Kysymys leikkaussalissa työskenteleville:
Mitä ainetta yleensä on "rentouttava", jota pistetään suoneen paikallispuudutuksessa tehtävissä toimenpiteissä? Mä nimittäin haluaisin tietää mihin aineeseen en ainakaan luota tippaakaan. Sain yhdessä leikkauksessa kuulemma ihan valtavan määrän tätä "rentouttavaa" ja mun olisi sen perusteella pitänyt olla aivan kanttuvei, mutta mitäpä vielä. Se ei vaikuttanut muhun mitenkään, ei mitenkään. Minkä sortin plaseboa te siellä potilaiden suoniin pistätte?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:06"]
Aineet vaihtelee sairaaloittain. Meillä annetaan Fentanylia ja Stesolidia sedaatio+pp-toimenpiteissä.
[/quote]
Minä ainakin sain ensin stesolidin ja sitten vielä rapifenin perään, koska pelkällä ensimmäisellä olisin kyllä karannut pöydältä. Yhdistelmällä olin ikävän tietoinen mitä tapahtui, mutta en enää niin välittänyt asiasta.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:40"] Hyvä asenne sulla. Olet menossa ilmeisesti välttämättömään toimenpiteeseen jossa et pysty ja kykene aikuisena ihmisenä rauhoittumaan ilman "lääkehumalaa". Sitten vielä syytät ohimennen henkilökuntaa lumelääkkeiden antamisesta. On niitä sedatoivia lääkkeitä toki muitakin kuin midatsolaami. Ja tiedot aiemmista leikkauksista ja niiden sujumisesta näkyvät potilastiedoistasi. [/quote] Tuota niin... miksi niissä leikkauksissa sitten sitä rauhoittavaa pistetään, jos kerran aikuisen ihmisen kuuluu selvitä ilman "lääkehumalaa"? Sulla se vasta maanmainio asenne on, toivottavasti et ole hoitoalalla. Ilmeisesti joidenkin mielestä toimenpiteiden kuuluukin olla kidutusta, ja rauhoittavia käyttävät vain lapsen tasolle jääneet. Täytyneekin jatkossa, jos jotain leikkauksia tulee, muistaa mainita hoitohenkilökunnalle että älkää sitten suotta laittako sitä rauhoittavaa jota rutiinisti näissä toimenpiteissä laitatte, kun kovanaama av-mamma sanoi ettei sitä tarvitse. [/quote] En sanonut missään kohtaa että pitää selvitä ilman. Mutta jos lääkettä on annettu suuri määrä ja sillä ei jostain henkilökohtaisesta syystä ole ollut toivottua vaikutusta, voisi itsekin miettiä voiko asiaan vaikuttaa jotenkin muuten kuin syyttämällä sitä henkilökuntaa, joka on kumminkin yrittänyt. Ja rutiinisti ei rauhoittavia todellakaan leikkauksissa anneta, potilaalta kysytään aina ensin haluaako hän sellaisia annettavan ja kuinka paljon.
[/quote]
En mä nyt varsinaisesti henkilökunnan syyttämistä tässä nähnyt...?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:06"]
Aineet vaihtelee sairaaloittain. Meillä annetaan Fentanylia ja Stesolidia sedaatio+pp-toimenpiteissä.
[/quote]
Minä ainakin sain ensin stesolidin ja sitten vielä rapifenin perään, koska pelkällä ensimmäisellä olisin kyllä karannut pöydältä. Yhdistelmällä olin ikävän tietoinen mitä tapahtui, mutta en enää niin välittänyt asiasta.
[/quote]
Nimenomaan annetaan sekä Fentanyl että Stesolid yhtä aikaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:04"]
En sanonut missään kohtaa että pitää selvitä ilman. Mutta jos lääkettä on annettu suuri määrä ja sillä ei jostain henkilökohtaisesta syystä ole ollut toivottua vaikutusta, voisi itsekin miettiä voiko asiaan vaikuttaa jotenkin muuten kuin syyttämällä sitä henkilökuntaa, joka on kumminkin yrittänyt. Ja rutiinisti ei rauhoittavia todellakaan leikkauksissa anneta, potilaalta kysytään aina ensin haluaako hän sellaisia annettavan ja kuinka paljon.
