Miten tehdään todella hyvää liharuokaa?
Käyn lounasruokalassa syömässä päivittäin ja siellä on aivan käsittämättömän hyviä ruokia usein.
Lihat on usein maustettu hyvin, mureita, mehukkaita, todella hyviä, ihan perus itse tehdyt lihapullat, jauhelihapihvitkin ovat todella hyviä.
Aina välillä jotain mausteisia perunoita, vähän kuin lohkoperunoita, muusia.
Vaikka on ihan lounasmesta niin ihan ravintola annos tasoista ja saa syödä niin paljon kuin pystyy.
Kesälomalla näin melkein nälkää kun itse tehdyt ja vaimon ruuat on aika paskaa noihin verrattuna.
Tänään katselin kaupasta lihoja, mutta en osaa niitä valmistaa, aina tulee kuivaa tai sitkeetä tai maistuu oudolle ym. Ym.
En vaan osaa tehdä ruokaa.
Mikä olisi helppo ja hyvä ohje millä saisi maistuvan, murean, pehmeän lihan? Varmaan uunissa jossain liemessä hitaasti, vai miten??
Kommentit (43)
Minulla päinvastoin. Liharuoka pitää hauduttaa uunissa miedolla lämmöllä eikä kiehuttaa levyllä.
Vierailija kirjoitti:
naapurin kissalta sisukset ja takki pois ja grilliin.
Menehän jonne sinne ylikselle.
Painekeitin ja ei tarvitse lihaa hauduttaa pitkään saadakseen siitä mureaa.
Nuori väliliha on hyvää ja mureaa.
Netti on täynnä hyviä ohjeita, rohkeesti vaan harjottelemaan. Kauppojen lihamestaritkin antaa hyviä neuvoja ja opastaa lihojen valinnassa. Tsemppiä.
Etsi moskovan padan ohje ja tee sitä. Uunissa mitä pidempään sen parempi. Et voi epäonnistua.
jauhelihapullat tai pihvit on herkullisia jos laittaa sienijauhepussin mausteeksi sipulien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
jauhelihapullat tai pihvit on herkullisia jos laittaa sienijauhepussin mausteeksi sipulien lisäksi.
Mikä on sienijauhepussi?
Vierailija kirjoitti:
naapurin kissalta sisukset ja takki pois ja grilliin.
Big Green Eggissä hitaasti grillattua kissaa parempaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla päinvastoin. Liharuoka pitää hauduttaa uunissa miedolla lämmöllä eikä kiehuttaa levyllä.
Tosiaan, jos liharuoka kiehuu hellalla niin lihapaloista tulee sitkeää purkkaa.
Liha kuuluu hakea metsästä tai ostaa lihakaupasta, eikä mistään marketista. Ohessa ohje neukkukuutiossa asuville sähkölieden uhreille.
Kunnollisella paksupohjaisella paistinpannulla onnistuu, kunhan liha on leikattu poikkisyyhyn noin 3-4 cm paksuiseksi siivuksi ja viipaleiden annettu olla yksittäin kelmuun käärittynä huoneenlämmössä kolmisen tuntia ennen paistamista. Lihaa kannattaa paistaa kerrallaan max puolet paistinpannun pohjan pinta-alasta.
Koska lihan kuuluu paistamisen jälkeen vetäytyä, ota iso kattila ja laita sisäpuolelle eristykseksi pari pannulappua pohjalle, virittele niiden päälle iso kappale alumiinifoliota kupiksi, jonka voi sulkea kun pihvin laittaa siihen. Varaa myös pari pannulappua folion peittämiseksi, ja tietysti kattilankansi.
Pannu kuumaksi, lisää puolisen desilitraa rypsiöljyä ja nokare voita. Kun voi lakkaa kuplimasta, odota hetki, että se ruskistuu hieman ja lisää pihvi pannulle. Itse paistan pihviä enintään 1,5 minuuttia per puoli. Sen kuuluu olla pannulla paikallaan paiston ajan lukuunottamatta kääntämistä. Lopuksi pihvi/t siirretään eristettyyn kattilaan, kansi päälle ja annetaan olla siellä kymmenen minuuttia. Mausteeksi hienoa merisuolaa ja mustapippuria suoraan pippurimyllystä. Hyvä pihvi ei laske allensa, kun sitä syödessä leikataan.
Itse paistan pihvit pannulla max 45 sekuntia per puoli, silloin tulee minulle sopiva paisto.
sienijauhetta saa sienikeitto tai kastike annospusseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan! Lusikalla voi syödä, hajoaa muruksi, inhoan sitkeää säikeistä lihaa.
Teen padassa gulassia, stroganoffia, merimiespihviä, palapaistia. Jopa kokonaisen paistin liemessä.
Juuri yritin tehdä pulled beefiä uunissa, 5h ei riittänyt 135 astetta. Epätaloudellistakin, padassa se 3h olisi ollut jo ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten italialaiset ja ranskalaiset ei tiedä patojen teosta mitään😂 Vai?
Otetaan yksi sika. Mennään sen kanssa pariksi viikoksi ryyppyreissulla tiettömään saareen. Unohdetaan eväät. Kun koittaa viidestoista yö ja alkaa hiuko tuntua ylivoimaiselta kestää, poltetaan nuotiota kuusi tuntia, kaivetaan kuoppa nuotion pohjaan ja heitetään sinne se sika. Poltetaan nuotiota yön yli samalla kun imetään viimeiset viinat. Sammutaan. Kun iltapäivällä herätään, muistetaan se sika ja kaivetaan se esille. SE on todella hyvää liharuokaa se!
Lisää vaan.
Joskus aikoinaan söin metsämiehen tekemää hirveä joka oli kanssa mureaa ja hyvää, savipotissa oli 2nyrkin kokoinen pala.
Itse kun yritin hirveä tehdä minkä kaverilta sain tuli siitä aika hirveä.
Ostin karjalanpaistilihat ja pakastin vuorokaudeksi. Otin pakasteesta ja leikkasin kohmeiset lihat ohuiksi kappaleiksi, jotka paistoin voissa.
Lisäsin pippurikastikeainekset, vettä ja kermaa ja jätin poreilemaan kattilaan kannen alle. Lisäsin välillä kermaa tai maitoa. Annoin kiehua hiljalleen yli kaksi tuntia. Olipa mureaa ja makoista. Mies sanoi, että vei kielen mennessään. Lisäksi perunaa ja keitettyjä vihanneksia.
Kokoliha pitää hauduttaa pitkään. Uunissa en ole koskaan saanut hyvää mutta padassa hellalla 3h riittää. Paisti on nopeampaa kuin lapa tms liha
Perusohje on se että ruskistat lihapalat/pihvit voissa kuumalla pannulla (mieluiten valurauta). Kun liha on käännetty lisää sipulia ja pyörittele sitä hetki lihan mehuissa (tässä vaiheessa myös paprikaa, porkkanaa tms mitä haluat). Mausta miten haluat (rosmariinia, suolaa, pippuria, valkosipulia, tomaattipyrettä, paprikajauhetta, savupaprikaa jne). Lisää vettä niin että peittyy. Hauduta kypsäksi pienellä lämmöllä. Jos haluat suurustaa kastikkeen liota 1rkl vehnäjauhoja veteen ja anna kiehua vielä 5 min.