki taas välillä isän mukana tai välillä oli yksin kotona. 

Vierailija
44/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet että miten ryhmäytyminen onnistuu jos et osallistu koko ohjelmaan? Koita nyt vaan keksiä se ratkaisu

Luulen että ryhmäytyminen onnistuu aikuisilta ilman minua. Sen sijaan kahden koululaisen jättäminen keskenään taitaa olla vähintään lastensuojeluilmoituksen paikka. Yksinkertaisesti ajattelen että minua tarvitaan enemmän kotona, kuin ravintolassa syömässä j juomassa

Varmasti onnistuukin. Mutta kuuluaksesi muiden lailla työyhteisöön kehotan sua kyllä vakavasti harkitsemaan lapsenvahtia. Vaikka työnantaja ei voi pakottaa ketään mihinkään, ei edes tulemaan töihin, on joskus ihan viisasta tehdä myönnytyksiä. Monet työnantajat järjestävät tällaisia henkilökunnalle suunnattuja tilaisuuksia, ja niiden tarve on aivan varmasti harkittu ja todettu, sillä työnantajalle tämä tuo myös kustannuksia. Jäämällä pois tällaisesta tilaisuudesta altistat itsesi työnantajan ja ehkä myös työkavereidesi silmissä henkilöksi, jolta puuttuu jousto ja ehkä jopa halu puhaltaa yhteen hiileen. Pidemmän päälle se ei todennäköisesti ole sulle missään mielessä eduksi.

Ihan höpöjä puhut. Olen osallistunut kymmeniin tällaisiin kissanristiäisiin, tykyilyyn, palavereihin, projektipäiviin jne. Niistä ei koskaan ollut mitään hyötyä mihinkään suuntaan. Mitään ei saatu aikaiseksi ja kännäämiseksi se meni joidenkin osalta ja kiva pettää puolisoa koska työmatkoja ei lasketa. Ei enää huvittanut nämä ihan turhat jutut, eikä sillä ollut mitään vaikutusta työhöni tai kuvaan minusta työntekijänä. Ne ryyppää ketkä haluaa, muut tekee töitä. Ei ketään kiinnosta kuka on paikalla näissä tai pois. 

Vierailija
45/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää ap:n tausta. Mikä sai hänet tänä iltana trollaamaan työmatkoista, emätinpuikoista, unisex-vessoista ja muista työjutuista. Työelämässä hän ei selvästikään ole eikä ole ollut aikoihin.

Kiinnostavaa!

Vierailija
46/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajaisin paikalla päiviksi mutta menisi. Yöksi kotiin.

T: paljon työnpuolesta matkustava äiti

Tämä on minullakin vaihtoehto, esimies pakottaa kuitenkin pitkään iltaruokailuun. Ap

Ase ohimollako sinut sinne ravintolaan on viemässä? Jos ei, ei se ole mitään pakottamista. Jos kyllä, tee rikosilmoitus. 

Vierailija
47/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lapset mukaan

Tai laita työnantaja maksamaan hoitokulut.

Vierailija
48/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajaisin paikalla päiviksi mutta menisi. Yöksi kotiin.

T: paljon työnpuolesta matkustava äiti

Tämä on minullakin vaihtoehto, esimies pakottaa kuitenkin pitkään iltaruokailuun. Ap

Maksetaanko sen ajalta palkkaa? Jos ei, se on täysin vapaaehtoinen.

Vierailija
49/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Informaationhan voi jälkeenpäinkin ilmoittaa tai etä yhteydet. Mikä on matkan tarkoitus?

Itse työnantajan kanssa juttelisin sopivaa ratkaisua tilanteeseen.

Vierailija
50/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole hyvä asia, että työnantaja tarjoaa iltaruokailun? Ei sinne ole pakko jäädä ryyppäämään. Itse ainakin liukenen heti ruokailun päätyttyä.

Sulla on kolme vaihtoehtoa.

1. Menet illaksi kotiin (tuskin saat kilsakorvauksia joka matkasta)

2. Jäät yöksi ja hommaat lapsenvahdin

3. Otat saikkua

Jos valitset vaihtoehdon 2, seuraava ongelma varmaankin se, että joutuisit jakamaan huoneen työkaverin kanssa.

Vierailija
51/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet että miten ryhmäytyminen onnistuu jos et osallistu koko ohjelmaan? Koita nyt vaan keksiä se ratkaisu

Luulen että ryhmäytyminen onnistuu aikuisilta ilman minua. Sen sijaan kahden koululaisen jättäminen keskenään taitaa olla vähintään lastensuojeluilmoituksen paikka. Yksinkertaisesti ajattelen että minua tarvitaan enemmän kotona, kuin ravintolassa syömässä j juomassa

Jos sä olet osa sitä ryhmää niin miten se voi onnistua ilman sua? Joku täysi-ikäinen nuori ei varmasti paljoa maksa pariksi yöksi. 

Työpaikan ryhmäytymiset tehdään palkallisella työajalla, ei palkattomalla vapaa-ajalla.

Vierailija
52/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En esimiehenä kovin pitkään katselisi työntekijää, joka ei tuollaisella sopimuksella olisi valmis olemaan paria yötä reissunpäällä. 

Sen takia oletkin konkurssin partaalla :D

Vierailija
53/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallista tämä nykyelämä, kun ei ole ketään toista ihmistä joka voisi olla lasten kanssa muutaman päivän. Se olisi lapsillekin mukavaa vaihtelua.