[/quote]
Niin siis a) toistan vielä kerran, se plasebojuttu oli vaan heitto joka kuvasi kokemustani lääkkeen tehosta, ei syytös siitä että henkilökunta pistäisi lumelääkettä b) ainakaan multa ei kysytty mitään rauhoittavista, ihan automaattisesti ne laitettiin c) aloituksen tarkoitus oli juuri saada selville mitä lääkettä noissa yleensä käytetään, että tiedän ainakin jo ennalta sanoa että mikä lääke ei ainakaan toimi. Mielestäni nimenomaan mietin mitä minä voin tässä tehdä.
ap
On tosiaan joitain, joilla bentsot eivät toimi. Voisit sanoa asiasta, leikkaussaliolosuhteissa voidaan käyttää pientä propofoliannostelua. Siihen ei tule toleranssia (ei edes Michael Jacksonilla). Fentanyyli ja muut opiaatit voivat turruttaa mutta eivät välttämättä juuri rauhoita.
Voisitko etukäteen ottaa yhteyttä sairaalaan, tai viimeistään siinä vaiheessa kun sinulta kysytään allergioista ja lääkityksistä ennen leikkausta, mainitsisit tuosta huonosta kokemuksestasi. On kaikkien etu että potilas on rauhallinen toimenpiteessä ja varmasti sinun kohdallasi voidaan kokeilla jotain muuta lääkettä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:08"]
Lisäyksenä viestiin 19, että puudutuspotilaista yllättävän suuri osa ei halua rauhoittavaa tai haluaa sitä ihan vähän. Silti he eivät valita toimenpiteiden olevan kidutusta, koska puudutuksen onnistuminenhan sen ratkaisee. Aivan eri asia on ap:n tausta joka tietenkin vaikuttaa asiaan, mutta sitähän hän ei ensimmäisessä viestissään plasebovaikutuksia epäillessään kertonutkaan. Salissa ei koskaan ole potilasta jonka taustaa ei tiedetä, jos hän on vain sen itse kykenevä kertomaan. T. 8&19
[/quote]
Ai niin, toki on edelleen kyse minun kykenevyydestäni. En tiedä miksi vaivaudun edes selittämään, mutta tuolloin kun tuohon viimeisimpään traumaattiseen toimenpiteeseen menin, ensinnäkin luulin meneväni ihan iisiin toimenpiteeseen sen perusteella, mitä minulle siitä etukäteen kerrottiin (en siis tosiaankaan etukäteen osannut odottaa niin traumaattista kokemusta enkä silloin kokenut olevani mikään pelkopotilas varsinaisesti).
Toiseksi en ollut tuolloin tietoinen tuosta ihanasta toleranssistani, joten olin naiivissa uskossa että oikeasti menisin jonkinlaiseen "pöllyyn". Tietenkin juuri tuo lääkityksen tehottomuus vaikutti siihen, että koin operaation paljon kauheampana kuin olin koskaan osannut kuvitella. Luulin siis aidosti ennen toimenpidettä, että olisin se sinun peräänkuuluttamasi aikuinen, joka kyllä kestää tarpeellisen operaation.
Kirsikkana kakun päällä tuskanhuutoni ei vaikuttaneet lääkärin toimintaan mitenkään, mikä oli kyllä kaikkien muiden tekijöiden ohessa se pahin ja viimeinen niitti palauttamaan traumat pintaan pahempina kuin koskaan.
