Miten tehdään todella hyvää liharuokaa?
Käyn lounasruokalassa syömässä päivittäin ja siellä on aivan käsittämättömän hyviä ruokia usein.
Lihat on usein maustettu hyvin, mureita, mehukkaita, todella hyviä, ihan perus itse tehdyt lihapullat, jauhelihapihvitkin ovat todella hyviä.
Aina välillä jotain mausteisia perunoita, vähän kuin lohkoperunoita, muusia.
Vaikka on ihan lounasmesta niin ihan ravintola annos tasoista ja saa syödä niin paljon kuin pystyy.
Kesälomalla näin melkein nälkää kun itse tehdyt ja vaimon ruuat on aika paskaa noihin verrattuna.
Tänään katselin kaupasta lihoja, mutta en osaa niitä valmistaa, aina tulee kuivaa tai sitkeetä tai maistuu oudolle ym. Ym.
En vaan osaa tehdä ruokaa.
Mikä olisi helppo ja hyvä ohje millä saisi maistuvan, murean, pehmeän lihan? Varmaan uunissa jossain liemessä hitaasti, vai miten??
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Tee burgundinpata.
Jep, komppaan tätä. Mulla on kohta 4h tuolla pata muhinut uunissa. Ruskista lihakuutiot voissa ja öljyssä, kaada pataan, peitä punaviinillä, sekaan valkosipulia silputtuna, tomaattipyrettä, suolaa ja pippuria. Kokonaisia säilykeherkkusieniä ja pussillinen salottisipuleita. 4h miedolla lämmöllä (160) uunissa, riisi kylkeen ja ääntä kohti. Ei voi olla sitkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin karjalanpaistilihat ja pakastin vuorokaudeksi. Otin pakasteesta ja leikkasin kohmeiset lihat ohuiksi kappaleiksi, jotka paistoin voissa.
Lisäsin pippurikastikeainekset, vettä ja kermaa ja jätin poreilemaan kattilaan kannen alle. Lisäsin välillä kermaa tai maitoa. Annoin kiehua hiljalleen yli kaksi tuntia. Olipa mureaa ja makoista. Mies sanoi, että vei kielen mennessään. Lisäksi perunaa ja keitettyjä vihanneksia.Mikset tehnyt kastiketta kermasta ja pippureista vaan jostain "aineksista"?
En ymmärrä miksi pilataan ruokia jollain kermalla.
Joihinkin ruokiin se sopii ja kuuluu. Itsellä vain kanttarellikastikkeeseen mutta vastasin edelliseen kommenttiin
Riippuu lihasta ja ruhonosasta. Sitkeät ruhonosat hyötyvät pitkästä hauduttamisesta, mutta esim. ulkofile ei välttämättä.