Tarkoittanet "kummallista". Kun on 50 vuotta eletty pelkästään työmarkkinan ehdoilla, on muutettu työn perässä ja menetetty oma suku ja ystäväpiiri. Monellako oikeasti on muita aikuisia tuttavissa kuin työkaverit? Mites ne hoitaa sun lapset kun itse ovat samalla reissulla?

Esimerkiksi minun lasteni isovanhemmat asuivat 300 km päässä. Heitä oli vain 2, koska ne toiset olivat kuolleet ennen lasten syntymää.

Vierailija
54/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on päässyt unohtumaan että työnantajalla on myös niitä oikeuksiakin.

Työnantaja ei voi määrätä työntekijää tekemään mitä mieleen tulee. Jos illalla ravintolassa syöminen ja ryhmäytyminen ei ole palkallista työaikaa osallistuminen on vapaehtoista. Oikeus määrätä matkustamaan riippuu mitä työsopimuksessa sanotaan työntekopaikasta

Vierailija
55/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työnantaja miellytä ja tee kompromissejä myös työntekijän suuntaan niin kannattaa jättää moinen työnantaja! Tämä on tietysti hiukan huono jos paikkakunnalla on vähän kilpailua työvoimasta. 🙂

Joustoa tarvitaan molempiin suuntiin, jos saan huomauttaa. Emme tiedä ap:n työnantajan muissa asioissa osoittamaa joustoa.

Jos paikkakunnalla on vähän alan työpaikkoja ja muutama pätevöitynyt työntekijä tarjolla, eli kilpailua työpaikoista, on työntekijä luultavasti se, joka haluaa pitää kiinni työpaikastaan.

Jos taas työssään päteviä työntekijöitä on huonosti saatavilla, voi työnantaja joustaa yli oikean sietokykynsä. Hedelmällistä se ei kuitenkaan pidemmän päälle ole työsuhteen jatkoa ajatellen. Harva meistä on korvaamaton.

Ap viisaana ihmisenä toivottavasti punnitsee tilanteensa ja tekee ratkaisunsa myös tulevaa silmällä pitäen.

Vierailija
56/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käy missään ylimääräisessä, ei kiinnosta. On parempaakin tekemistä kuin syödä ihmisten kanssa, joita en ole itse valinnut. Työasiat ymmärrän mutta mitään muuta en.

Vierailija
57/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on päässyt unohtumaan että työnantajalla on myös niitä oikeuksiakin.

Työnantaja ei voi määrätä työntekijää tekemään mitä mieleen tulee. Jos illalla ravintolassa syöminen ja ryhmäytyminen ei ole palkallista työaikaa osallistuminen on vapaehtoista. Oikeus määrätä matkustamaan riippuu mitä työsopimuksessa sanotaan työntekopaikasta

Ei voi määrätä, eikä voi pakottaa, ja tämä on selvä juttu. Aivan kuten työnantajaakaan ei voi pakottaa työllistämään henkilöä, jonka työnantaja katsoo olevan haluton osallistumaan yhteistyöhön ja ehkä integroitumaan työyhteisöön. (Saattaa olla, että kyseessä on vielä enemmän eli suoraan työstä selviytymiseen liityvä tilaisuus.) Karusti ajateltu ja sanottu ehkä, mutta totuus.

Ap ei tarkemmin kerro mikä on tämän työmatkan perimmäinen fokus, mutta tuskinpa sentään kyseessä on mikään kolmen päivän pikkujoulujuhliin verrattavissa oleva vinninjuonti- ja leikkisessio. Työnantaja tuntuu panostavan melko lailla sekä taloudellisia resursseja että ns tuotannollisia resursseja vetäessään henkilökunnan pois varsinaisesta työstään kolmen päivä ajaksi, joten on syytä olettaa ko. työmatkan olevan yhteisölle tärkeä.

Vierailija
58/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsiperheeseen on todella  vaikea saada mitään  iltahoitoa, jos  muummot tai  tädit  ei voi hoitaa.  Helpompi saada  ne  yökylään , vaikka niin että lupaa ottaa joskus heidän lapset  vastaavasti. Monilla  yksihuoltajilla  se toimii  noin vastavuoroisesti.Joskus  ihmetyttää miten  joku tyänantaja jaksaa  aina jäjestää  noita  ryyppää ja  syö iltamia Kun ei siinä seuraansa  saa valita. Jos pävän jaksaa  just olla niiden kanssa ei sitten  enää  iltaa saman porukan kanssa.  Miehille on yleensä vielä useammin, mutta siinäon kysymys  asiakkaan syöttämisest  ja juottamisesa , jossain  mielessä  edustamisesta. Seuralaiselle   se  näyttäyty  hyvin  typeränä touhuna.

Vierailija
59/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En esimiehenä kovin pitkään katselisi työntekijää, joka ei tuollaisella sopimuksella olisi valmis olemaan paria yötä reissunpäällä. 

Sen takia oletkin konkurssin partaalla :D

Olipa lapsellinen kommentti. Oletat ilmeisesti esimiehen olevan automaattisesti yrittäjä. Ja tässä tapauksessa huonosti menestyvä sellainen. Noh, maailma ja työelämä opettavat meistä jokaista. Mutta se on varmaa, että joustoon tarvitaan vuoroin kaksi osapuolta. Ja se, että kenelläkään ei ole ainoastaan oikeuksia, vaan jokaisella on myös velvollisuuksia.

Eri

Vierailija
60/80 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäiset lapset otat tietysti mukaan. Pärjäävät kyllä päivän ja illan, kun kuitenkin olet paikalla. Ja lapsille ihan jännittävä kokemus päästä mukaan. Työyhteisön yhteisöllisyys on todella tärkeä juttu, ja valitettavasti parin lasillisen jälkeen on paljon parempi jutustella.