Voiko työnantaja pakottaa työmatkalle?
Otsikossa kysymys. Meillä on kolme päivää (2 yötä) kestävät yksikköpäivät toisessa kaupungissa. Työsopimuksessa mainitaan että työ voi sisältää ilta-, ja viikonlopputyötä. Yötyötä sen sijaan ei.
En voi jättää koululaisia keskenään 3 päiväksi. En ole halukas omalla kustannuksella ottamaan lastenvahtia. Yksi vaihtoehto on, että ajan tuon matkan (130 km/suunta) mutta tällöin haluaisin lähteä työpäivän jälkeen. Meillä on päivien päälle vielä iltaruokailu, johon esimies pakottaa kaikki osallistumaan ryhmäytymisen vuoksi
Kommentit (80)
Työajan ulkopuoliseen, etenkään palkattomaan, toimintaan ei voi velvoittaa. Eli voit huoletta lähteä, kun palkallinen työaika päättyy. Pomolla ei ole siihen mitään sanomista, vaikka kuinka olisi kiva ryhmäytyä. Sitten on eri asia, jos se ryhmäytyminen ravitolassa on palkallista aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokin ratkaisu = sairausloma
Tätä olen itsekin miettinyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet että miten ryhmäytyminen onnistuu jos et osallistu koko ohjelmaan? Koita nyt vaan keksiä se ratkaisu
Luulen että ryhmäytyminen onnistuu aikuisilta ilman minua. Sen sijaan kahden koululaisen jättäminen keskenään taitaa olla vähintään lastensuojeluilmoituksen paikka. Yksinkertaisesti ajattelen että minua tarvitaan enemmän kotona, kuin ravintolassa syömässä j juomassa
Jos sä olet osa sitä ryhmää niin miten se voi onnistua ilman sua? Joku täysi-ikäinen nuori ei varmasti paljoa maksa pariksi yöksi.
Aika pelottavaa olisi jättää lapset ventovieraan nuoren hoiviin pariksi yöksi.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Työajan ulkopuoliseen, etenkään palkattomaan, toimintaan ei voi velvoittaa. Eli voit huoletta lähteä, kun palkallinen työaika päättyy. Pomolla ei ole siihen mitään sanomista, vaikka kuinka olisi kiva ryhmäytyä. Sitten on eri asia, jos se ryhmäytyminen ravitolassa on palkallista aikaa.
Kiitos kommentista, kaipasin nimenomaan vastauksia ja infoa. Yllättävän moni alkaa ehdottelemaan ratkaisuja, joista en kysynyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet että miten ryhmäytyminen onnistuu jos et osallistu koko ohjelmaan? Koita nyt vaan keksiä se ratkaisu
Luulen että ryhmäytyminen onnistuu aikuisilta ilman minua. Sen sijaan kahden koululaisen jättäminen keskenään taitaa olla vähintään lastensuojeluilmoituksen paikka. Yksinkertaisesti ajattelen että minua tarvitaan enemmän kotona, kuin ravintolassa syömässä j juomassa
Jos sä olet osa sitä ryhmää niin miten se voi onnistua ilman sua? Joku täysi-ikäinen nuori ei varmasti paljoa maksa pariksi yöksi.
Miten ryhmäytyminen tapahtuu ravintolassa syömällä?
Minä ajaisin paikalla päiviksi mutta menisi. Yöksi kotiin.
T: paljon työnpuolesta matkustava äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pelottavaa olisi jättää lapset ventovieraan nuoren hoiviin pariksi yöksi.
t. eri
VOihan siihen vaikka tutustua ensin... AP:n lapset ei mitään ihan pieniä edes ole.
Se on kumma homma, miksi joillekin vanhemmille on kovin vaikeaa järjestää lapsille hoitajaa. Aina on mummut ja papat kuolleet eikä sisaruksia tai edes kavereita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimisiko kompromissi? Lapset mukaan ja sinne ravinteliin myös. Hillitsee porukan ryyppäämistä ja ryhmäyttääkin kivasti, kun kaikki höpöttelee niiden lasten kanssa.