Mutta joo, silti saan varmasti vain ja ainoastaan itseäni syyttää, mitäs en ollut riittävän kykenevä näkemään ennalta että rauhoittavat eivät toimi minulla ja että toimenpide on paljon pahempi kuin mitä siitä oli annettu ymmärtää. Tietysti nämä asiat vaikuttavat toisiinsa; useimmille se varmaan ei olekaan niin paha, kun lääkitys toimii niin kuin sen pitäisi.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:27"]
Voisitko etukäteen ottaa yhteyttä sairaalaan, tai viimeistään siinä vaiheessa kun sinulta kysytään allergioista ja lääkityksistä ennen leikkausta, mainitsisit tuosta huonosta kokemuksestasi. On kaikkien etu että potilas on rauhallinen toimenpiteessä ja varmasti sinun kohdallasi voidaan kokeilla jotain muuta lääkettä.
[/quote]
Ilman muuta näin teenkin. Ja toivon, että on olemassa jokin lääke joka toimisi minullakin.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:27"]
[/quote]
Ilman muuta näin teenkin. Ja toivon, että on olemassa jokin lääke joka toimisi minullakin.
ap
[/quote]
Ei kun kyllä aikuisen ihmisen pitää ilman lääketokkuraakin selvitä!
Haistappa kuule paska ja aikuistu!
Tuo 8 & 19 vaikuttaa vähän ikävältä tyypiltä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 22:21"]
Haistappa kuule paska ja aikuistu!
[/quote]
Mikä ihmisiä vaivaa?!
Jahas... Kiitos teille jotka vastasitte asiallisesti, vastaukset selvensivät asiaa. Vähemmän asialliset kiusaajaluonteet yritän jättää omaan arvoonsa.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:23"]
Joillakin on toleranssia joko luonnostaan tai siedätyksen kautta. Itse tarvitsen puudutusaineita 10x määrän normaaliin, ettei kipu tunnu.
[/quote]
Sinulla voi olla Ehlers-Danlos syndrooma.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:40"] (
Hyvä asenne sulla. Olet menossa ilmeisesti välttämättömään toimenpiteeseen jossa et pysty ja kykene aikuisena ihmisenä rauhoittumaan ilman "lääkehumalaa". Sitten vielä syytät ohimennen henkilökuntaa lumelääkkeiden antamisesta. On niitä sedatoivia lääkkeitä toki muitakin kuin midatsolaami. Ja tiedot aiemmista leikkauksista ja niiden sujumisesta näkyvät potilastiedoistasi.
[/quote]
Ja minulle hoitaja kertoi operaation jälkeen, ettei kukaan kerkeä lukemaan niitä aikaisempien operaatioiden tietoja, jotka ei ole erikseen merkitty tärkeiksi tiedoiksi tms. Olipa mahtava, kun etukäteen luuli, että kaikki on tiedossa.
T. Yksi, jolla tuli ongelmia (ei vaarantavia, eikä lääkkeisiin liittyvää, mutta todella kivuliaita)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:08"]
Lisäyksenä viestiin 19, että puudutuspotilaista yllättävän suuri osa ei halua rauhoittavaa tai haluaa sitä ihan vähän. Silti he eivät valita toimenpiteiden olevan kidutusta, koska puudutuksen onnistuminenhan sen ratkaisee. Aivan eri asia on ap:n tausta joka tietenkin vaikuttaa asiaan, mutta sitähän hän ei ensimmäisessä viestissään plasebovaikutuksia epäillessään kertonutkaan. Salissa ei koskaan ole potilasta jonka taustaa ei tiedetä, jos hän on vain sen itse kykenevä kertomaan. T. 8&19
[/quote]
...mikä oikeuttaa sut olemaan ilkeä, vai?
Lisäyksenä viestiin 19, että puudutuspotilaista yllättävän suuri osa ei halua rauhoittavaa tai haluaa sitä ihan vähän. Silti he eivät valita toimenpiteiden olevan kidutusta, koska puudutuksen onnistuminenhan sen ratkaisee. Aivan eri asia on ap:n tausta joka tietenkin vaikuttaa asiaan, mutta sitähän hän ei ensimmäisessä viestissään plasebovaikutuksia epäillessään kertonutkaan. Salissa ei koskaan ole potilasta jonka taustaa ei tiedetä, jos hän on vain sen itse kykenevä kertomaan.
T. 8&19