Lapset asuu toisessa kaupungissa, jos koulupäivän jälkeen tulisi, menisi julkisilla aikaa hyvin paljon. Lasten funktiota on muutenkin hankala nähdä tällaisessa tilaisuudessa
Jos ei työnantaja miellytä ja tee kompromissejä myös työntekijän suuntaan niin kannattaa jättää moinen työnantaja! Tämä on tietysti hiukan huono jos paikkakunnalla on vähän kilpailua työvoimasta. 🙂
Työpäivän ajaksi paikalle ja työpäivän jälkeen kotiin. Muuhun ei voi velvoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minullakin vaihtoehto, esimies pakottaa kuitenkin pitkään iltaruokailuun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan voi työajalla jutella työkavereille. Niin aikuiset ryhmäytyvät. Ei tarvita mitään pelejä ja leikkejä ja viinin kittaamista ravintolassa.
Ei ehkä voi pakottaa ellei työsopimuksessa ole mainintaa työmatkoista, mutta kyllä kieltämättä annat itsestäsi aika nihkeän kuvan jos et tuollaista saa onnistumaan. Sanoit itsekin että olet marginaalialalla, jossa pienet piirit - aika typerää jättää siinä tilanteessa verkostoituminenkin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minullakin vaihtoehto, esimies pakottaa kuitenkin pitkään iltaruokailuun. Ap
Oletko orja, jolla ei ole omaa tahtoa?
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma homma, miksi joillekin vanhemmille on kovin vaikeaa järjestää lapsille hoitajaa. Aina on mummut ja papat kuolleet eikä sisaruksia tai edes kavereita ole.
Höh. En ole ap mutta ei meillä ole ketään joka hoitaisi lasta. Vaikka osa isovanhemmista on elossa ja siskoni asuu naapurikaupungissa ja mieheni veli myös. Ei se ole ollenkaan harvinaista, että läheiset ei osallistu lastenhoitoon, ei edes maksua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti onnistuukin. Mutta kuuluaksesi muiden lailla työyhteisöön kehotan sua kyllä vakavasti harkitsemaan lapsenvahtia. Vaikka työnantaja ei voi pakottaa ketään mihinkään, ei edes tulemaan töihin, on joskus ihan viisasta tehdä myönnytyksiä. Monet työnantajat järjestävät tällaisia henkilökunnalle suunnattuja tilaisuuksia, ja niiden tarve on aivan varmasti harkittu ja todettu, sillä työnantajalle tämä tuo myös kustannuksia. Jäämällä pois tällaisesta tilaisuudesta altistat itsesi työnantajan ja ehkä myös työkavereidesi silmissä henkilöksi, jolta puuttuu jousto ja ehkä jopa halu puhaltaa yhteen hiileen. Pidemmän päälle se ei todennäköisesti ole sulle missään mielessä eduksi.
Ei voi pakottaa iltaosuuksiin, eikä varsinkaan palkattomana. Tekisin tilanteessasi niin, että selittäisin tilanteen esimiehelle. Hän ymmärtää sen oikein hyvin jos on itsellään lapsia, jos taas on lapseton niin ei ymmärrä. Mutta ihan sama ymmärtääkö vai ei niin pakko ei ole osallistua. Sopisin tilanteessasi niin ettet osallistu ollenkaan tällaisiin. Kyllä lapset menee edelle ja työ hoituu kyllä ilman ravintolaa ja höpöpäiviä.
Sulle mutta pitkiä päiviä mutta ihan on ratkaistavissa. Meillä on ollut vastaavia tilaisuuksia eikä niihinkään kaikki halua jäädä yöksi. Olet tietenkin paikalla koko päivän kun on ohjelmaa ja sen jälkeen ajat kotiin. Paitsi ensimmäisenä iltana, silloin jäät yhteiselle illalliselle. Syöt nopeasti, minglaat, juttelet työkavereitten kanssa ja lähdet kotiin. Pomon on hyväksyttävä tämä kompromissi, ei hän voi pakottaa ketään osallistumaan mihinkään.